ER6 Cup 2007

Status
Ej öppen för fler svar.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Depåbitchen skrev:
2622266 Vad är patetiskt i så fall?
Att hitta på nån paragraf i reglementet som exklusivt utesluter hojjar med över 15cm fjädringsväg t.ex.
 

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Supermoto skrev:
2622278 Att hitta på nån paragraf i reglementet som exklusivt utesluter hojjar med över 15cm fjädringsväg t.ex.

Varför då?
Några regler måste ju finnas annars kan man ju lika bra släppa det helt fritt.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Supermoto skrev:
Som Marcus säger, det vore ju bara patetiskt att hitta på specialregler som sabbar för några få hojar. Låt mig köra och förnedra mig själv vetja :tummenupp
Fattar inte riktigt varför ni så gärna vill tävla mot en helt annan typ av motorcyklar. Vad hoppas ni uppnå med det :va
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Supermoto skrev:
2622242 Det dödar i samma slag möjligheten att köra SV och ER isf. De har inte heller underkåpor som funkar som tråg.

Jag ska göra vad jag kan för att få köra ett SP-rejs med husan under 2007. Vi får se hur det går :)

Två-cylindrigt är ett krav, det skulle vara aprilla svx som kunde smita in i reglementet.
Tidigare har kraven varit att man kan eftermontera båt om det inte funnits orginal.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Jag har inte tänkt vara med, men det är ju bara löjligt om det skulle skapas speciella regler för att utesluta ett fåtal utvalda. Jag förstår inte skillnaden, hoj som hoj liksom. Helt annat typ? Hojarna som är mest egen typ är tvåtaktarna, uteslut dem. Var kommer all denna rädsla ifrån? Vad är ni rädda ska hända?
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Bingo skrev:
2622280 Fattar inte riktigt varför ni så gärna vill tävla mot en helt annan typ av motorcyklar. Vad hoppas ni uppnå med det :va


Jag förstår inte riktigt varför dom inte skulle få det... Tillåter reglementet motortypen så spelar det väl ingen roll om det sitter plast från en motard/cross eller rr hoj...
Var skulle man dra gränsen?
Nästan samma sak som på lms b race där men fick se 20 ducati bli ifrånåkta av en superduke. Skitkul säger jag!
Låt alla hojtyper få va med!
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
BrInK skrev:
2622299
Bingo skrev:
2622263 Njaaeeejoooaaaaeeeoooo, typ :)

Klassen riktar in sig på värdelösa n00bs som inte kan köra -QUOTE]

tänk om jag ska va med! kul va? :tungan
Fy fan, ska du :mad:

ozto skrev:
2622304 Jag förstår inte riktigt varför dom inte skulle få det... Tillåter reglementet motortypen så spelar det väl ingen roll om det sitter plast från en motard/cross eller rr hoj...
Var skulle man dra gränsen?
Nästan samma sak som på lms b race där men fick se 20 ducati bli ifrånåkta av en superduke. Skitkul säger jag!
Låt alla hojtyper få va med!
Man drar massor av gränser. Kubik, antal takter, typ av bana, underlag etc. Varför tror du att man gör klassindelningar?
 
Last edited:

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
marcus56 skrev:
2622284 Jag har inte tänkt vara med, men det är ju bara löjligt om det skulle skapas speciella regler för att utesluta ett fåtal utvalda. Jag förstår inte skillnaden, hoj som hoj liksom. Helt annat typ? Hojarna som är mest egen typ är tvåtaktarna, uteslut dem. Var kommer all denna rädsla ifrån? Vad är ni rädda ska hända?

Du missade poängen.

Det har inte med att det är en SM att göra, utan att den inte uppfyller de elementära krav som ställs på en RR-hoj - dvs att det måste finnas en "båt" som samlar upp olja o vatten. denna måste sitta på ett sätt som fungerar även om kylaren pajjar.... men en SM kanske kör luftkylt - vad vet jag... sen måste det vara en twin... (eller radfyra) så då faller ju dom flesta hojar bort iaf.

Man har har nu gjort en modernisering av reglementet - jag gissar enbart för att orginalhojen (250SP) inte tillverkas längre. Att därifrån göra ytterligare en massa ändringar föra att passa en ny typ av hojar som inte ens är avsedda för ändamålet verkar lite konstigt i mina ögon. Då kanske vi ska tillåta 3cyl sidvangsekipage oxå? eller endurohojar.... Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag hade helst sett att man fortsatte enligt de gamla reglerna ett par år till. än finns det gott om maskiner att köpa o köra.

My 2 cent

/Anders
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bingo skrev:
2622280 Fattar inte riktigt varför ni så gärna vill tävla mot en helt annan typ av motorcyklar. Vad hoppas ni uppnå med det :va
Jag personligen vill få tillfälle att göra det jag tycker är roligast i världen, köra hoj. Jag har inte ekonomi att ha en ren RR-hoj och ser såklart chansen att få köra den jag har även i andra klasser än den uppenbara.

En annan aspekt är vissa RR-talibaners ovilja att släppa in oss. Man blir en outsider som kan slå lite underifrån. Åtminstone jag gillar när en underdog överraskar :)

Ytterliggare en aspekt är att man kan komma att visa att det traditionella sättet att bygga en RR-hoj på inte nödvändigtvis är det allra bästa.

Jag vill vända på din fråga och säga: Vad är ni rädda för att mångfalden ska medföra ??
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
marcus56 skrev:
2622284 Jag har inte tänkt vara med, men det är ju bara löjligt om det skulle skapas speciella regler för att utesluta ett fåtal utvalda. Jag förstår inte skillnaden, hoj som hoj liksom. Helt annat typ? Hojarna som är mest egen typ är tvåtaktarna, uteslut dem. Var kommer all denna rädsla ifrån? Vad är ni rädda ska hända?


det skiljer i kurvhastighet, spårval, körstil osv och det räker för att det ska ske en olycka bland en massa osäkra B-förare....
rädsla?? vi vill inte ha motard på banan samtidigt och ingen vill ha motard i 250sp klassen så lägg ner.
ni har era egna tävlingar kör dom istället eller köp en roadracing hoj.....

Bingo skrev:
2622315 Fy fan, ska du :mad:
?


har inte bestämt mej än......
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
BrInK skrev:
2622325 det skiljer i kurvhastighet, spårval, körstil osv och det räker för att det ska ske en olycka bland en massa osäkra B-förare....
rädsla?? vi vill inte ha motard på banan samtidigt och ingen vill ha motard i 250sp klassen så lägg ner.

Helt rätt.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
:)
Webspy skrev:
2622321 Du missade poängen.

Det har inte med att det är en SM att göra, utan att den inte uppfyller de elementära krav som ställs på en RR-hoj - dvs att det måste finnas en "båt" som samlar upp olja o vatten. denna måste sitta på ett sätt som fungerar även om kylaren pajjar.... men en SM kanske kör luftkylt - vad vet jag... sen måste det vara en twin... (eller radfyra) så då faller ju dom flesta hojar bort iaf.

Man har har nu gjort en modernisering av reglementet - jag gissar enbart för att orginalhojen (250SP) inte tillverkas längre. Att därifrån göra ytterligare en massa ändringar föra att passa en ny typ av hojar som inte ens är avsedda för ändamålet verkar lite konstigt i mina ögon. Då kanske vi ska tillåta 3cyl sidvangsekipage oxå? eller endurohojar.... Hoppas du förstår vad jag menar.

Jag hade helst sett att man fortsatte enligt de gamla reglerna ett par år till. än finns det gott om maskiner att köpa o köra.

My 2 cent

/Anders
Dessa elementära krav vad gäller båt uppfyller ju inte en ER eller SV heller. Kika på en SM i profil och ställ en ER bredvid. De ser inte SÅ jämrans olika ut eller hur?! Betydligt mer lika än en RS250 / ER-6. Tar man exemplandet ett steg längre och tar en Kawwa Versys så är alla skillnader i princip utraderade.

Jag baserar allt mitt tyckande om detta på den lilla chansen att det i reglementen kommer resoneras på samma sätt om antal cylindrar/cc som i rookie600/SBK osv. DVS färre cylindrar ger mer kubik och i mitt fall t.o.m mindre cc trots hälften så många cylindrar. Om det tar stopp redan där är min husa diskad men det blir svårare att "få bort" en SXV :tummenupp

Observera att jag inte ute efter att bråka med nån eller ställa löjliga frågor om tjafs, jag vill bara få chansen att köra min hoj så mkt jag kan och tänker hålla på tills jag inser att det inte går

BrInK skrev:
2622325 det skiljer i kurvhastighet, spårval, körstil osv och det räker för att det ska ske en olycka bland en massa osäkra B-förare....
rädsla?? vi vill inte ha motard på banan samtidigt och ingen vill ha motard i 250sp klassen så lägg ner.
ni har era egna tävlingar kör dom istället eller köp en roadracing hoj.....
Med all respekt så tycker jag du har fullständigt fel.
Det kommer skilja MER mellan dig/mig och en total nybörjare på en SV/ER som är 10s långsammare än mellan dig och mig. Garanterat!!
När vi åker på samma banor skiljer det inte så mkt på spårval som ni tror, jag lovar.

Tidigare i år (eller var det förra året) på Sviestad var det en kille på en KTM som körde i 125jnr (om jag minns rätt) och inte fan orsakade han några olyckor!?
 
Last edited:

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Så länge det ställs samma krav som på alla andra hojar är det väl ok, jag tror nog en SXV uppfyller reglementet nog så bra som en SV650 eller motsvarande, men om det hittas på något extra(hur nu den regeln skulle se ut) så är det bara löjligt.

Sätt en RR-förare på en motard och jag tror inte spårval, körstil, kurvhastighet mm skiljer mycket mer än vad det kan göra individuellt mellan förare ändå, det är ju trötta hojar alltihop med snarlik vikt och effekt. Det är väl en annan sak om man skulle få för sig att släppa ut dem med tex 600 eller 1000.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Webspy skrev:
2622233 Det dödar ju diskutionen om motard (4-takt) i klassen SP250 iaf... Eller Sport Production som den numera heter. (Eftersom man bara får använda orginalkåpor så kan man inte heller "klä in" sin motard - vad jag har förstått iaf)

edit: i alla RR-klasser....
En annan motard-dödare är punkten 3.5.4: "Enbart MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas." Jag är övertygad om att den listan för Sprort Production inte upptar några motarder. Den kommer däremot att kompletteras med ER-6 och SV650 (och kanske Comet 650?).
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Teddy skrev:
2622353 En annan motard-dödare är punkten 3.5.4: "Enbart MC från homologiseringslista framtagen av SVEMO, DMU, NMF och SML får användas." Jag är övertygad om att den listan för Sprort Production inte upptar några motarder. Den kommer däremot att kompletteras med ER-6 och SV650 (och kanske Comet 650?).
Attans! Missade den paragrafen...
En sån regel är svårare att "ta sig runt", tyvärr.

Tycker det är skittråkigt att man ska kväsa mångfalden! Om man tillåter så väsensskilda hojar som RS250/ZXR400/ER6 att köra tillsammans så borde även en Husa eller SXV vara välkommen. Åtminstone jag skulle uppskatta sånna rejs även om jag stod vid sidan.

Att på allvar påstå att skillnader i spårval är en så stor säkerhetsrisk att man därför inte får köra en SM är bara löjeväckande tycker jag. Har man andra, vettiga, orsaker är det ok med mig.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är man nu så otroligt kåt på att köra ren asfaltsbana med sin motard så borde ju Supermono vara den självklara klassen.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Supermoto skrev:
2622336Observera att jag inte ute efter att bråka med nån eller ställa löjliga frågor om tjafs, jag vill bara få chansen att köra min hoj så mkt jag kan och tänker hålla på tills jag inser att det inte går

Med all respekt så tycker jag du har fullständigt fel.
Det kommer skilja MER mellan dig/mig och en total nybörjare på en SV/ER som är 10s långsammare än mellan dig och mig. Garanterat!!
När vi åker på samma banor skiljer det inte så mkt på spårval som ni tror, jag lovar.

Tidigare i år (eller var det förra året) på Sviestad var det en kille på en KTM som körde i 125jnr (om jag minns rätt) och inte fan orsakade han några olyckor!?

Du förstår alltså inte att att Supermoto och Roadracing är två olika typer av sporter som inte hör ihop på banan samtidigt?

Det såg ordentligt stört ut när killen körde sin 125 ktm. Och enda anledningen det förekom var för att protestera mot reglementet där SVEMO glömt att poängtera att Supermoto ej får köras.

Liknande hål du försöker hitta just nu, som snabbt kommer bli igensatta för att få alla som kör annat än Racinghojar (inte Supermoto/Offroad) att förstå att det är Roadracing som körs.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Supermoto skrev:
2622324
En annan aspekt är vissa RR-talibaners ovilja att släppa in oss. Man blir en outsider som kan slå lite underifrån. Åtminstone jag gillar när en underdog överraskar :)

Ey grabben. Det var Svemo som sa att ni inte fick vara med o leka just för att det blev katastrof den här säsongen. Tyckte du att det var en bra säsong? :näsblod
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top