Ersättningsklassen till 250 GP ska presenteras på lördag.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Men 125 och 250 är väl inte prototyp, och det är ju menat att det är 250r som klass som ska ersättas med en annan klass.

Godmorgon! 125 och 250 är de enda prototyp klasserna i SM serien.

Nej, någon klass med enbart en motortillverkare funkar ju inte. Skulle Honda, Aprilia, Yamaha, KTM etc bygga chassin till samma motor?

Ska man bort med tvåtakt ska de ersättas med något som är precis lika effektfullt och som är lika mycket prototyp klass som dagens.

Finns det någon anledning till att man vill gå ifrån 2t? Utveckling av hojarna sker ju fortfarande, 2t är grymt stort världen över och det är ju mer racing över det än någonting annat?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Finns det någon anledning till att man vill gå ifrån 2t? Utveckling av hojarna sker ju fortfarande, 2t är grymt stort världen över och det är ju mer racing över det än någonting annat?
Godmorgon. Hur länge har du sovit?

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Från motogp.com :

New 600cc 4-stroke class to replace 250cc from 2011
Friday, 27 June 2008

Following a Grand Prix Commission meeting at Assen on Friday the FIM have announced the decision to replace the 250cc category with a new 600cc class, as of 2011.

On Friday 27th June at the A-Style TT Assen the FIM made the following announcement:

The Grand Prix Commission, composed of Messrs. Carmelo Ezpeleta (Dorna, Chairman), Claude Danis (FIM), Herve Poncharal (IRTA) and Takanao Tsubouchi (MSMA), in the presence of Mr. Paul Butler (Secretary of the meeting), unanimously decided to introduce the following change to the FIM Road Racing World Championship Grand Prix Regulations.

Technical Regulations - 2.11 Fuel, Oil and Coolants
2.11.2 Unleaded petrol will comply with the FIM Grand Prix specifications (in conformity with the new EU Standards) if:
a) it has the following characteristics: Sulphur (mg/kg) 10 (instead of 50) – application as from 1.1.2009

Replacement of the 250cc class
For application from 1.1.2011, the Grand Prix Commission accepted the following proposal, taken by the majority of members of MSMA: 4-stroke engines of 600cc maximum and 4 cylinders maximum. A request will be sent to all manufacturers. The candidatures of the manufacturers interested in taking part in the new class must be sent to the FIM and Dorna by July 31, 2008 at the latest. More precise technical specifications will then be discussed and established.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Lite intressant att det blev så många cc och så många cylindrar ändå.
Hoppas att det blir nån sorts kontroll på elektroniken iaf.

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
Man får verkligen hoppas att de får till något som begränsar kostnaderna så det inte blir lika dyrt som motogp, precis hemkommen från Assen är det bara att konstatera att motogp är en mkt tunn klass, nån vurpa och det hela blir ganska ointressant.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
30 juli så stod den här hojen färdig för utställning från Moriwaki. Kanske inte det snyggaste som skådats. Men det kan dom fila på i några år förhoppningsvist eller så går det inte att göra det bättre när man är begränsad till 100.000 euro?

moriwakigp600-10356-002-f.jpg

moriwakigp600-10356-003-f.jpg

moriwakigp600-10356-004-f.jpg

BlueDevil

Whooot?
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Aprilia rsw 125, yamha yz250
jag har inte läst allt, men jag håller med swedie (post #32)

som sakt, det är aprilia och ktm (någon honda?) Personligen så tycker jag att det är lite dåligt

jag är för 4takt 600 istället för 250 knal
Längtar.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
som sakt, det är aprilia och ktm (någon honda?) Personligen så tycker jag att det är lite dåligt

Jupp, 250 2-takt är säkert en bättre hoj för mellanklassen om man bara ser till maskin och ekonomi för stallen, men finns det inte nog med intresse bland tillverkarna har man nog inget val än att göra om klassen.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
jag har inte läst allt, men jag håller med swedie (post #32)

jag är för 4takt 600 istället för 250 knal
Längtar.
Eller varför inte göra 4-t 400cc just för att hålla ner kubiken lite?
Så de får behålla sin smidighet och kurvhastighet som de har idag...

Blir även lite mer prototyp över det hela än standard 600cc..

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Eller varför inte göra 4-t 400cc just för att hålla ner kubiken lite?
Så de får behålla sin smidighet och kurvhastighet som de har idag...

Blir även lite mer prototyp över det hela än standard 600cc..

Eller varför inte 4-t 250cc och turbo!!!!:yoparty

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Lite OT kanske

Kommer 125 cc klassen vara kvar som 2 T eller blir någon 4 takts motor på 400 -600 cc där också.

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Lite OT kanske

Kommer 125 cc klassen vara kvar som 2 T eller blir någon form 4 takt motor på 400 -600 cc där också.
Som det ser ut nu är den kvar till och med 2013 om jag minns rätt. Det kan dock ändras men med tanke på hur stark den klassen är och hur bra den är för unga förare har jag svårt att se att de kommer byta ut den i brådrasket.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
600cc ligger kanske lite för nära "stora klassen" som tidigare varit uppe.

Undrar vad som händer om dom stora tillverkarna inte gillar läget med 4-cyl 600cc.
Skrevs ju något om att förslag hade skickats ut till tillverkarna.

Vad kommer att hända med Aprilia och KTM , dom kan ev hamna rejält efter iom stormakterna Honda, Yamaha har betydligt större kapacitet ang fyrtaktsräcers.

Hondacup nästa ?

Inför 250cc fyrtakt turbo !

Eller 3 cylindrigt 300cc , vad som helst inga 600cc gatmoppewannabee bara.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jupp, 250 2-takt är säkert en bättre hoj för mellanklassen om man bara ser till maskin och ekonomi för stallen, men finns det inte nog med intresse bland tillverkarna har man nog inget val än att göra om klassen.

Vad är problemet då? Att Honda inte är intresserade? Måste de vara det?

Det är betydligt fler som kör än i MotoGP, ska de då gå tillbaka till 2-takt? På 500-tiden kunde det ju vara 35 ekipage på griden och även wildcard och små tillverkare hade chansen. Idag har ett proffsteam som Roberts inte en suck.

MotoGP är ju ett monumentalt misslyckande, är det något att ta efter det? :va

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
På 500-tiden kunde det ju vara 35 ekipage på griden och även wildcard och små tillverkare hade chansen. Idag har ett proffsteam som Roberts inte en suck.

MotoGP är ju ett monumentalt misslyckande, är det något att ta efter det? :va

Protypracingen är som bekant inte gratis så när killar som Roberts sr till slut får svårt att hänga med ekonomiskt kommer väl inte d som en överaskning. Det jag tror på just i motogp är att några ytterligare stora märkestillverkare kommer in i serien samt att redan etablerade tillverkare utvecklar satelitteam, Ducati kan i dag hålla med satelitteam o inte tex Suzuki o Kawasaki! Jag tror det vänder i framtiden och startleden utökas succesivt! Att motogp skulle vara ett monumentalt misslyckande får man nog ta med en hel näve salt. Man är dock inne i en positiv förnyelseprocess medförande stor potential att förankra sig/växa sig ännu starkare hos dom breda massorna/folket.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC