Feminism i ett nötskal

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Det finns två väldigt effektiva recept mot överbefolkning:
- Utbildning av kvinnor
- Ekonomisk tillväxt och industrialisering.

Biståndet bör inriktas mot dessa båda ting och jag tror att det delvis är så. Det är ingen hopplös situation vi befinner oss i.

Javisst, vi behöver inte utbilda männen :huvet

Samhället och mänskligheten är inte samma sak.

Mänskligheten kommer att lida av överbefolkningen, men med det ekonomiska systemet vi har nu måste befolkningsmängden öka. Samhället har nytta av människor även om de växer upp under sämre förhållanden, det är inte alla som blir kriminella och även de som blir det bidrar....

Bra?

Knappast,men verklighet.

Samhället är väl ändå en del i mänskligheten? Det är vi människor som utgör samhällen och det är vi som utgör mänskligheten. Det är väl ändå snart dags för en liten (stor) kris så att allt återgår till det normala, vi kan inte förvänta oss att den här tillväxten ska gynna oss på något sätt. Vare sig för det ekonomiska eller för det mänskliga.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Grundtanken i feminisim är bra, man vill att kvinnor och män ska vara jämlika i samhället på alla plan, sure, fin tanke, problemet blir dock att feminism utvecklats/rör sig i riktning mot att kvinnor ska få det bättre på bekostnad av männen, gärna också kasta om den rådande könsmaktsordningen så att män underkastar sig kvinnor istället.

Dagens feminism handlar egentligen bara om att finna fel i samhället (ju mindre desto bättre), skylla felen på männen och kräva att kvinnorna tar över och på så sätt rättas felen automatiskt.

Samtidigt råder det en modeslöja över ordet feminism som vi ser exemplen här i tråden: dagisverksamheter "försöker" praktisera feminism genom att inte använda "manliga" ord eller låter barnen vara klädda i allt möjligt, man försöker utrota orden han och hon med att ersätta det med hen, inom politiken pratas det om att könskvotera bolagsstyrelser, Sverige har ett "feministiskt" parti m.m. När något hamnar på modet betyder det ofta att ingen riktigt förstår vad det är och att man bara gör det, vare sig det är riktigt eller inte så gör man det för att smälta in.

Det är tragiskt att man lägger ner så mycket tid och resurser på att finna småfel och ge de flummiga förklaringar som inte bygger på vetenskap och samtidigt experimenterar man med Sveriges dagisbarn, när de blir vuxna en vacker dag med någon slags universalidentitet kommer troligtvis det svenska samhället bli ännu kallare än vad det är idag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Javisst, vi behöver inte utbilda männen :huvet

Samhället är väl ändå en del i mänskligheten? Det är vi människor som utgör samhällen och det är vi som utgör mänskligheten. Det är väl ändå snart dags för en liten (stor) kris så att allt återgår till det normala, vi kan inte förvänta oss att den här tillväxten ska gynna oss på något sätt. Vare sig för det ekonomiska eller för det mänskliga.

Nu använde jag ordet samhälle som i staten, kanske var lite otydlig.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Ser så illa ut när man uttrycker sig med ord som staten, iaf är det min uppfattning, så jag försöker begränsa användandet i möjligaste mån.

Ibland oftare....

Fast det är ju staten man pratar om så jag ser inte varför det skulle vara illa att prata om samhället som staten. För mig är samhället och staten helt olika. Staten har ansvar för de "hårda" sakerna medan samhället ansvarar för de "mjuka" delarna såsom syn på människor, åsikter och grupperingar, ideal osv osv (även här inkluderar politik). Staten reglerar ekonomin, tillväxten/begränsningen av resurser osv.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast det är ju staten man pratar om så jag ser inte varför det skulle vara illa att prata om samhället som staten. För mig är samhället och staten helt olika. Staten har ansvar för de "hårda" sakerna medan samhället ansvarar för de "mjuka" delarna såsom syn på människor, åsikter och grupperingar, ideal osv osv (även här inkluderar politik). Staten reglerar ekonomin, tillväxten/begränsningen av resurser osv.

Jag ser det mer som att man kan skapa ett samhälle utan stat, men finns en stat är det samma sak som samhället.

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Kan samhället ta ett beslut utan statens inblandning?

Absolut. Idealet har väl staten inte bestämt, det har väl samhället gjort genom t.ex magra modeller på sina reklampelare och reklambilder etc.

Jag tror inte heller att staten är de som godkänner att storlekarna ska förminskas med en storlek så att en 32:a finns istället för att låta den gamla 34:a vara minst.

Tjerringen

Har klampat in igen
Gick med
24 Sep 2011
Hoj
Suzuki GSX 400e, Ninja 300, Ninja 636
Det finns ett gammal hederligt sätt att lösa det där med att inte bli pappa utan sitt medgivande. Det kallas återhållsamhet innan äktenskap. :D

För övrigt, om jag va kille skulle jag då rakt aldrig sätta på en brud utan kondom om jag inte var jäkligt säker på hur jag skulle hantera konsekvenserna. "Hon sa att hon käkade p-piller" öh, ja tro det då om du inte orkar dra på en kådis o sen - skyll dig själv!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Absolut. Idealet har väl staten inte bestämt, det har väl samhället gjort genom t.ex magra modeller på sina reklampelare och reklambilder etc.

Jag tror inte heller att staten är de som godkänner att storlekarna ska förminskas med en storlek så att en 32:a finns istället för att låta den gamla 34:a vara minst.

Jag avsåg riktiga frågor, inte huruvida t.ex jeans är acceptabelt på bröllop.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Varför öht vara feminist när man kan vara sekulär humanist?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ett exempel: Min häst kostade 135 kkr. Till den fick jag köpa utrustning för uppemot 20 kkr. Uppstallningen, hovslagare, träningar/tävlingar, bensin till och från hemmet-stallet samt till och från träningar/tävlingar. När jag var som mest aktiv kostade det mig cirka 4-5 kkr i månaden allt som allt. När jag var som minst aktiv, dvs tränade sparsamt etc kostade hon mig 3 kkr i månaden, plus och minus nåt.

Ska vi titta på hur mycket en uppstallning i Stockholmstrakten är minimumhyran på 2000 kr i månaden och då får man räkna med att det är kollektivt ansvar - dvs man får åka ut och ge mat antingen frukost, lunch, middag eller kväll samt ta ut och in hästar och ev får man köpa till foder och strö. Vill man ha helinackordering (service som täcker allt) är kostnaden minst 5000 i bara hyra.

Hur mycket kostar ett barn per månad? Självklart kostar det mer ju äldre det blir men det blir aldrig dyrare än en häst om man nu ska jämföra grovt. Säg att man hyr en 5a för 5 tusen i månaden och det är 4 personer i hushållet, två vuxna och två barn. Det blir 1250 kr i hyra + mat som kanske går på en tusenlapp. Sen får vi lägga till barnens fritidsintressen. (Och kom ihåg, att göra barn kostar inte så mycket som att köpa en häst som normalt kostar uppåt 100k beroende på ens önskemål)

Ja, du förstår nog att jag inte alls var ute och cyklade. Dessutom har konsumentverket räknat ut att ett vuxet barn ska betala 3-4 tusen i månaden för mat och hyra. (http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/privatekonomi/hushallets-ekonomi/flytta-hemifran/)

Det är inte det som är problemet här anser jag eftersom problemet är att folk inte inser vad de ger sig in på. Framförallt inte de egoistiska kvinnorna som vägrar abort för mannen inte vill ha barnet.

Som jag sa, det beror på hur du räknar. Du vet om att ett barns skolgång kostar pengar? Sjukvård? Det är inte pengar som syns i direkt anslutning till dina privata kostnader men som likförbannat ligger där.
En häst kostar inte i närheten av så mycket som ett barn kostar. Om det möjligtvis inte är en häst utöver det vanliga, men då faller den under "undantaget som bekräftar regeln"...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag sa, det beror på hur du räknar. Du vet om att ett barns skolgång kostar pengar? Sjukvård? Det är inte pengar som syns i direkt anslutning till dina privata kostnader men som likförbannat ligger där.
En häst kostar inte i närheten av så mycket som ett barn kostar. Om det möjligtvis inte är en häst utöver det vanliga, men då faller den under "undantaget som bekräftar regeln"...

Nu har vi ju händelsevis fortfarande fri skolgång i Sverige så det drabbar ju inte den personliga budgeten.

Jag skulle ju då hellre ha invänt mot Plåthinkens resor för säg den förälder som inte får skjutsa sina ungar till allt möjligt.

Vad en unge kostar är nog ganska varierande beroende på hur föräldrarna hanterar det. Finns ju föräldrar som köper in rashästar till sina barn...

Plåthinken

Tappat barn
Gick med
31 Dec 2012
Hoj
Plåthäst
Nu har vi ju händelsevis fortfarande fri skolgång i Sverige så det drabbar ju inte den personliga budgeten.

Jag skulle ju då hellre ha invänt mot Plåthinkens resor för säg den förälder som inte får skjutsa sina ungar till allt möjligt.

Vad en unge kostar är nog ganska varierande beroende på hur föräldrarna hanterar det. Finns ju föräldrar som köper in rashästar till sina barn...

Precis min poäng. Skolorna får ändå pengarna från de arbetandes skattepengar. Det handlade om den personliga budgeten och det är många familjer som knappt står sig på den och är överbelånade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
- "Men han skrev ju i mailet att han var son till en diamantmiljardär från Afrika som bara behövde låna mitt kontonummer för att flytta lite pengar..."

Fick ett sådant i förrgår, min släkting Michael har tydligen med sin bil krockat med ett tankfartyg (!!!!!) som var fullastat så han dog. $18,500,000 lämnar han efter sig! :banana

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen