ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Swedie skrev:
2621881 Jaja, du får ändå inte köra med en motard i RR-serien. :tungan
SablaRR :arsele :D


Jag har en idé som gör att jag kanske gör ett gästspel i SP utan Husan :tungan
Vi får se var det tar vägen....
 

sandstream

Guest
Neutral skrev:
Visst är de långsamma på att publicera sina officiella protokoll. Jag tycker dessutom att protokollen är dåligt skrivna, endast mötesdeltagarna kan förstå innehållet ofta. Så, nu är jag ännu mer negativ fast mer överens med er övriga. :D
Bra, då är vi överens :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Var hittar man reglementet till klassen? Jag har kollat på SVEMO:s hemsida men hittar inget...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bingo skrev:
2621998 Var hittar man reglementet till klassen? Jag har kollat på SVEMO:s hemsida men hittar inget...
Det dröjer nog ett tag innan det kommer ut något officiellt protokoll från svemo med reglementets beskrivning.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Swedie skrev:
2622013 Det dröjer nog ett tag innan det kommer ut något officiellt protokoll från svemo med reglementets beskrivning.
Jo, det kan nog stämma. Tyvärr...

Men är det någon som vet vad man år göra och vad man inte får göra med hojarna? Vad är sagt om fotpinnarna, får de bytas ut? Får man sätta helkåpor på SV650 och ER6N? Får man byta ut styrändarna mot clip ons? Nåt mer man får/inte får göra, eller skall de helt enkelt se ut som i originalutförande?
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Bingo skrev:
2622032 Jo, det kan nog stämma. Tyvärr...

Men är det någon som vet vad man år göra och vad man inte får göra med hojarna? Vad är sagt om fotpinnarna, får de bytas ut? Får man sätta helkåpor på SV650 och ER6N? Får man byta ut styrändarna mot clip ons? Nåt mer man får/inte får göra, eller skall de helt enkelt se ut som i originalutförande?

http://www.svemo.se/g_view.php?did=11&p=115
Om du börjar på sidan 13 i roadracingkalendern och scrollar nedåt så hittar du reglemntet som det har sett ut i år.
Verkar inte som om dom kommer göra några jätteförändringar men det är bara min egen uppfattning.
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Maverick_ou812 skrev:
2621190 För att återgå till topicen i denna tråd, nu när beslutet (om det nu är det slutgiltiga) är taget att SP 2007 blir en ren B- klass alt. instegsklass, hur påverkar detta tankarna kring en Er6 Cup? Kommer BRH Racing (Br. Hörbergs Racing Div.) fortfarande att ta fram ett racepaket på ER6:eek:r till förare som ska köra Sportproduction?


Jajamen!

.

Bingo skrev:
2622032 Jo, det kan nog stämma. Tyvärr...

Men är det någon som vet vad man år göra och vad man inte får göra med hojarna? Vad är sagt om fotpinnarna, får de bytas ut? Får man sätta helkåpor på SV650 och ER6N? Får man byta ut styrändarna mot clip ons? Nåt mer man får/inte får göra, eller skall de helt enkelt se ut som i originalutförande?


Bingo, gå på länken som depåbitchen gav dig och skrolla ner till sida 23. Under paragraf 3.5.1.2 börjar text om standardklasserna och däribland hör Sportproduction. För att du ska komma undan den här gången så ska jag svara på dina frågor med citat från reglementet.
3.5.5.2 Här står bl.a. "styre får bytas men skall likna orginal" , "fotpinne får bytas dock måste fotpinnen vara monterad på samma sätt som orginal samt att längden är densamma som orginalet", "kåpa och sadel får bytas men ska framstå som orginal i utseende och profil"

Detta är citerat från 2005-2006 års reglemente...
För att förtydliga nu och inte behöva lägga tid på att svara senare så förtydligar jag att detta reglementet som 250 SP körde under 2006 och den ända ändringen hittentills är just det att man har öppnat upp klassen för 251-650cc, 2-cyl. 4-taktare. Och att man har döpt om klassen samt gjort det till en B-klass "only" om någon nu missade det...

Skaffa er alla lite allmänbildning och läs då och då på svemos hemsida samt deras protokoll och reglementen.

.

.
 
Last edited:

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
men 4-t hojarna ska väll ha en "båt" under motorn som plockar upp oljan vi haveri eller liknande??? det går juh inte iom att dessa hojar endast har topp kåpa....
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
BrInK skrev:
2622102 men 4-t hojarna ska väll ha en "båt" under motorn som plockar upp oljan vi haveri eller liknande??? det går juh inte iom att dessa hojar endast har topp kåpa....


Hur är det med classic-klasserna? Dom har ju inte alla underkåpa?

Både SVen och ER6N och ER6F klarar sig ju ändå, för dom har ju underkåpor även om dom är små...


.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
flykay76 skrev:
För att du ska komma undan den här gången så ska jag svara på dina frågor med citat från reglementet.
Tack så mycket för hjälpen. Men jag slapp inget eftersom jag redan läst de partierna :)

Jag var inne på samma tankebanor som BrinK. Jag trodde att det skulle skrivas ett nytt reglemente eftersom det dels inte är självklart hur man kan få de hojarna att uppfylla det "vanliga" fyrtaktsreglementet, dels är rätt radikala förändringar av klasen. Ajja, det ger sig väl.
 

sandstream

Guest
flykay76 skrev:
Både SVen och ER6N och ER6F klarar sig ju ändå, för dom har ju underkåpor även om dom är små...
Enligt 3.1.11.1 ska underkåpan kunna ta upp minsta halva mängden motorolja samt kylvätska utan att de rinner över.
Klarar modellerna ovan detta?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
sandstream skrev:
2622228 Enligt 3.1.11.1 ska underkåpan kunna ta upp minsta halva mängden motorolja samt kylvätska utan att de rinner över.
Klarar modellerna ovan detta?

Det dödar ju diskutionen om motard (4-takt) i klassen SP250 iaf... Eller Sport Production som den numera heter. (Eftersom man bara får använda orginalkåpor så kan man inte heller "klä in" sin motard - vad jag har förstått iaf)

edit: i alla RR-klasser....
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Webspy skrev:
2622233 Det dödar ju diskutionen om motard (4-takt) i klassen SP250 iaf... Eller Sport Production som den numera heter. (Eftersom man bara får använda orginalkåpor så kan man inte heller "klä in" sin motard - vad jag har förstått iaf)
Det dödar i samma slag möjligheten att köra SV och ER isf. De har inte heller underkåpor som funkar som tråg.

Jag ska göra vad jag kan för att få köra ett SP-rejs med husan under 2007. Vi får se hur det går :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Supermoto skrev:
2622242 Det dödar i samma slag möjligheten att köra SV och ER isf. De har inte heller underkåpor som funkar som tråg.

Jag ska göra vad jag kan för att få köra ett SP-rejs med husan under 2007. Vi får se hur det går :)
Lägg ner, du kommer inte få det. Pratade nämligen med Kenneth Lodnert om just detta problem (som jag kallar det, hål i reglementet). Han var tvärhård, inga motarder.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Supermoto skrev:
2622242 Det dödar i samma slag möjligheten att köra SV och ER isf. De har inte heller underkåpor som funkar som tråg.

Jag ska göra vad jag kan för att få köra ett SP-rejs med husan under 2007. Vi får se hur det går :)
Det räcker väl nästan att montera en hasplåt på Husan för att det ska rymma halva oljevolymen....
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är klart Supermoto får användas och hittas det på någon extraparagraf så är det bara patetiskt. Hoj som hoj, vad är det som skiljer, markfrigång och fjädringsväg. Tror säkert ingen gnäller om man sätter dit en båt som rymmer 6-7 dl, det påverkar nog inte profilen så mycket. :)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
BrInK skrev:
2622214 är du sugen på o köra bingo?
Njaaeeejoooaaaaeeeoooo, typ :)

Edit: lite mer utförligt då. Det finns ett par saker som gör det intressant. Tävlingarna går tillsammans med ERF, som jag ändå kommer att köra. Klassen riktar in sig på värdelösa n00bs som inte kan köra - passar undertecknad som hand i handske. Slutligen vill jag förnedra Mattias.
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Swedie skrev:
2622247 Lägg ner, du kommer inte få det. Pratade nämligen med Kenneth Lodnert om just detta problem (som jag kallar det, hål i reglementet). Han var tvärhård, inga motarder.
När jag tog min RR-licens var Lodnert såklart där. Vi bad honom kolla på en 660 och förklara vad man behövde göra med den för att den skulle gå igenom. Först blev han galen och hoppade så högt att han slog skallen i taket. Skrek om handtagsskydden, framskärm osv osv. Sen efter Linden hade gått igenom vad man behöver bygga om och bl.a nämnt att man bör kapa sina koppling- och bromsgrepp (smart med barkisar eller hur) för att undvika olyckor frågade vi honom igen. Svaret då efter lite lugn diskussion blev att det enda man behöver göra är att fixa båten. Framskärmen är så mjuk att den inte kan orsaka skada. Barkisar var ju egentligen bara smart även om de ser lite icke-RR ut....

Som Marcus säger, det vore ju bara patetiskt att hitta på specialregler som sabbar för några få hojar. Låt mig köra och förnedra mig själv vetja :tummenupp

Får man modda en SV eller ER så att de får fungerande båt hamnar även husan i exakt samma situation. "Liknande profil" stog det tydligen i reglementet = en liten båt ändrar inte profilen på hojen!!
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
marcus56 skrev:
2622256 Det är klart Supermoto får användas och hittas det på någon extraparagraf så är det bara patetiskt. Hoj som hoj, vad är det som skiljer, markfrigång och fjädringsväg. Tror säkert ingen gnäller om man sätter dit en båt som rymmer 6-7 dl, det påverkar nog inte profilen så mycket. :)

Vad är patetiskt i så fall?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top