Flygolyckor, flygrädsla mm

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vad hade någon av olyckorna med ekvatorn att göra? Ja mer än att planen råkade flyga just där. Eller Airbus för den delen.

Värsta flygolyckan hittills (terrordåd oräknade) hände med två boeingplan på Teneriffa på 70-talet. Betyder det att Teneriffa i kombination med Boeingplan ? Endast när man klädd i 70-talskläder?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jorden är ju ojämt elliptisk. Därför blir ju ekvatorn ett slags krön och man måste vara försiktig när man skall åka över krön.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skönt att veta nästa gång du köar i säkerhetskontrollen framför den extremt dyra specialutrustningen :tungan
http://www.dn.se/nyheter/varlden/brister-pa-flygplatser-missade-vapen-och-sprangladdningar/

Säkerhetskontrollen på amerikanska flygplatser missade vapen och sprängladdningar vid 9 av 10 tillfällen. Efter skandalen omplaceras nu chefen för myndigheten för transportsäkerhet.

USA:s departement för inrikes säkerhet (DHS) har testat säkerheten på amerikanska flygplatser. Personal från myndigheten agerade vid 70 tillfällen som passagerare och förde med sig fejkade vapen och sprängladdningar genom säkerhetskontrollen.

Vid 67 av 70 tillfällen missade säkerhetspersonal föremålen och testpersonerna tilläts passera, avslöjar ABC News. I rapporten från DHS framgår dessutom att säkerhetspersonal inte lyckades upptäcka när testpersoner bar en fejkad sprängladdning på ryggen, trots att magnetometern i säkerhetskontrollen larmade och en kroppsvisitering genomfördes.

Jeh Johnson, USA:s minister för inrikes säkerhet, har efter att testresultaten blivit kända uppmanat den amerikanska myndigheten för transportsäkerhet att vidta åtgärder för att åtgärda bristerna. Dessutom omplaceras chefen för myndigheten, Melvin Carraway, med omedelbar verkan.

– Jag kan inte tala för den amerikanska säkerheten, men resultatet framstår som anmärkningsvärt. Det finns ingen liknande statistik i Sverige, men vi upplever att vi har en väldigt stark säkerhet på våra flygplatser, säger Ulf Wallin, pressanvarig på Swedavia.

– Få system är dock helt vattentäta och den mänskliga faktorn är självklart inblandad. Det sker hela tiden en teknikutveckling för att förbättra säkerheten på flygplatserna. Nästa steg är troligtvis införandet av säkerhetstunnlar som läser av passagerarna från alla håll, säger Ulf Wallin.

- - - Updated - - -

Skönt att veta nästa gång du köar i säkerhetskontrollen framför den extremt dyra specialutrustningen :tungan
http://www.dn.se/nyheter/varlden/brister-pa-flygplatser-missade-vapen-och-sprangladdningar/

Säkerhetskontrollen på amerikanska flygplatser missade vapen och sprängladdningar vid 9 av 10 tillfällen. Efter skandalen omplaceras nu chefen för myndigheten för transportsäkerhet.

USA:s departement för inrikes säkerhet (DHS) har testat säkerheten på amerikanska flygplatser. Personal från myndigheten agerade vid 70 tillfällen som passagerare och förde med sig fejkade vapen och sprängladdningar genom säkerhetskontrollen.

Vid 67 av 70 tillfällen missade säkerhetspersonal föremålen och testpersonerna tilläts passera, avslöjar ABC News. I rapporten från DHS framgår dessutom att säkerhetspersonal inte lyckades upptäcka när testpersoner bar en fejkad sprängladdning på ryggen, trots att magnetometern i säkerhetskontrollen larmade och en kroppsvisitering genomfördes.

Jeh Johnson, USA:s minister för inrikes säkerhet, har efter att testresultaten blivit kända uppmanat den amerikanska myndigheten för transportsäkerhet att vidta åtgärder för att åtgärda bristerna. Dessutom omplaceras chefen för myndigheten, Melvin Carraway, med omedelbar verkan.

– Jag kan inte tala för den amerikanska säkerheten, men resultatet framstår som anmärkningsvärt. Det finns ingen liknande statistik i Sverige, men vi upplever att vi har en väldigt stark säkerhet på våra flygplatser, säger Ulf Wallin, pressanvarig på Swedavia.

– Få system är dock helt vattentäta och den mänskliga faktorn är självklart inblandad. Det sker hela tiden en teknikutveckling för att förbättra säkerheten på flygplatserna. Nästa steg är troligtvis införandet av säkerhetstunnlar som läser av passagerarna från alla håll, säger Ulf Wallin.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vilket fiasko.

Apropå ämnet, bra länkar kring olycka #2 kring Malaysia? Inte det försvunna, inte det nedskjutna, det som steg hastigt och sedan rakt ner i havet?
 

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Ort
sthlm
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Jag köpte en kniv till en kompis i LA för nått år sen och dagen före jag skulle flyga hem la jag denna i ytterfacket på min dator väska sen dagen efter flög jag hem från LAX via LHR till Stockholm och några veckor senare flög jag till Sydney...,,med samma dataväska när jag kom fram så öppnade jag facket då jag misstänkte att jag skulle ha alvedon där och då såg jag kniven jag köpt i LA så varken LAX eller LHR security såg den och inte heller Arlanda eller Dubai eller Sydney ! Så alla missade en 18 cm jaktkniv ! Rätt så illa !!
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag köpte en kniv till en kompis i LA för nått år sen och dagen före jag skulle flyga hem la jag denna i ytterfacket på min dator väska sen dagen efter flög jag hem från LAX via LHR till Stockholm och några veckor senare flög jag till Sydney...,,med samma dataväska när jag kom fram så öppnade jag facket då jag misstänkte att jag skulle ha alvedon där och då såg jag kniven jag köpt i LA så varken LAX eller LHR security såg den och inte heller Arlanda eller Dubai eller Sydney ! Så alla missade en 18 cm jaktkniv ! Rätt så illa !!

http://www.svd.se/latt-att-smuggla-vapen-pa-usa-flyg
 

A.C

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Tenere 700
Fast på Arlanda är dom noggranna. Igår gick jag igenom s-kontrollen. Reste bara med en ryggsäck. När min ryggsäck gick igenom röntgenmaskinen så stannade dom upp bandet och stirrade på skärmen 1 min. Sen kördes den igenom en gång till. Togs åt sidan efter det för att gå igenom väskan. Efter att ha skapat en lång kö så hittades 125 ml solkräm!
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
...Efter att ha skapat en lång kö så hittades 125 ml solkräm!

Placera solkrämen ovanpå handbagaget nästa gång så slipper du skapa en lång kö.
:mad:

Eller ännu bättre, släng bort den direkt du börjar köa. Den är ändå för stor.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Fast på Arlanda är dom noggranna. Igår gick jag igenom s-kontrollen. Reste bara med en ryggsäck. När min ryggsäck gick igenom röntgenmaskinen så stannade dom upp bandet och stirrade på skärmen 1 min. Sen kördes den igenom en gång till. Togs åt sidan efter det för att gå igenom väskan. Efter att ha skapat en lång kö så hittades 125 ml solkräm!
125 ml minsann, betänk då att hade du istället haft 7 flaskor solkräm á 100 ml hade du blivit insläppt utan problem... Försök se det logiska i det om du kan.... Jag försöker fortfarande.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Fast på Arlanda är dom noggranna. Igår gick jag igenom s-kontrollen. Reste bara med en ryggsäck. När min ryggsäck gick igenom röntgenmaskinen så stannade dom upp bandet och stirrade på skärmen 1 min. Sen kördes den igenom en gång till. Togs åt sidan efter det för att gå igenom väskan. Efter att ha skapat en lång kö så hittades 125 ml solkräm!

Själv hade jag 200ml solkräm och 125ml tandkräm. Märktes inte på Arlanda. Dock var jag tvungen att slänga flaskorna några timmar senare i kontrollen i Portugal. I Portugal pep det dessutom så att jag blev kroppsvisiterad, trots att jag hade samma kläder som på Arlanda.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Verkar spännande att flyga i hagelstorm. Undrar hur det upplevdes för passagerarna?

http://www.bizjournals.com/twinciti...ail-nwa-n664us-boeing-747-boneyard-pinal.html

unknown-11.jpg
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
125 ml minsann, betänk då att hade du istället haft 7 flaskor solkräm á 100 ml hade du blivit insläppt utan problem... Försök se det logiska i det om du kan.... Jag försöker fortfarande.

Den logiken ligger i att den bomb som föranledde vätske förbudet va på just 5dl. Mindre logiskt är att du får ta in 7 flaskor á 100ml OCH en tomflaska.. :huvet
 

piece

Stöddig
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Närke
Hoj
Ducati 748
Att tappa kabintrycker på 10 000m är inget vidare, provade på det i förrgår med Lufthansa.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top