förnedrad :(

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Linköping
Hoj
KTM 300 EXC
För övrigt så är en 745i ingen raket direkt, tvärtom. 330hk på en sådan tung bil ger inga jättehöga topfarter direkt. Kring 250km/h ?
Min gamla 540 från forntiden är helt original, och den vill definitivt mer när den börjar studsa på fartspärren. Har iofs inte klockat den i de farterna med GPS, så jag vet hur exakt spärren är, men de brukar stämma rätt hyfsat vad jag förstått, och om den fortfarande trycker på i de hastigheterna med i sammanhanget ynkliga 286 hästar så lär en 745 göra klart mer än 250 utan spärren. Den lilla viktskillnad som är mellan dem lär inte göra någon skillnad alls i de hastigheterna, det handlar ju som sagt inte så mycket om vikt i där.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Bilar är ju trötta i början eftersom de har ett högre vikt/effektförhållande än hojar.

Jag såg Cyclone-Robban fullständigt p**sa på en Zxr750 i Allén här i Göteborg för många år sen. Från stillastående vid ett rödljus. Såg helt sjukt ut. Men den bilen är rätt speciell också.

[YOUTUBE-ID]m76VKuE0o80&feature=related[/YOUTUBE-ID]
 

Instant-Suicide

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Nej, tyvärr ingen i år
En sak jag funderat lite på är ifall man ska skaffa en bil som går "bra", så kostar det pengar och tid. Ska man få gött med krut i en lite äldre BMW så kostar det mycket pengar och det krävs mycket tid, och det kan blir DYRT om något skiter sig, vilket inte alls är omöjligt. Sen äter bilen däck, soppa och kräver underhåll. Diff, motordelar eller växellåda till en M5-motor är inte direkt gratis.

För 50 000:- kan man få en gsxr 1000 01:a som utan problem klarar 200km/h och som kostar en tjugondel i underhåll gentemot en phet bil, sen att man betalar av hojen genom hög försäkring på en säsong, att man som mc-förare är mycket mer utsatt i trafiken, och att det är "lättare" att skada sig på mc än i en bil är en annan sak.

Bilar och hojar är roliga på sina sätt, båda har sina fördelar och nackdelar, en faktor är att bilar kräver mer pengar och tid.


Måste fråga här, här tänker du när du säger att den inte är original? Du vet att bilen SPÄRRAS pga en lag? Inte pga att bilen inte orkar mer...

Bilarna är inte spärrade pga att de inte pallar mer eller pga en lag.
Moderna bilar (tyska iaf) är spärrade till 250km/h, och det genom en s.k. "Gentlemen agreement" mellan tyska biltillverkare (sök elr googla), som av någon anledning satte gränsen 250km/h.
 
Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Som folk säger här så har ju cyklar oftaglädje mätare.
Men en sak undrar jag över. Jag vet att BMW:s är spärrade till 250km/h.
Men är detta 250 uppmätt eller 250 på mätaren? Är ju en viss skillnad. Har lite för mig att det är 250 uppmätt. Borde man ut å prova pappas 530? :tungan

Ingen har svarat ännu.
Spärrar bilen av vid 250km/h mätarfart eller 250km/h uppmätt, alltså att den drar till typ 265km/h på mätaren?
Gansk dumt att säga att den är spärrad vid 250km/h, ifall den uppmätt ändå bara gör typ 235km/h.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ingen har svarat ännu.
Spärrar bilen av vid 250km/h mätarfart eller 250km/h uppmätt, alltså att den drar till typ 265km/h på mätaren?
Gansk dumt att säga att den är spärrad vid 250km/h, ifall den uppmätt ändå bara gör typ 235km/h.

Mort svarade i ett inlägg tidigare och jag kan styrka det. BMW 540(E39) går ganska lätt upp till 260km/h på mätaren innan fartspärren stoppar.


En sak jag funderat lite på är ifall man ska skaffa en bil som går "bra", så kostar det pengar och tid. Ska man få gött med krut i en lite äldre BMW så kostar det mycket pengar och det krävs mycket tid, och det kan blir DYRT om något skiter sig, vilket inte alls är omöjligt. Sen äter bilen däck, soppa och kräver underhåll. Diff, motordelar eller växellåda till en M5-motor är inte direkt gratis.

För 50 000:- kan man få en gsxr 1000 01:a som utan problem klarar 200km/h och som kostar en tjugondel i underhåll gentemot en phet bil, sen att man betalar av hojen genom hög försäkring på en säsong, att man som mc-förare är mycket mer utsatt i trafiken, och att det är "lättare" att skada sig på mc än i en bil är en annan sak.

Bilar och hojar är roliga på sina sätt, båda har sina fördelar och nackdelar, en faktor är att bilar kräver mer pengar och tid.

"Mycket pengar och tid" är ju en defenitionsfråga. Kompressorkit kostar drygt 50k och tar under 20h att installera om man är någorlunda händig.
Med ett sådant får en 540 E39 411BHP(motsvarar ca.470-490Hk i motorn).

Skyddsutrustning för att köra hoj kostar ca. 20k och försäkringen något liknande per år, om man inte är gubbe :D

Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.

Man byter inte något chip i en BMW för att ta bort fartspärren om den inte är över 15år gammal. Redan i E39 så kopplar du bara in en vanlig laptop i OBD uttaget på bilen och kan då ta bort fartspärr samt ändra övriga motorstyrningsparametrar.
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.


Nja där har du fel. gå in på www.autopower.se som gammalt BMW freak så har man läst lite ang detta och de flesta byter bara till orginal parametrar då det finns så många som rasat motor hävdar de med optimistiska värden i den nya lådan... Iofs finns det säkert seriösa firmor som kan fixa detta men en effekt ökning med andra värden kanske ger max 5hp...

///micke
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kan ju säga en hel del om att du har glädjemätare oxå..även om det står 255 på mätaren så kan det diffa i den farten, låt oss säga 235 verklig fart, en BMW större modell du beskrivit GÖR lätt 250 verklig fart:tummenupp Hade det inte varit för spärr så seglar de upp emot 300.
 

Jasko

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2008
Ort
gbg
Hoj
R1 -06
min gamla m3 e46 smg helt original gjorde 275 mätarfart innan spärren kom in och då hade varvräknaren mycket kvar..... och endå är det inte direkt nån högfarts bil som 7 serien men jag funderar på ifall du inte körde på 5an och trodde de va 6:an ;)
kör lugnt
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hög toppfart i en bil är nog inga problem, visst det blir svårare och svårare att öka farten ju fortare det går. Men om våran Audi på 140 hästar gör 220 (mätarfart) så borde det säga något om vad man kan köra med t.ex. 300 hästar i en bil. En bil med 300 hästar har fortfarande ganska dålig acceleration i motorcykel mått mätt.

Koenigsegg CCX 09 (4,25*10^6kr) - 0-200km/h = 9,05s - toppfart = 400+km/h
Ducati 1198S 09 (~220 000kr) - 0-200km/h = 8,0s - toppfart = 285km/h
Honda Fireblade 09 (156 900kr) - 0-200km/h = 7,5s - toppfart = 290km/h

Så för pengarna man lagt på bilen får man ju skämmas lite när det dyker upp en hoj bredvid, men jag hade ändå föredragit att vara han som sitter i bilen... lättare att plocka upp brudar med :tuttar :tungan

Hög toppfart får man med hög effekt och lågt luftmotstånd, vikten spelar ingen roll = bilen vinner förmodligen.
 
Last edited:

HBSS

Guest
Min kompis kör nätt och jämnt ifrån mej i kurvorna med en VOLVO 745. Speciellt sedan väg vandaliserings verket grusat alla fina småvägar söder om missisippi:mad:
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Bilarna är inte spärrade pga att de inte pallar mer eller pga en lag.
Moderna bilar (tyska iaf) är spärrade till 250km/h, och det genom en s.k. "Gentlemen agreement" mellan tyska biltillverkare (sök elr googla), som av någon anledning satte gränsen 250km/h.


Det är som sagt något dom gör av flera anledningar. Många bilar har inte däck som är godkända för hastigheten, det vet jag både sen förra bilen och bilen jag har nu. Den är spärrad, men om jag lämnar in den hos BMW så tar dom inte bort spärren helt, utan flyttar upp den till 305 km/h, detta pga att däcken inte är klassade för högre farter. Nu kan man ju fråga sig varför man sätter på såna däck på en bil som bevisligen klarar mycket mer.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top