F1-tråden 2005

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Östersund
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Brytning lr inte, kass på språk lr inte, spelar det eg nån roll för hur dom framför bilen? :D Jag har alltid hållit på McLaren och kommer o fortsätta oavsett om han pratar lr inte på presskonferensen.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Vadå, ni menar på fullt allvar att ni kan hålla er vakna under ett helt rejs?
Jag brukar klara mig tills det första depåstoppet innan jag somnar. Men det är finsömn.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Landsförädare är man om man håller på en finne. Pungt.

Finnar är ju fan nästan halvsvenskar, i 500 år var finland lika svenskt som Värmland eller Jämtland, ok för att vi var nere och ockuperade Nordtyskland också under 1600-talet men det väger inte riktigt lika tungt. :hihi

För att citera Georg Carl Von Döbeln
"Finnar! Bröder! Kunde mina ord beseglas med blodstårar från mina ögon, skulle de strömma, och varje droppe försäkra Er om min vördnad, min vänskap!"

Broderfolket är det ok att hålla på alltid utom när de möter oss!
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Finnar är ju fan nästan halvsvenskar, i 500 år var finland lika svenskt som Värmland eller Jämtland, ok för att vi var nere och ockuperade Nordtyskland också under 1600-talet men det väger inte riktigt lika tungt. :hihi

För att citera Georg Carl Von Döbeln
"Finnar! Bröder! Kunde mina ord beseglas med blodstårar från mina ögon, skulle de strömma, och varje droppe försäkra Er om min vördnad, min vänskap!"

Broderfolket är det ok att hålla på alltid utom när de möter oss!
Jag jobbar i ett finskt bolag, jag vet precis hur våra "bröder" resonerar när svenskar utövar sport. Man njuter i fulla drag när det går åt helvete för de "svenska fjollorna", så att hålla på en finnpajsare är bara förkastligt. Aldrig i min livstid. Tyskland är lika mycket grannland.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
valmers skrev:
Jag jobbar i ett finskt bolag, jag vet precis hur våra "bröder" resonerar när svenskar utövar sport. Man njuter i fulla drag när det går åt helvete för de "svenska fjollorna", så att hålla på en finnpajsare är bara förkastligt. Aldrig i min livstid. Tyskland är lika mycket grannland.

Amen :Bugar
 

Jocke W

www.weideniusmotorsport.s e
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Sthlm-Sollentuna
Hoj
Yamaha 426F MX ,01*Såld* KTM 525 SMR, 05*Såld*. KTM 450 SXS, KTM 560 SMR-07
Jag har inte gillat den här nya regeln om att man inte får byta däck på ett race, har ansett att det är farligare än att man får köra fort med sjysta däck. Efter det här racet är man ju inte bättre inställd till det hela, massas däck trasasönder och slog sönder framvingen och Raikkonens däck vart så illa tilltygat att det slog sönder fram stagen till hjulet, antagligen eftersom hjulet vibrerade mycket när så mycket av däcket var försvunnet..obalancerat helt enkelt.

Innan det här racet har ju barricelo fått avbryta ett race pga av att han inte hade några bakdäck kvar knappt..Nu vart incidenterna inte allvarliga men vad hade hänt om däcket slagit sönder framvagnen på Raikkonen i 300 km/h bredivd en annan bil och slagit i den?...Tycker dom ska ta och tänka över den där regeln till nästa år..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Återigen visar Räikkönen att han är allt annat än iskall. Vill han bli världsmästare måste han lära sig att ta hand om materielen, att vara snällare mot grejerna.
Om jag vore teamchef i McLaren skulle jag vara vansinnig; helt otroligt korkat av finnpajsaren att ligga på och pressa bilen när hela framvagnen var på väg att vibrera bort. Han skulle naturligtvis ha slagit av och räddat otroligt värdefulla poäng till sig själv och teamet, genom att nöja sig med en lägre placering än topp tre.
Nu är chansen på världsmästartiteln sannolikt borta.

Kanonrace av kraftigt underskattade Heidfeld, Alonso och Barichello var stabila, snyggt.
 

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Jag har inte skrattat så här mycket sedan Mika Häkkinen snurrade av MOnza och ställde sig å lipade bakom räcket! :hihi :rofl

visst ingen höjdardag för Ferrari (men det var inte heller väntat) men det vär det värt för att få se finnen snurra av ifrån sin ledning. Och dessutom på sista varvet!

Tack för showen Kimi :Bugar
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
valmers skrev:
Återigen visar Räikkönen att han är allt annat än iskall. Vill han bli världsmästare måste han lära sig att ta hand om materielen, att vara snällare mot grejerna.
Om jag vore teamchef i McLaren skulle jag vara vansinnig; helt otroligt korkat av finnpajsaren att ligga på och pressa bilen när hela framvagnen var på väg att vibrera bort. Han skulle naturligtvis ha slagit av och räddat otroligt värdefulla poäng till sig själv och teamet, genom att nöja sig med en lägre placering än topp tre.
Nu är chansen på världsmästartiteln sannolikt borta.

Kanonrace av kraftigt underskattade Heidfeld, Alonso och Barichello var stabila, snyggt.

Du har en poäng, det håller jag med om. Men frågan är om vibrationerna är så värst mycket mindre i 150 än 250? Frågan är också om däcket hade räknats som tillräckligt skadat för att få bytas.
Det är också lätt att säga dessa saker med facit i hand, hade hjulupphängningen bara hållt ett drygt varv till hade han sannolikt hållt undan för Alonso. Teamet kanske sade åt honom att gasa på?
Nu gick det inte hem denna gång, men jag tycker att han gjorde rätt. En förara som slår av för att bilen "kanske" går sönder, när segern är några få varv borta blir det aldrig något av heller...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bo_jahn skrev:
Du har en poäng, det håller jag med om. Men frågan är om vibrationerna är så värst mycket mindre i 150 än 250? Frågan är också om däcket hade räknats som tillräckligt skadat för att få bytas.
Det är också lätt att säga dessa saker med facit i hand, hade hjulupphängningen bara hållt ett drygt varv till hade han sannolikt hållt undan för Alonso. Teamet kanske sade åt honom att gasa på?
Nu gick det inte hem denna gång, men jag tycker att han gjorde rätt. En förara som slår av för att bilen "kanske" går sönder, när segern är några få varv borta blir det aldrig något av heller...
Man får bara byta om däcket är punkterat. Han skulle ha slagit av och kört bilen i mål med det befintliga däcket.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är alltid lika kul att läsa soffexperternas kommentarer. Team och förare kommunicerar under racet och tar gemensamma beslut. Att köra fullt till slutet var knappast Kimis egna beslut.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Macho Woman skrev:
Det är alltid lika kul att läsa soffexperternas kommentarer. Team och förare kommunicerar under racet och tar gemensamma beslut. Att köra fullt till slutet var knappast Kimis egna beslut.
Så du är inte soffexpert alltså? Är inte radiokommunikationen enkelriktad?

Oavsett vad ingenjörerna kan se på telemetrin/loggern, måste en förare som vill bli världsmästare inse att om framvagnen håller på att skaka bort, är det läge att slå av och åtminstone rädda poäng. Dags att döpa om The Iceman till The Stupid Man nu?
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
valmers skrev:
Så du är inte soffexpert alltså? Är inte radiokommunikationen enkelriktad?

Oavsett vad ingenjörerna kan se på telemetrin/loggern, måste en förare som vill bli världsmästare inse att om framvagnen håller på att skaka bort, är det läge att slå av och åtminstone rädda poäng. Dags att döpa om The Iceman till The Stupid Man nu?

Radiokommunikationen är tvåvägs (teamet kan prata med föraren och föraren kan prata med teamet). Teamet gjorde en chansning. Om den hade lyckats hade det inte varit många poäng mellan Kimi och Alonso. Allting handlar om val och det är svårt att säga att de gjorde helt fel val. Det lyckades ju närapå. När det gäller tillnamnet 'Stupid Man', så finns det fler som passar in i den kategorin.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Macho Woman skrev:
Radiokommunikationen är tvåvägs (teamet kan prata med föraren och föraren kan prata med teamet). Teamet gjorde en chansning. Om den hade lyckats hade det inte varit många poäng mellan Kimi och Alonso. Allting handlar om val och det är svårt att säga att de gjorde helt fel val. Det lyckades ju närapå. När det gäller tillnamnet 'Stupid Man', så finns det fler som passar in i den kategorin.
Klart man chansade, och det gick som förväntat. Iallfall om man som normalt tekniskt insatt person betraktade Räikkönens högra hjulupphängning fem varv före mål.
Om McLaren vill kasta bort finnpekkas chanser till VM-titeln, så inte mig emot.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
valmers skrev:
Man får bara byta om däcket är punkterat. Han skulle ha slagit av och kört bilen i mål med det befintliga däcket.
Med tanke på de bilder som även FIA såg så hade han kunnat gå i depå och byta däck utan bestraffning.

FIA Sporting Regulations skrev:
Unless a precautionary tyre change is necessary for clear and genuine safety reasons, only a punctured or damaged tyre may be changed during a race.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
RedBaron skrev:
Med tanke på de bilder som även FIA såg så hade han kunnat gå i depå och byta däck utan bestraffning.
Ja, men han hade sannolikt förlorat mer tid på det.

Det var förövrigt underbart att se Ferrari på pallen igen, och att slippa en stammande finnpekka på presskonferensen. :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top