Feminism i ett nötskal

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Men jag håller med på ett sätt, möter jag någon som hela tiden känner sig tvingad att proklamera att "ett nej är ett nej" eller på annat sätt föröker förmedla sin "moral", drar jag öronen mot mig, erfarenheten säjer mig att det är där man bör se upp. :kaptenklänning

+1 på den... jag har noterat ungefär samma beteende. :Jan Guillou, Al Gore m fl (inte på sex då utan stålar & klimat)

Tror det finns något slags pyskologisk förklaring för varför det är på det viset.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
+1 på den... jag har noterat ungefär samma beteende. :Jan Guillou, Al Gore m fl (inte på sex då utan stålar & klimat)

Tror det finns något slags pyskologisk förklaring för varför det är på det viset.

Tror så med, det som kommer till minnes är detta. http://en.wikipedia.org/wiki/Psychological_projection

Men jag är osäker på hur det passar in i sammanhanget, någon utbildad psykoterapeut kan säkert svara bättre på det.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Vilket påstående är det du undrar över? Om man dömer sina nära och kära annorlunda än okända? Vad tror du själv? Det är för mig inte mysterium. Vem vill att någon man känner och gillar ska vara något man föraktar? Jag vet inte hur jag skulle hantera det om min son blev anklagad även om jag har klargjort för honom att om det sker så kommer vi som utgångspunkt lita på tjejen.

Du behöver givetvis inte ta det jag har skrivit för att vara en sanning men det baseras bl.a på vad de som jobbar med offerna (eller förövarna) får höra och på hur den här typen av fall behandlas i samhället. Vi hade t.ex. ett uppmärksammat fall i Bjärsta för något år sedan.
Du har en länk här. Det är dessutom mycket i detta inslag som inte är sä väldigt unikt.

http://www.youtube.com/watch?v=ydYNbXSuaLY

Lite statistik: Ca. 10 % av alla tjejer säger sig ha blivit tvingade till sex.
Det anmäls ca. 6000 väldtäkter per år i Sverige, ett par hundra leder till dom. Det är rätt hemska siffror och jag tror inte att 90% av anmälningarna är fejk. Speciellt inte med tanke på vad tjejerna riskerar. Det betyder inte att jag vill att oskyldiga ska dömas men visst väcker det frågan om inte det finns ett annat problem också. Kanske, kanske att vi inte tar frågan på så stort allvar som vi skulle kunna göra.

Du behöver som sagt inte lita ett dugg på mig eller mina påstående. Problemet med mig är att jag har så svårt att lita på alla killar som alltid påstår att de är så himla oskyldiga samt att det motstånd alla uttalar mot övergrepp bär lite prägel av mycket snack, lite verkstad.

Det här var nog bland det mest skrämmande och sjuka jag läst på SH. Jag hoppas din son har andra omkring sig som kan ge oreserverad kärlek och tillit.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Lite statistik: Ca. 10 % av alla tjejer säger sig ha blivit tvingade till sex.
Det anmäls ca. 6000 väldtäkter per år i Sverige, ett par hundra leder till dom. Det är rätt hemska siffror och jag tror inte att 90% av anmälningarna är fejk. Speciellt inte med tanke på vad tjejerna riskerar.

Ska man tro på polisen så är det rätt så vanligt med falskanmälningar. Ser ingen anledning till varför dom skulle sitta och hitta på nåt sånt. Det är nog ingen fråga man blir populär av att lyfta fram. Sen håller jag inte med om att tjejerna riskerar särskilt mycket med att ljuga. Liten risk att bli åtalad, liten risk att bli dömd, låga straff om man väl blir dömd. Böter eller nån enstaka månad i fängelse. Personligen tycker jag att falsk tillvitelse ska ge samma straff som brottet man ljuger om.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947

http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

http://www.second-opinion.se/so/print/1034

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4699012

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Ska man tro på polisen så är det rätt så vanligt med falskanmälningar. Ser ingen anledning till varför dom skulle sitta och hitta på nåt sånt. Det är nog ingen fråga man blir populär av att lyfta fram. Sen håller jag inte med om att tjejerna riskerar särskilt mycket med att ljuga. Liten risk att bli åtalad, liten risk att bli dömd, låga straff om man väl blir dömd. Böter eller nån enstaka månad i fängelse. Personligen tycker jag att falsk tillvitelse ska ge samma straff som brottet man ljuger om.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=1386947

http://www.expressen.se/gt/poliser-havdar-de-flesta-anmalda-valdtakterna-ar-uppdiktade/

http://www.second-opinion.se/so/print/1034

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=128&artikel=4699012

Nu läste jag bara Expressen men där så gäller detta anmälningar med okänd gärningsman. De absolut flesta av våldtäkterna är med känd gärningsman. De med okänd benämns som sällsynta.

Det verkar röra sig om psykiskt sjuka kvinnor i de flesta fall i kombo med rena försäkringsbedrägerier.

Risken för att en oskyldig skall råka illa ut pga detta är alltså minimal.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag vet vad det står. Läs dom övriga.

Okej, det är olika i alla. Den mest uppseendeväckande siffran var väl den om att var femte anmälan var falsk, men den siffran var ju ostyrkt.

Det är ju ändå en anmärkningsvärd gråzon där den stora majoriteten av anmälda våldtäkter inte leder till fällande dom, samtidigt som det inte kan klargöras att anmälan är falsk.

Nu är kanske inte den juridiska vägen sättet att gå framåt. Det ÄR ju jättesvårt att bevisa en våldtäkt, och jag vet inte hur man skall komma runt det problemet.

Men då får man ju försöka gå den kulturella vägen på något sätt. Normer, värderingar och så där. Det är ju i alla fall inte okej som det är

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Nu är kanske inte den juridiska vägen sättet att gå framåt. Det ÄR ju jättesvårt att bevisa en våldtäkt, och jag vet inte hur man skall komma runt det problemet.

Men då får man ju försöka gå den kulturella vägen på något sätt. Normer, värderingar och så där. Det är ju i alla fall inte okej som det är

Visst, men man kanske kan börja med att acceptera att även kvinnor är kapabla till att göra omoraliska handlingar och tillåta att problem med falskanmälningar diskuteras. Sen tycker jag att man ska bli bättre på att åtala och dela ut ordentliga straff. Att få en falskanmälan på sig kan vara rätt så förödande. Nu verkar många tycka att sånt här ska sopas under mattan istället därför att man hellre ser att några män blir oskyldigt dömda (antingen av staten eller samhället) än att några kvinnor misstros. Jag tror att det leder till polarisering och ännu mera misstro.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det här var nog bland det mest skrämmande och sjuka jag läst på SH. Jag hoppas din son har andra omkring sig som kan ge oreserverad kärlek och tillit.
Din hållning kanske kan förklara varför dagens ungdomar inte klarar av att hantera gränser och ta ansvar??

Menar du på fullt allvar att du säger till dina eventuella barn att det är ok att göra vad som helst och att du alltid kommer att förlåta, ställa upp och acceptera? Eller att ställa krav och sätta gränser inte kan baseras på kärlek och respekt?

Fast du har nog rätt i en sak: om min son blev dömd för mord, våldtäkt, incest, pedofili plus några andra brott kan jag idag inte lova att jag skulle ge honom "oreserverad kärlek"! Jag skulle inte heller jubla och känna stolthet. Jag vet att jag då skulle skilja mig från dig men även föräldrarna till killarna som slog ihjäl två flickor på Hallandsåsen för ett par år sedan. Det kan jag leva med...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Din hållning kanske kan förklara varför dagens ungdomar inte klarar av att hantera gränser och ta ansvar??

Menar du på fullt allvar att du säger till dina eventuella barn att det är ok att göra vad som helst och att du alltid kommer att förlåta, ställa upp och acceptera? Eller att ställa krav och sätta gränser inte kan baseras på kärlek och respekt?

Fast du har nog rätt i en sak: om min son blev dömd för mord, våldtäkt, incest, pedofili plus några andra brott kan jag idag inte lova att jag skulle ge honom "oreserverad kärlek"! Jag skulle inte heller jubla och känna stolthet. Jag vet att jag då skulle skilja mig från dig men även föräldrarna till killarna som slog ihjäl två flickor på Hallandsåsen för ett par år sedan. Det kan jag leva med...

Uppmärksamheten kring ditt tidigare inlägg var nog snarare kring följande citat:

Jag vet inte hur jag skulle hantera det om min son blev anklagad även om jag har klargjort för honom att om det sker så kommer vi som utgångspunkt lita på tjejen.

Om han faktiskt begått en våldtäkt är det väl ingen som vänt sig mot att du skall fördöma det?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Uppmärksamheten kring ditt tidigare inlägg var nog snarare kring följande citat:

Jag vet inte hur jag skulle hantera det om min son blev anklagad även om jag har klargjort för honom att om det sker så kommer vi som utgångspunkt lita på tjejen.

Om han faktiskt begått en våldtäkt är det väl ingen som vänt sig mot att du skall fördöma det?
Å andra sidan finns de viktiga orden "Jag vet inte hur jag skulle hantera det..." med också. De som redan idag vet detta är kanske att gratulera?
Plus att vi har pratat med honom om sex, gränser och övergrepp. Han vet vad som gäller, han vet vad han har att förhålla sig till. Han vet att om det kommer fram att han tilltalat, direkt eller på nätet, en tjej som hora så kommer det att ge honom problem. Det kan tydigen ses som brist på kärlek, jag har mest sett det som att vi anser att han är en tänkade varelse som kan göra medvetna val...

För övrigt har jag kommit på att jag inte skulle stötta honom om han kom och klagade på att läraren i skolan skulle vilja att han la undan mobilen eller tog av sig mössan heller. Även där hade jag stått på lärarens sida.
Kärlek och tillit handlar inte om att alltid utgå ifrån att ens barn är osyldiga och ömtliga varelser som utan ansvar kan agera som de vill. Det är inte heller skadligt för dem att veta vad som krävs och förväntas av dem och vilka konsekvenser brott mot detta kan få.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bonny, jag hoppas att du inte glömt inlägget jag skrev i fredags :)

Annars en intressant diskussion angående det här med att sätta gränser som kan röra allt från uppfostran till hur man hanterar sin omgivning på vardaglig basis. Dagligen trampar folk över såväl synliga som osynliga gränser som andra människor har satt upp medvetet och omedvetet. Det sätter sina spår.

Bonny har rätt. Man måste sätta tydliga ramar åt sina barn och markera när de gör fel. Givetvis kommer de att sätta gränserna på prövning. Det hör till sakens natur. På samma sätt prövar ens omgivning en ständigt. Det kan röra rätt banala saker till en början. Efter en tid har de flyttat fram positionerna till den grad att de inkräktar. Då sätts saker och ting i rullning. Vissa har högre toleranser än andra vilket kan vara ett problem när det gått till den här fasen.

Man kanske borde införa ett nytt ämne i skolan där barn i ett tidigt stadium får lära sig hur man sätter gränser? Vuxna människor kan ägna ett helt liv åt att försöka lära sig det utan att nå ända fram.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Vi har ju sett några riktiga justitiemord på senare tid med bl a Thomas Kvick fallet. Du har säkert sett debatten om bortträngda minnen som blev så kritiserat i samband med det. Just bortträngda minnen har väl även används i fall med övergrepp på barn. Åter igen lägger jag ingen värdering i hur bra redskap den här forskningen är. Kan bara konstaterar att den uppenbarligen inte fungerar i praktiken eller att man lagt för stor vikt vid den. Om man kan dra fram minnen borde man även kunna påverka dem. Hur vet man vad som är ens verkliga minne och vad som är planterat via antydningar? Hur går en utfrågning till där man vill få någon att minnas något som har hänt?
Ska försöka ge ett kort och förhoppningsvis vettigt svar.
Bortträngda minnen är något som mest funnit i den del av psykologin som skapades av Freud, ligger ju t.o.m som en grund för hans teori. Tyvärr finns det, vad jag vet, ingen seriös forskning som visat att detta finns på det sättet som det har framställts. I stort alla fall har "upptäckts" av en liten grupp terapeuter som väl haft goda intentioner, och förvånansvärt ofta i förbindelse med hypnos, speciellt då i USA.
Idag verkar det som att statusen för teoreierna är sophögen nästa...

Problemet är att ALLA dina minnen är påhittade om vi menar att de inte är filmer av vad som en gång hände och att det dessutom är enklare man tror att få folk att tro på sådant som aldrig hänt. Ett exempel för att visa vad jag menar är att om du tänker tillbaka på när du kom till jobbet i morse så minns du sannolikt det i första person. Tar du ett gammalt minne så är sannolkheten en bra bit över 80% att du ser det i tredje person, d.v.s. att du ser dig själv i minnnet. En sak kan jag så lova dig: Det var inte så när du upplevde det!

Det konstiga med Quick är att psykolgen som hamnade mest i blåsväder forskat och skrivit böcker om minnet och i dessa har jag inte sett ens en antydan till att han skulle tro på bortträngda minnen. Ett bok tips är en bok som jag tror heter Brott och minne där han går igenom en del kända fall utifrånminnes perspektiv. Klart läsvärd trots hans inblandning i Quick...

Lite tid så jag hoppas detta duger!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Bonny,

Hur gammal är din påg? Har du tur kommer han med åren förtjäna ditt förtroende. Har du otur, tvärtom..

Ja, eller... det är ju inte bara tur. :tummenupp

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Vi skiljer oss alla i vårat sätt att uppfostra, vissa så som du beskriver ovan andra inte. Men de växlarna du drar på att någon invänder mot vad du påstår är rätt stora. Det är ju liksom inte så att det är motsvarigheten mot din metod.

Själv väjer jag att förklara hur man skall tänka inte vad.

Men problemet som jag ser det är ju att du har visat ditt barn hur du tänker om honom, att du när han är så gammal att sex kommer på tal, inte litar på att han har ett sunt omdöme.

Som någon i ditt yrke låter det i mina öron lite konstigt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Bonny,

Hur gammal är din påg? Har du tur kommer han med åren förtjäna ditt förtroende. Har du otur, tvärtom..

Ja, eller... det är ju inte bara tur. :tummenupp
En på 17 och en på 3. Viss spridning...
Samtalen har begränsats till 17-åringen!
Finns det förresten någon vettig 17-årig kille????
Jag har faktiskt högt förtroende för den äldre. Hade jag träffat mig själv som 17-åring hade jag nog blivit ännu mer mörkrädd!

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
En på 17 och en på 3. Viss spridning...
Samtalen har begränsats till 17-åringen!
Finns det förresten någon vettig 17-årig kille????
Jag har faktiskt högt förtroende för den äldre. Hade jag träffat mig själv som 17-åring hade jag nog blivit ännu mer mörkrädd!

Jaha, jasså 17! :) Nej, man vill inte möta sig själv som 17-åring utan en rejäl skämskudde nära till hands.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16

Det blir inte bättre för att du fortsätter skriva rena dumheter. Jag tänker inte debattera ditt föräldraskap i annat än vad jag gjort, att jag inte kunde låta bli att kommentera vad jag tycker är en skrämmande inställning till sitt barn. Jag kan tyvärr inte hjälpa eller göra med än så och vill inte skriva fler inlägg i ämnet. Dessutom förtydligar du också nu den hållningen att din kärlek till ditt barn är beroende på vad som händer i framtiden. Rent allmänfilosofiskt kan jag acceptera den tanken eftersom ingen känner till framtiden, men att säga det till sitt barn- det tycker jag är fel. Tanken att jag skulle säga det till min dotter är så oerhört främmande.

Din fråga till mig tänker jag inte svara på. Jag förstår att du vill vara retoriskt och lite provocerande, men det får stanna vid det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Å andra sidan finns de viktiga orden "Jag vet inte hur jag skulle hantera det..." med också. De som redan idag vet detta är kanske att gratulera?
Plus att vi har pratat med honom om sex, gränser och övergrepp. Han vet vad som gäller, han vet vad han har att förhålla sig till. Han vet att om det kommer fram att han tilltalat, direkt eller på nätet, en tjej som hora så kommer det att ge honom problem. Det kan tydigen ses som brist på kärlek, jag har mest sett det som att vi anser att han är en tänkade varelse som kan göra medvetna val...

För övrigt har jag kommit på att jag inte skulle stötta honom om han kom och klagade på att läraren i skolan skulle vilja att han la undan mobilen eller tog av sig mössan heller. Även där hade jag stått på lärarens sida.
Kärlek och tillit handlar inte om att alltid utgå ifrån att ens barn är osyldiga och ömtliga varelser som utan ansvar kan agera som de vill. Det är inte heller skadligt för dem att veta vad som krävs och förväntas av dem och vilka konsekvenser brott mot detta kan få.

Än en gång, ingen vänder sig mot det du skriver i dina förklaringar, det var raderna som tolkades som att om ord står mot ord så tror du hellre på tjejen.

Allt annat du skriver verkar sunt :)

Edit: men allt annat du någonsin skrivit har varit helt fel :mad: :4skrika

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping