ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Jag kan för mitt liv inte förstå varför det måste legitimeras och vara helt ok att vara väldigt långsam på tävlingar? Varför inte helt enkelt höja kravet för att få tävla, det vill säga ha en kvalgräns. Det är ju inte för att vara taskig mot någon enskild utan höja kvaliteten på RR i stort. Då finns det något att träna för och se fram emot. I väldigt många andra sporter måste man nå en viss nivå för att få vara med i matchen, i laget osv. Som det är nu kan man ju köra långsamt och vara nöjd med det, det ställs ju inga krav på att bli bättre.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2598460
jag anser som sagt... att är man 10 sekunder efter resten av fältet (alltså inte ledaren) per varv så blir det väl knappast roligt för dig (eller någon annan)?
vore det inte roligare att lägga pengarna på att träna. Kanske ta hjälp av någon och träna sig snabb?
´
Ber om ursäkt att jag missuppfattade det första du skrev.
Klart inte kul att ligga sist. Med fältet, menar du då 1,2 & 3an eller menar du hela fältet ner till näst sista man/kvinna?

Mad Moose skrev:
2598579 Jag kan för mitt liv inte förstå varför det måste legitimeras och vara helt ok att vara väldigt långsam på tävlingar? Varför inte helt enkelt höja kravet för att få tävla, det vill säga ha en kvalgräns. Det är ju inte för att vara taskig mot någon enskild utan höja kvaliteten på RR i stort. Då finns det något att träna för och se fram emot. I väldigt många andra sporter måste man nå en viss nivå för att få vara med i matchen, i laget osv. Som det är nu kan man ju köra långsamt och vara nöjd med det, det ställs ju inga krav på att bli bättre.

Eftersom jag vet att du bland annat syftar på mig då du uttryckte dig verbalt med detsamma i somras så, jag har tränat, men inte fått lika många körtimmar på banan som förra året då jag presterade mycket bättre.
Alla är i snabba från början. För en del gäller det att träna mycket.
Jag ställde upp i tävlingar eftersom det gick bra förra året. Nu gick det sämre, det blev endast två säsonger sen sket jag i resten pga omständigheter samt att lusten inte infann sig riktigt efter sommarens händelser.
 
Last edited:

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Mad Moose skrev:
2598579 Jag kan för mitt liv inte förstå varför det måste legitimeras och vara helt ok att vara väldigt långsam på tävlingar? Varför inte helt enkelt höja kravet för att få tävla, det vill säga ha en kvalgräns. Det är ju inte för att vara taskig mot någon enskild utan höja kvaliteten på RR i stort. Då finns det något att träna för och se fram emot. I väldigt många andra sporter måste man nå en viss nivå för att få vara med i matchen, i laget osv. Som det är nu kan man ju köra långsamt och vara nöjd med det, det ställs ju inga krav på att bli bättre.

Är det verkligen någon som försöker legitimera dom långsamma? Intrycket jag får är snarare att att man försöker få till en klass där man inte behöver vara snabbast i världen. Dom flesta sporter har ju faktiskt olika serier beroende på skicklighet, allt från elitserien till korpen. Varför kan det inte finnas inom RR?

Är frågan inte om man vill att RR ska få in fler deltagare. Om det kommer ett gäng nya så är jag säker på att vissa kommer att vilja fortsätta sin utveckling som förare och gå till snabbare klasser. Dom som inte har dom ambitionerna ska väl också kunna få fortsätta med sitt fritidsintresse och tävla på en lägre nivå?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Hedgehog skrev:
2598621 Är det verkligen någon som försöker legitimera dom långsamma? Intrycket jag får är snarare att att man försöker få till en klass där man inte behöver vara snabbast i världen. Dom flesta sporter har ju faktiskt olika serier beroende på skicklighet, allt från elitserien till korpen. Varför kan det inte finnas inom RR?

Finns inte utrymme för det. Då får man skapa c-tävlingar. Men det kommer inte finnas underlag för det. Utan nu är det ju bara sorgligt att alla direkt måste gå direkt till SM-helger för att få tävla. SM = för eliten.

Dock är det ju bra att det blir separerat A och B-tävlingar nästa år inom SM. Det borde ge förmån för de långsammare att inte behöva prestera som en topp B-förare eller som en A-förare. Men att slänga in dom i fält där majoriteten är väldigt snabba blir ju lite fel.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan vi inte hålla oss till ämnet som är SP250/ER6 cup 2007.

Det har inte direkt varit några problem i år, förra året eller tidigare heller vad gäller att blanda A och B-förare. Bland alla oss som har tänkt köra nästa år ser jag ingen (sorry Sandstream, kanske missat någon) som har några problem med detta. Skulle det dyka upp någon som är helt vansinnigt långsam så är jag säker på att det går att lösa som en separat grej och inte behöver tas upp i denna diskussionen.

Jag undrar hur vi framför detta till Svemo?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Bikerbitch skrev:
2598614 ´
Eftersom jag vet att du bland annat syftar på mig då du uttryckte dig verbalt med detsamma i somras så, jag har tränat, men inte fått lika många körtimmar på banan som förra året då jag presterade mycket bättre.
Alla är i snabba från början. För en del gäller det att träna mycket.
Jag ställde upp i tävlingar eftersom det gick bra förra året. Nu gick det sämre, det blev endast två säsonger sen sket jag i resten pga omständigheter samt att lusten inte infann sig riktigt efter sommarens händelser.

Hedgehog skrev:
2598621 Är det verkligen någon som försöker legitimera dom långsamma? Intrycket jag får är snarare att att man försöker få till en klass där man inte behöver vara snabbast i världen. Dom flesta sporter har ju faktiskt olika serier beroende på skicklighet, allt från elitserien till korpen. Varför kan det inte finnas inom RR?

Är frågan inte om man vill att RR ska få in fler deltagare. Om det kommer ett gäng nya så är jag säker på att vissa kommer att vilja fortsätta sin utveckling som förare och gå till snabbare klasser. Dom som inte har dom ambitionerna ska väl också kunna få fortsätta med sitt fritidsintresse och tävla på en lägre nivå?

Bikerbitch:
Strunta i surjepparna och kör vidare. Det är ju en supportklass.

Hedgehog:
Tak för dina ord.

Swedie, MadMoose og andra fartfantomer:
I alla sporter finns det gärdsgårdsserier, instegsserier eller korpen. Där ska man kunna ha kul utan att vara världsmästare. 250SP har varit en supportklass enligt SVEMO. Kan läsas på dereas hemsida bland annat. Om ni och andra fartfantomer tycker det går för långsamt så finns det elitklasser ni kan deltaga i istället för att mobba folk i supportklasserna.

Dålig stil för eliten att komma "ned" till supportklassen och försöka kasta ut dom långsamma. Man utvecklar sig både på träning och tävling. Hur folk utvecklar sig och tränar är inte ert problem. Ert eget val är vilken serie ni vill köra i, inte att ändra alla serier så att dom passar just er. Har ni aldrig vartit nybörjare? Varför utvecklar ni er inte mera och kör SM, EM eller GP lopp? Kom igång nu och avancera så slipper ni varva nybörjare.

Det är helt klart att om ni rundar för många stoppklossar på tävling så ska ni tävla i en snabbare klass, eller hur?

Om andra A-förare inte vill avancera men vill ha kul och är nöjda att köra ihop med B-förare och nybörjare i en supportklass, så varför ska enstaka "fartfantomer" gnälla? Kom igång till EM istället, så ska vi långsamma stoppklossar heppa på er istället för att käbbla.

Med respektfulla hälsninger från en gammal idiot,
Kris955
 

Mrlind

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
08
Hoj
KX250F, KTM RC8R, Knäortros :)
Men kom igen, vilket gnäll!!

Det har ju fungerat innan med A+B i samma klass, både 250sp, 125 räser och även 250 räser... Varför skulle det inte funka ännu ett år? Man får väl "stryka" en A-förares tid om den riskerar att kvala ut en B-förare... Alt. att man kör A mot A tid och B mot B. Hur många deltagare kan det bli kvar om man tar bort A killarna/tjejerna..
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Kris955 skrev:
2598680Det är helt klart att om ni rundar för många stoppklossar på tävling så ska ni tävla i en snabbare klass, eller hur?

där är ju problemet. inte heller a-förare med budgetproblem har någonstans att ta vägen. Alla måste kunna mötas någonstans... en kvalgräns borde vara med, men där t.ex bästa tiden inte används utan man kanske går från andra bästa tid... så slipper nån "fantom" köra asfort o kvala ut alla andra.

men en kvalgräns borde finnas.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Seså, lugna ner er lite. Det är Sport Production vi talar om, inte MotoGP, NSBK eller ens R600 för den delen. Sport Production är den lägsta av våra klasser och det närmaste vi kommer Folkrace, typ. Bara tanken på att vi i lingonserien ivår lilla ankdamm som heter RR-Sverige ska använda kvalgränser och uteslutningar både ovanifrån och nerifrån är skrattretande. Jag har faktiskt viss förståelse för att muslimerna i Palestina och judarna i Israel har svårt att komma överens och dela samma jordplätt med tanke på deras blodiga historia och vilka värden som står på spel, men att snabba och långsamma förare i svensk RR's bottenserie Sport Production inte kan dela samma bana är ju löjligt. Precis som DQ skriver finns det något som heter hänsyn, respekt och ödmjukhet. Ansvaret för att göra en säker omkörning ligger på den som kör om, inte den som blir passerad. Desstum är varvningar en del av tävlingsmomentet oavsett vilken klass man kör i och därför synnerligen opassande att klaga över, rent gnälligt faktiskt. Oavsett vilken klass man väljer att tävla i bör man komma med en passande attityd (läs: hänsyn, respekt och ödmjukhet), det gäller speciellt när man ska tävla i korpserien/träsket/bottennappet. När man gör det så blir ens medtävlande inte till några problem. Det här pratet om farliga fartskillnader köper jag inte för en sekund. Det förekommer långt större fartskillnader på vilken träning som hellst och då är det inget problem. På Endurance måste fartskillnaderna vara än större och varvningarna fler men från det gänget hörs inga klagomål. Att kunna samsas är bara en fråga om inställning och attityd.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Don Quixote skrev:
2598659 Kan vi inte hålla oss till ämnet som är SP250/ER6 cup 2007.

Nej. Du får inte glömma att detta är SH.cum.... där ingen håller sig till ämnet:)


A & B-förare borde fortsätta att köra ihop. Har fungerat massa år.... så varför inte 2007?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
teddy, kanske inte direkt rätt att jämnföra endurance med sprintrace. men självklart måste ju hänsyn och respekt visas vid varvning. Men när det varvas för 3e gången på ett 10 minuter race... ? hehe... så blir det väl både roligt och irriterande i en salig mix.

ÄH! Kör på... 6 månader kvar tills vi får se om det funkar. Fast jag tror iofs inte att Svemo kommer ändra sig... iaf inte i tid?
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Swedie skrev:
2598716 där är ju problemet. inte heller a-förare med budgetproblem har någonstans att ta vägen. Alla måste kunna mötas någonstans... en kvalgräns borde vara med, men där t.ex bästa tiden inte används utan man kanske går från andra bästa tid... så slipper nån "fantom" köra asfort o kvala ut alla andra.

men en kvalgräns borde finnas.


Ja, det verkar vettigt vad du säger. Men om snabb förare saknar budget till snabbare klass, och nybörjare saknar fart till att köra jämnt så finns det kanske andra lösningar är att kasta ut en av dessa typer. Bägge två får väl acceptera att köra om eller bli omkörd några gånger.

Fortfarande är det så att 250SP är supportklass inte elitklass. 2005 och 2006 gick det fint att blanda folk. Vi är inte så många som kör RR i Norden. Det ger dels större skillnader i körskicklighet dels mindre ekonomi att finansiera tävlingar. Om man kör 250SP med blandat folk (som är gjort dom sista åren) så blir det också billigare per deltagare, och det måste vara bra i en supportklass? Om man kastar ut dom snabbaste, eller dom långsammaste från serien så blir det i vart fall dyrare för var enkel deltagare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Teddy skrev:
2598724 På Endurance måste fartskillnaderna vara än större och varvningarna fler men från det gänget hörs inga klagomål. Att kunna samsas är bara en fråga om inställning och attityd.
Vissa har gnällt om fartskillnader i ERF men dom flesta har inget emot att köra om eller bli omkörd så länge som folk håller sitt spår.

Hänsyn är något som tyvärr oxo håller på att försvinna inom ERF, det satsas för fullt in i första böjen och så håller det på i sex timmar.

Massor av onödiga vurpor pga för mycket adrenalin och för lite empati.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Teddy skrev:
2598724 Seså, lugna ner er lite. Det är Sport Production vi talar om, inte MotoGP, NSBK eller ens R600 för den delen. Sport Production är den lägsta av våra klasser och det närmaste vi kommer Folkrace, typ. Bara tanken på att vi i lingonserien ivår lilla ankdamm som heter RR-Sverige ska använda kvalgränser och uteslutningar både ovanifrån och nerifrån är skrattretande. Jag har faktiskt viss förståelse för att muslimerna i Palestina och judarna i Israel har svårt att komma överens och dela samma jordplätt med tanke på deras blodiga historia och vilka värden som står på spel, men att snabba och långsamma förare i svensk RR's bottenserie Sport Production inte kan dela samma bana är ju löjligt. Precis som DQ skriver finns det något som heter hänsyn, respekt och ödmjukhet. Ansvaret för att göra en säker omkörning ligger på den som kör om, inte den som blir passerad. Desstum är varvningar en del av tävlingsmomentet oavsett vilken klass man kör i och därför synnerligen opassande att klaga över, rent gnälligt faktiskt. Oavsett vilken klass man väljer att tävla i bör man komma med en passande attityd (läs: hänsyn, respekt och ödmjukhet), det gäller speciellt när man ska tävla i korpserien/träsket/bottennappet. När man gör det så blir ens medtävlande inte till några problem. Det här pratet om farliga fartskillnader köper jag inte för en sekund. Det förekommer långt större fartskillnader på vilken träning som hellst och då är det inget problem. På Endurance måste fartskillnaderna vara än större och varvningarna fler men från det gänget hörs inga klagomål. Att kunna samsas är bara en fråga om inställning och attityd.

Oh, Tack Teddy.
Det värmde mitt hjärta att läsa dina linjer. Håller med till 100% och kunde inte uttrycka det bättre. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
När SP var stort så löste sig det automatiskt med snabba/långsamma pga att det var en så populär klass så att det oftast var a + b-finaler i klassen. För att kvala in i en a-final på Linköping fick man köra snabbare än ca 1.00:1 och på knutstorp fick man köra under 1.10.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Teddy :tummenupp

Ännu en detalj värd att nämna: Hur stor fartskillnad är det mellan A-förarna i denna budgetserie och dom bästa B-förarna? Nån sekund kanske, därmed spelar det väl ingen roll?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Teddy skrev:
2598724På Endurance måste fartskillnaderna vara än större och varvningarna fler men från det gänget hörs inga klagomål. Att kunna samsas är bara en fråga om inställning och attityd.

Teddy, du är grym! :tummenupp

Det har fungerat jättebra med A & B förare och det kommer det fortsätta göra, såvida det inte gnälls för mycket. Mest gnälls det just från personer som inte ens har kört i klassen, ni vet inte hur bäst vår klass är jue!
Vi får se vad Svemo lägger fram för förslag.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Mad Moose skrev:
2598579 Jag kan för mitt liv inte förstå varför det måste legitimeras och vara helt ok att vara väldigt långsam på tävlingar? Varför inte helt enkelt höja kravet för att få tävla, det vill säga ha en kvalgräns. Det är ju inte för att vara taskig mot någon enskild utan höja kvaliteten på RR i stort. Då finns det något att träna för och se fram emot. I väldigt många andra sporter måste man nå en viss nivå för att få vara med i matchen, i laget osv. Som det är nu kan man ju köra långsamt och vara nöjd med det, det ställs ju inga krav på att bli bättre.

Visst finns det krav i andra sporter. Men då finns det alltid en lägre serie/division eller vad det nu kan vara för de som inte är snabba, har bollkänsla eller annat.
Varför skulle det inte få finnas en sån klass inom roadracing?
Ska man börja förbjuda människor under 170cm att jobba också då eller för att dom är för korta så dom knappt syns bakom kassadisken i butiken eller skrivbordet på kontoret?
 

crasypete

Pete82
Gick med
14 Jan 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
gpz 900 fighter
en fråga bara har funderingar på att åka sp cuppen nästa år, men tävlings inriktad som man e!! så hatar man nartuligt vis att förlora och ännu värre (inget ont om den som gör det) e det ju att komma sist i ett race! så då undrar jag, hur fort kördes ett varv på falkenberg i denna klassen förra säsongen??? behöver inte veta exakt men i ruda slängar?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top