Webspy skrev:
2622321 Du missade poängen.
Det har inte med att det är en SM att göra, utan att den inte uppfyller de elementära krav som ställs på en RR-hoj - dvs att det måste finnas en "båt" som samlar upp olja o vatten. denna måste sitta på ett sätt som fungerar även om kylaren pajjar.... men en SM kanske kör luftkylt - vad vet jag... sen måste det vara en twin... (eller radfyra) så då faller ju dom flesta hojar bort iaf.
Man har har nu gjort en modernisering av reglementet - jag gissar enbart för att orginalhojen (250SP) inte tillverkas längre. Att därifrån göra ytterligare en massa ändringar föra att passa en ny typ av hojar som inte ens är avsedda för ändamålet verkar lite konstigt i mina ögon. Då kanske vi ska tillåta 3cyl sidvangsekipage oxå? eller endurohojar.... Hoppas du förstår vad jag menar.
Jag hade helst sett att man fortsatte enligt de gamla reglerna ett par år till. än finns det gott om maskiner att köpa o köra.
My 2 cent
/Anders
Dessa elementära krav vad gäller båt uppfyller ju inte en ER eller SV heller. Kika på en SM i profil och ställ en ER bredvid. De ser inte SÅ jämrans olika ut eller hur?! Betydligt mer lika än en RS250 / ER-6. Tar man exemplandet ett steg längre och tar en Kawwa Versys så är alla skillnader i princip utraderade.
Jag baserar allt mitt tyckande om detta på den lilla chansen att det i reglementen kommer resoneras på samma sätt om antal cylindrar/cc som i rookie600/SBK osv. DVS färre cylindrar ger mer kubik och i mitt fall t.o.m mindre cc trots hälften så många cylindrar. Om det tar stopp redan där är min husa diskad men det blir svårare att "få bort" en SXV
Observera att jag inte ute efter att bråka med nån eller ställa löjliga frågor om tjafs, jag vill bara få chansen att köra min hoj så mkt jag kan och tänker hålla på tills jag inser att det inte går
BrInK skrev:
2622325 det skiljer i kurvhastighet, spårval, körstil osv och det räker för att det ska ske en olycka bland en massa osäkra B-förare....
rädsla?? vi vill inte ha motard på banan samtidigt och ingen vill ha motard i 250sp klassen så lägg ner.
ni har era egna tävlingar kör dom istället eller köp en roadracing hoj.....
Med all respekt så tycker jag du har fullständigt fel.
Det kommer skilja MER mellan dig/mig och en total nybörjare på en SV/ER som är 10s långsammare än mellan dig och mig. Garanterat!!
När vi åker på samma banor skiljer det inte så mkt på spårval som ni tror, jag lovar.
Tidigare i år (eller var det förra året) på Sviestad var det en kille på en KTM som körde i 125jnr (om jag minns rätt) och inte fan orsakade han några olyckor!?