ER6-tråden

tedrob

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f med G&G
Sista turen för i år......

Jaha, då har man åkt sista turen för i år! :(

Vaknade som vanligt ca 0600 i måndags morse, tittade på termometern som visade hela 2,5 grader. Tänkte att detta får bli sista turen till jobbet.

Efter ett par kilometer mitt i rusningstrafiken så händer det - RÅDJUR!!!

Håller lagliga 70 km/h, hinner inte ens reagera. :va
Kändes som att rådjuret springer in i framhjulet från vänster, hojen bara lägger sig ner på vänster sida.
Hojen glider i från mig. Jag rullar över på magen och glider ca 50 meter. Under dessa metrar hinner jag tänka två saker:
"Hoppas bilen bakom mig hinner se mig"
"Vill inte glida över i mötande körfält"

Som genom ett under så glider både jag och cykeln rakt fram i våran fil, bilen bakom hinner stanna.

Jag hade tur, bara lite öm i höften som jag la mig på. I övrigt bara lite stel.
Det var mer synd om rådjuret som överlevde kraschen men som var så pass skadad så att jägaren fick komma ut.

Hojen då? Jo den har sett bättre ut kan man lugnt säga.

Så ta det jävligt lugnt där ute i mörkret på mornarna!

Bifogat

• DSC00093.JPG
    DSC00093.JPG
    66.1 KB · Visningar: 105
  • DSC00094.JPG
    DSC00094.JPG
    75.5 KB · Visningar: 109
  • DSC00091.JPG
    DSC00091.JPG
    79.1 KB · Visningar: 124
  • DSC00092.JPG
    DSC00092.JPG
    83.3 KB · Visningar: 111
  • DSC00087.JPG
    DSC00087.JPG
    44.3 KB · Visningar: 96
  • DSC00088.JPG
    DSC00088.JPG
    56.2 KB · Visningar: 104
  • DSC00089.JPG
    DSC00089.JPG
    72.1 KB · Visningar: 97

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
Kanske ett par diskreta handtagsvärmare så blir nog säsongen lite längre! :tummenupp
Satte på mina värmeslingor i går, ett par 20W-skoterhandtagsvärmare som monterades under gummit. Allt som allt, under 300:- vilket kändes kanonfint i dag!

Det där lät intressant, vart köper man sånna ? =)

har jobbat kvällar den här veckan, kör hem kl 22:30, 3 mil motorväg... händerna är bra frusna när man kommer hem och ska öppna garagedörren =/

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f

Vaknade som vanligt ca 0600 i måndags morse, tittade på termometern som visade hela 2,5 grader. Tänkte att detta får bli sista turen till jobbet.

Håller lagliga 70 km/h, hinner inte ens reagera. :va
Kändes som att rådjuret springer in i framhjulet från vänster, hojen bara lägger sig ner på vänster sida.
Hojen glider i från mig. Jag rullar över på magen och glider ca 50 meter. Under dessa metrar hinner jag tänka två saker:
"Hoppas bilen bakom mig hinner se mig"
"Vill inte glida över i mötande körfält"

Som genom ett under så glider både jag och cykeln rakt fram i våran fil, bilen bakom hinner stanna.

Jag hade tur, bara lite öm i höften som jag la mig på. I övrigt bara lite stel.
Det var mer synd om rådjuret som överlevde kraschen men som var så pass skadad så att jägaren fick komma ut.

Hojen då? Jo den har sett bättre ut kan man lugnt säga.

Så ta det jävligt lugnt där ute i mörkret på mornarna!

ouch!

hur gick det med dig då ? inga skador ? bågen kan man ju alltid fixa en ny en, men det e svårt om man inte kan köra mer...

Peppe2000

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-6N -08
Det där lät intressant, vart köper man sånna ? =)

har jobbat kvällar den här veckan, kör hem kl 22:30, 3 mil motorväg... händerna är bra frusna när man kommer hem och ska öppna garagedörren =/

Jag köpte värmeslingorna på trech.se och en enkel monteringsguide finns på den här sidan. Kablage, strömbrytare, säkring, kabelskor och ev ett relä behövs också beroende på hur händig du är.

Ett tips är att antingen serie- eller parallellkoppla värmeslingorna beroende på hur mycket effekt du vill ha, vilket ger hel eller halv effekt. :tummenupp

Edit: När jag beställde från trech.se bad jag dom att skicka prylarna i ett vaderat kuvert, sänkte leveranskostnaden från 150:- till 0:-.

Last edited:

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
Jag köpte värmeslingorna på trech.se och en enkel monteringsguide finns på den här sidan. Kablage, strömbrytare, säkring, kabelskor och ev ett relä behövs också beroende på hur händig du är.

Ett tips är att antingen serie- eller parallellkoppla värmeslingorna beroende på hur mycket effekt du vill ha, vilket ger hel eller halv effekt. :tummenupp

Edit: När jag beställde från trech.se bad jag dom att skicka prylarna i ett vaderat kuvert, sänkte leveranskostnaden från 150:- till 0:-.

heh, jag är inte händig alls... men det ser inte så svårt ut, det kanske går att lösa på något sätt.

Peppe2000

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-6N -08
heh, jag är inte händig alls... men det ser inte så svårt ut, det kanske går att lösa på något sätt.

Jag tror att en normalfuntad person fixar det på under två timmar.

Bra att ha är ordentliga verktyg om du har kvar orginalstyre med styrändar. Styrändarna är svåra att montera bort pga gänglås och risken är att du inte kan få av dom alls. Har du trycklyft så är det nog det lättaste sättet at ta loss gummihandtagen på. Om du lägger kablage eller relä, testa först att du kan lägga på sadeln... Vad kan man säga, irriterande? :rolleyes:

Kablar ligger fint i kabelkanalerna runt sidan av tanken där de är helt dolda.

jokkeh

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2008
Hoj
ER6f
Jag tror att en normalfuntad person fixar det på under två timmar.

Bra att ha är ordentliga verktyg om du har kvar orginalstyre med styrändar. Styrändarna är svåra att montera bort pga gänglås och risken är att du inte kan få av dom alls. Har du trycklyft så är det nog det lättaste sättet at ta loss gummihandtagen på. Om du lägger kablage eller relä, testa först att du kan lägga på sadeln... Vad kan man säga, irriterande? :rolleyes:

Kablar ligger fint i kabelkanalerna runt sidan av tanken där de är helt dolda.

min är helt original... så det kommer mao att vara bökigt att ta bort styrändarna.

en tanke, om man lånar el från halvljuset, blir inte lampan svagare då ? jag frågar för att jag inte vet ett smack om sånt här =)

edit: ännu en tanke, det här påverkar garantierna på hojjen, antar jag ?

Last edited:

Peppe2000

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2008
Hoj
Kawasaki ER-6N -08
min är helt original... så det kommer mao att vara bökigt att ta bort styrändarna.

en tanke, om man lånar el från halvljuset, blir inte lampan svagare då ? jag frågar för att jag inte vet ett smack om sånt här =)

Jag har kopplat ett relä med utbytt säkring till 4A mot lampans sladdar och plockar sedan ström direkt från batteriet till slingorna.

Att det skulle påverka garantier tror jag inte, men beror ju alltid på hur man gör. Lossa lite på sakerna och kolla in först hur du ska dra kablage mm. Gör man det snyggt går det alltid att återställa till orginalskick.

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!

Ohh shit... då hade du inte lika tur som jag då.... kom åkandes till jobbet i somras, klockan var då 06:15... kommer åkandes "för fort" ser att två rådjurskid springer över vägen, jag bromsar rätt hårt och ser allt i tid... släpper förbi dem typ lite mer en halvvägs o jag smyger mig förbi runt 10km/h, sen när jag ska dra på så får dom panik när en mötande kommer o springer tillbaka så en springer precis framför mig o in i skogen o en annan springer på mitt ben/motorn, han tjuter till o jag nitar o stannar, han klarar sig bra o springer in i skogen även han, varken hojen eller jag får inte ett märke.
Man får tänka sig för, hade jag kommit i den farten jag hade först så hade både jag o hojen blivigt mos typ, som tur var så var det ingen trafik bakom mig så jag kunde stanna mitt i vägen.

Hade även haft min nya hoj i två veckor då så hade man krashat den då så hade jag nog struntat i om jag hade skadat mig eller ej hade mer lackat på att hojen hade blivigt skadad hehe.

Men skönt att du klarade dig iaf, hoppas du får en ny hoj av "försäkringsbolaget".

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
Har nu sålt min er6-f för annan hoj.
Saknar den lite faktiskt redan.
Varför har man inte råd att ha kvar båda? *ler*
Kommer nog hänga lite här på forumet ändå då min sambo funderar på hojkort och då blir vi isåfall med er6:a igen.

saverman

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Honda CBR1000RR 2012
Har nu sålt min er6-f för annan hoj.
Saknar den lite faktiskt redan.
Varför har man inte råd att ha kvar båda? *ler*
Kommer nog hänga lite här på forumet ändå då min sambo funderar på hojkort och då blir vi isåfall med er6:a igen.

Årsmodell, mil och hur mycket fick du för den?

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS

Eller låna ifrån Tutan i säkringsboxen. gjorde jag.. funkar bra
gött med värme!!
och styrändarna var inte så jobbiga att tabort.. bara att ta i lite med en insexnyckel..

Last edited:

lechill

Rasta
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Er6n 2009 ABS
ullevi__DSC0073.jpg

ullevi__DSC0075.jpg

ullevi__DSC0077.jpg

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
ER-6 f
Det blir en viss friktion av oljan, har du tunnare/varmare olja så minskar fenomenet, det är därför det märks mest när motorn är kall för då är oljan trögare. Det är helt naturligt och inget att oroa sig för. :tummenupp

Fråga Olle? Malenas sexspalt? Kamratposten? :D

Efter ett par kilometer mitt i rusningstrafiken så händer det - RÅDJUR!!

Uuh. Illa kompis. Blir det privatverkstad eller har du helförsäkrat? Vad hade du för ställ? Lite :fattartil att du gled så långt på asfalet i så pass "låg" fart.

Vettefan om jag tycker att de fått till det så bra? Typ "09:an måste vara kantigare, det är inne."

Har de senaste veckorna tagit mitt förhållande med hojen... till en djupare nivå ... :)va) och det förvånar mig faktiskt att man fortfarande, efter två långa säsonger, fortfarande suckar åt dess skönhet och har så FÖRBANNAT kul med den. Hur känner ni andra? Känner ni att ni "växer ur" hojen eller tröttnar? Varför? För egen del är jag kluven som f-n; hojen funkar ruggigt bra för mina "behov", inte minst för att det är mycket inner(stor)stadstrafik, men samtidigt är jag lite sugen på mer klipp och att kunna lägga ner lite mer. Blir nog åtminstone en säsong till på gamla bettan så länge jag inte hittar en billig vit z1000 med extrapris på försäkring. :Bugar Ni med z1000 - varför bytte ni?

Hur som; riktig nytändning mellan mig och gamla bettan - djävlar vad jag gillar henne! Kan man köra med snökedjor tror ni? :)

Kör försiktigt! :tummenupp

edit: tillägg

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Vettefan om jag tycker att de fått till det så bra? Typ "09:an måste vara kantigare, det är inne."
Håller med om att den gamla är snyggare. Design och pris säljer och gamla hojen har ju sålt bäst 2-3 år i rad och det vittnar ju en hel del om designen. Känns som dom har fått lite panik helt i onödan och måste ändra på designen för att "hänga med i tiden". Varför inte bara segla vidare på samma hoj i minst lika många år till som många andra modeller gjort tidigare?

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
..... :Bugar Ni med z1000 - varför bytte ni?

....

Hej, jag har inte ägt en z1000, men tror nog att många tror att mer hk ger en roligare upplevelse. Jag tycker helt klart att man ska prova om man har råd, men många kommer förmodligen bara för att inse hur bra ER-6 är!

/perhu (påväg ur tusenkubiksträsket...)

Eee

Black Water MC
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Er6n, orange
Håller med om att den gamla är snyggare. Design och pris säljer och gamla hojen har ju sålt bäst 2-3 år i rad och det vittnar ju en hel del om designen. Känns som dom har fått lite panik helt i onödan och måste ändra på designen för att "hänga med i tiden". Varför inte bara segla vidare på samma hoj i minst lika många år till som många andra modeller gjort tidigare?

Jag måste säga att jag tycker dom har lyckats helt perfekt med den nya uppdateringen av Er6an, speciellt N-modellen. Den har liksom fått en mera påkostad look, alla små detaljer som tidigare såg lite billiga ut är borta. Ta passagerar handtagen bara.

Har man hittat ett vinnande koncept så ska man väl utveckla det och försöka ligga i topp och inte bara leva på gamla meriter. Visst det gynnar ju absolut inte andrahandsvärdet på min hoj men jag tycker att kawa har lyckats kalasbra, skulle inte tacka nej till en -09

speffy

Medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SMR
Håller på att byta till miniblinkers och skylthållare som total nybörjare får jag inte ihop det helt :huvet Dom nya blinkersen har en svart och en svartvit kabel och från hojen går där en svartgul och grön vilken ska ihop med vilken ?
Och man får lödda ihopa kablarna antar jag ?

Sedan till skylthållaren som är från valtermoto ser ingen annan lösning än att man måste borra två hål i skylten för att kunna fästa den? :confused:

Alla är vi barn i början ;)

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Såld!
Håller på att byta till miniblinkers och skylthållare som total nybörjare får jag inte ihop det helt :huvet Dom nya blinkersen har en svart och en svartvit kabel och från hojen går där en svartgul och grön vilken ska ihop med vilken ?
Och man får lödda ihopa kablarna antar jag ?

Sedan till skylthållaren som är från valtermoto ser ingen annan lösning än att man måste borra två hål i skylten för att kunna fästa den? :confused:

Alla är vi barn i början ;)

Kablarna är bara att testa, koppla ihop två först o testa, händer inget om det är fel funkar inte bara, kör du med dioder så måste du byta relä men byter du bara rakt av till liknande som redan sitter på så slipper du byta.
Relät sitter förövrigt under vänster framkåpa iaf på -07 modellen, kolla annars på en springskiss över hojen.

Skylten så har du helt rätt i, du måste borra hål i den.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati