Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det extremt beteende att ...xxxx...

Finns ju fall från bil... ...blivit friade...

1. Nej, personerna bakom SMCs ledning tycker sannolikt inte det. Poängen är att det är irrelavant. Skulle Dansken som representant för SMC stå inför en grupp politiker, försäkringsbolag och polisens trafik-grupp och säga att "50+ på 70-väg, det är väl inget!". Då är SMC rätt snabbt ute ur leken då de helt tappar sin kredabilitet.

Vill man påverka måste man behålla sin auktoritet och trovärdighet, annars kan vi lika gärna kräva curbs på bulten, även om många säkert vill ha det, så kommer det aldrig hända.

2. Ja, svarar du inte på frågan själv där? Om samma regler gäller för bilister som för hojåkare, och bilister blivit friade med sannolik grund i att det "bara" gick för fort och omständigheterna i övrigt var bra.. Vad är då problemet?

"Vi" blir titt som tätt friade från åtal om vårdslöshet pga bakhjulsåka, och ibland inte. För att det har med situationen runtomkring att göra.

Nu åker inte jag fortare än Agda på gata längre, men jag har gjort. Dock såg jag även då en jäkla skillnad på att bomba en tom 70-väg på vischan, och att klippa Saabar på innern i 170 med knäskrap eller Uuiila utanför dagis.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
ccepterar vi inte demokratins regler så är det ju bara att flytta till något annat land som inte har demokrati, enkelt. Eller menar ni att vi skall både ha kakan och äta den?

Att byråkrater hittar på egna regler är inte demokrati :fakta
Därför är det bra att vi har SMC som kan berätta för dem vad vi inte gillar :yoparty
 

mojja83

Guest
Maria har redan svarat på det och du svarar på det själv också.
Värt att komma ihåg är att SMC är ingen lagstiftare, däremot försöker få myndigheterna att rikta sina insatser dit de gör bäst nytta, så som jag förstått det.

Nu har jag läst Marias inlägg för 3 dje ggn och det framgår inte om smc tycker att det är extremt med 50+ eller ens 30 + där det enda man gjort är att köra förfort.

Men därimot framgår det att ingen har blivit av med sitt fordon då det endast handlat om fortkörning vilket känns betryggande.

Fortfarande kvarstår frågan tycker smc att 30 + är extremt på en landsväg ute i bygden och är ens 50 + att se som extremt om det händer på lågt trafikerade landsvägar?

Olagligt javisst men är det ett extremt beteende att likställa med fyllon,kk lösa,knarkare,tjuvar,avställda oförsäkrade maskiner o.s.v
Vill smc likställa oss piloter som sköter det snyggt letar oss ut från samhällskärnorna för att köra lite inspirerat har våra cyklar försäkrade,besiktigade giltigt körkort o.s.v med det riktiga packet så känns det inte O.K för mig.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...2. Ja, svarar du inte på frågan själv där? Om samma regler gäller för bilister som för hojåkare, och bilister blivit friade med sannolik grund i att det "bara" gick för fort och omständigheterna i övrigt var bra.. Vad är då problemet?
...

Problemet är att en MC inte kommer att bedömmas som en bil.
Vi är extrema i plus 30 en bil är det inte.
Detta är min högst personliga uppfattning om hur det kommer att bli.
Men jag kan ju ha fel, det hände en gång på åttiotalet... ;)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Antingen gör vi något åt problemet (ja, samhället, ,majoriteten enligt de demokratiska reglerna tycker att det är ett problem) "Vi" som gör något är motorcyklisternas språkrör SMC och mig veterligen finns det ingen annan organisation som slåss för vårat intresse eller?

Om "vi" då "straffar" SMC genom att säga att vi går ur den enda organisationen som försvarar oss så är det samma sak som att såga av grenen vi sitter på eller lyfta oss själva i håret, det ger liksom ingen verkan annat än att vi försvagar SMC och gör det möjligt för myndighetspersoner att bestämma över våran frihet och vårat intresse.
SMC:S kansli och styrelse är INTE ett gäng gubbar och gummor som har någon sorts konspiratorisk tanke att förbjuda sporthojar eller andra liknande idéer som vissa stråltanter och foliehattar här på forumet tror. Det är faktiskt tvärtom. Vi har ju ex Roffe S här på forumet som förutom att vara extremt inbiten banåkare och sporthojspilot dessutom sitter i riksstyrelsen. Det finns fler i styrelsen som kör både sporthoj och bana. Dessutom är högsta chefen, Galne Dansken VÄLDIGT inbiten sporthojspilot.
Tror ni att dessa människor vill förbjuda sig själv? Tror ni det så är ni ju helt lost in space...

Samhället ställer regler och vi som samhällsmedborgare förväntas följa dessa regler, om vi inte vill följa dessa regler så får vi helt enkelt acceptera kritik och samhällsåtgärder för att vi skall följa dessa regler. Vill vi fortfarande inte följa dessa regler så får vi göra revolution och försöka få med alla andra samhällsmedborgare på iden att sporthojar skall få framföras fullständigt hänsynslöst i trafiken och rösta bort nuvarande styre, allt enligt demokratins regler.

Accepterar vi inte demokratins regler så är det ju bara att flytta till något annat land som inte har demokrati, enkelt. Eller menar ni att vi skall både ha kakan och äta den?

Ditt resonemang är inte bara enkelt,,det är ett av dom farligaste tankesätten i en demokrati.

Håll käften,acceptera, Ifrågasätt inget innebär att beslutsfattare på alla ställen tror att allt är ok.

Och att alla som ifrågasätter just detta skulle vara fullständigt hänsynslösa i trafiken är bara dumt och en väldigt enkel och fördummande retorik.

Att kategorisera dom som har en annan åsikt i detta som ”stråltanter och foliehattar” är en ren härskarmentalitet som bara är till för att förminska motpolens tankar och åsikter.

Alla här vill nog ha bort det riktiga extrembeteendet, knarkare, körkortslösa och hojtjyvar, men inte till vilket pris som helst.
 

mojja83

Guest
1. Nej, personerna bakom SMCs ledning tycker sannolikt inte det. Poängen är att det är irrelavant. Skulle Dansken som representant för SMC stå inför en grupp politiker, försäkringsbolag och polisens trafik-grupp och säga att "50+ på 70-väg, det är väl inget!". Då är SMC rätt snabbt ute ur leken då de helt tappar sin kredabilitet.

Vill man påverka måste man behålla sin auktoritet och trovärdighet, annars kan vi lika gärna kräva curbs på bulten, även om många säkert vill ha det, så kommer det aldrig hända.

2. Ja, svarar du inte på frågan själv där? Om samma regler gäller för bilister som för hojåkare, och bilister blivit friade med sannolik grund i att det "bara" gick för fort och omständigheterna i övrigt var bra.. Vad är då problemet?

"Vi" blir titt som tätt friade från åtal om vårdslöshet pga bakhjulsåka, och ibland inte. För att det har med situationen runtomkring att göra.

Nu åker inte jag fortare än Agda på gata längre, men jag har gjort. Dock såg jag även då en jäkla skillnad på att bomba en tom 70-väg på vischan, och att klippa Saabar på innern i 170 med knäskrap eller Uuiila utanför dagis.


Jag vill inte få någon att säga att 50+ är ok men frågan jag ställer är om smc likställer 50+ med extremt beteende om det händer på en öde väg på landsbygden.
Att sedan 20 förfort kan anses som extremt i andra fall är jag väl medveten om och det är inte det frågan gäller.

Det känns som att det kommer bero på polisens dagsform om cykeln hamnar på ett bärgarflak eller om man får fortsätta färden vidare på sin egen cykel.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Problemet är ju trovärdigheten som Agile är inne på. :)

Man kan inte säga att lite fortkörning är helt ok...tyvärr...även om jag personligen tycker hastighetstalibanismen har gått till överdrift, när det är så många andra, betydligt värre problem ute i trafiken.

Den gemene bilisten är så invaggad i falsk säkerhet, att denne slutat köra aktivt sedan länge...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1..men är frågan jag ställer om smc likställer...

2. Det känns som att det kommer bero på polisens dagsform om cykeln hamnar på ett bärgarflak eller om man får fortsätta färden vidare på sin egen cykel.

1. Då ställer du fel fråga. Vad SMC tycker spelar ingen roll. Frågan är vad de som faktskt bestämmer tycker, och SMC är idag de enda som kan vara med och påverka det. Om de då är FÖR liberala tappar de trovärdighet. Vad de kan och FÖRSÖKER göra är att ta fram statistik på det egentliga problemet och lyfta en diskussion om det. Så att vi vanliga småbusar slipper reprimander för vad en ytterst liten extremgrupp ställer till med.

2. Polisens dagsform är aldrig av intresse annat än för dagen. Polisen övervakar och rapporterar, en domstol beslutar.
 

mojja83

Guest
1. Då ställer du fel fråga. Vad SMC tycker spelar ingen roll. Frågan är vad de som faktskt bestämmer tycker, och SMC är idag de enda som kan vara med och påverka det. Om de då är FÖR liberala tappar de trovärdighet. Vad de kan och FÖRSÖKER göra är att ta fram statistik på det egentliga problemet och lyfta en diskussion om det. Så att vi vanliga småbusar slipper reprimander för vad en ytterst liten extremgrupp ställer till med.

2. Polisens dagsform är aldrig av intresse annat än för dagen. Polisen övervakar och rapporterar, en domstol beslutar.



1. Det är väl klart som korvspad att SMC`S inställning till det hela är viktig. Jag som medlem i organisationen vill ju veta vad den tycker och representerar.
Eller menar du att vi alla som har funderingar om hur denna organisation vi är medlemmar av bara ska pynta in medlemsavgifterna och se glada ut för att vi är ju ändå mindre vetande och behöver inte informeras om organisationens ståndpunkt i frågan?

2. polisens dagsform är det enda relevanta när 3 poliser har stoppat dig ensam eller med vittne när denna ska skriva rapport och skicka ärendet vidare till åklagare.
Som privatperson väger inte ordet tungt. Trust me har personlig erfarenhet av ljugande och saltande poliser.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Först, en fråga.
Maria skriver innan i sitt inlägg att självmord inte är med i statistiken, är de nu bortsorterade självmorden anledningen till den 20% minskningen av döda i trafiken de senaste åren?

Beror det alltså Inte på de livsbefrämjande kamerorna bla. utan bara på att man sorterar bort de som själva avslutar sina liv och vi defakto ligger kvar på samma nivå av döda i trafiken idag som innan?

2003 hade jag under en kurs om säkerhet i trafik en givande diskussion med kursledaren från dåvarande vägverket på lunchen, vi kom in på nollvisionen och jag frågade om det inte finns några självmord i trafiken och de kan det ju bli svårt att komma åt.
Joo, svarade han, vi räknar med ungefär 25% och de ser vi ingen lösning på annat än att förbjuda trafik............slog mig nu att ett annat sätt är ju att bara ta bort dom ur statistiken.....



Sen Minst 60-talet har visst beteende på hoj attackerats av de som bara glider runt och käkar burgare eller fikar på sina turer med "Ni kommer få mc förbjuudet! som Ni håller på" inget nytt under solen nu....

Men, alla dessa filmer som slänger "förbudskortet" rätt i knäet på beslutsfattarna då?
Det är ju nytt nu mot innan, hur fixar man det då?


......tja, kan ju ge samma beslutsfattare motsvarande filmer med bilar inblandade och be dom förbjuda de livsfarliga maskinerna med när man ändå håller på........går nog inte lika bra det........


Personligen tror jag de flesta motioner för mc-förbud kommer sig av att den politikern som lämnar in den är en som inte har någon koll i backspeglarna och blir livrädd när någon mc passerar påväg till jobbet, inte av någon film på tuben............


Det enda jag hör är samma visa igen, ena tredjedelen har lite kul på hoj, den andra tredjedelen skriker sig hesa i sina försök att "lära" dessa "jävla idioter" att köra hoj på rätt sätt och njuta av fikat istället för att försöka förbjuda hojåka med sitt "extrema" beteende och den sista tredjedelen skiter i vilket och inser att detta är gammalt.

Detta har hänt, händer och fortsätter hända, om 20år kommer det vara likadant men troligen så är mediet ett annat.
Förr så stod den uppretade arga mc-åkarkulturens försvarare öga mot öga när han läxade upp ungtuppen som inte rättade sig i ledet, idag så knattrar tangenterna istället, resultatet är detsamma då det fortfarande är samma diskussion som innan.... :D
 
Last edited:

prsk

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R 600 -04
1. Då ställer du fel fråga. Vad SMC tycker spelar ingen roll. Frågan är vad de som faktskt bestämmer tycker, och SMC är idag de enda som kan vara med och påverka det. Om de då är FÖR liberala tappar de trovärdighet. Vad de kan och FÖRSÖKER göra är att ta fram statistik på det egentliga problemet och lyfta en diskussion om det. Så att vi vanliga småbusar slipper reprimander för vad en ytterst liten extremgrupp ställer till med.

1. Hur kan du tycka det? Som jag tolkar denna tråd så är den till för att diskutera just SMC:s ställningstagande till extremt beteende?
Om det nu handlar om frågan vad de som "faktiskt" bestämmer tycker så behövs ju knappast en tråd på SH. Som jag förstår det så ger SMC sken av att de faktiskt är med och påverkar och då är det av största vikt att medlemmarna i SMC får klara besked av SMC:s ställningstagande och vad som menas, eller?

Varför skulle SMC tappa trovärdighet för att dom särskiljer fortkörning med böter och eventuellt indraget körkort gentemot extremt beteende?
Låt oss säga att jag kör 31 km/h för fort och får indraget körkort. Låt oss även säga att jag jobbar som chaufför om dagarna. Kort räknat: 4 000 kr, indraget körkort = utebliven lön. Blir ganska mkt...
Om dom även skulle ta hojen för 20-80 000 kr, står det då i proportion till förseelsen? Det är ju vad jag och säkert andra vill veta hur SMC tänker kring.

Är SMC för liberala om åsikten skulle vara att det är straff nog med indraget kk och böter i detta exempel?
Jag vet att det är ett exempel taget till det yttersta, men det skulle kunna inträffa om det införs en ny lag som är så diffus som just nu.

Vore ju kanon om SMC kan ta fram statistik på det egentliga problemet och lyfta det för diskussion, men om vi nu diskuterar vad som är extrem körning och inte och får knappa svar av SMC - ska vi sluta diskutera det då?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
1. Hur kan du tycka det? Som jag tolkar denna tråd så är den till för att diskutera just SMC:s ställningstagande till extremt beteende?

[Text]

Jag vet att det är ett exempel taget till det yttersta, men det skulle kunna inträffa om det införs en ny lag som är så diffus som just nu.

Självklart ska vi inte sluta diskutera det.

1. Det är ingen ny lag, det är en återupplivning som sannolikt kommer att användas mer aktivt.

2. Min poäng är att man måste skilja på person och organisation. SMC som organisation kan inte gå ut och säga att det är "ok" att bomba lantvägar i överljudshastighet. De kan inte ens påstå att det inte är extremt.

Personerna bakom organisationen kan vara av en annan åsikt, men då varken SH-pöbeln eller de övriga intressenter som sannolikt också läser såna här trådar förstår skillnaden så blir det också känsligt.

Det finns per definition ingen ursäkt för att utsätta sig själv, samhället och tredje man för de risker som de i våra ögon hyfsat normala farter innebär.

Att ligga drygt 100 på en tom 70-väg en söndag däremot ingår inte i definitionen enl. SMC, vilket framställts flera ggr nu. Men riktlinjerna är ju som vadhonnuhette från smc skrev inte SMCs, utan ett dokument framtaget av 9(?) olika organ på uppdrag av transportstyrelsen(?)/någon .

Statistiken börjar ju också visa att det som är farligt inte är att köra 30+ eller slanga lite.. Utan att köra full/utan kk/stulen hoj/100 km/h + snarare.

Jobbet nu är att förädla den statistiken så att den kan visa de som bestämmer vad det egentliga problemet är. Ingen lätt match i trygghetsknarkande sverige med NTF och transportstyrelsen som vill sänka fartgränserna till promenadtakt innan det möjligtvis slutar dö folk. För det är ju det enda :3freak som spelar in.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Undrar om det finns nån till här på forumet som var med på -70talet när Trafiksäkerhetsverket ville Totalförbjuda 125cc "lätt" motorcykel.

Jag minns, och deltog i kampanjen som SMC då drog igång. SMC var litet på den tiden men vi var många som jobbade ideellt med lokala kampanjer för att "rädda 125:an".
Om inte alla dessa människor hjälpts åt att "lobba" lokalt, skapa opinion emot förslaget, och gett våra reresentanter, som då inte hade direktinflytande i Trafiksäkerhetsverket när det gäller MC-relaterade frågor, då hade inte benämningen "lätt motorcykel" funnits och hur många unga hade då valt att ta mc-kort?

När jag läser kommentarerna i den här frågan så slås jag av det faktum att unga av idag tar det mesta för givet, men inget kommer utan ansträngning. Och tyvärr är det också så¨att "allt" kan inte redovisas på ett öppet forum på nätet, utan massor av disskusioner mellan individer på tex. möten med Trafikverket kan inte spridas offentligt, men påverkar otroligt mycket i det tysta.

Lyft blicken, tänk till, kanske lite utanför din egen "bubbla", ta ansvar för dina handlingar, tex. på vad du publicerar på nätet och fundera på vad den informationen kan få för "konsekvenser" för dig och andra.
Vi vet idag att de kommersiella filmer som bla. "hyllades" här, har lett till mycket dålig "reklam" för oss utanför vår lilla värld. Och detta drabbar alla oss, även om du inte tänker på det.

Förbud leder inte automatiskt till att "ett problem" fösvinner, men många tror det, och ibland är det enda vägen att gå innan allt går över styr.

Just idag är "friheten på nätet" satt i focus pga. en organisation som säger sig vara "för total frihet på nätet", sorry minns inte deras namn.
Men idag har dom planerat att "attackera" ett antal större organisationer via nätet för att bla. få Julian Assange frisläppt. Till och med "Piratpartiet" som är emot alla begränsningar på nätet tycker att den typen av "frihet" ska inte få finnas, men dom vet inte hur den ska "begränsas"?!

Det är bara lite av de tankar en gammal "gubbe" som jag får in i min skalle när jag läser såna här trådar.

/KentW

Ps.
Här är länk till en serie artiklar i en "nätrelaterad" tragisk situation.

http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.5151448-nakenbilder-pa-tjejer-sprids-pa-natet

Ds.
 
Last edited:

ThePreToriaN

Medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Borås
Hoj
Suzuki S650S -02, Kawasaki Z1000SX -11
Jag har inte anledning att tro annat än beslagstagning av fordon sker endast i yttersta fall där människor och egendom riskerar skada eller olycka.

Däremot kan man undra hur det kommer sig att rattfyllon åker fast för 60:e gången och inte ens får fordonet beslagtaget. De helt enkelt kör samma kväll igen olovligt och rattfulla. De får inte ens en varning då en dom redan är under utredning. :fakta
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Klippt från SMC hemsida.

Även här betecknas 30+ som Extremt Beteende.

Men både från Maria och Dansken låter det annorlunda på forumen. Varför detta dubbla budskap?

Extremt beteende

Andelen motorcyklister som dör i olyckor som orsakas av extremt beteende ökar. Det handlar om mer än en fjärdedel av alla dödsolyckor. Detta måste uppmärksammas anser SMC. Det är en grupp som inte kan nås av SMC eller med traditionellt trafiksäkerhetsarbete.

Vad är extremt beteende?
Majoriteten av motorcyklisterna är trafiksäkerhetsmedvetna trafikanter. Man tar inte onödiga risker och man njuter av att köra motorcykel. Det finns dock några faktorer som återkommer gång på gång i dödsolyckor bland motorcyklister. SMC har valt att kalla faktorerna extremt beteende. Deras andel av dödsolyckorna ökar, samtidigt som antalet MC-olyckor sjunker. Det handlar om en grupp som är svår att nå och påverka med traditionella trafiksäkerhetsåtgärder.

Vilka är faktorerna?

Olovlig körning: MC-föraren har inget körkort, har aldrig genomgått körkortsutbildning och har därför inte den kunskap som krävs för att köra motorcykel. Inom den här gruppen är de andra tre extrema beteendena överrepresenterade. De äger sällan motorcykeln de kör ihjäl sig på. Hojen är ofta oregistrerad, avställd och oförsäkrad. En femtedel av förarna i denna grupp hade inte heller hjälm när man körde ihjäl sig. 60% var berusade och/eller påverkade av droger. Gruppens andel är 26 % av alla omkomna MC-förare 2005-2011.

ImageUploadedByTapatalk1349440998.001118.jpg

Klicka på bilden för att se större diagram.

Andelen körkortslösa av omkomna MC-förare 2005-2011, källa Trafikverket.

2005 17 %
2006 19 %
2007 39 %
2008 25 %
2009 16 %
2010 31 %
2011 30 %
snitt 26 %

Körning i påverkat tillstånd: MC-föraren är påverkad av alkohol, narkotika och läkemedel som påverkar körningen negativt. Antalet MC-förare som är både berusade av alkohol och droger när man omkommer ökar stadigt. Gruppens andel är 26% av alla omkomna 2005-2010.

Aggressiv körning: MC-föraren kör på ett aggressivt sätt i förhållande till andra trafikanter. Det handlar till exempel om bakhjulskörning, aggressiv körning, omkörning i extrem fart och liknande. Gruppens andel är okänd för SMC av alla omkomna. Men, eftersom SMC varje år får ta del av Trafikverkets djupstudier av dödade motorcyklister vet vi att det finns flera fall varje år i denna grupp där en aggressiv körstil varit en bidragande orsak till dödsfallet.

Mycket hög hastighet: MC-föraren håller en hastighet som överstiger gränsen för körkortsindragning, det vill säga 30 km/h eller mer för fort. Gruppens andel är 36 % av alla omkomna.

Stämmer denna bild av svenska motorcyklister?
Det finns få likheter med svenska motorcyklister i denna statistik om man ser på SMC:s och NTF:s studie om attityder till trafiksäkerhet 2010. I den studien uppger alla att de har MC-körkort. Inställningen till att köra berusad och/eller påverkad av droger är klart avståndstagande. MC-förare hade en mycket bättre attityd i fråga om alkohol/droger jämfört med bilister. Att man betalar skatt, försäkring och kör ett registrerat fordon är en själklarhet likväl som att man inte kör skenförsäkrad motorcykel. Att man kontrollbesiktar hojen och sköter om den visar Bilprovningens statistik år efter år. Det finns bara en faktor där MC-åkare är "sämre" än bilförare och det gäller hastighet. Motorcyklister är något sämre än bilister på att följa gällande hastighetsgräns. Läs hela studien här.

SMC:s åsikt om extremt beteende
SMC och SMC:s medlemmar står inte bakom extremt beteende. Tvärtom. Det är denna typ av MC-körning och inställning till lag och rätt som ger alla motorcyklister ett dåligt rykte. Och det är precis därför som medlemmarna kräver att SMC ska ta en klar ställning emot extremt beteende!

- Att det är krångligt och dyrt att ta körkort ger inte motorcyklister rätt att köra olovligt. SMC arbetar för att ändra reglerna istället. Vill du köra med en MC-kompis som inte har körkort och därmed kompetens för att köra MC? Nej, självklart inte.

- Att det är dyrt att försäkra en motorcykel ger inte MC-ägaren rätt att ställa av hojen, skenregistrera den och/eller köra oförsäkrat. Att köra på ett sätt som leder till olyckor betyder dessutom ännu högre försäkringar för alla motorcyklister.

- Det finns inget försvar när någon tar motorcykel (eller något annat fordon) och kör berusad eller påverkad av alkohol och/eller droger.

- Det finns spelregler i trafiken som är till för att följas. Varje år dödas och skadas oskyldiga trafikanter bara för att någon annan inte följer dem. Det gäller även motorcyklister.

- Vill man köra fort, busa och testa sina gränser finns det många möjligheter att göra det... på rätt ställe, det vill säga på bana. Flera arrangörer har bandagar där man får gasa av sig. SMC arrangerar kurser på banor och andra avlysta områden där man får köra MC under säkra former och med syfte att bli bättre förare. Ett annat alternativ är att man blir medlem i SMC Sport eller annan klubb för MC-sport.

SMC har arbetat med trafiksäkerhet för motorcyklister under snart 50 år. Olyckstalen har sjunkit under denna tid trots ökat antal motorcyklister. SMC når dock inte den grupp som har extremt beteende, som helt faller under polisens ansvar. SMC kan och vill däremot sprida kunskap om hur stor andel av alla dödsolyckor det faktiskt handlar om!
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Klippt från SMC hemsida.

Även här betecknas 30+ som Extremt Beteende.

Men både från Maria och Dansken låter det annorlunda på forumen. Varför detta dubbla budskap?

Extremt beteende

Propaganda? Med tanke på att det varit en hel del fanstyg med fortkörande på vägar i landet i stil med han som parkerade i en bom på svealänken finns en svag opinion emot sporthojar. Antingen så ska SMC försöka vända opinionen, vilket är en skuta av sällan skådat tungrott slag, eller så tar man ett tydligt avståndstagande utåt för att behålla trovärdighet och fortsätter att arbeta inåt.
Byråkrati och lagar är inget som går fort, så SMC måste vara med hela vägen. Att bli diskade för "rätten" att köra för fort längs vägen är en taktisk miss.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Propaganda? Med tanke på att det varit en hel del fanstyg med fortkörande på vägar i landet i stil med han som parkerade i en bom på svealänken finns en svag opinion emot sporthojar. Antingen så ska SMC försöka vända opinionen, vilket är en skuta av sällan skådat tungrott slag, eller så tar man ett tydligt avståndstagande utåt för att behålla trovärdighet och fortsätter att arbeta inåt.
Byråkrati och lagar är inget som går fort, så SMC måste vara med hela vägen. Att bli diskade för "rätten" att köra för fort längs vägen är en taktisk miss.

Bra inlägg..

Men du menar Årstalänken va? ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Att byråkrater hittar på egna regler är inte demokrati :fakta
Därför är det bra att vi har SMC som kan berätta för dem vad vi inte gillar :yoparty

Jag pratar om demokrati i en teoretisk värld, du pratar om den demokrati vi har i praktiken och det har att göra med att människor inte kan hantera demokrati, vi är inte demokratiska av naturen eftersom vi står oss själva närmast. Att vara 100% demokrat innebär att ingen någonsin har rätt... ;)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ditt resonemang är inte bara enkelt,,det är ett av dom farligaste tankesätten i en demokrati.
Håll käften,acceptera, Ifrågasätt inget innebär att beslutsfattare på alla ställen tror att allt är ok.

Var skriver jag att man inte skall göra något om man tycker att något är fel?
Jag skriver ett antal förslag på vad man kan göra där det sämsta sättet, att gå ur den enda organisationen som faktiskt myndigheterna lyssnar på...

Och att alla som ifrågasätter just detta skulle vara fullständigt hänsynslösa i trafiken är bara dumt och en väldigt enkel och fördummande retorik.

Ursäkta mig men att bomba på allmän väg ÄR hänsynslöst, vad har vi (ja, jag kör också fort ibland) för rätt att skita i all hänsyn till andra trafikanter och boende och köra i farter som innebär att man har liten eller ingen chans att påverka utgången när något händer?
Alla som ifrågasätter just detta försöker ju styra lagar och regler för att passa ens egna intressen, inte samhället i övrigt som består av så många fler människor än sporthojsförare.
Grundregeln i trafiken är att visa hänsyn, det gör man inte när man bombar på allmän väg.



Att kategorisera dom som har en annan åsikt i detta som ”stråltanter och foliehattar” är en ren härskarmentalitet som bara är till för att förminska motpolens tankar och åsikter.

Ja du har hellt rätt och jag ber om förlåtelse för just dessa kommentarer, det var skrivet i ett anfall av irritation över att vissa människor helt enkelt vägrar att lyssna på hur saker och ting ligger till.

Jag ser Lorrys sketch "Vi har ju ingen lokal" om och om igen i huvudet när jag hör vissas argumentation...


Alla här vill nog ha bort det riktiga extrembeteendet, knarkare, körkortslösa och hojtjyvar, men inte till vilket pris som helst.

Problemet är när vi inte är överens med samhället om exakt vad som är extremt beteende. Det är oerhört många människor i vår omgivning som FAKTISKT ser fortkörning som extremt beteende oavsett vad vi själva tycker.
Om jag sitter på fikat på jobbet och berättar att jag varit på bana och kört 190 knutar i en sväng med knät i backen så kommer 97% av de som sitter runt bordet att fullständigt idiotförklara mig men de accepterar detta eftersom jag inte utsätter andra för fara.
Om jag säger att jag regelbundet kör så på allmän väg så blir det väldigt otrevlig stämning.

Detta är detta vi måste förstå och acceptera.

Ingen av oss kommer någonsin att få opinion att få köra fri fart på vägarna, det är det bara att glömma.
Ingen av oss kommer heller att höras om vi ensamma står och skriker på gatan, eller här i forumet, och försöker få till en ändring. Det enda sättet att påverka är att få så många med sig att det hörs att man skriker och det enda sättet just nu är via SMC, oavsett vad man tycker om SMC:s politik.

Tycker man inte att SMC säger rätt saker så får man försöka förändra SMC. Försök att bli invald i styrelsen och börja jobba inifrån istället, det är f-n så mycket mer effektivt än att sitta här och gaffla om att "Man minsann skall gå ur den enda organisation som hörs..."
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top