Förbud mot vingar/fenor i MotoGP 2017

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
FIM beslutade nyligen det enligt den här formuleringen:

”Devices or shapes protruding from the fairing or bodywork and not integrated in the body streamlining (e.g. wings, fins, bulges, etc.) that may provide an aerodynamic effect (e.g. providing downforce, disrupting aerodynamic wake, etc.) are not allowed.”

Vad tycker ni om det? Att det är fult eller inte ”normalt” på motorcyklar tycker nog en del räcker som skäl att förbjuda vingar. Men bortom sådana argument, finns det goda skäl att förbjuda vingar/spoilers/fenor? Tror ni tillverkarna kommer försöka kringå reglerna genom att ge själva kåporna extrema former?

Gigi Dall'Igna, Ducati:
”The motivation for the ban of wings is being tied to safety, but winglets have never been a problem in this respect.”

Davide Tardozzi, Ducati:
“It is a shame, obviously. Ducati brought something new to the championship, moving MotoGP forward through research and development. The proof that winglets work is that all the other factories have followed our idea.”

http://www.fim-live.com/en/sport/sport/grand-prix/
http://www.crash.net/motogp/feature/231874/1/why-wings-were-banned-in-motogp.html
http://www.crash.net/motogp/feature/229988/1/ducati-rejects-winglets-are-dangerous-argument.html
 

Bifogat

  • 16qatar-lorenzo-wings.jpg
    16qatar-lorenzo-wings.jpg
    150 KB · Visningar: 211
  • PA1810628.0008.jpg
    PA1810628.0008.jpg
    151.8 KB · Visningar: 180
  • PA1918232-1.0008.jpg
    PA1918232-1.0008.jpg
    106.6 KB · Visningar: 174
Får säga själv att det ser riktigt brutalt ut!
Sen tycker den tråkiga sidan av mig att det inte riktigt hör till hojar med stora vingar direkt..
 
Alltså, den här:
”Devices or shapes protruding from the fairing or bodywork and not integrated in the body streamlining (e.g. wings, fins, bulges, etc.) that may provide an aerodynamic effect (e.g. providing downforce, disrupting aerodynamic wake, etc.) are not allowed.”
är ju så fantastiskt vag att vanliga kåpor kvalar i princip kvalar in. Speciellt topp/framkåpan, som faktiskt har en downforcekomponent i sin design.
 
Det som är lite pinamt för FIM är att de inte tillåter något som skapar downforce.
Var är alla förespråkare av prototypracing nu?
Ni brukar ju stå på barrikaderna och skaldera när det införs restriktioner...
 
Det som är lite pinamt för FIM är att de inte tillåter något som skapar downforce.
Var är alla förespråkare av prototypracing nu?
Ni brukar ju stå på barrikaderna och skaldera när det införs restriktioner...

Håller med! Protypracing skall vara till för att få fram och utveckla nya tekniska innovationer.
Kawasaki har ju redan vingar på sin H2R. Vad händer om nästa superbike för gata har vingar? Ska det då vara tillåtet i WSBK men inte MotoGP?
 
Prototypracing i all ära, men ska vi då inte låta GPS-tracking och elektronik flöda fritt? För utvecklingens skull? Spänningen riskerar att bli lidande dock.

Jag nöjer mig med att punkten om säkerhet. Förarna tycker inte att vingarna känns säkra och då köper jag att de ska bort. I övrigt är jag tvådelad kring vingarna. Det är häftigt, nytänkande (nåja) riktigt fult och svårsmält.
 
Lite sent på kommet då det funnits vingar sedan 80 talet :(
 
... fast det står "not integrated in...", alltså är det fritt fram med aerodynamiska hjälpmedel som är en integrerad del av strömlinjeinklädnaden.
 
Vem fan bryr sig om det är fult? Det är racing! Om det nu anses och bevisas som en säkerhetsfråga finns det såklart grund till ett förbud. Svårt att se att det skulle vara en fara dock så länge det inte är vingar av metall eller skarpa kanter.
 
Synd nu när ducati har kommit en bit in i utvecklingen av den nya gp17-hojen:(


IMG_1843.JPG

IMG_1844.JPG
 
Last edited:
Vem fan bryr sig om det är fult? Det är racing! Om det nu anses och bevisas som en säkerhetsfråga finns det såklart grund till ett förbud. Svårt att se att det skulle vara en fara dock så länge det inte är vingar av metall eller skarpa kanter.

Förutom den lilla biten att turbulensen de skapar bakom gör att om bakomvarande hoj får så kraftiga vibrationer att bromsarna inte tar första taget ibland?
 
Bättre de faktiskt bygger in MER aerodymik i originalchassit = tvingar fabriken till utveckling = mer i linje med syftet med fabriksracing. Just nu känns det mest som ett gigantiskt plåster på ett fabriksfel.
 
Förutom den lilla biten att turbulensen de skapar bakom gör att om bakomvarande hoj får så kraftiga vibrationer att bromsarna inte tar första taget ibland?

Det kan kallas optimerad styrgeometri. För att hojen ska vara så lätt att svänga som möjligt så är styrningen så optimerad att hojen måste leda loppet från start till mål !
Annars får MCn lätt så mycket wobbel på rakorna att bromskolvarna slängs ut till botten i oken ! Kan detta möjligen bero på för lite tyngd på framhjulet, för lite downforce, i slutet på rakorna ?

Jag tycker Ducartis vingar är snygga, italiensk design.
Men Yamahas vingar är fula. Och ser vassa ut.

Sanningen är väl helt enkelt att iden med MotoGP är att vinna.
Och när en annan MC än en MC från Japan ser ut att kunna vinna mästerskapet gäller det att få stopp.
Torde Yamaha och Honda var eniga om. Och så några ord till FIM som vet vem som betalar mest till FIM?

I Septembernumret av Performance Bikes är en artikel om Dave Hancock. Han togs in för att provköra alla Hondas MC omkring 1990. En orsak till att man inte valde en japan kan vara att japaner är för artiga för att säga sanningen.
Det passar sig helt enkelt inte att säga nått som kan få utvecklingschefen att tappa ansiktet.
 
Last edited:
Tja, de är gjorda av kolfiber och går kolfiber sönder blir det sjukt vasst. Så bort med skiten och designa bättre kåpor istället.
 
Att skapa turbulens kostar energi, så det vill man ju absolut inte ha heller, så det i sig är ju en anledning till att tänka till och designa om kåporna.

Fast, om man har så mycket effekt tillhands att man kan lyfta framhjulet i nära toppfart så har man energi att slösa på att lämna en hemsk wake, speciellt om man kan få förbättrad acceleration av samma sak som ger mer wake.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top