Förbud mot vingar/fenor i MotoGP 2017

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
FIM beslutade nyligen det enligt den här formuleringen:

”Devices or shapes protruding from the fairing or bodywork and not integrated in the body streamlining (e.g. wings, fins, bulges, etc.) that may provide an aerodynamic effect (e.g. providing downforce, disrupting aerodynamic wake, etc.) are not allowed.”

Vad tycker ni om det? Att det är fult eller inte ”normalt” på motorcyklar tycker nog en del räcker som skäl att förbjuda vingar. Men bortom sådana argument, finns det goda skäl att förbjuda vingar/spoilers/fenor? Tror ni tillverkarna kommer försöka kringå reglerna genom att ge själva kåporna extrema former?

Gigi Dall'Igna, Ducati:
”The motivation for the ban of wings is being tied to safety, but winglets have never been a problem in this respect.”

Davide Tardozzi, Ducati:
“It is a shame, obviously. Ducati brought something new to the championship, moving MotoGP forward through research and development. The proof that winglets work is that all the other factories have followed our idea.”

http://www.fim-live.com/en/sport/sport/grand-prix/
http://www.crash.net/motogp/feature/231874/1/why-wings-were-banned-in-motogp.html
http://www.crash.net/motogp/feature/229988/1/ducati-rejects-winglets-are-dangerous-argument.html
 

Bifogat

  • 16qatar-lorenzo-wings.jpg
    16qatar-lorenzo-wings.jpg
    150 KB · Visningar: 211
  • PA1810628.0008.jpg
    PA1810628.0008.jpg
    151.8 KB · Visningar: 180
  • PA1918232-1.0008.jpg
    PA1918232-1.0008.jpg
    106.6 KB · Visningar: 174

antonkg

Fartdåre
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Bästkusten
Hoj
Suzuki GSR 600
Får säga själv att det ser riktigt brutalt ut!
Sen tycker den tråkiga sidan av mig att det inte riktigt hör till hojar med stora vingar direkt..
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Alltså, den här:
”Devices or shapes protruding from the fairing or bodywork and not integrated in the body streamlining (e.g. wings, fins, bulges, etc.) that may provide an aerodynamic effect (e.g. providing downforce, disrupting aerodynamic wake, etc.) are not allowed.”
är ju så fantastiskt vag att vanliga kåpor kvalar i princip kvalar in. Speciellt topp/framkåpan, som faktiskt har en downforcekomponent i sin design.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Det som är lite pinamt för FIM är att de inte tillåter något som skapar downforce.
Var är alla förespråkare av prototypracing nu?
Ni brukar ju stå på barrikaderna och skaldera när det införs restriktioner...
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Det som är lite pinamt för FIM är att de inte tillåter något som skapar downforce.
Var är alla förespråkare av prototypracing nu?
Ni brukar ju stå på barrikaderna och skaldera när det införs restriktioner...

Håller med! Protypracing skall vara till för att få fram och utveckla nya tekniska innovationer.
Kawasaki har ju redan vingar på sin H2R. Vad händer om nästa superbike för gata har vingar? Ska det då vara tillåtet i WSBK men inte MotoGP?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Prototypracing i all ära, men ska vi då inte låta GPS-tracking och elektronik flöda fritt? För utvecklingens skull? Spänningen riskerar att bli lidande dock.

Jag nöjer mig med att punkten om säkerhet. Förarna tycker inte att vingarna känns säkra och då köper jag att de ska bort. I övrigt är jag tvådelad kring vingarna. Det är häftigt, nytänkande (nåja) riktigt fult och svårsmält.
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Lite sent på kommet då det funnits vingar sedan 80 talet :(
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
... fast det står "not integrated in...", alltså är det fritt fram med aerodynamiska hjälpmedel som är en integrerad del av strömlinjeinklädnaden.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vem fan bryr sig om det är fult? Det är racing! Om det nu anses och bevisas som en säkerhetsfråga finns det såklart grund till ett förbud. Svårt att se att det skulle vara en fara dock så länge det inte är vingar av metall eller skarpa kanter.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Synd nu när ducati har kommit en bit in i utvecklingen av den nya gp17-hojen:(


IMG_1843.JPG

IMG_1844.JPG
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vem fan bryr sig om det är fult? Det är racing! Om det nu anses och bevisas som en säkerhetsfråga finns det såklart grund till ett förbud. Svårt att se att det skulle vara en fara dock så länge det inte är vingar av metall eller skarpa kanter.

Förutom den lilla biten att turbulensen de skapar bakom gör att om bakomvarande hoj får så kraftiga vibrationer att bromsarna inte tar första taget ibland?
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bättre de faktiskt bygger in MER aerodymik i originalchassit = tvingar fabriken till utveckling = mer i linje med syftet med fabriksracing. Just nu känns det mest som ett gigantiskt plåster på ett fabriksfel.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förutom den lilla biten att turbulensen de skapar bakom gör att om bakomvarande hoj får så kraftiga vibrationer att bromsarna inte tar första taget ibland?

Det kan kallas optimerad styrgeometri. För att hojen ska vara så lätt att svänga som möjligt så är styrningen så optimerad att hojen måste leda loppet från start till mål !
Annars får MCn lätt så mycket wobbel på rakorna att bromskolvarna slängs ut till botten i oken ! Kan detta möjligen bero på för lite tyngd på framhjulet, för lite downforce, i slutet på rakorna ?

Jag tycker Ducartis vingar är snygga, italiensk design.
Men Yamahas vingar är fula. Och ser vassa ut.

Sanningen är väl helt enkelt att iden med MotoGP är att vinna.
Och när en annan MC än en MC från Japan ser ut att kunna vinna mästerskapet gäller det att få stopp.
Torde Yamaha och Honda var eniga om. Och så några ord till FIM som vet vem som betalar mest till FIM?

I Septembernumret av Performance Bikes är en artikel om Dave Hancock. Han togs in för att provköra alla Hondas MC omkring 1990. En orsak till att man inte valde en japan kan vara att japaner är för artiga för att säga sanningen.
Det passar sig helt enkelt inte att säga nått som kan få utvecklingschefen att tappa ansiktet.
 
Last edited:

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Tja, de är gjorda av kolfiber och går kolfiber sönder blir det sjukt vasst. Så bort med skiten och designa bättre kåpor istället.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Att skapa turbulens kostar energi, så det vill man ju absolut inte ha heller, så det i sig är ju en anledning till att tänka till och designa om kåporna.

Fast, om man har så mycket effekt tillhands att man kan lyfta framhjulet i nära toppfart så har man energi att slösa på att lämna en hemsk wake, speciellt om man kan få förbättrad acceleration av samma sak som ger mer wake.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top