Vilket påstående är det du undrar över? Om man dömer sina nära och kära annorlunda än okända? Vad tror du själv? Det är för mig inte mysterium. Vem vill att någon man känner och gillar ska vara något man föraktar? Jag vet inte hur jag skulle hantera det om min son blev anklagad även om jag har klargjort för honom att om det sker så kommer vi som utgångspunkt lita på tjejen.
Du behöver givetvis inte ta det jag har skrivit för att vara en sanning men det baseras bl.a på vad de som jobbar med offerna (eller förövarna) får höra och på hur den här typen av fall behandlas i samhället. Vi hade t.ex. ett uppmärksammat fall i Bjärsta för något år sedan.
Du har en länk här. Det är dessutom mycket i detta inslag som inte är sä väldigt unikt.
http://www.youtube.com/watch?v=ydYNbXSuaLY
Lite statistik: Ca. 10 % av alla tjejer säger sig ha blivit tvingade till sex.
Det anmäls ca. 6000 väldtäkter per år i Sverige, ett par hundra leder till dom. Det är rätt hemska siffror och jag tror inte att 90% av anmälningarna är fejk. Speciellt inte med tanke på vad tjejerna riskerar. Det betyder inte att jag vill att oskyldiga ska dömas men visst väcker det frågan om inte det finns ett annat problem också. Kanske, kanske att vi inte tar frågan på så stort allvar som vi skulle kunna göra.
Du behöver som sagt inte lita ett dugg på mig eller mina påstående. Problemet med mig är att jag har så svårt att lita på alla killar som alltid påstår att de är så himla oskyldiga samt att det motstånd alla uttalar mot övergrepp bär lite prägel av mycket snack, lite verkstad.