förnedrad :(

SPORT-R1

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
....
Hoj
Köpes GSXR 1000 eller CBR 1000
Som sagt. Passa er i Västeråstrakten. Finns ett par potenta BMW där. Det vita skåpet gör låga tior på strippen. Har sett det själv. Den har literhojarna fullt upp att hänga med.
http://www.youtube.com/watch?v=qajal1yBbr4

Jo, den såg att att röra på sig.
Ska man ha en chans där så får man väl göra samma sak och ta in hojen garaget och montera på en stressfläkt och se hur det går.
 

Muttley

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2006
Ort
Kungslena
Hoj
2012 Arctic Cat 550 LTD
Det var var en GSX, inte en GSX-R.

Där ser man, my bad!

EDIT: GSX 750 93-96 har en toppfart på 234 km/h så inte konstigt att du blir ifrån åkt av en BMW 745:a

Max Power
100 hp 72.9 kW @ 10500 rpm ( 90.2 hp @ 10500 rpm )
Max Torque
54 ft-lb 73.5 Nm @ 9500 rpm
Top Speed
234.2 kmh
 
Last edited:

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Där ser man, my bad!

EDIT: GSX 750 93-96 har en toppfart på 234 km/h så inte konstigt att du blir ifrån åkt av en BMW 745:a

Max Power
100 hp 72.9 kW @ 10500 rpm ( 90.2 hp @ 10500 rpm )
Max Torque
54 ft-lb 73.5 Nm @ 9500 rpm
Top Speed
234.2 kmh

Tack.. Där fick jag svaret.. och behöver ej skämmas mera :Bugar
 

Smagatusk

Guest
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Vi är nog alla överens om att en värstingbil har övertaget vad det gäller topphastighet. Men i accelerationen är det ju ingen match om man kör en någorlunda stark hoj. Vem fan vill ha en torpedbil som har en maxfart efter 5 km? Och när det kommer till att rejsa på allmän väg (vilket jag är emot, är väl bäst att påpeka för protokollets skull), där de flesta utmaningar antas, så kan man väl i så fall utmana bilen på en sträcka annat än 3 mil på E4:an? Säg, en sträcka på 20 mil? Man hade varit tvungen att göra en massa regelvidriga omkörningar, men min gissning är att man vunnit.

Summornas summa: Det är skillnad på rejs och rejs.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tl1000 280 enligt mätarn, volvo 850 blåser förbi. såg inte stabilt ut men de gick fort!
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Jag hänger inte riktigt med i resonemanget. Vi är nog alla överens om att en värstingbil har övertaget vad det gäller topphastighet. Men i accelerationen är det ju ingen match om man kör en någorlunda stark hoj. Vem fan vill ha en torpedbil som har en maxfart efter 5 km? Och när det kommer till att rejsa på allmän väg (vilket jag är emot, är väl bäst att påpeka för protokollets skull), där de flesta utmaningar antas, så kan man väl i så fall utmana bilen på en sträcka annat än 3 mil på E4:an? Säg, en sträcka på 20 mil? Man hade varit tvungen att göra en massa regelvidriga omkörningar, men min gissning är att man vunnit.

Summornas summa: Det är skillnad på rejs och rejs.

Exakt, det är skillnad på rejs och rejs. Men när det gäller hoj vs bil så är det så många faktorer som spelar in, så egentligen borde man inte jämföra. För det första kan man ju konstatera att föraren på hojen behöver bra mycket mer kunskap, erfarenhet och mod än bilföraren.

Men ponera att man skulle rejsa mellan Stockholm och Uppsala en dag med mycket bilar i farten, hojen vinner lätt. Säg att vägen skulle vara helt tom, bilen vinner lätt.

På en kurvig småväg utan bilar skulle rejset vara tätt, men bilen har fortfarande övertaget, eftersom det krävs mindre balls att köra fort i en bil. Sätt Rossi bakom styret och det skulle vara en annan historia.
 

David81

**Pappa till Isabelle & Haylie**
Gick med
26 Apr 2004
Ort
mellan vänern o vättern
Hoj
Såld :o( // Streetfighter projekt next!
Mitt lilla rejs gick mellan Lidk o Skara.. Total sträcka.. 2,5 mil??

Bra o stor väg med 'snälla kurvor ... Visst att dom närmar sig fort men men..
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Exakt, det är skillnad på rejs och rejs. Men när det gäller hoj vs bil så är det så många faktorer som spelar in, så egentligen borde man inte jämföra. För det första kan man ju konstatera att föraren på hojen behöver bra mycket mer kunskap, erfarenhet och mod än bilföraren.

Men ponera att man skulle rejsa mellan Stockholm och Uppsala en dag med mycket bilar i farten, hojen vinner lätt. Säg att vägen skulle vara helt tom, bilen vinner lätt.

På en kurvig småväg utan bilar skulle rejset vara tätt, men bilen har fortfarande övertaget, eftersom det krävs mindre balls att köra fort i en bil. Sätt Rossi bakom styret och det skulle vara en annan historia.

Visst är det så.
Har kört sportbil tidigare det krävs betydligt mycket mindre av föraren att köra fort med bil.
O på kurvig landsväg var det få på hoj som kunde vara med o leka. (få bilar oxå för den delen :D )
Men de på hoj som var med o lekte ... fysat* vad de kunde köra. Fattar fortfarande inte hur de vågade. :Bugar
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Precis. En original BMW är fartspärrad vid 250 så om man blir omkörd i 250+ så är den inte original.
Vanligen byter man chippet och blir av med fartspärren och då kan man köra 250+ med sin BMW men den är inte original i motor och styrelektronik.

Den kan med andra ord inte vara original och samtidigt toppa över 250.




Dhuuuuuuuuuuuuuuu . Men för fan jag menar juh att den inte behöver trimmas för att göra över 250 på mätarn... Man kan stoppa i ett styrdon utan moddade värden fast bara den elektroniska spärren är borta alltså helt org och den gör över 250kmh "på mätarn":)


///Micke
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dhuuuuuuuuuuuuuuu . Men för fan jag menar juh att den inte behöver trimmas för att göra över 250 på mätarn... Man kan stoppa i ett styrdon utan moddade värden fast bara den elektroniska spärren är borta alltså helt org och den gör över 250kmh "på mätarn":)


///Micke

Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Påväg hem från jobbet idag tävlade jag lite mot ett gäng "esse's" i en Merca ano tidigt 90-tal. Jag själv satt i en Toyota corolla med 100 hk.

Vid Nortull vid rödljuset innan bron och där det byggs hamnade jag bredvid dem. Hög hiphop musik och sen skrek nån utav dem något som jag inte hörde vad det var. Sen bar det av; de tog mig först men när det började svänga höll jag kvar gasen och "essen" bakom ratten på Mercan vart livrädd, börjde gråta och tvärnitade innan svängen. :rofl

Sen såg jag inte mer av dem. HAHAHA
 

FARTGALEN <<

Fartfeber
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Hus
Hoj
tramp
Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.
Du kan plocka bort spärren med en V-max modul, då kör du fortfarande med orginal styrprogram. Tror inte dom är så ovanliga, hade en sån i M3an.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Hojen är inte högre än en bil när man ligger på tanken,när man kommer upp i högre farter så krävs mycket effekt mot luftmotståndet,en hoj har ju bara ca150hk att slåss mot luftmotståndet,

likadant om man har en liten bil på 600kilo och en motor på 150hk så är den rätt bra pigg men med dålig toppfart då det krävs mycket effekt,vikten på fordonet spelar inte så stor roll när man ligger bra bit över 200km/t då krävs mycket hästar istället...

Fast det är inte bara höjden som spelar roll.
Om det bara vore det så skulle dom inte bemöda sig så mycket med att forma fronten och baken så att bilarna blev strömlinjeformade.
En hoj är helt uselt strömlinjeformad så därför får man ett oerhört taskigt luftmotstånd även om tvärsnittet inte är så stort. (en hoj är ju avsevärt smalare än en bil)
Det har att göra med att det går inte att göra en hoj som är riktigt strömlinjeformad om man inte formar om föraren också.
 

whitebeard

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
stockholm
Hoj
95 kawasaki ninja
Samma här, nästan inga BMW's Örebro heller som ställer upp på liten spontanrace, skittråkigt.

Undantag kan ibland vara någon 18-åring som inbjuder till race i sin 325'a och då brukar jag skita i det istället.

För övrigt så är en 745i ingen raket direkt, tvärtom. 330hk på en sådan tung bil ger inga jättehöga topfarter direkt. Kring 250km/h ?

Tex. 0-100 på 6sek något som du lätt skulle accelerera förbi om ni startade i låga hastigheter.

http://www.edmunds.com/insideline/do/Drives/FullTests/articleId=66142/pageId=22345

Ja tror att BMW 745 är strypt att inte gå mer än 255 km men är den ostrypt så säg adios,din Gsx 750 f går nog inte fortare än 240 km/ h .skaffa en autobahn mördare om du vill åka ifrån bilarna.
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Kommer ihåg att när jag jobbade på SAAB för många år sedan så fick jag höra att det var ganska enkelt att komma upp till 260-265. Sedan var det som att köra in i en vägg påstod testförarna. Det krävdes en rejäl ökning av effekten för att passera 265. Provade dock aldrig själv.


Det där stämmer. Jag har ingen fakta att lägga upp då jag inte hittar artikeln, men svensken Stanley Dickins, ni känner säkert ill honom, en racerförare...han nämnde detta i en artikel.

Han säger att många bilar klarar 250 km/h rätt okej, men 300 km/h är en helt annan sak, och för att bryta 300 och fortsätta uppåt sätter sjuka påfrestningar på bil och ställer samtidigt oerhört höga krav på att bilen klarar av den hastigheten, både till väghållningen men också att motorn orkar.

Jag har själv inte stött på någon Mc än som vill köra race, men vore roligt, vinst som förlust. Jag vet dock att om vägen är rak och jag möter en 1000cc sporthoj så är man toast ändå...om jag nu inte gör en fuling och "höjer" starten och kör ifrån 150-200 km/h och uppåt...:banana
 
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Finns ju en o annan gammal Volvo med lite fart i med :)

[YOUTUBE-ID]AHdOPKb_9SM[/YOUTUBE-ID]
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Precis. En original BMW är fartspärrad vid 250 så om man blir omkörd i 250+ så är den inte original.
Vanligen byter man chippet och blir av med fartspärren och då kan man köra 250+ med sin BMW men den är inte original i motor och styrelektronik.

Den kan med andra ord inte vara original och samtidigt toppa över 250.


Måste fråga här, här tänker du när du säger att den inte är original? Du vet att bilen SPÄRRAS pga en lag? Inte pga att bilen inte orkar mer...

Jag skulle snarare kalla det "nedtrimmad", då bilens verkliga toppfart hämmas.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top