har inte tömt skrivtarmen på ett tag - om det verkar skitnödigt..
Sparka allt ni orkar ni på budbäraren. Alla som kan trängs tids nog på bana med sina lappade vrak och landsvägen blir ödelagd för MC. Då slipper man anpassa staketen. Alla glada och ingen kommer sakna SMC i sporthojskollektivet - eller hur.. Det där med banåka försäkrat.. hmm..
Pragmatik - att se sina möjliga vägar framåt, bakåt, i sidled och försöka nå bästa möjliga resultat - givet vad som är möjligt. Ibland är det det minst otrevliga alternativet man väljer. 30+ är en idikategori - JA. 200 på motorväg är kan vara bättre än 99 på 70-väg eller 69 på 50-väg. Förmodligen är det en fordonsövergripande byråkratprodukt som nu blivit defactostandard. Spela roll!! Hade säkert varit roligare om man i vetenskaplig anda såg till rörelsemängd/rörelseenergi och storlek (volym). Hur mycket energi ska absorberas och hur svårt är det att missa och sedan värderade hoten fordonen emellan. Men det tar ändå inte bort kritiken vi får utstå. Allmänhetens skeva bild är ju inte kul att axla heller precis?! (Säg att du egentligen är bilist och kör lite undercover...
)
Opinionens vindar blåser löjligt snålt. MC och ish Sporthojen väcker ju känslor, det är ju bl a därför vi har en, minst. Hur mycket jag än försöker blunda för alla (idioter!) som inte tänker och tycker som jag inser jag att jag får leva med deras påverkan, tyvärr. Påverkan i trafiken. I bekantskapen. Men värst av allt: Bland (okunniga/ointresserade/"fartblinda" och ibland normala) beslutsfattare. Ni yngre (historielösa?) tror kanske det är skrönor med 100 hk-strypning och annat än värre längre tillbaka?! Att läget nu är som det alltid kommer vara, om vi bara sätter oss på tvären tillräckligt mycket och ger allt och alla fingret?! Det har vi ju provat ett tag nu: går det bra?
Ja, opinionens vindar blåser: Är det vettigt att fokus på typ 50 årsdödsfall (varav många inte ens är motorcyklister) ska debatteras i riksdag om och om igen i försök att lasta ALLA OSS? Likaså skattefinansierat läggas tjänstemannaförslag i trafikverket? För att åstadkomma vad i besparing?! Verkar det rubbat?
Vad har i så fall hänt? Har (en del av oss) skitit lite för mycket på fel ställen och ffa så det upprört fel personer? Kan det vara så att det kvittar om man bajsat själv - vi drabbas alla och nu handlar det om att vara konstruktiv i att visa sig trafikvettig nog mycket och länge att denna kakafoni tystnar och drevet vandrar vidare? STATISTIKEN är ju egentligen inte urusel. Inte i jämförelse med plåtlådorna. Ska vi, iaf låtsas, som om vi kan bättre ELLER ska vi fortsätta oförändrat och sedan knyta näven mot allehanda myndigheter på egen hand när lagar och regler gått "opinionens" väg?
Eller kanske kan man visa lite, lite självrannsakan och fatta att stollidéerna faktiskt har ett ursprung i vad vi visar upp av motorcykelkultur. Diverse filmer som småungar störögt kollar på och vars (bittra/avvis/skrämda/dödsångestantikristna) föräldrar förfäras av. Filmer och bilder de sedan ser en liten glimt av i en flashback varje gång det bombas en smula i deras närhet. Urlöjligt säger vi. Javisst. Det räcker med halv gas ju! Det är inte klokt hur dumma folk är nu för tiden.. Vems ögon dömer vem i slutänden? (Hoppas ungen gör revolt - då ska han få min hjälp i hojlivet.. Sug den, fegjävla muppföräldrar!)
Frågan är inte OM eller HUR MYCKET fel det är att köra (?? vfsh) km för fort bland andra (überstörda, outbildade) trafikanter. DEN Frågan äger vi inte längre. Eller snarare: Vi har ALDRIG ägt den!! Det enda vi kan göra är att hålla oss under radarn och undgå upptäckt av alltför många "lättstörda trafikelement" att kritisk massa nås. Hade säkert funkat om det inte vore för att vi själva står och bjuder på en strid ström av material till typ IDI-artiklar i stil "MC-svineri - 8-årige Henom som skrämd hittade vilse i industriområde: "Jag försökte överrösta motordånet och tutan gjorde att jag glömde vart jag skulle" Internet är ju så skönt att sånt som hände för örton år sedan ploppar upp igen och igen som SENASTE NYA.
Nu har såsen skurit sig (igen) för denna gången. Bara att börja om och ta nya tag igen och försöka vispa ihop något som vi vill ha på tallriken. Men för all del, ilska ur på varann - eller gör en McVey mot trafikverket vetja! (En gammal snut-BMW med Krauser-väskor och Xjell-kåpelook! Glöm inte varna!) Man kan istället snacka ihop sig och kuppa nästa SMC-årsmöte och tajta upp direktiven i verksamhetsplanen. Skulle vara kul att se en Lasse prata emot. Eller inte. Jag tror inte ni rår på någon varken nu eller sedan. Ni fåtal som inget vettigt ser med en klumpig förening som SMC där även min mc-motsats får plats. Men sitt inte här och var låtsas-vigilante: ut och protestera! Bränn rondellhundar framför riksdagen! Själv är stark! Upptäck världen! Var och en. Kom tillbaka när ni segrat och skryt inför era egna applåder! Fantomen önskar er en bra dag!
Personligen ser jag inte hur vi mc-älskare från att hyggligt nyss blivit tagna på allvar, fått in en fot i maktens korridorer och därigenom även stoppats med i råd (mot somliga tjänstemäns vilja sägs det) ska få det bättre om vi ställer oss vid sidan av. För om vi inte är beredda att kompromissa i någon skrivning, ens en som gäller alla fordon, kan vi glömma att vi blir tagna på allvar där framtidens trafik bestäms.
Så, ska vi spela med - eller emot? Ska vi köra samlad gruppering i det vi har samma intresse i eller ska var och en knyta nävarna på egen hand? Välj, men gnäll inte sedan oavsett. Att inte välja är oxå ett val och inte ett frikort att apstollgnälla. Glöm inte att man kan välja igen - om det känns obekvämt.
*skiter i blaskorna men längtar efter löpen: "MC-skandal KU-anmäls: Statsministern och talmannen
delar hoj - men har
varsina makar!" "
Fika-chocken:
HKH:erna setts
bleka och ruffsiga utan filt på landsortscafé i Björnlunda" "Fortfarande
ingen kommentar från hovet vad som
mullrar om nätterna
på slottet" "Det är
bevisat: MC är bättre än
sex" "
Estelle vill ha
lätt mc i 16-årspresent: farsan gillar gnaget -
jag gillar honda Finn ETT fel..*