ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Super street som det hette en gång i tiden var bara öppen för a-förare men på den tiden var det b-race vid sepparata helger!
När B-folket slogs ihop med SM då förar underlaget var lågt i mitten på 90-talet så startade 250SP och den blev då öppen för A+B-förare.

Det jag vill ha sagt som flera med mig vill är att det finns ingen "korp" serie för de som älskar att tävla men inte vill lägga hela pensionen på 5 race om året!
Det behövs en budget klass även för A-förare!
250SP har varit denna klass de senaste åren, det har kommit en del gamla 600standard förare osv till oss bara i år.

Faktiskt har inte A-förarna varit snabbast på banan i år utan det har de fjuniga tonåringarna varit! Att de inte syns i slut resultatet är för att de har haft en förmåga att gå omkull ibland.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bikerbitch skrev:
2596723 Var inget gnäll på Sviestad när vi var några stycken som skulle bli utkvalade om man följde regeln. Alla var med på att alla skulle få köra och så blev det.
Fanns det någon regel då? Var det inte bara ett stort misstag där även några R1000-förare blev lidande (läs åkte hem men hade fått köra)?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Neutral skrev:
2596844 Fanns det någon regel då? Var det inte bara ett stort misstag där även några R1000-förare blev lidande (läs åkte hem men hade fått köra)?

Regeln används tydligen inte, enligt Axxexxs i en annan tråd.
Men under helgen fick vi höra att den skulle tillämpas. Jag och en kille i min klass gick och tog namn på alla i vår klass som ville att vi som egentligen skulle bli utkvalade fick köra.
Sen gick även Rookie1000 förare, bland annat Peppe och gjorde samma sak när det var snack om regeln där också.

Oavsett om regeln finns eller inte, så var det mycket snack efteråt. Mycket i tråden 1.14 som handlade om en kille i rookie600. Där pratades det om att det inte var bra att blanda A och B förare bland annat.
 

sandstream

Guest
Bikerbitch skrev:
Oavsett om regeln finns eller inte, så var det mycket snack efteråt. Mycket i tråden 1.14 som handlade om en kille i rookie600. Där pratades det om att det inte var bra att blanda A och B förare bland annat.
Kör man 1.14 på Sviestad i Rookie 600 tycker iaf jag att man ska ägna sig åt att träna istället för att tävla men det är en annan historia.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sandstream skrev:
2597131 Kör man 1.14 på Sviestad i Rookie 600 tycker iaf jag att man ska ägna sig åt att träna istället för att tävla men det är en annan historia.
Jo, men det lär ju han/hon komma fram till själv ganska omgående. Det är lite mera än 115%. Och kör man så långsamt så kan man knappast gnälla över att bli utkvalad.
Men jag förstår inte problemet, det finns inte någon beslutad kvalgräns utan det tråkiga är att Aförare inte får vara med längre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2597108 Regeln används tydligen inte, enligt Axxexxs i en annan tråd.
Men under helgen fick vi höra att den skulle tillämpas. Jag och en kille i min klass gick och tog namn på alla i vår klass som ville att vi som egentligen skulle bli utkvalade fick köra.

Att det där går igenom är ju löjligt. Förare som är 10 sek eller än mer långsammare än resten av fältet PER VARV, ska inte få ställa upp i race enligt mig. Varför göra det farligt för resten bara för att vara snäll mot de som inte kvalar in?

Träna för att bli bra nog för att tävla, existerar inte det längre?
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2597191 Att det där går igenom är ju löjligt. Förare som är 10 sek eller än mer långsammare än resten av fältet PER VARV, ska inte få ställa upp i race enligt mig. Varför göra det farligt för resten bara för att vara snäll mot de som inte kvalar in?
Träna för att bli bra nog för att tävla, existerar inte det längre?

Då har det varit livsfarligt i både 125 junior, 250SP samt Rookie klasserna i år.
Jag kan bara tala för våran klass. De som skulle blivit utkvalade kör med säkerhet. Dvs håller sina spår och vinglar inte. Dessutom är eliten riktigt duktiga på att köra om.

Vad händer om du skall köra i klassen och så kommer det folk nästa år som kör 1.08 medan du ligger på 58 sek?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Kan vi inte släppa det här gnället nu??

Det är ju uppenbarligen så att det knappast har varit några problem i SP250 tidigare och alla får väl vara lite ödmjuka bara. Vad som är tydligt är att det finns en stark majoritet för att tillåta både A och B-förare i klassen nästa år och detta har nu Svemo beslutat emot. Det måste väl vara av största intresse att ändra det beslutet? Hur, när och var?

Bikerbitch skrev:
2597300
Vad händer om du skall köra i klassen och så kommer det folk nästa år som kör 1.08 medan du ligger på 58 sek?

Jag tycker det är helt ok i så fall. Den här klassen blir ju lite speciell och då får man acceptera sånt. Jag tycker iaf inte det är nån fara!!
 
Last edited:

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Don Quixote skrev:
2597342
Jag tycker det är helt ok i så fall. Den här klassen blir ju lite speciell och då får man acceptera sånt. Jag tycker iaf inte det är nån fara!!
Yepp, för att det är en instegsklass. Det är bra, du kan ju iallafall acceptera det. Men 10 sekunder för Johnny är inte alls bra. Vill man köra fort och slippa varva folk får man köra en annan klass tyvärr.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Bikerbitch skrev:
2597452 Yepp, för att det är en instegsklass. Det är bra, du kan ju iallafall acceptera det. Men 10 sekunder för Johnny är inte alls bra. Vill man köra fort och slippa varva folk får man köra en annan klass tyvärr.

Javisst, då får det vara så :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2597300
Vad händer om du skall köra i klassen och så kommer det folk nästa år som kör 1.08 medan du ligger på 58 sek?

Om vi inte vänder om saker så pratade vi i sammanhanget, tider på 1.14 i 250sp-klassen. Om du räknar på ditt sätt så är det 16 sekunder långsammare per varv. Det är som ett möte. men såklart, det är ju instegsklassen så någon %-regel kanske inte borde förekomma. Men tycker du ändå inte att 16 sek långsammare, per varv, är smått oroande?

Sedan som du nu efteråt nämner... så är 10 sekunder från ledaren på snudd OK. Så 1.08 låter bättre ja.
 

gixxermf

NRT
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Motala
Hoj
-
Det stora problemet, enligt mig, med varvningar är ju inte att det är farligt utan att dom som blir varvade kan avgöra för dom i täten.

Jag varvade en kille 3 ggr på åsen i år och han körde så långsamt att det inte var något problem däremot när det var 5 varv kvar kom jag och kesti ifatt 2 killar på start/mål rakan... dom blir blå flaggade och släpper om kesti och när jag är på väg om så viker dom bara in och ska ta svängen så jag hade att välja på att torpedera eller ta gamla slingan... fick bli gamla slingan och acceptera andra platsen... jävligt tråkigt när race avgörs så!
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
gixxermf skrev:
2597743 Det stora problemet, enligt mig, med varvningar är ju inte att det är farligt utan att dom som blir varvade kan avgöra för dom i täten.

Jag varvade en kille 3 ggr på åsen i år och han körde så långsamt att det inte var något problem däremot när det var 5 varv kvar kom jag och kesti ifatt 2 killar på start/mål rakan... dom blir blå flaggade och släpper om kesti och när jag är på väg om så viker dom bara in och ska ta svängen så jag hade att välja på att torpedera eller ta gamla slingan... fick bli gamla slingan och acceptera andra platsen... jävligt tråkigt när race avgörs så!

Aldeles riktigt att det är tråkigt. Men just nu verkar det ligga i så gott som allas intresse att det blir både A och B-förare i SP250 och då får man kanske vara lite mer tolerant mot dessa händelser...
 

sandstream

Guest
Don Quixote skrev:
2597790 Aldeles riktigt att det är tråkigt. Men just nu verkar det ligga i så gott som allas intresse att det blir både A och B-förare i SP250 och då får man kanske vara lite mer tolerant mot dessa händelser...
Så gott som allas intresse? Tycker det verkar vara flera i tråden som inte vill ha med A-förare.
 
Last edited:

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
sandstream skrev:
2597832 Så gott som allas intresse? Tycker det verkar vara flera i tråden som inte vill ha med A-förare.

Jag tycker mig ha räknat till möjligen en eller två? Jag startar en poll!
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2597525 Om vi inte vänder om saker så pratade vi i sammanhanget, tider på 1.14 i 250sp-klassen. Om du räknar på ditt sätt så är det 16 sekunder långsammare per varv. Det är som ett möte. men såklart, det är ju instegsklassen så någon %-regel kanske inte borde förekomma. Men tycker du ändå inte att 16 sek långsammare, per varv, är smått oroande?
Sedan som du nu efteråt nämner... så är 10 sekunder från ledaren på snudd OK. Så 1.08 låter bättre ja.

Jag vet att jag körde långsamt på Sviestad. Behöver knappast berätta igen varför. De som känner mig vet vilken människa som hånade mig innan start samt att jag för första gången misslyckades med starten totalt.

Jag upplevde inte någon omkörning som farlig en enda gång. Vad resten av klassen tyckte får stå för dom. Jag vet att jag kan köra fortare och har gjort det också. Det sket sig lite den här säsongen bara.

Nyss var 10 sekunder inte alls bra. Bestäm dig.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Swedie skrev:
2598425 haha läs vad jag skrev i inlägget du citerade. :tummenupp
men kan förklara igen. 10 sekunder från BÄSTA tid är OK.

"Förare som är 10 sek eller än mer långsammare än resten av fältet PER VARV"

Trodde man brukade prata om hur långt ifrån man var ledaren.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bikerbitch skrev:
2598431 "Förare som är 10 sek eller än mer långsammare än resten av fältet PER VARV"

Trodde man brukade prata om hur långt ifrån man var ledaren.
ja, men jag pratade inte om ledaren. Jag förklarade även det i inlägget du citerade. ska vi lägga ner det här? går ju bara i cirklar.

jag anser som sagt... att är man 10 sekunder efter resten av fältet (alltså inte ledaren) per varv så blir det väl knappast roligt för dig (eller någon annan)?

vore det inte roligare att lägga pengarna på att träna. Kanske ta hjälp av någon och träna sig snabb?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
vore det inte roligare att lägga pengarna på att träna. Kanske ta hjälp av någon och träna sig snabb?
Kloka ord. Ligger man riktigt långt efter övriga fältet tävlar man ju ändå inte.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top