Försäkra hojen på mor, hon närvarar ej vid köp.

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
asså vänta några år och kör något annat så länge. Jag fick en dyr premie på er6 när jag var färsk på kortet men nu 3 år senare kostar den ca 4000 på bilsport mc. Att köra trafikförsäkrat med en så ny båge känns rätt korkat.

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
asså vänta några år och kör något annat så länge. Jag fick en dyr premie på er6 när jag var färsk på kortet men nu 3 år senare kostar den ca 4000 på bilsport mc. Att köra trafikförsäkrat med en så ny båge känns rätt korkat.
Hurså? Idag är jag okunnig, läxa mer än gärna upp mig för morgondagen. Min uppfattning;

Trafik - Skyddar endast din kropp och andras samt deras fordon.
Halv - Skyddar endast för stöld (krav) + trafikförsäkring.
Hel - Skyddar för "allt" förutom banåkning? (Dessvärre rätt frestande för försäkringsbedrägerier om man bankör med andra ord?)

Med andra ord känns allt förutom trafik rätt värdelöst för mig (med hänsyn till priserna) då jag kommer köra bort adrenalinet (och förmodligen ramla) på bana och ta det lugnt och säkert (bland alla idioter :7peta) i trafiken (ej arrogant, den inställningen sägs fungera helt enkelt, klarat mig än så länge i bilen). Kommer förvara hojen i privatgarage och "överlåsa" den (med alla lås jag hittar) under vintersäsongen. Ska även installera kraschpuckar då det känns som en bättre investering då de gäller bana likväl som trafik! :Bugar Varför bör jag ha hel/halvförsäkring?

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Du kommer nog inte att gilla mitt svar.

Att ha ryggrad är att göra det som är rätt även om det är mindre bekvämt.
Det handlar inte om vad jag tycker är rätt dock, det är ganska ointressant när det är dina beslut vi diskuterar. Det är vad du tycker som är intressant.

Du vill tänja reglerna och försäkringsavtalen så långt det går till din fördel. Det är du inte ensam om.
Lågt därifrån, vilket är anledningen till att avtalen blir värre och värre för varje år som går.

Vilket drabbar kollektivet hojåkare. Dig. Mig. Alla.

Så visst har jag kanske en attityd? Jo. Men den är inte riktad mot dig, utan mot egocentrisk snyltarmentalitet i allmänhet.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nja jag menade att det kanske kan finnas försäkringsbolag som tillåter "skenförsäkring" i någon form, men innan du litar på det bör du ha fått det skriftligen från försäkringsbolaget i fråga med förklaring på exakt vad som gäller. Försäkringsbolagens specialitet är att hitta kryphål som gör att de slipper betala.

Ringer du FB och telefonisten ger dig OK på att din mamma kan försäkra hojen utan att de kan neka dig försäkring vid en olycka, kan det likväl hända att de totalnekar dig vid en ev. olycka om du inte har ett skriftligt godkännande att referera till. Vem vet, telefonisten som sa OK kanske missuppfattade dig, eller själv inte visste vad som gällde, och helt enkelt gav dig fel svar?

Dock har jag svårt att tro att något försäkringsbolag faktiskt erbjuder detta och givetvis avråder jag dig för din egen skull att skenförsäkra. Som sagt, de tar alla möjlgheter de kan för att lägga över ansvaret på dig och slippa betala, och vid en skenförsäkring har du tyvärr inte mycket att säga emot. Om hojen blir skit, fine det kan man leva med. Men personskador kan bli ofantligt dyrt om försäkringsbolaget vägrar betala. :(

Kan tillägga att jag ägde och försäkrade min R6a själv, men innan jag tecknade försäkring hos TryggHansa uppmanade telefonisten mig att skriva över hojen på min far efter säsongens slut för att kunna avbryta försäkringen, sedan skriva tillbaka den på våren. Blev lagom paff att höra detta från försäkringsbolaget själv men jag tog givetvis hans råd och gjorde så. Därav sjönk min försäkring från 9.000:-/året till ca 4.000:-/året.

MEN hojen är alltså helt oförsäkrad på vinterhalvåret och blir den stulen får man skylla sig själv :) Ingen bra idé om man har hojen i garage men jag har fördelen att kunna förvara den övervakat inne i huset.

Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.

Det handlar inte om vad jag tycker är rätt dock, det är ganska ointressant när det är dina beslut vi diskuterar. Det är vad du tycker som är intressant.

Du vill tänja reglerna och försäkringsavtalen så långt det går till din fördel. Det är du inte ensam om.
Lågt därifrån, vilket är anledningen till att avtalen blir värre och värre för varje år som går.

Så visst har jag kanske en attityd? Jo. Men den är inte riktad mot dig, utan mot egocentrisk snyltarmentalitet i allmänhet.

Där gick du inte in med den dryga och sarkastiska frasen; "Titta, vi har någonting gemensamt. Jag brinner också för att köra motorcykel och har råd.", så absolut inge fel på detta inlägg, jag gillar teoretiskt inget svar som säger emot min "plan", men det hade endast vart dumt, oresonligt och naivt att komma med den inställningen för att de kommer med fakta och sunda åsikter som vid tillfället inte uppfyller mina förhoppningar. Som du själv (inte ordagrant) skriver så förstår du även min sökning efter en billigare utväg, hade vart bättre om det var lika för alla så inte vissa slingrar sig undan medan andra inte. I vårt paragrafryttarsamhälle så anser jag helt klart att försäkringsbolagen bör förtydliga avtalen så pass mycket att inte ens försäljare kan påstå något annat.

Totalt irrelevant (men inte helt ointressant, hehe); tror fortfarande att mage är ett bättre ordval, antagligen pga att min omgivning använt det i dessa sammanhang och uppfattningen bildas därefter.

Det blir som en finanskris, alla hakar på varandra - vilket inte alls är konstigt, trångsynt men mer än förståeligt. Har jag något att tjäna på avtalen så använder jag det då jag tycker att priserna är ganska absurda. Som tidigare nämnt är statistik främst i försäkringssyften otroligt bra på att generalisera och därmed dra alla över en kam. ABS likaså andra förutsättningar bör ge bättre premie, kraschpuckar när det kommer till helförsäkring, genomgå någon slags personlighetsanalys för att sätta priset därefter, istället drar man alla över en kam vilket gör många förbannade.

Syftade mest på din attityd i citatet ovan som lätt kan tolkas halvdant skriftligt utan någon personlig koppling till dig. Återigen, kan du några översiktligt billiga bolag som erbjuder trafikförsäkring? Läs mina tidigare inlägg i tråden så får du förhoppningsvis en schysstare bild av mig än vad jag hittills verkar ha målat upp.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag är nog också helt inne på det spåret som du nämnde sist, ta försäkringen själv men välj en billigare försäkring.

Insåg precis att det lät som att en uppmaning i mitt förra inlägg att "avbryta" försäkringen efter säsongen vilket antagligen är lika "fult" som skenförsäkring. Inte alls menar jag att du ska göra så, jag gjorde det men inser ju själv hur dumt det är, jag bara löd "rådet" från försäkringsbolaget självt. Numera kör jag helförsäkrat året om, just p.g.a. min är så billig i försäkring. Men hade det gällt din hoj hade jag ändå försäkrat året runt på mig själv, men med trafik eller halv.

Är det en hoj du inte gråter blod om nån själ den så ta trafikförsäkring. Är det en dyrare hoj, ta halv. Vid exemelvis en "normal" vurpa utan att större personliga skador än skrapsår, är det ofta inte ens lönt att blanda in försäkringsbolaget då självrisk + förstörd statistik (antal skadefria år) i längden kostar mer än vad det reservdelarna kostar. Men till en finare hoj är det förstås trist om den blir stulen och du står utan ersättning.

Notera att tjuvar ofta kan jobba ostört i ett olarmat garage. Alltså hjälper inga lås i världen om du inte har ett ordentligt larm.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....

Så nyreggad, ändå så assimilerad.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Måste säga att jag är imponerad över hur moget du formulerar dig för att vara 18 och ny i MC-världen. Dessa trådar brukar annars spåra ur i moppefucko-anda och påhopp om omogenhet och egoism. :tummenupp

Ang. vilken försäkring du ska ha: Jag avskyr verkligen telefonförsäljare men efter att jag registrerat försäkring hos trygghansa 2a gången blev jag uppringd av insplanet.com som faktiskt sänkte min försäkring med 2000:-/år (nej jag jobbar inte där). Så mitt tips är nog ändå att höra med någon av dessa tjänster, typ insplanet, compricer eller dylikt. Låt bara ingen teckna några avtal åt dig utan att du fått noga läsa igenom avtal o.s.v.

Tänk också på att billigast är inte alltid bäst.

Kör hårt :)

Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Nja jag menade att det kanske kan finnas försäkringsbolag som tillåter "skenförsäkring" i någon form, men innan du litar på det bör du ha fått det skriftligen från försäkringsbolaget i fråga med förklaring på exakt vad som gäller. Försäkringsbolagens specialitet är att hitta kryphål som gör att de slipper betala.

Ringer du FB och telefonisten ger dig OK på att din mamma kan försäkra hojen utan att de kan neka dig försäkring vid en olycka, kan det likväl hända att de totalnekar dig vid en ev. olycka om du inte har ett skriftligt godkännande att referera till. Vem vet, telefonisten som sa OK kanske missuppfattade dig, eller själv inte visste vad som gällde, och helt enkelt gav dig fel svar?

Dock har jag svårt att tro att något försäkringsbolag faktiskt erbjuder detta och givetvis avråder jag dig för din egen skull att skenförsäkra. Som sagt, de tar alla möjlgheter de kan för att lägga över ansvaret på dig och slippa betala, och vid en skenförsäkring har du tyvärr inte mycket att säga emot. Om hojen blir skit, fine det kan man leva med. Men personskador kan bli ofantligt dyrt om försäkringsbolaget vägrar betala. :(

Kan tillägga att jag ägde och försäkrade min R6a själv, men innan jag tecknade försäkring hos TryggHansa uppmanade telefonisten mig att skriva över hojen på min far efter säsongens slut för att kunna avbryta försäkringen, sedan skriva tillbaka den på våren. Blev lagom paff att höra detta från försäkringsbolaget själv men jag tog givetvis hans råd och gjorde så. Därav sjönk min försäkring från 9.000:-/året till ca 4.000:-/året.

MEN hojen är alltså helt oförsäkrad på vinterhalvåret och blir den stulen får man skylla sig själv :) Ingen bra idé om man har hojen i garage men jag har fördelen att kunna förvara den övervakat inne i huset.

Jag är nog också helt inne på det spåret som du nämnde sist, ta försäkringen själv men välj en billigare försäkring.

Insåg precis att det lät som att en uppmaning i mitt förra inlägg att "avbryta" försäkringen efter säsongen vilket antagligen är lika "fult" som skenförsäkring. Inte alls menar jag att du ska göra så, jag gjorde det men inser ju själv hur dumt det är, jag bara löd "rådet" från försäkringsbolaget självt. Numera kör jag helförsäkrat året om, just p.g.a. min är så billig i försäkring. Men hade det gällt din hoj hade jag ändå försäkrat året runt på mig själv, men med trafik eller halv.

Är det en hoj du inte gråter blod om nån själ den så ta trafikförsäkring. Är det en dyrare hoj, ta halv. Vid exemelvis en "normal" vurpa utan att större personliga skador än skrapsår, är det ofta inte ens lönt att blanda in försäkringsbolaget då självrisk + förstörd statistik (antal skadefria år) i längden kostar mer än vad det reservdelarna kostar. Men till en finare hoj är det förstås trist om den blir stulen och du står utan ersättning.

Notera att tjuvar ofta kan jobba ostört i ett olarmat garage. Alltså hjälper inga lås i världen om du inte har ett ordentligt larm.
Då hade du alltså en periodiserad försäkring om jag förstår det rätt? För ett försäkringsår går väl inte bara att avbryta sådär? Bor i lägenhet så förhoppningsvis är de inte allt för fräcka oavsett tid. Ställer jag den framför bilen under vintern så blir det dessutom ännu jobbigare (i ju för sig bara lägga i friläge) :banana

Varför är det fult att avbryta försäkringen om man inte har skrivit avtal som involverar helårs? Trafikförsäkring har man knappast någon nytta av så har man inte bundit sig via avtalet så ser jag inget fult i det, likaså med hel/halv försäkring. Är som sagt rykandes färsk i hojvärlden så reserverar mig för missförstånd och bristande kunskap. Ska ringa på måndag morgon till några försäkringsbolag och se om de skrattar mig i örat eller om det faktiskt finns en möjlighet att trolla fram ett skriftligt beviljande (som antagligen inte går).

Tack för en nyanserat svar med skön attityd Johannes! (Hambargo se och lär hehe). Några här som endast har trafikförsäkring? Hos vilket bolag i sådana fall?

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Kolla med SMC
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/

Jag skrev in mig själv som 95a med mc-kort 0-1år på min hemort. skulle få betala knappt 5tusen för halvförsäking. Skulle jag skriva en ER6F på mig själv (23år) får jag betala ca 3.2tusen för halv/helår
Kan vara värt o kolla på, Vet inte hur mycket mellanskillnad du tjänar på LF och skriven på din mamma.

4.8papp - trafik/helår får jag betala på LF. som du ser så sparar jag rätt mycket genom att vända mig till bilsport-mc
*lägger till. 5.6papp på halv/helår hos LF.

Det är värt o kunna ha reggat på sig själv ifall att! man vet aldrig. F-Bolag vill tjäna så mycket pengar det bara går. det är vitsen med de hela.

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Några här som endast har trafikförsäkring? Hos vilket bolag i sådana fall?

Yepp dock hos Suzuki märkesförsäkringar kör även helår och kostar typ 189kr vintermånaderna men runt 700 på sommaren är ju Länsförsäkringar i grunden men ring runt till alla och fråga skillnaderna är helt galna te.x skulle If ha runt 20 tkr för en trafik på min hoj medans den jag har landa på 5600 ungefär. Min cykel heter ju dock R så då försvinner ju vissa bolag direkt..

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Då hade du alltså en periodiserad försäkring om jag förstår det rätt? För ett försäkringsår går väl inte bara att avbryta sådär? Bor i lägenhet så förhoppningsvis är de inte allt för fräcka oavsett tid. Ställer jag den framför bilen under vintern så blir det dessutom ännu jobbigare (i ju för sig bara lägga i friläge) :banana

Varför är det fult att avbryta försäkringen om man inte har skrivit avtal som involverar helårs? Trafikförsäkring har man knappast någon nytta av så har man inte bundit sig via avtalet så ser jag inget fult i det, likaså med hel/halv försäkring. Är som sagt rykandes färsk i hojvärlden så reserverar mig för missförstånd och bristande kunskap. Ska ringa på måndag morgon till några försäkringsbolag och se om de skrattar mig i örat eller om det faktiskt finns en möjlighet att trolla fram ett skriftligt beviljande (som antagligen inte går).

Tack för en nyanserat svar med skön attityd Johannes! (Hambargo se och lär hehe). Några här som endast har trafikförsäkring? Hos vilket bolag i sådana fall?

Nej det är skillnad på att avbryta en försäkring och att ha en avställningsbar försäkring. Min var ingen periodiserad försäkring. Enl. avtalet var den alltså inte avställningsbar. MEN, enda gångerna man får bryta avtalet mot försärkingsbolaget är när man antingen säljer hojen eller skrotar den.. Att skriva över den till farsan var alltså att "sälja den". :)

Varför det är dumt är ju för att man "fuskar". Man binder upp sig på ett avtal som man sedan bryter emot. I.o.f.s. på ett (lagligt sätt?) men fortfarande fult mot de som är ärliga och faktiskt betalar hela året. Plus att man står helt oförsäkrad halva året vilket är väldigt dumt om man inte är riktigt säker på att ingen kan själa den.

Jag lovar att en hoj som står parkerad utomhus (även framför en parkerad bil) är inte så svår att stjäla för den som vill och har erfarenhet. Det är också väldigt många hojar som försvinner från lägenhetsförråd och lägenhetsgarage (flera här på SH kan intyga). Ska du ha den oförsäkrad ska du ha den i vardagsrummet. :rolleyes:

strfdanne

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2013
Hoj
Kawa ER-6 N -13
Har helförsäkrad Honda på far. Även bilen min står på far. Men när jag flyttar skriver jag över allt på mig såklart.

Bilen tjänar jag cirka 6000kr per år av att ha den ställd på far och jag åkte inte i mycket de första 2 åren pga mycket resande i arbetet med firmabil, och hojen egentligen bara några hundralappar.
Har tänkt dra över hojen på mig men jag har inte orkat bara för att byta namn på ägarpappret.
Allt är helt OK med moderna, säger de iallafall.

Men om jag tar till försäkring är det något allvarligt, och då har jag nog mer än någon repa att få betald.

Sen tycker jag det är fel att skriva sitt fordon på någon annan och man inte ens är skriven på samma adress.
Men det är ju försäkringsbolagets regler som gäller och inte mina.

Intressant prioritering! Bil är väl en sak, men att skaffa både bil och hoj, men inte ha flyttat hemifrån? Angående sista meningen, så tycker jag att det är lika fel oavsett om man delar adress, när det i realiteten inte är försäkringstagaren som äger fordonet. Men det är ju försäkringsbolagets regler som gäller och inte mina...

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Skenförsäkring är en sak och det du gör här en helt annan,inte helt snyggt men fan så mycket bättre än skenförsäkrat på morsan. Sen är det ju inte alls nån konstighet att ta en garageförsäkring under vintern.

Trygg Transa och deras avställningsförsäkring blir billigast för mig, synd bara att påställning kostar 60kr. Är helt vuxen och betalar drygt 700kr/månad påställd, avställd kostar ca 2,5kr/dag. Dagskostnaden blir ca 25kr, har jag ett köruppehåll på 3 dagar så tjänar jag i teorin på att ställa av. Nu e jag lat, bekväm och har råd så det kommer jag inte att göra men kan vara ett alternativ.

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Det blir som en finanskris, alla hakar på varandra - vilket inte alls är konstigt, trångsynt men mer än förståeligt. Har jag något att tjäna på avtalen så använder jag det då jag tycker att priserna är ganska absurda.
Priserna är absurda, systemet de har i UK är exempelvis mycket bättre än vårt. Bonusbaserat, typ. Dvs det lönar sig att sköta sig.
Jag förstår din förklaring, och det finns ett svar på min ursprungliga fråga som jag accepterar. Jag vill ha återväxt, det är viktigt för mig att din generation också får möjlighet att köra hoj. Det är jag villig att betala för. Om du faktiskt inte har råd, då.
Syftade mest på din attityd i citatet ovan som lätt kan tolkas halvdant skriftligt utan någon personlig koppling till dig. Återigen, kan du några översiktligt billiga bolag som erbjuder trafikförsäkring? Läs mina tidigare inlägg i tråden så får du förhoppningsvis en schysstare bild av mig än vad jag hittills verkar ha målat upp.
Alla bolag är skyldiga att erbjuda trafikförsäkring. Därför gör de också det. Billiga försäkringar för ungdom har jag dålig koll på, för gamlingar som mig är Svedea och Bilsport&MC billiga för allt utom nyare raketer -- där verkar Folksam vara bäst.
Åldriga raketer är dessutom ett tips, jag köpte i dagarna en zx10 från 88. 1528 helförsäkring per helår på Bilsport&MC Classica. Inte jättetråkig hoj, inte dyr att varken köpa eller äga.

Attityd, slutligen, är en tolkningsfråga. Jag säger ofta vad jag tycker, och jag tycker ofta. Det är ena halvan, och inget man blir älskad för.
Däremot försöker jag inte diktera vad andra ska göra. Det bara verkar så, eftersom du själv är tveksam till vad du funderar på att göra. :hej

monza lalle

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2014
Hoj
-17 1290 GT
Varför skall man försäkra något man inte äger???:confused:
Försäkring kan man teckna på ett fordon som inte är skrivet på dig vilket jag gjort flertalet tillfällen när jag köpt bil och fixat försäkring redan innan ägarbytet är inskickat och aldrig stött på problem samt att min bror försäkra sin hoj själv som står skriven på vår far, vad som händer om man behöver nyttja försäkringen kan jag inte svara på men har aldrig blivit nekad att teckna än försäkring för att inte jag är ägare på fordonet, gjorde de senast i Söndags och skicka in ägarbytet i Onsdags... Och sen vad gör 5, 7 eller 12 ägare för skillnad? Kan förstå om man köper flong nytt att man är ensam ägare men annars så skiter jag personligen i hur många de står på regpapperet så skriv över den på morsan i efterhand du om du vill tror att de varken gör till eller från...

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Skenförsäkring är en sak och det du gör här en helt annan,inte helt snyggt men fan så mycket bättre än skenförsäkrat på morsan. Sen är det ju inte alls nån konstighet att ta en garageförsäkring under vintern..

Gjorde :) Nu har jag helförsäkrat året runt i mitt eget namn, ej avställningsbart, vilket kostar 3.900:-/år. Visst är det bra med motard, lika rolig som RR men kostar inte ett skit :)

Last edited:

FFJJPP

Tjohej? Shoei?
Gick med
28 Jan 2014
Hoj
.
Kolla med SMC
http://www.bilsport-mc.com/teckna-forsakring/mc-forsakring/

Jag skrev in mig själv som 95a med mc-kort 0-1år på min hemort. skulle få betala knappt 5tusen för halvförsäking. Skulle jag skriva en ER6F på mig själv (23år) får jag betala ca 3.2tusen för halv/helår
Kan vara värt o kolla på, Vet inte hur mycket mellanskillnad du tjänar på LF och skriven på din mamma.

4.8papp - trafik/helår får jag betala på LF. som du ser så sparar jag rätt mycket genom att vända mig till bilsport-mc
*lägger till. 5.6papp på halv/helår hos LF.

Det är värt o kunna ha reggat på sig själv ifall att! man vet aldrig. F-Bolag vill tjäna så mycket pengar det bara går. det är vitsen med de hela.
Tack! Ska faktiskt gå med i SMC så fort jag tar kortet. Testade där och slutnotan hamnar på strax över 8 000:-, är det per år då med möjlighet att ställa av hojen när den står under vinterförvaring (och hålla tummarna på att ingen hälsar på)? I sådana fall blir kostnaderna mer än halverade vilket känns (och förmodligen är) för bra för att vara sant. Kan välja halvårsförsäkring på BILSPORT MC men då måste jag bokstavligen ansöka om försäkring och knappa in registreringsnummer och skicka in bild. Ska ringa på måndag så anklaga mig inte för att vara lat (vilket ni dock har all rätt att göra), kollar ju givetvis med experterna först för lite snabba svar :tummenupp

Priserna är absurda, systemet de har i UK är exempelvis mycket bättre än vårt. Bonusbaserat, typ. Dvs det lönar sig att sköta sig.
Jag förstår din förklaring, och det finns ett svar på min ursprungliga fråga som jag accepterar. Jag vill ha återväxt, det är viktigt för mig att din generation också får möjlighet att köra hoj. Det är jag villig att betala för. Om du faktiskt inte har råd, då.

Alla bolag är skyldiga att erbjuda trafikförsäkring. Därför gör de också det. Billiga försäkringar för ungdom har jag dålig koll på, för gamlingar som mig är Svedea och Bilsport&MC billiga för allt utom nyare raketer -- där verkar Folksam vara bäst.
Åldriga raketer är dessutom ett tips, jag köpte i dagarna en zx10 från 88. 1528 helförsäkring per helår på Bilsport&MC Classica. Inte jättetråkig hoj, inte dyr att varken köpa eller äga.

Attityd, slutligen, är en tolkningsfråga. Jag säger ofta vad jag tycker, och jag tycker ofta. Det är ena halvan, och inget man blir älskad för.
Däremot försöker jag inte diktera vad andra ska göra. Det bara verkar så, eftersom du själv är tveksam till vad du funderar på att göra. :hej
Härligt, börjar redan gilla dig! Vi (/vårt hushåll) har alla våra försäkringar hos trygg hansa så morsan ska ringa dem och höra om ett förmånligt erbjudande för att underlätta så gott som möjligt för mig. Får även hänga runt i telefonen när jag hämtat hojen (personligen bland det värsta jag vet är att sitta i telefonköer). Vet knappt hur Sverige system ser ut så UK ska jag inte ens försöka ge mig in på! Har för övrigt en rädsla för att meka själv då jag är självkritisk och känner att min kunskap inte räcker till utan att riskera att ställa till det så försöker undvika äldre hojar pga fördomar. Kom fram utan större underlag till att en 2011 ER6-F inte ska krångla om man inte misshandlar henne vilket jag ej har planer för!

Last edited:

MolleMeck

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2013
Hoj
Suzuki gsxr 750 -99
Varför skall man försäkra något man inte äger???:confused:

som jag skrev, innan ägarbytet är inskickat så är de väldigt bra att försäkra annars får man ett brev från trafikförsäkringsföreningen med tråkiga siffror eller som bror som fixa försäkringen trots att far stod om ägare exakt vad förstod du inte i den texten???

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha