Fast and furious biltöntar

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Inge fel att mucka race med hojar om man har en potent bil, dock verkar större delen av dagens motorungdom tro att bilar går fortare av stora vingar och groteska spoilers? Att pengarna ska läggas under huven istället för på filminspirerad formplast verkar ha gått dom helt förbi? Har själv pysslat mycket med trimmade jänkare innan jag fick upp ögonen för hojåkning, och visst är det många hojar som får däng av en "vass" bil när det börjar gå över 200. Dock är sporthojar bara att glömma om man inte har en riktig herrejössekärra (alltså INTE en dekaltrimmad 740). :D
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Sa inte kommentatorerna på eurosport att banrekordet på ungerns bana var runt ~1,37 när moto gp hojarna låg på ~1,58.
Det var satt av david coulthard på någon F1 träning.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
En tanke.....

När man ska jämföra bil vs mc så tittar man ju ofta på tider från bana men det funkar ju inte något bra alls !!! Varför, (nu får ni hjälpa mig med tävlingsreglementet för bågar, jag har mest bilsidan i huvudet)

Jo, det flesta fordoon som går på bana är ju gjorda för att gå LÅNGSAMMT (japp ni läste rätt LÅÅÅÅÅÅÅNNNNGGGGSSSSAAAAMT) STCC, DTM, F1 osv

VAd menar jag med det, Jo, jag tar tex F1 som ex.

Bilarna har ju massor med saker som gör dem långsammare, allt detta är ju tex förbjudet:
-Turbo (F1 idag ca 750 hk, med turbo hade de legat på ca 2000 hk i 3.0liter) :yoparty
-ABS (förbjudet av och till)
-Traction/Anti spinn (Förbjudet av och till)
-Aktiva vingar/spoiler (Skulle ge enorm fart på rakor och dubbel marktryck i kurvor)
-Venturi tunnel under bilen (Suger fast i gatan)
-Slicks (Nu kör man ju på däck som ger dåligt grepp)

On det inte var förbjudet så skulle ju en F1 idag gå dubbelt så snabbt och ha halva varvtiden : :banana :banana :banana

Samma sak gäller för STCC, DTM osv

Och ni som kan MC reglementet kan säkert räkna upp lika mycket för MC.
Utan alla dessa regler så skulle väl en MC också bli dubbelt så snabb och ha halva varvtiden.
:banana :banana :banana

Så man jämför ju inte fordon utan reglementen ju.
 
Last edited:

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Jag kör exempelvis snabbare med min bil än min MC på bogesundsvägen, nu är iofs kanske inte en tung GSX1100 den ultimata hojen där, medans min bil nog är rätt väl anpassad, plus att jag nog kör bättre bil än MC (även om jag haft MC-lappen längre tid så har jag nog kört minst 100ggr mer bil).


Om man som jag är intresserad av både bilar och motorcyklar så är det lite jobbigt med MC-förare som tror att en bil automagiskt är slö på allt, och bilförare som tror att alla motorcyklar är slöa osv.. fan dom är bra på olika saker.

Och ni som klagar på jättevingar och stora avgasrör, precis som andra sagt så sitter det ytterst sällan sånt skräp på bilar som verkligen har pulver, i själva verket ser väldigt många av bilfolket ner på folk som bara har show men ingen go, åtminstonde i sverige (söderut i europa är det annat då det är fullt normalt att ha en bil som ser ut som den gör 0-100 på 2.6 sekunder men som har en original diesel på 43hk under huven.)

Hojens största fördel är ju som sagt priset, vem som helst kan köpa en R1'a för 50k och ha xtrema prestanda, en bil med liknande prestanda kostar mycket.. Eller en sån sak som att en 20 år gammal hoj för under 20 papp gör 10'or på strippen original, en bil som kör 10'or standard kostar *MYCKET MYCKET* mera. en trimmad bil som gör 10'or är inte heller direkt gratis..
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
hahaha med en 600cc så blir du nog troligen ifrån åkt av många gryma bilar.. Både på allmän väg och på strippen...

Jag menar finns ju bilar som är nere på 10,5sek på 402m
det gör inte din 600 hoj du....


(/Micke
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Mr_Mike skrev:
hahaha med en 600cc så blir du nog troligen ifrån åkt av många gryma bilar.. Både på allmän väg och på strippen...

Jag menar finns ju bilar som är nere på 10,5sek på 402m
det gör inte din 600 hoj du....


(/Micke

En org. Viper är väl en av de få bilar som gör 402 på ca 12sek, därmed inte sagt att vem som helst kan gör det med en Viper, det krävs en duktig förare oxå..

Ja, det finns bilar som bla bla bla, det finns hojar bla bla bla...
Generellt sett hänger inte bilar med hojar, visst det finns bilar, men det är då fan inte smågrabbarnas 240/740 med jätte vingar, o rätt om smågrabbarna har pulver nog så är det få som faktiskt kan köra på det sättet...
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
No1 skrev:
F1 i dag, 900hk+ i topp teamen!! :Bugar

Patrik,
SWT Racing...

Ok, visst ligger några runt 900 hk vid 18.000 rpm ur 3.0 liters volym idag :tummenupp . MEN BMW tex bromsade sin 1.5 liters motor med turbo till över 1400 hk :tummenupp (bänken bottnade tydligen) för 15 år sedan innan tubon blev förbjuden alltå en litereffekt som närmade sig 1000 hk/liter. MEd 15 års materialutveckling så hade man passerat 1000 hk/liter med god marginal och då kan man ju tänka sig vad dagens F1or med 3.0 liter hade gett med turbo. :Bugar :Bugar :Bugar
 

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
suzuki 1100
Och ni som klagar på jättevingar och stora avgasrör, precis som andra sagt så sitter det ytterst sällan sånt skräp på bilar som verkligen har pulver, i själva verket ser väldigt många av bilfolket ner på folk som bara har show men ingen go, åtminstonde i sverige (söderut i europa är det annat då det är fullt normalt att ha en bil som ser ut som den gör 0-100 på 2.6 sekunder men som har en original diesel på 43hk under huven.)
 

Bifogat

  • uitlaten_lachvandedag-nl.jpg
    uitlaten_lachvandedag-nl.jpg
    18.8 KB · Visningar: 230

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Silwer skrev:
ja vadå, nån har kört ringen på under 8 minuter med en gammal rc30, det är jävligt bra det.
bara för att bilar är lättare att köra fort med betyder det ju inte att ingen hoj kan vara snabbare, åter igen koppling till stcc vs 600cc hojarna, jag tror nog de kör så fort de kan liksom.

Självklart är det förbannat få med hoj som skulle våga hålla fullt ut på ringen, jävligt få har det ju visat sig.
Sen tycker jag inet den banan är representativ, typ den enda i sitt slag och 2 mil lång.
Ja vadå, en polare har släpat sig runt på ringen under 8 minuter med en HELT standard BMW K1200S... Ehhm? Men varvrekordet för bil är typ 6 o nåt. Iofs ingen ToyotaNissanBMWKebabkit men ändå..
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Mr_Mike skrev:
hahaha med en 600cc så blir du nog troligen ifrån åkt av många gryma bilar.. Både på allmän väg och på strippen...

Jag menar finns ju bilar som är nere på 10,5sek på 402m
det gör inte din 600 hoj du....


(/Micke
Läs ett tidigare inlägg om Amerikanen som kör 9.70 med en i princip standard 600. Lika standard som en 740 Turbo med Simons avgassystem.

Vilken standardbil gör 10.5 på strippen med endast ett lite öppnare blås och sänkningssats? (Hojen var sänkt)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Helldriver skrev:
Ok, visst ligger några runt 900 hk vid 18.000 rpm ur 3.0 liters volym idag :tummenupp . MEN BMW tex bromsade sin 1.5 liters motor med turbo till över 1400 hk :tummenupp (bänken bottnade tydligen) för 15 år sedan innan tubon blev förbjuden alltå en litereffekt som närmade sig 1000 hk/liter. MEd 15 års materialutveckling så hade man passerat 1000 hk/liter med god marginal och då kan man ju tänka sig vad dagens F1or med 3.0 liter hade gett med turbo. :Bugar :Bugar :Bugar
Och då utgick man från det där gamla 2liters blocket. M40? Rätt ok. Det skulle vara intressant och se en 3 liters V10, som inte är mycket större än en normal mc-motor till yttermåtten, klara 10 bars laddtryck. Ens i en sekund... :3freak Fyrverkeri någon? :banana
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Bollox skrev:
Men varvrekordet för bil är typ 6 o nåt. Iofs ingen ToyotaNissanBMWKebabkit men ändå..
Stefan Bellof körde 1983 med en Porsche 956 på 6:25.80. Under race, på träningen körde han 6:11.

1983_956_800x600.jpg
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Bollox skrev:
Läs ett tidigare inlägg om Amerikanen som kör 9.70 med en i princip standard 600. Lika standard som en 740 Turbo med Simons avgassystem.

Vilken standardbil gör 10.5 på strippen med endast ett lite öppnare blås och sänkningssats? (Hojen var sänkt)

Lite snedvriden jämnförelse då 600an är gjord för att vara jävligt snabb och inget annat. 740n är gjord för att transportera saker så bekvämt som möjligt. Ska man jämnföra en std bil (typ volvo, saab, m.fl) med en hoj så får det ju vara en hoj i samma segment, alltså en som är gjort för att transportera arslet med. Annars kan man säga att alla bilar drar hojar för att F1-bilar drar MotoGP-hojar.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Neutral skrev:
Stefan Bellof körde 1983 med en Porsche 956 på 6:25.80. Under race, på träningen körde han 6:11.
Den är mycket snabb, dock så lär man aldrig bli ifrånkörd av den på gatan ?
(iom att den inte framförs på vanlig väg)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
burner skrev:
Den är mycket snabb, dock så lär man aldrig bli ifrånkörd av den på gatan ?
(iom att den inte framförs på vanlig väg)
Var inte så säker på det. En del konverteringar av grupp C bilar har gjorts, som denna Dauer Porsche 962, gatreggad i Tyskland.

dauer-porsche_962lm_yellow2.jpg
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Neutral skrev:
Var inte så säker på det. En del konverteringar av grupp C bilar har gjorts, som denna Dauer Porsche 962, gatreggad i Tyskland.

[/IMG]
:7peta Typ aldrig säga aldrig... Eller vänta nu. Aldrig säga aldrig... öhh inte någonsin säga aldrig... Äh aldrig att den går fort. :fatta! Min 745 drar den skitlätt o polarna kan sitta o dricka öl i bagaget. Eller hur var det nu. Jämföra 600 som ju inte är byggd för normalt bruk, men en Volvo... Ähh jag går o lägger mig. PS wol hälsar
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Kleiv skrev:
Varför blandar alla in pengar i samanhanget? Om någon nu laggt 3ggr så mycket på en bil så har ju han med bilen tak över huvudet när det regnar och kan köra året runt när snön faller, kan det vara värt pengarna?
Jag gillar den här jämförelsen. Folk som lägger en mille på motorn i sin redan billiga supra och tycker det är värt det för att han kan gasa på med 1000hk på vått underlag eller på vintern :hihi :7peta

Förövrigt tycker jag det e mest underhållande att komma upp mot FF-killar på vintern med min bil med bra värme å åkkomfort å ändå iaf köra lika hårt som dom som har bilar för halvmillen... (min kostar en hundradel av de slantarna, Ford Scorpio V6 4x4, jag är inte jätterisig i en bil heller...)

Aja hursomhelst så är jag jäkla nöjd med min moped oavsätt om en två milles bil drar mig på strippen eller inte, min e ändå roligare att åka runt i gyttjan med.
 

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
Neutral skrev:
Stefan Bellof körde 1983 med en Porsche 956 på 6:25.80. Under race, på träningen körde han 6:11.
Å då var det ändå den långa rundan på 22,8 km... Iaf enligt officiella hemsidan där det emellertid inte framgick om Stefan Bellof eller Derek Bell körde på rekordtiden.

Fick mig förresten att fundera på en diskussion huruvida varvtiderna var snabbare i F1 förr. Tveksamt tänkte jag, men det har ju gjorts otaliga ingrepp i såväl banor som bilar för att få det hela mer publikvänligt, så jämförelsen är ju inte helt given... annars skulle vi som sagt haft monsterbilar med ett par tusen hk som sögs fast med fläktar/aerodynamik å breda slicks-svålar.

Nån annan som är mer seriös kalenderbitare :va
/F.

(Som förresten haft ett par kul rödljus"race" mot bilar på ett par da'r; den första var en liten Alfa GTV6 som skulle skoja utanför Ullevi, men varken han eller jag kunde hålla oss för skratt när vi stod vid rödljuset... å speciellt inte jag efteråt :hihi, å senast för en timme se'n när en go gubbe från götet tittade fram ur en 850 turbo å sa "först till nästa rödljus - du har inte en chans!" Nä just det sa jag, å tänkte låta honom köra före i regnet, kurvan å spårvagnsspåren, men har var ännu långsammare å ville bara skrämma(?) passageraren sin... :))
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top