Förklaring till: SMC:s Extremt beteende-nyhet

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
1 gång genom med smc.

Hur många bandagar har du varit på och hur har du utvecklats på dessa?
Jag satsar på att bli snabb fort orkar inte åka runt 5 år på hoj för att hamna under 1.20 på åsen t.ex.

Jag siktar mer på frihet, glädje, spänning och detta utan olyckor..

Har inget sug av att vara snabb på en ås :D
 

mojja83

Guest
Jag siktar mer på frihet, glädje, spänning och detta utan olyckor..

Har inget sug av att vara snabb på en ås :D

Jag siktar mer på att bli snabb på bana och lära mig köra fort när det svänger. Åsen= Gelleråsen ber om ursäkt om det inte framgick.

För att uppleva samma spänning,frihet,kick på landsväg så skulle det för min egen del snabbt bli väldigt farligt.
Därför jag håller mig till bankörning när det gäller sporthoj.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag siktar mer på att bli snabb på bana och lära mig köra fort när det svänger. Åsen= Gelleråsen ber om ursäkt om det inte framgick.

För att uppleva samma spänning,frihet,kick på landsväg så skulle det för min egen del snabbt bli väldigt farligt.
Därför jag håller mig till bankörning när det gäller sporthoj.

Därav behöver du varken KK, försäkring eller bry dig om SMC, nöj dig med licens.

Personligen kör jag på vägar som svänger (dom finns).

Men sporthoj.com väckte hojintresset 2006 med roligt folk och "vild" attityd,
på samma sätt har mitt intresse tvärdött 2012 av bantjat och bror duktig attityd (inte riktat till dig mojja).
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fredagskvällen till ära

Att i frihet få glida likt måsen,
är för vissa bättre än att klota på Åsen.
Men om du i 30+ fortare än begränsningen far,
storebror det tvåhjuliga motorfordonet tar.
Kvar med skammen du står,
och i det tomma garaget fäller en tår.
 

mojja83

Guest
Därav behöver du varken KK, försäkring eller bry dig om SMC, nöj dig med licens.

Personligen kör jag på vägar som svänger (dom finns).

Men sporthoj.com väckte hojintresset 2006 med roligt folk och "vild" attityd,
på samma sätt har mitt intresse tvärdött 2012 av bantjat och bror duktig attityd (inte riktat till dig mojja).

Nästa år blir det licens men även en hel del kurser med smc. Det är kul att kombinera och smc har en hel del väldigt kompetenta instruktörer som älskar det dom håller på med och brinner för att lära ut det med även i högre tempo runt banan.

Sedan är det väldigt skönt med "lärare" som kan identifiera brister i ens körning och komma med råd och tips om hur man kommer tillrätta med dom på bästa vis!

Alla gillar vi olika och jag är en av dom som skulle ligga i riskzonen om jag körde sporthoj på gata och därav mitt beslut att hålla mig på banan.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Lite intressant att se resultatet av den omröstning som finns här på forumet nu.....:

Känner du dig träffad av SMC:s Extremt Beteende rapport?

Nej: 101
Ja: 51

Det är dubbelt så många som INTE känner sig träffade av forumets medlemmar. Vad man ska dra för slutsats av det vet jag egentligen inte men en majoritet av forumets medlemmar verkar inte uppleva att dom faller in under det som SMC beskriver som ett extremt beteende. Om det är för att dubbelt så många av forumets medlemmar inte över huvudet taget kör sporthojar eller om inte dom flesta av dom sporthojåkare som finns här kör extremt på allmän väg framgår inte. Troligtvis ligger väl sanningen någonstans mitt emellan. Hur som, intressant omröstning. Nu ska jag rösta och då blir det 102 Nej.
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag har aldrig sagt att jag känner mig träffad. Däremot tycker jag att en publikation som kommer användas för lagstiftande/beslutsfattande på riksdagsnivå där SMC som intressent för Sveriges Motorcyklister fått i uppgift att definiera extremt beteende, tar upp 30km/h+ som extremt beteende då är man ute och cyklar. Sen för att inte få stora avhopp försvarar man publikationen här på Sporthoj, försvarstal som inte kommer betyda ett dyft då beslut klubbas och lagen kommer lyftas/tillämpas.

Nu får ni inte fatta mig fel, jag är inte alls emot publikationen i helhet men vad skapar det för bild i samhället bland de som inte kör hoj om vi motorcyklister själva definierar något som en majoritet av motorcyklisterna gör som extremt. Snacka om att bita sig själv i svansen.. Fan till och med min farsa körde 130-140 på sin gamla Dragstar med fransar på styret på E22:an (90-väg). Jävlar vad han var extrem!

Lite intressant att se resultatet av den omröstning som finns här på forumet nu.....:



Det är dubbelt så många som INTE känner sig träffade av forumets medlemmar. Vad man ska dra för slutsats av det vet jag egentligen inte men en majoritet av forumets medlemmar verkar inte uppleva att dom faller in under det som SMC beskriver som ett extremt beteende. Om det är för att dubbelt så många av forumets medlemmar inte över huvudet taget kör sporthojar eller om inte dom flesta av dom sporthojåkare som finns här kör extremt på allmän väg framgår inte. Troligtvis ligger väl sanningen någonstans mitt emellan. Hur som, intressant omröstning. Nu ska jag rösta och då blir det 102 Nej.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag har aldrig sagt att jag känner mig träffad. Däremot tycker jag att en publikation som kommer användas för lagstiftande/beslutsfattande på riksdagsnivå där SMC som intressent för Sveriges Motorcyklister fått i uppgift att definiera extremt beteende, tar upp 30km/h+ som extremt beteende då är man ute och cyklar. Sen för att inte få stora avhopp försvarar man publikationen här på Sporthoj, försvarstal som inte kommer betyda ett dyft då beslut klubbas och lagen kommer lyftas/tillämpas.

Nu får ni inte fatta mig fel, jag är inte alls emot publikationen i helhet men vad skapar det för bild i samhället bland de som inte kör hoj om vi motorcyklister själva definierar något som en majoritet av motorcyklisterna gör som extremt. Snacka om att bita sig själv i svansen.. Fan till och med min farsa körde 130-140 på sin gamla Dragstar med fransar på styret på E22:an (90-väg). Jävlar vad han var extrem!


Det är lugnt, för de som betalar för att dessa ens ska få finnas och snurra runt och bita sig i svansen kommer nog inte gilla detta och sluta finansiera dessa knäppgökar.
Känner 5st SMC instruktörer och 4 av dessa har jag kört med på allmäna vägar och enligt dem själva har de kört extremt, om inte super extremt samt 1 har berättat själv hur han tagit ut sin ej gatlegala instruktörs hoj utan lampor eller blinkers och kört på vägarna.
SMC sitter här och skiter med byxorna uppe, och med detta sätt kommer det ej komma in några mer pengar som tillåter dessa ha våran talan vid sådana viktiga frågor.

Vill inte ens önska SMC R.I.P.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Jag siktar mer på att bli snabb på bana och lära mig köra fort när det svänger. Åsen= Gelleråsen ber om ursäkt om det inte framgick.

För att uppleva samma spänning,frihet,kick på landsväg så skulle det för min egen del snabbt bli väldigt farligt.
Därför jag håller mig till bankörning när det gäller sporthoj.

Vill du köra fort på bana är SMC helt fel ställe att utvecklas, de lär ut ett sätt att köra för att köra trafiksäkert. Jag har kört en och en halv säsong på bana och kör redan snabbare än flera SMC instruktörer. Skulle de se min teknik skulle de ha nåt att klaga på, men jag är trotts allt snabbare än den som kommer med tipsen.
Finns flera kända roadracing förare som arrangerar bandagar där de kan hjälpa en med att bli snabb, och då race-snabb och inte trafiksäkert. Sedan finns det inget bättre än träning o bara nöta banan för att bli snabbare, och med licens betalar du max 50% av vad en SMC bandag kostar.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
har inte tömt skrivtarmen på ett tag - om det verkar skitnödigt..

Sparka allt ni orkar ni på budbäraren. Alla som kan trängs tids nog på bana med sina lappade vrak och landsvägen blir ödelagd för MC. Då slipper man anpassa staketen. Alla glada och ingen kommer sakna SMC i sporthojskollektivet - eller hur.. Det där med banåka försäkrat.. hmm..

Pragmatik - att se sina möjliga vägar framåt, bakåt, i sidled och försöka nå bästa möjliga resultat - givet vad som är möjligt. Ibland är det det minst otrevliga alternativet man väljer. 30+ är en idikategori - JA. 200 på motorväg är kan vara bättre än 99 på 70-väg eller 69 på 50-väg. Förmodligen är det en fordonsövergripande byråkratprodukt som nu blivit defactostandard. Spela roll!! Hade säkert varit roligare om man i vetenskaplig anda såg till rörelsemängd/rörelseenergi och storlek (volym). Hur mycket energi ska absorberas och hur svårt är det att missa och sedan värderade hoten fordonen emellan. Men det tar ändå inte bort kritiken vi får utstå. Allmänhetens skeva bild är ju inte kul att axla heller precis?! (Säg att du egentligen är bilist och kör lite undercover...:tummenupp)

Opinionens vindar blåser löjligt snålt. MC och ish Sporthojen väcker ju känslor, det är ju bl a därför vi har en, minst. Hur mycket jag än försöker blunda för alla (idioter!) som inte tänker och tycker som jag inser jag att jag får leva med deras påverkan, tyvärr. Påverkan i trafiken. I bekantskapen. Men värst av allt: Bland (okunniga/ointresserade/"fartblinda" och ibland normala) beslutsfattare. Ni yngre (historielösa?) tror kanske det är skrönor med 100 hk-strypning och annat än värre längre tillbaka?! Att läget nu är som det alltid kommer vara, om vi bara sätter oss på tvären tillräckligt mycket och ger allt och alla fingret?! Det har vi ju provat ett tag nu: går det bra?

Ja, opinionens vindar blåser: Är det vettigt att fokus på typ 50 årsdödsfall (varav många inte ens är motorcyklister) ska debatteras i riksdag om och om igen i försök att lasta ALLA OSS? Likaså skattefinansierat läggas tjänstemannaförslag i trafikverket? För att åstadkomma vad i besparing?! Verkar det rubbat?

Vad har i så fall hänt? Har (en del av oss) skitit lite för mycket på fel ställen och ffa så det upprört fel personer? Kan det vara så att det kvittar om man bajsat själv - vi drabbas alla och nu handlar det om att vara konstruktiv i att visa sig trafikvettig nog mycket och länge att denna kakafoni tystnar och drevet vandrar vidare? STATISTIKEN är ju egentligen inte urusel. Inte i jämförelse med plåtlådorna. Ska vi, iaf låtsas, som om vi kan bättre ELLER ska vi fortsätta oförändrat och sedan knyta näven mot allehanda myndigheter på egen hand när lagar och regler gått "opinionens" väg?

Eller kanske kan man visa lite, lite självrannsakan och fatta att stollidéerna faktiskt har ett ursprung i vad vi visar upp av motorcykelkultur. Diverse filmer som småungar störögt kollar på och vars (bittra/avvis/skrämda/dödsångestantikristna) föräldrar förfäras av. Filmer och bilder de sedan ser en liten glimt av i en flashback varje gång det bombas en smula i deras närhet. Urlöjligt säger vi. Javisst. Det räcker med halv gas ju! Det är inte klokt hur dumma folk är nu för tiden.. Vems ögon dömer vem i slutänden? (Hoppas ungen gör revolt - då ska han få min hjälp i hojlivet.. Sug den, fegjävla muppföräldrar!)

Frågan är inte OM eller HUR MYCKET fel det är att köra (?? vfsh) km för fort bland andra (überstörda, outbildade) trafikanter. DEN Frågan äger vi inte längre. Eller snarare: Vi har ALDRIG ägt den!! Det enda vi kan göra är att hålla oss under radarn och undgå upptäckt av alltför många "lättstörda trafikelement" att kritisk massa nås. Hade säkert funkat om det inte vore för att vi själva står och bjuder på en strid ström av material till typ IDI-artiklar i stil "MC-svineri - 8-årige Henom som skrämd hittade vilse i industriområde: "Jag försökte överrösta motordånet och tutan gjorde att jag glömde vart jag skulle" Internet är ju så skönt att sånt som hände för örton år sedan ploppar upp igen och igen som SENASTE NYA.

Nu har såsen skurit sig (igen) för denna gången. Bara att börja om och ta nya tag igen och försöka vispa ihop något som vi vill ha på tallriken. Men för all del, ilska ur på varann - eller gör en McVey mot trafikverket vetja! (En gammal snut-BMW med Krauser-väskor och Xjell-kåpelook! Glöm inte varna!) Man kan istället snacka ihop sig och kuppa nästa SMC-årsmöte och tajta upp direktiven i verksamhetsplanen. Skulle vara kul att se en Lasse prata emot. Eller inte. Jag tror inte ni rår på någon varken nu eller sedan. Ni fåtal som inget vettigt ser med en klumpig förening som SMC där även min mc-motsats får plats. Men sitt inte här och var låtsas-vigilante: ut och protestera! Bränn rondellhundar framför riksdagen! Själv är stark! Upptäck världen! Var och en. Kom tillbaka när ni segrat och skryt inför era egna applåder! Fantomen önskar er en bra dag!

Personligen ser jag inte hur vi mc-älskare från att hyggligt nyss blivit tagna på allvar, fått in en fot i maktens korridorer och därigenom även stoppats med i råd (mot somliga tjänstemäns vilja sägs det) ska få det bättre om vi ställer oss vid sidan av. För om vi inte är beredda att kompromissa i någon skrivning, ens en som gäller alla fordon, kan vi glömma att vi blir tagna på allvar där framtidens trafik bestäms.

Så, ska vi spela med - eller emot? Ska vi köra samlad gruppering i det vi har samma intresse i eller ska var och en knyta nävarna på egen hand? Välj, men gnäll inte sedan oavsett. Att inte välja är oxå ett val och inte ett frikort att apstollgnälla. Glöm inte att man kan välja igen - om det känns obekvämt. ;)

*skiter i blaskorna men längtar efter löpen: "MC-skandal KU-anmäls: Statsministern och talmannen delar hoj - men har varsina makar!" "Fika-chocken: HKH:erna setts bleka och ruffsiga utan filt på landsortscafé i Björnlunda" "Fortfarande ingen kommentar från hovet vad som mullrar om nätterna på slottet" "Det är bevisat: MC är bättre än sex" "Estelle vill ha lätt mc i 16-årspresent: farsan gillar gnaget - jag gillar honda Finn ETT fel..*
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det måste ju, och kan inte annat än bli flexibilitet i reglerna.

Jag har kört 30+ för fort med varenda motorfordon jag ägt, men jag anser inte att jag har gjort det på ett extremt sätt. Naturligtvis finns det folk som anser att min körning är extrem på ett eller annat sätt, men jag anser mig vara riskmedveten och tar hänsyn till andra trafikanter. Och 8 år utan tillbud visar väl på lite i alla fall.

Samtidigt så måste en gräns dras någonstans om det ska finnas en regel om omhändertagande och just 30+ är en bra gräns av den anledningen att det är där körkortet dras in. Men den gränsen ska inte vara absolut, det vill säga att det är omständigheterna kring fortkörningen som styr. Med andra ord så bör 150 på tom 110 väg bara ge normal böter samt körkortsindragning. Men en 30+ körning på 50-väg kryssande mellan bilar i rusningstrafik kan ge annan påföljd. Samt om det är första, andra eller sjunde gången man blir tagen för fortkörning. Underlåtenhet att stanna får polis bör absolut ge underlag för omhändertagande.

Så det är kring just själva utövandet av denna regel/lag som jag skulle vilja se ett förtydligande. Att höja km/h gränsen för extremt beteende skulle bli en form av dubbelmoral från lagens sida.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Väldigt ofta mor, far eller släkting som står som ägare. tyvärr
Då måste väl de här männen vara Sveriges mesta farsor? :va
Adnan Abdulaziz Jalal Baltaj Yousif Al-Itabi Abdulamir Hamid Majid Wandi
De måste fått ligga :kär, ja på den här nivån snarast ligga i. :tungan

Själv tänkte jag spontant på att någon annan är ägare = hojen är stulen
men de "smarta" kör oförsäkrat och oskattat med
en målvakt som ägare.

Min spontana reaktion efter läsningen var: Kör inte hoj i stan !
55% på kommunala gator mot 27%
Förklaringen kan vara så enkel som att ju tätare trafiken är desto större risk nått händer.
Säkrast är att köra hoj på (små?)vägar med låg trafik.
Vilket är mitt favvo.:) småvägar med låg trafik.
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite intressant att se resultatet av den omröstning som finns här på forumet nu.....:



Det är dubbelt så många som INTE känner sig träffade av forumets medlemmar. Vad man ska dra för slutsats av det vet jag egentligen inte men en majoritet av forumets medlemmar verkar inte uppleva att dom faller in under det som SMC beskriver som ett extremt beteende. Om det är för att dubbelt så många av forumets medlemmar inte över huvudet taget kör sporthojar eller om inte dom flesta av dom sporthojåkare som finns här kör extremt på allmän väg framgår inte. Troligtvis ligger väl sanningen någonstans mitt emellan. Hur som, intressant omröstning. Nu ska jag rösta och då blir det 102 Nej.

Den omröstningen skall man nog inte ta med i denna tråd öht.
Jag röstade nej för jag inte känner att det mig man är ute efter.

En poll typ såhär skulle nog ha mer att tillföra i denna diskusion.

Tror du det finns en risk att Extremlagen kan drabba ickeextremister.

Ja.

Nej.




Nu är det ju ingen lag men jag skrev det ändå.
 

mojja83

Guest
Vill du köra fort på bana är SMC helt fel ställe att utvecklas, de lär ut ett sätt att köra för att köra trafiksäkert. Jag har kört en och en halv säsong på bana och kör redan snabbare än flera SMC instruktörer. Skulle de se min teknik skulle de ha nåt att klaga på, men jag är trotts allt snabbare än den som kommer med tipsen.
Finns flera kända roadracing förare som arrangerar bandagar där de kan hjälpa en med att bli snabb, och då race-snabb och inte trafiksäkert. Sedan finns det inget bättre än träning o bara nöta banan för att bli snabbare, och med licens betalar du max 50% av vad en SMC bandag kostar.


Som jag skrev innan jag gillar att variera mellan smc och privata arrangörer.

Jo jag har oxå råkat ut för dom dära stelbenta nissarna men med lite tur och en hel del gap hamnar oftast hos rätt instruktör tillslut som ser att man vill ta böj på snabbast vis.
Detta har ju inte varit helt rumsrent på steg 1-4 kurserna och antagligen därför man startat steg 5- steg 6.

Privata arrangörer i all ära och visst har jag skitroligt med dom med där man slipper allt jadda jadda men dom avsätter inte 1 duktigt instruktör på 3 personer en heldag som efter passen har teori genomgångar och kommer med konstruktiv kritik så man förstår vad man håller på med och inte bara gissar.

Och allt detta till det enorma priset av 1650 sek och då ska man inte glömma att det ingår frukost,lunch,eftermiddags fika + fritt kaffe o frukt under hela kursdagen och att du har en gällande försäkring på din cykel.

Billigaste bandagen jag varit på detta år har kostat 1200 sek och då fick man bomba runt själv efter bästa förmåga.

Men allt handlar ju givetvis om vem man får som instruktör och hur man klickar med denna. Tidigare i sommar fick jag en trött instruktör 2 dagar i rad och det var verkligen pengar kastade i sjön.


//Mojja!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark

Ja, det där är ett ypperligt exempel på polisen som inte kan skilja på sina allmänna råd och den lag som faktiskt råder.

Poliser skall inte få någon som helst möjlighet att tolka lagar och göra handla eget huvud, det är en stor hörnsten i demokratin.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om ett träd faller i skogen och ingen är där? ...
Hur kan det vara hänssynslöst om det inte finns ngn att vara hänssynslös mot? :va

Tyvärr finns det ju många som inte saktar ner vid bebyggelse och annat som är helt knas.

Jag håller med om din poäng, om än jag tycker att du missar mål lite.

Ser trädet Olle som plockar blåbär bakom busken när det faller?

Jag är personligen helt ok med dubbel+ fart på 70-väg på landet, eller 250+ på tom motorväg.

Problemen uppstår när nån kommer runt en kurva i 130, med knäskrap och ett leende bredare än Alice Bah, och det står en familjebuss med punka där och familjen med 3 barn står och kliar sig i huvet och yrvaket sträcker på benen.

Problemen uppstår när nån som tycker att 150 är en lagom fart slår av lite för att göra en "snygg" omkörning och likförbannat bombar om Agda 76 i 120 blås på 70-väg. Agda höll ju i sig "med bara händerna" för kung och fosterland i sina hiskeliga 67 km/h. Vi kan diskutera hennes lämplighet i trafik, och jag misstänker att de flesta av oss här är överens, men resten av världen är det inte. Och det är dem vi ska förhålla oss till.

I mina ögon är dock 55 förbi lekparken i bostadsområdet värre än 155 på en "glad" 70-väg på landet. Men jag anar mig utläsa att den diskussionen förs den också, och att SMC som organisation försöker lyfta frågan om orsak/konsekvens till en högre nivå än politikerna förstått än så länge.

Men allt har sin tid... Ska inte vår vara över snart är det nog läge att vi anpassar oss lite.
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Lite intressant att se resultatet av den omröstning som finns här på forumet nu.....:



Det är dubbelt så många som INTE känner sig träffade av forumets medlemmar. Vad man ska dra för slutsats av det vet jag egentligen inte men en majoritet av forumets medlemmar verkar inte uppleva att dom faller in under det som SMC beskriver som ett extremt beteende. Om det är för att dubbelt så många av forumets medlemmar inte över huvudet taget kör sporthojar eller om inte dom flesta av dom sporthojåkare som finns här kör extremt på allmän väg framgår inte. Troligtvis ligger väl sanningen någonstans mitt emellan. Hur som, intressant omröstning. Nu ska jag rösta och då blir det 102 Nej.

Den pollen är lika med att ställa frågan om det är kul att köra i 200 km/h på ett moppeforum. Man behöver ha en hoj som klarar av dom hastigheterna för att förstå tjusningen liksom.. :D
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag känner mig träffad då jag är nästan säker på att jag varenda gång jag är ute klipper 30+ vid något tillfälle. Står harryhaffa där så lär ju det hamna under extremt beteende..

Har en liten liten 70 sträcka strax utanför mitt hem när jag kommer ut från skogen och där brukar jag dra på en del bara för att ung. 150 + brukar det rätt snabbt bli där dvs extreeeeeeemt beteende i kvadrat gissar jag.

Jag skall väl in på vatten och bröd i femton år:död
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Känns ju som en ganska fruktlös diskussion egentligen. Att extremt beteende är olämpligt, borde leda till indraget körkort och eventuellt beslagstagande av fordon är ju i sig okontroversiellt. Frågan är ju bara var gränsen går.

Att alla som kör utan körkort, på fyllan/droger, "lånade" hojar utan försäkring/besiktigade, skenförsäkrar, grovt ouppmärksamt, försätter andra trafikanter i fara etc etc inte har i trafiken att göra håller väl alla med om. Frågan blir ju då hur vi gör för att få bort dom. Beslagtagande av fordon, ordentligt höga böter och fängelse i vissa fall är väl ett par ganska givna lösningar på en del av problemen.

Obligatoriskt nackskott på folk som SMSar/pratar i mobil (eller kanske på alla som inte ägnar sin fordonskörning ordentlig uppmärksamhet) när dom kör är ju en annan idé som vore värd att pröva.

Fixeringen vid hög hastighet som den viktigaste faktorn för ALLT har ju lett hela trafiksäkerhetsdebatten fel. Fel hastighet vid fel tillfälle är ju egentligen en vårdslöshetsfråga.

Tror nog att hårdbevakning av andra riskfaktorer än hastighet hade gett bättre effekt även om det kanske hade varit lite mer komplicerat trafiksäkerhetsarbete för berörda myndigheter.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top