Fazer-tråden

Svampbob

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
CBR 900 -97
Skulle vilja byta ut mitt orginalstyre (sjukt fult) mot ett snyggare.

Såg att ngn i tråden bytt till ett av Biltemas 28mm styren och ngn annan som bytt till Renthal.

Andra som testat och kan tipsa om vad som funkade för just er både körställning och utseende-mässigt?

H
Rickard

Inhandla ett Renthal 758. Jag monterade ett på min FZS600 och tycker att det var bättre än originalstyret, passade precis innanför kåpan utan att fingrarna tog i när man svängde med fullt styrutslag. Kapade det ca 2 cm på bägge sidor då jag tyckte det var för brett. Jag beställde det från England, minns dock inte varifrån.
 

Bifogat

  • fram.jpg
    fram.jpg
    222 KB · Visningar: 195

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Inhandla ett Renthal 758. Jag monterade ett på min FZS600 och tycker att det var bättre än originalstyret, passade precis innanför kåpan utan att fingrarna tog i när man svängde med fullt styrutslag. Kapade det ca 2 cm på bägge sidor då jag tyckte det var för brett. Jag beställde det från England, minns dock inte varifrån.

Stort tack. Ska ta och beställa ett pronto. Har varit runt och kollat på några butiker kring Stockholmstrakten, men den verkar inte importeras till Sverige av ngn anledning.

Rickard
 

s62679

Fort och fel
Gick med
16 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
2009 Hypermotard 1100s
Stort tack. Ska ta och beställa ett pronto. Har varit runt och kollat på några butiker kring Stockholmstrakten, men den verkar inte importeras till Sverige av ngn anledning.

Rickard

Beställde styret från B&C Express i England. Man fick skicka in en kopia på sitt körkort för att få köpa från de, fråga mig inte varför..

De var snabba på att skicka grejerna, gick på någon dag, och priset var 41 pund inkl frakt till dörren, så det är ju helt ok.

I morgon skall det monteras. :)

Rickard
 

seb

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2009
Ort
sthlm
Hoj
thundersport 500
hej.. har läst att fazer 600 ska ha bra vrid för att vara en 600.. så hur är den vid lndsvägskörning.. mycket växlande vid normalkörning? går i funderingar att köpa fazern men vill ha ett hyfsat vrid vid lugn landsväskörning och inte behöva växla hela tiden....
 

Svampbob

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
CBR 900 -97
hej.. har läst att fazer 600 ska ha bra vrid för att vara en 600.. så hur är den vid lndsvägskörning.. mycket växlande vid normalkörning? går i funderingar att köpa fazern men vill ha ett hyfsat vrid vid lugn landsväskörning och inte behöva växla hela tiden....

Ska du ha bra vrid så ska du nog satsa på lite mer kubik. Fazer 600 är en jäkligt bra hoj men den behöver varv för att trivas. Jag hade min en säsong och köpte sen en 900. Vill du ha vrid så kanske en Fazer 1000 är ett bättre val?
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
hej.. har läst att fazer 600 ska ha bra vrid för att vara en 600.. så hur är den vid lndsvägskörning.. mycket växlande vid normalkörning? går i funderingar att köpa fazern men vill ha ett hyfsat vrid vid lugn landsväskörning och inte behöva växla hela tiden....


Eller min (snyggare) :yoparty ;)
http://www.blocket.se/alvsborg/Yamaha_FZS_Fazer_600_22869866.htm?ca=16&w=1
 

seb

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2009
Ort
sthlm
Hoj
thundersport 500
tack för svaren... jag har en pendlar offroad att sälja först..

Ska du ha bra vrid så ska du nog satsa på lite mer kubik. Fazer 600 är en jäkligt bra hoj men den behöver varv för att trivas. Jag hade min en säsong och köpte sen en 900. Vill du ha vrid så kanske en Fazer 1000 är ett bättre val?

ja precis.. men om man jämför me andra 600er.. skulle järna ha en 1000 men är 24 år och försäkringarna e så dyra för mig än så länge... :(
 
Last edited:

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
tack för svaren... jag har en pendlar offroad att sälja först..

ja precis.. men om man jämför me andra 600er.. skulle järna ha en 1000 men är 24 år och försäkringarna e så dyra för mig än så länge... :(

Nu är det väl så att en radfyra på 600 cc i den försäkringsprisklass du letar med största sannolikhet inte har något vidare vrid. Tycker du ska ta en titt på SV650 istället!
 

seb

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2009
Ort
sthlm
Hoj
thundersport 500
kalleman. det är framgörallt körställningen på fazer jag vill ha och radfyran... hur är karaktären på en twin i en "sportigare" hoj??
 

Kalleman1

Ängel trots allt
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Stenungsund
Hoj
Ducce SS-S - 17, Eldstorm -02
kalleman. det är framgörallt körställningen på fazer jag vill ha och radfyran... hur är karaktären på en twin i en "sportigare" hoj??

Väääldigt annorlunda. Mycket mer :yoparty
Fast båda sidorna har ju sina fördelar. Är ju ofantligt mycket trevligare i stadstrafik med en liten radfyra. Men det är helt underbart (med Twin) att inte behöva växla ner så fort du vill ha lite drag, och att man har härligt rungande krut hela vägen från botten. Bara att vrida på rullen ut ur kurvorna med twinnen så sticker hon. Ingen ketchupeffekt där inte :tummenupp

Men men hur härligt twinljudet än är så kan man ju få gåshud av en skrikande radfyra också... Och en radfyra tömmer ju inte bensinkontot lika snabbt heller. :gnissla
 

simpan500

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2005
Ort
Sandviken
Hoj
2001 Suzuki gsxr 1000
drevning!

Tjena!
Köpte mig en fin fazer 600 häromveckan:tummenupp som ja tänkte bygga om fronten till fajjta stuk under vintern. Tänkte även dreva om den lite. Är lite fundersam över drevningen...i handboken står det 15-48 men om man kollar på drivpaket till den så är det 15-47 som säljs...hur kommer det sig? Nu är det så att min är nerdrevad ett i fram så det sitter 14-47 och ja funderar på att dreva om till 14-49...är det nån som åker med den drevningen? Hur upplever ni den isf? Det sitter en MIG slipon nu med gött ljud och jag funderar på dynojet kitt och k&n filter...är det värt pengarna för kittet och bänkningen eller blir det knappt nån skillnad? Om det är nån som har erfarenhet av att bygga om till fighter så tar ja gärna emot tips å trixx:) Funderarde på om jag skulle bygga om baken till R6 bak lika som BOMBER men vette fan hur ja ska gå till väga...svårt om man inte vet riktigt hur en R6 bakram ser ut...så somsagt så är ja tacksam för svar å hjälp:tummenupp
 

graniskungen

www.umcc.nu
Gick med
9 Jan 2004
Ort
Úmeå
Hoj
Rgv250-89 såld,xj600-92såld,fzs600-03inlöst, suzuki gsf 650-09 såld MT-09
Halåj där jag hadde tänkt sänka min fzs600-03
och undrar om något här har gjort det och vet hur mycket man behöver förlänga stagen till dämaren för att det skall märkas på höjden
vill sänka den ca 3 cm
 

Andrianna

Lugn.. jag kan HLR!
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha FZS 600 Fazer
Fazern tvättad och nyvaxad! Startar direkt! det känns såå nice! Har varit ute och kört nästan varje dag. Nu börjar det funderas på vad man kan göra för annat kul på den :D ska definitivt kolla in radiator guarden från ebay och se hur mkt pengar man får in i sommar så att men kanske skulle kunna köpa en fräsig ny hjälm...
Hjälmen är ju trots allt en accessoar som måste se fin ut ;P

Happy biking allihopa! 15 grader i skåne! wihu
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top