ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
crasypete skrev:
2601735 en fråga bara har funderingar på att åka sp cuppen nästa år, men tävlings inriktad som man e!! så hatar man nartuligt vis att förlora och ännu värre (inget ont om den som gör det) e det ju att komma sist i ett race! så då undrar jag, hur fort kördes ett varv på falkenberg i denna klassen förra säsongen??? behöver inte veta exakt men i ruda slängar?
Här är resultatet från SM:et http://www.mylaps.com/results/newResults.jsp?id=421172
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Teddy skrev:
2598724 Seså, lugna ner er lite. Det är Sport Production vi talar om, Att kunna samsas är bara en fråga om inställning och attityd.


Teddy
:klappar :klappar

Jag tror på att man ska tillåta både A och B förare i 250 SP, det har ju fungerat tidigare utan problem, å det är klart att dom som tidare kört där ska få förtsätta, ska man få till en ändring hos Svemo så tror jag det krävs enighet, inte tjafs om långsammast, kvalgränser etc.

Mina 5 öre
 

sandstream

Guest
christer skrev:
2602184 Ge dej nu, det där menar du egentligen inte hoppas jag. Det om något är en Instegsklass där det är tillåtet att vara långsam, ingen ska kvalas ut i den klassen, det vore fullständigt vansinnigt.
Det kan jag inte hålla med om. RR är farligt och att öka risken för olyckor genom att ha folk på banan som kör riktigt sakta kan inte vara en bra lösning för någon. Då är det bättre att träna och lära sig köra hoj tills man har fått upp tillräckligt med fart.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
sandstream skrev:
2602710 Det kan jag inte hålla med om. RR är farligt och att öka risken för olyckor genom att ha folk på banan som kör riktigt sakta kan inte vara en bra lösning för någon. Då är det bättre att träna och lära sig köra hoj tills man har fått upp tillräckligt med fart.
125 junior är definitivt en instegsklass där kvalgränser faktiskt inte borde existera. Men problemet finns ju även där, att det kan bli oerhörda fartskillnader.

lösningen på problemet är ju kvalgräns, men sedan så kanske det är orealistiskt att påtvinga kvalgräns i en sådan klass.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
sandstream skrev:
2602710 Det kan jag inte hålla med om. RR är farligt och att öka risken för olyckor genom att ha folk på banan som kör riktigt sakta kan inte vara en bra lösning för någon. Då är det bättre att träna och lära sig köra hoj tills man har fått upp tillräckligt med fart.
Du har rätt men nån kommer alltid att vara snabbast och nån långsammast.

För att få reda på hur snabb man är under tävlingsförhållanden så måste man prova på. Tycker själv det skulle vara knäckande att lägga massor av pengar på en första tävlingshelg och sen inte få köra så mycket som man kom dit för att göra på grund av man blivit utkvalad.

Märker man efter det att man är mycket långsammare så är det bara träning som gäller.
 

sandstream

Guest
Maverick_ou812 skrev:
2602739 Du har rätt men nån kommer alltid att vara snabbast och nån långsammast. För att få reda på hur snabb man är under tävlingsförhållanden så måste man prova på. Tycker själv det skulle vara knäckande att lägga massor av pengar på en första tävlingshelg och sen inte få köra så mycket som man kom dit för att göra på grund av man blivit utkvalad. Märker man efter det att man är mycket långsammare så är det bara träning som gäller.
Nu vet jag ju inte exakt hur organisationen ser ut i de olika klubbarna men önsvärt vore väl att någon inom klubben hade ansvar för juniorerna och som efter träningarna bestämde vilka som hade tillräckligt med fart för att vara med och tävla.
När man väl kommer till en tävlingshelg i 125JR tycker inte jag heller att man ska bli utkvalad.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
sandstream skrev:
2602751 Nu vet jag ju inte exakt hur organisationen ser ut i de olika klubbarna men önsvärt vore väl att någon inom klubben hade ansvar för juniorerna och som efter träningarna bestämde vilka som hade tillräckligt med fart för att vara med och tävla.
När man väl kommer till en tävlingshelg i 125JR tycker inte jag heller att man ska bli utkvalad.
Klokt uttalande gällande juniorerna men hur gör man i 250SP / Er6 då? Instegsklass och budgetrejsing sas det väl?
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Swedie skrev:
2602735 125 junior är definitivt en instegsklass där kvalgränser faktiskt inte borde existera. Men problemet finns ju även där, att det kan bli oerhörda fartskillnader.

lösningen på problemet är ju kvalgräns, men sedan så kanske det är orealistiskt att påtvinga kvalgräns i en sådan klass.

Now you talking:)
Men visst, problemet finns, jag tillsammans med ett antal föräldrar om några är medvetna om det. Men kvalgräns är inte lösningen, i den här klassen måste vi tillåta nybörjare, en lösnign skulle kunna vara att det funnits två nivåer, men problemet är givetvis bantid.

sandstream skrev:
2602710 Det kan jag inte hålla med om. RR är farligt och att öka risken för olyckor genom att ha folk på banan som kör riktigt sakta kan inte vara en bra lösning för någon. Då är det bättre att träna och lära sig köra hoj tills man har fått upp tillräckligt med fart.

Förstår vad du säger, har en grabb som är frusterad när han får varva de nya redan efter tre varv, men jag vidhåller med en dåres envishet att i den här klassen ska vi inte ha någon kvalgräns, i den klassen är till synes och sit även tävlingen en del av utbildningen för våra juniorer.
 
Last edited:

sandstream

Guest
christer skrev:
Förstår vad du säger, har en grabb som är frusterad när han får varva de nya redan efter tre varv, men jag vidhåller med en dåres envishet att i den här klassen ska vi inte ha någon kvalgräns, i den klassen är till synes och sit även tävlingen en del av utbildningen för våra juniorer.
Har full förståelse för ditt resonemang men tycker ändå att det borde vara någon i den egna klubben som ger ok för att börja tävla innan man kan vara med på sin första tävling.

Maverick_ou812 skrev:
2602760 Klokt uttalande gällande juniorerna men hur gör man i 250SP / Er6 då? Instegsklass och budgetrejsing sas det väl?
A + B-final är ju en bra lösning i den klassen men jag vidhåller att om någon kör så sakta att de blir varvade mer än en gång på 10-12 varv så ska de inte vara med och tävla, de ska istället lägga krut på att träna.
 
Last edited:

Cliff Barnes

Sporthojsnörd
Gick med
3 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Moto Guzzi 1000SP
Tänkte tycka lite om det där med kvalgränser.

Till att börja med "HÖR VARVNINGAR TILL RACING"
kolla vilken motorsport hoj bil , båt , ja överallt hör det
till racingen att planera körningen så att snabba förare även
behärskar detta moment av skicklighet, dom som inte tycker
det får vär köra rally eller dragracing, där varvningar inte ingår som moment:D

Sen riskerna med alltför långsamma förare, kan man inte ha en ganska generös kvalgräns, som ändå sållar bort rent farligt sakta förare, typ 115%
från pole tid i klassen ?
Då skulle rena söndagsåkare förstå att man bör träna mer innan man bör tävla.

Orsaken till min tidigare tveksammhet när det gäller att blanda A+ B förare
har att göra med den rätt extrema 107% regel som ju provades i fjol i några tillfällen och som gör det lite knepigt, främst pga några få skitsnabba förare som bara inte vill klassa upp sig, fast dom snabbhetsmässigt inte är rookies.

Jaja bara mina funderingar:tungan
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Cliff Barnes skrev:
2602958 Tänkte tycka lite om det där med kvalgränser.

Till att börja med "HÖR VARVNINGAR TILL RACING"
kolla vilken motorsport hoj bil , båt , ja överallt hör det
till racingen att planera körningen så att snabba förare även
behärskar detta moment av skicklighet, dom som inte tycker
det får vär köra rally eller dragracing, där varvningar inte ingår som moment:D

Sen riskerna med alltför långsamma förare, kan man inte ha en ganska generös kvalgräns, som ändå sållar bort rent farligt sakta förare, typ 115%
från pole tid i klassen ?
Då skulle rena söndagsåkare förstå att man bör träna mer innan man bör tävla.

Jaja bara mina funderingar:tungan
Vettiga funderingar tycker jag ivf. Bra mycket vettigare än att det skulle vara nån rättighet att tävla i just den här klassen även om det innebär att någon annan inte får vara med. Hade jag varit A-förare (a matter of time, fellas), kört SP250 i år och varit inställd på att köra samma klass nästa år så hade jag blivit lite kinkig om en regeländring hade hindrat mig från att köra klassen för att såna som inte orkar träna skall få köra istället.

@ Maverick_ou812: är det nån epidemi som går i Ducati-leden :confused: :D
 

Peno

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R
Utan att ta ställning tycker jag att många bör fundera över frågor som
1 Är det en mänsklig rättighet för oss långsamma att tävla i roadracing?
2 Är det en mänsklig rättighet för oss A-förare att gå in i klasser där huvuddelen av de tävlande kanske utgörs av långsammare, relativt oerfarna newbies?

Vi måste ju värna om att sporten tillåts växa och att alla är barn i början, dock inte till vilket pris som helst. Å andra sidan uppstår problem om en växande skara begåvade A-förare av ekonomiska skäl ser sig tvingade att söka sig till klasser där stora fartskillnader blir följden av deras deltagande.

Hur som helst är problemet ytterst något för SVEMO att lösa, se till att man klarar av att ta hand om alla som vill tävla. De får, med ert benägna motionerande på möten ordna klasser både för elit med hygglig spons som kan köra i de mest pengaslukande klasserna, och för de som vill tävla under enklare former. Som det är nu verkar SVEMO för en oinsatt tyvärr finnas mer för SVEMO än de aktiva.

Kontentan är väl ändå att ni förare får ägna mer krut på att samsas till gagn för alla istället för att hacka på varandra och konkurrera om det är de snabba eller långsamma som skall kastas ut i kylan.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bingo skrev:
2602979 Vettiga funderingar tycker jag ivf. Bra mycket vettigare än att det skulle vara nån rättighet att tävla i just den här klassen även om det innebär att någon annan inte får vara med. Hade jag varit A-förare (a matter of time, fellas), kört SP250 i år och varit inställd på att köra samma klass nästa år så hade jag blivit lite kinkig om en regeländring hade hindrat mig från att köra klassen för att såna som inte orkar träna skall få köra istället.

@ Maverick_ou812: är det nån epidemi som går i Ducati-leden :confused: :D
huvudet på spiken tror jag

och grejen är ju den att även kvalgräns på 130% har använts vid olika tillfällen... och ens med det mycket genererösa tillägg så finns det de som inte kvalar in.

anledningen jag sitter på tvären på det här, är för att jag tycker det är ignorant att förvänta sig att få tävla så fort man köpt en "racer".
 

sandstream

Guest
Swedie skrev:
anledningen jag sitter på tvären på det här, är för att jag tycker det är ignorant att förvänta sig att få tävla så fort man köpt en "racer".
Kan bara hålla med :tummenupp

Peno skrev:
Som det är nu verkar SVEMO för en oinsatt tyvärr finnas mer för SVEMO än de aktiva.
Grundproblemet med Svemo, som jag påpekat flera gånger, är att de inte verkar ha någon som helst kommunikation med sina medlemmar.
De har ju ett eget forum där de kan lägga ut info/förslag och höra vad de aktiva tycker.
 
Last edited:

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Cliff Barnes skrev:
2602958
Sen riskerna med alltför långsamma förare, kan man inte ha en ganska generös kvalgräns, som ändå sållar bort rent farligt sakta förare, typ 115%
från pole tid i klassen ?
Då skulle rena söndagsåkare förstå att man bör träna mer innan man bör tävla.

Bra förslag. 115% för B och A+B (förutom SM-klasser) och 107% för A-klasser och alla SM-klasser tycker jag borde vara rimligt.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tanken är god men det blir fel också eftersom juniorerna är lite oberäkneliga. På Anderstorp 2005 var det en förare som på sitt första flygande varv sänkte sin kvaltid med två till tre sekunder, om jag minns rätt. Med ditt resonemang kanske han inte skulle ha fått starta vilket hade varit synd med tanke på utgången. De åren jag har tittat på Roadracing har jag inte sett överdrivet många farliga incidenter i 125JR pga stora fartskillnader.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Maverick_ou812 skrev:
2603039 Vad? Att vara fet o långsam menar du eller :mad:

:tungan
Ja, mest det, men också att ni alla har den goda smaken att citera mina sanningar :gnissla

Gustav O skrev:
2603043 Tanken är god men det blir fel också eftersom juniorerna är lite oberäkneliga. På Anderstorp 2005 var det en förare som på sitt första flygande varv sänkte sin kvaltid med två till tre sekunder, om jag minns rätt. Med ditt resonemang kanske han inte skulle ha fått starta vilket hade varit synd med tanke på utgången. De åren jag har tittat på Roadracing har jag inte sett överdrivet många farliga incidenter i 125JR pga stora fartskillnader.
Man kan ju ha särskilda regler för juniorerna.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bingo skrev:
2603066 Man kan ju ha särskilda regler för juniorerna.
Absolut. Det kan ju finnas anledningar till dåliga varvtider på kvalet som inte enbart handlar om förarkvalité och det bör kunna vägas in i beslut där en strikt %-sats kan slå fel. Jag tycker dessutom att TL kan ta ett ansvar och använda sig av rätten att ta bort förare från banan om de är farliga för tävlingen.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top