En bil...
En Saab?
En bil...
Min gamla 540 från forntiden är helt original, och den vill definitivt mer när den börjar studsa på fartspärren. Har iofs inte klockat den i de farterna med GPS, så jag vet hur exakt spärren är, men de brukar stämma rätt hyfsat vad jag förstått, och om den fortfarande trycker på i de hastigheterna med i sammanhanget ynkliga 286 hästar så lär en 745 göra klart mer än 250 utan spärren. Den lilla viktskillnad som är mellan dem lär inte göra någon skillnad alls i de hastigheterna, det handlar ju som sagt inte så mycket om vikt i där.För övrigt så är en 745i ingen raket direkt, tvärtom. 330hk på en sådan tung bil ger inga jättehöga topfarter direkt. Kring 250km/h ?
Bilar är ju trötta i början eftersom de har ett högre vikt/effektförhållande än hojar.
Måste fråga här, här tänker du när du säger att den inte är original? Du vet att bilen SPÄRRAS pga en lag? Inte pga att bilen inte orkar mer...
Som folk säger här så har ju cyklar oftaglädje mätare.
Men en sak undrar jag över. Jag vet att BMW:s är spärrade till 250km/h.
Men är detta 250 uppmätt eller 250 på mätaren? Är ju en viss skillnad. Har lite för mig att det är 250 uppmätt. Borde man ut å prova pappas 530?
Ingen har svarat ännu.
Spärrar bilen av vid 250km/h mätarfart eller 250km/h uppmätt, alltså att den drar till typ 265km/h på mätaren?
Gansk dumt att säga att den är spärrad vid 250km/h, ifall den uppmätt ändå bara gör typ 235km/h.
En sak jag funderat lite på är ifall man ska skaffa en bil som går "bra", så kostar det pengar och tid. Ska man få gött med krut i en lite äldre BMW så kostar det mycket pengar och det krävs mycket tid, och det kan blir DYRT om något skiter sig, vilket inte alls är omöjligt. Sen äter bilen däck, soppa och kräver underhåll. Diff, motordelar eller växellåda till en M5-motor är inte direkt gratis.
För 50 000:- kan man få en gsxr 1000 01:a som utan problem klarar 200km/h och som kostar en tjugondel i underhåll gentemot en phet bil, sen att man betalar av hojen genom hög försäkring på en säsong, att man som mc-förare är mycket mer utsatt i trafiken, och att det är "lättare" att skada sig på mc än i en bil är en annan sak.
Bilar och hojar är roliga på sina sätt, båda har sina fördelar och nackdelar, en faktor är att bilar kräver mer pengar och tid.
Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.
Jovisst du kan sätta i ett chip som har samma styrparametrar sånär som på fartspärren men per definition är den inte original om man byter styrchipet.
Sen är det väl ingen som stoppar i ett chip som ger samma effekt som original heller. Dom som byter chipet stoppar i ett som ger lite mer effekt. För sugmotorer brukar det typiskt sett vara upp till 10% effekthöjning om man har tur.
Med andra ord. Går bilen fortare än 250 så har dom tagit bort fartspärren genom att byta chip (då det är där fartspärren sitter) och när dom byter chip så stoppar dom i ett som ger så mycket effekt som möjligt.
Om vi ändå ska vara extrema så
[YOUTUBE-ID]lB2qsj4Tzm0[/YOUTUBE-ID]
Köp från tyskland och du sparar ca 10k.Skyddsutrustning för att köra hoj kostar ca. 20k och försäkringen något liknande per år, om man inte är gubbe
Helt rätt.Vill man dräpa snabba bilar är det turbohoj som gäller.
Bilarna är inte spärrade pga att de inte pallar mer eller pga en lag.
Moderna bilar (tyska iaf) är spärrade till 250km/h, och det genom en s.k. "Gentlemen agreement" mellan tyska biltillverkare (sök elr googla), som av någon anledning satte gränsen 250km/h.
Nu kan man ju fråga sig varför man sätter på såna däck på en bil som bevisligen klarar mycket mer.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |