Folksam får börja mäta hur fort folk kör

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Jag spöar inte min hypotetiska fru och förgriper mej inte på mina teoretiska barn så en kamera i mitt hem skulle inte göra någon skillnad sålänge informationen från den behandlas på ett konfidentiellt sätt.

Alla negativa inlägg i debatten verkar inte insett att en sånhär apparat likaväl kan användas på ett positivt sätt.

Du har en på din hoj, stollen som körde ut rakt framför dej har en i sin bil...klick klick klick..stollen dömd och du får stålar från ditt FB på kontot imorgon.

Om du nu inte låg 150 på 70 vägen men då ska du inte ha nåt för det heller.

Men personligen tror jag det ligger långt i framtiden att på ett överskådligt sätt kunna övervaka alla fordon i sverige på detta sättet.

Dels pga den mängden fordon det finns och dels pga ändrade hastighetsbegränsningar, tillfälliga dito och såklart folkets åsikt.

Man kan tycka vad man vill om att vara övervakad men personligen ser jag inget större problem.

Men så har jag inget att dölja heller.

Jag vet vad vi gör, vi inför en lag på att alla medborgare måste ha en gps och en go-pro på skallen all vaken tid samt ladda upp materialet till en databas en gång i veckan.

Blir man sen misstänkt för något fuffens är det bara för storebror att gå in och kolla vart man befann sig vid tidpunkten samt kolla filmen man själv spelat in.

Skulle spara enorma pengar åt polis, åklagare och även alla företag som slipper pröjsa egna övervakningskameror.:tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
http://wn.com/axa_winterthur_crash_recorder
Finns sedan 2010 i ett alp land - som crash recorder. Fungerar bra, med nöjda kunder (sen är det sannolikt dom som kör " by the book" som är nöjda!)..

Pay as you drive, har inte blivit en success i England. Tydligen, är det bolag som började, som lagt av - målgruppen var yngre förare. Även tekniken var inte bra nog, än!

Enligt info jag fick för nått sedan gick på att det pågick Pay as You Drive test i Italien/Spanien för MC!
Sedan, har det varit radiotystnad - så jag gissar det inte funkade.

eCall system kommer enligt EU lag för bil (man vill inte tala om MC, eftersom det inte tillförlitliga system än) - dvs din bil kommer få system vart den teoretisk har teknolin för tracking. eCall är automatisk ring efter hjälp om olyckan är ute. Dom lärda stridas om detta kommer fungera eller inte..

Blev själv pissförbaskat vid senaste Englands besöket vart jag endast ku komme in om jag ställde upp på foto recognition camera tjafs.. Google är långt detta och det anser jag är skrämmande..

Framtiden har börjat för lång tid sedan!!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
http://wn.com/axa_winterthur_crash_recorder
Finns sedan 2010 i ett alp land - som crash recorder. Fungerar bra, med nöjda kunder (sen är det sannolikt dom som kör " by the book" som är nöjda!)..

Pay as you drive, har inte blivit en success i England. Tydligen, är det bolag som började, som lagt av - målgruppen var yngre förare. Även tekniken var inte bra nog, än!

Enligt info jag fick för nått sedan gick på att det pågick Pay as You Drive test i Italien/Spanien för MC!
Sedan, har det varit radiotystnad - så jag gissar det inte funkade.

eCall system kommer enligt EU lag för bil (man vill inte tala om MC, eftersom det inte tillförlitliga system än) - dvs din bil kommer få system vart den teoretisk har teknolin för tracking. eCall är automatisk ring efter hjälp om olyckan är ute. Dom lärda stridas om detta kommer fungera eller inte..

Blev själv pissförbaskat vid senaste Englands besöket vart jag endast ku komme in om jag ställde upp på foto recognition camera tjafs.. Google är långt detta och det anser jag är skrämmande..

Framtiden har börjat för lång tid sedan!!

Face recognition är lätt att lura, med smink eller ett par solglasögon, eller i vissa fall ny frisyr... Falsk säkerhet, som bruce schneier säger "security theatre". Men visst, britterna är bra på att ha kameror precis överallt och övervaka allt.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det skulle inte förvåna mig om man redan idag skulle kunna plocka fram information från smartphones folk bär på sig dygnets alla timmar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det skulle inte förvåna mig om man redan idag skulle kunna plocka fram information från smartphones folk bär på sig dygnets alla timmar.

Jodå, smartphones kan kartlägga någons liv väldigt detaljerat. Därför Google gav sig in på den arenan...
 

Sukke

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Bjärnum
Hoj
Aprilia Tuono rr -17 Suzuki GSXR 1100 -91 Honda VF750F -84
Jaha då ska försäkringsbolaget kunna bötfälla( i form av förhöjda premier) oss som är kunder hos dem.
Detta jävla kontroll och förbudssamhälle suger, hur länge ska vi bara stå och ta emot.
YIPYIP måste ju jobba på "folkskam", annars är han garanterat köpt av dem.

Man blir så jävla trött...:mad::dummer
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Använder verkligen någon Folkskam som försäkringsbolag frivilligt idag? De har ju fått enormt mycket välförtjänt skit i media de senaste åren.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Att materialla saker inte ersätt pga man kört för fort kan vara svårt att leva med, men snart är sjukvården som bla i Usa. "Försäkring för att få sjukvård" Alltså inom snart framtid och olyckan skulle vara frame vid marginel fortkörning kan då leda till att man inte får vård vi skada/olycka. Ingen kul tanke.
 
Last edited:

Van Heden

Ny medlem
Gick med
24 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
BMW S1000RR, BMW GS
Om man går in och läser den PDF fil man kan ladda ner, på Folksam "Grönt ljus". Ser det ut som detta "bara" var ett test. Avslutat och urmonterat ur bilarna i Mars i år. Testet startade 2010, så Aftonbladet har just redovisat en 2 år gammal "nyhet":yoparty

Detta skulle ju dels bevisa Aftonbladets "skickliga" journalister....:brinnerup
Dels bara bekräfta att det är åt det här hållet det går. Alla kan ju kanske begripa att företag vill tjäna pengar, men att staten subventionerar det hela med medgivanden i lag, det är bara jävligt illa.

Tragiskt att en del tycker sånt är bra:huvet
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
Fy fan, det här är ju helt uselt för oss som gillar att köra fort. Nä förresten det är dåligt för alla som råkar köra lite för fort - det här kommer ju försäkringsbolagen använda som bevis för att slippa betala ut ersättning. När man som bäst behöver försäkringen gäller den inte! Fast man betalat full premie!!!

"Men gasa på banan då." Visst, men bygg då för helvete en riktig bana i Stockholm/Mälardalen.
 

Mollgan

Bannad
Gick med
11 Oct 2012
Ort
falun
Hoj
bmw s1000rr 12
Fy fan, det här är ju helt uselt för oss som gillar att köra fort. Nä förresten det är dåligt för alla som råkar köra lite för fort - det här kommer ju försäkringsbolagen använda som bevis för att slippa betala ut ersättning. När man som bäst behöver försäkringen gäller den inte! Fast man betalat full premie!!!

"Men gasa på banan då." Visst, men bygg då för helvete en riktig bana i Stockholm/Mälardalen.


Tycker detta borde vara standard på varje sporthoj som säljs. Helst ska det vara installerat så att man inte kan använda eller starta sin cykel utan denna modul.

Varför ska jag betala för andras laglöshet? Hastighetsgränserna finns där av en anledning. Vill man gasa kan man besöka en bana:smasha

Javisst ja ni har ju ingen LOKAL i sthlm flytta då:gråta
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag tycker man borde ha ett hastighetsstopp på 120 på alla hojar, sen kan alla bandagsarrangörer ha "the masterkey" för att låsa upp hojen. Helst av allt skall den vara spärrad till 50 och så får man via utfartstullar från tätbebyggt område köpa hastighetspass beroende på vad man anmält till wellsstiftelsen 5 dagar innan.


kontroll är bara av godo för vi har alla bara rent mjöl i påsen och alla som får möjligheten har ju satt integriteten i första rummet.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Jag vet vad vi gör, vi inför en lag på att alla medborgare måste ha en gps och en go-pro på skallen all vaken tid samt ladda upp materialet till en databas en gång i veckan.

Blir man sen misstänkt för något fuffens är det bara för storebror att gå in och kolla vart man befann sig vid tidpunkten samt kolla filmen man själv spelat in.

Skulle spara enorma pengar åt polis, åklagare och även alla företag som slipper pröjsa egna övervakningskameror.:tummenupp

Och du skulle aldrig någonsin behöva låsa din hoj, ingen stöldförsäkring, aldrig bli rånad/hotad/misshandlad/mördad, brottsligheten skulle förmodligen i det närmaste försvinna, kvinnor skulle kunna gå hem själva från krogen utan att riskera att bli våldtagna av gäng osv osv.

Man måste se till fördelarna också.

Jaha då ska försäkringsbolaget kunna bötfälla( i form av förhöjda premier) oss som är kunder hos dem.
Detta jävla kontroll och förbudssamhälle suger, hur länge ska vi bara stå och ta emot.
YIPYIP måste ju jobba på "folkskam", annars är han garanterat köpt av dem.

Man blir så jävla trött...:mad::dummer

Nej jag jobbar inte för något försäkringsbolag, är inte kund hos Folksam MEN jag ser skit som hänt varje dag.
Skit som skulle försvinna om det bara var så att NÅGON såg skiten när den händer.

Eftersom man inte kan sätta en konstapel i varje gathörn och Svensson för längesedan vänt bort blicken så är enda alternativet digital övervakning.
Och i detta specifika fallet drabbar denna oerhörda "kränkning" bara dom som själva valt det.

Fy fan, det här är ju helt uselt för oss som gillar att köra fort. Nä förresten det är dåligt för alla som råkar köra lite för fort - det här kommer ju försäkringsbolagen använda som bevis för att slippa betala ut ersättning. När man som bäst behöver försäkringen gäller den inte! Fast man betalat full premie!!!

"Men gasa på banan då." Visst, men bygg då för helvete en riktig bana i Stockholm/Mälardalen.

Nu är det ju såhär att försäkringsbolagen, precis som ALLA andra företag i hela världen, sysslar inte med välgörenhet.
Du köper en tjänst, försäkring, och med denna tjänsten kommer ett antal motkrav från säljarens sida.
Följer du inte kraven så har du brutit kontraktet.

Jag är ledsen men det är så det fungerar.

Som det är nu så letar dom minsta lilla chans att komma undan utan att betala dej.
Har du en dosa som loggar din färd och du kör LAGLIGT, så kan du i stället visa att du minsann visst har rätt till ersättning.

Men visst, dom som vill vara outlaw och köra som idioter för att man saknar lokal, för dom är det ju en dålig grej.

Men det går inte komma ifrån att fortkörning är ett brott, och för hög hastighet i trafiken skördar offer varje år.

Ser ni lika negativt på alkolås i yrkestrafik? Det kränker ju deras integritet att behöva bevisa att man är nykter när man ska köra?
 
Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Och du skulle aldrig någonsin behöva låsa din hoj, ingen stöldförsäkring, aldrig bli rånad/hotad/misshandlad/mördad, brottsligheten skulle förmodligen i det närmaste försvinna, kvinnor skulle kunna gå hem själva från krogen utan att riskera att bli våldtagna av gäng osv osv.

Man måste se till fördelarna också.



Nej jag jobbar inte för något försäkringsbolag, är inte kund hos Folksam MEN jag ser skit som hänt varje dag.
Skit som skulle försvinna om det bara var så att NÅGON såg skiten när den händer.

Eftersom man inte kan sätta en konstapel i varje gathörn och Svensson för längesedan vänt bort blicken så är enda alternativet digital övervakning.
Och i detta specifika fallet drabbar denna oerhörda "kränkning" bara dom som själva valt det.



Nu är det ju såhär att försäkringsbolagen, precis som ALLA andra företag i hela världen, sysslar inte med välgörenhet.
Du köper en tjänst, försäkring, och med denna tjänsten kommer ett antal motkrav från säljarens sida.
Följer du inte kraven så har du brutit kontraktet.

Jag är ledsen men det är så det fungerar.

Som det är nu så letar dom minsta lilla chans att komma undan utan att betala dej.
Har du en dosa som loggar din färd och du kör LAGLIGT, så kan du i stället visa att du minsann visst har rätt till ersättning.

Men visst, dom som vill vara outlaw och köra som idioter för att man saknar lokal, för dom är det ju en dålig grej.

Men det går inte komma ifrån att fortkörning är ett brott, och för hög hastighet i trafiken skördar offer varje år.

Ser ni lika negativt på alkolås i yrkestrafik? Det kränker ju deras integritet att behöva bevisa att man är nykter när man ska köra?

Allt som kan tänkas bli integritetskränkande tycker jag man skall vara mycket försiktig med.

En dag kan det bli så att ett brott är så ömmande att det från beslutsfattare kommer att information skall masshämtas från dessa loggar för att komma vidare i någonting där denna loggning aldrig var menat att användas till.

Prexis som prickblodstagningarna användes...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
"Men gasa på banan då." Visst, men bygg då för helvete en riktig bana i Stockholm/Mälardalen.

Snart är det slut med gasande på banor också, mindre tillfällen, inga nya banor - flera som enbart kör bana (sporthojar går ej att försäkra i princip) och db krav som kräver elhojar....
 

Risbrännaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2011
Ort
Bispgården
Hoj
1987 Honda CBR1000F, Husaberg 501FE.
Jag tycker man borde ha ett hastighetsstopp på 120 på alla hojar, sen kan alla bandagsarrangörer ha "the masterkey" för att låsa upp hojen. Helst av allt skall den vara spärrad till 50 och så får man via utfartstullar från tätbebyggt område köpa hastighetspass beroende på vad man anmält till wellsstiftelsen 5 dagar innan.


kontroll är bara av godo för vi har alla bara rent mjöl i påsen och alla som får möjligheten har ju satt integriteten i första rummet.

Vänd på kudden och somna om!! :hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Allt som kan tänkas bli integritetskränkande tycker jag man skall vara mycket försiktig med.

En dag kan det bli så att ett brott är så ömmande att det från beslutsfattare kommer att information skall masshämtas från dessa loggar för att komma vidare i någonting där denna loggning aldrig var menat att användas till.

Prexis som prickblodstagningarna användes...

Självklart det tycker jag också man bör vara försiktig med.

Men är det så integritetskränkande att logga din hastighet när du vet att det finns hastighetsbegränsningar på svenska vägar?

Det finns nog värre saker att ropa varg för.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
:tummenupp Ja, och så monterar vi en kamera i ditt hem för att kontrollera så att du inte spöar din hustru, förgriper dig på dina barn eller gör nåt annat olagligt.

Du glömde kameran i garaget. Där kan man hitta många förlorade skattekronor när de rostfria hushållsapparaterna används. :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Bra inlägg, YipYip. Man måste se fördelarna också och inte ENBART nackdelarna. Och det händer faktiskt att försäkringsbolagen bryr sig mer om kundernas integritet än om myndigheterna. För att (åter igen ;) ) ta båtbranschen som jämförande exempel har det (ännu en gång) framförts krav på ett statligt båtregister i Sverige och då har staten bl.a. framför att ett statligt båtregister gynnar försäkringsbolagen och polisen om en båt skulle bli stulen. Från båtägarnas sida har man varit rädd för att ett statligt båtregister framöver skulle kunna samköras med Skatteverkets register den dagen det börjar pratas om att taxera båtar. Vilket det har gjorts lite då och då. Man har velat taxera och beskatta båtägarna för det finns mycket (!!) pengar i folks båtar. Nu har inte detta blivit verklighet mycket för att faktiskt både försäkringsbolagen och polisen sagt Nej. Försäkringsbolagen har sina egna register (oftast lämpligt nog placerade på Åland) och dom har vägrat att dela med sig av informationen till myndigheterna så länge inte båten blir stulen. Då har polisen fått tillgång till märke, modell, serienummer, skrovfärg och annat men endast då. Man har även möjlighet att installera en GPS-tracker på sin båt och då sjunker premien vanligtvis. Och det fina i kråksången är ju att polisen, ägarna och försäkringsbolagen har ett gemensamt intresse att återfinna det som stulits men ingen (kanske Polisen långsiktigt) är direkt intresserad av att blanda in staten. Så ALLT som försäkringsbolagen gör är faktiskt inte skit. Dom kan ju inte ha minus i verksamheten. Det kan inget företag. Men i övrigt är dom nog mest intresserade av att spara pengar för bolaget och i det långa loppet även för kunden. Tror faktiskt att försäkringsbolagen skulle reagera på exakt samma sätt gällande logga hastigheter som med dom båtregister dom själva har. Man kommer säkert INTE att dela med sig av informationen till myndigheterna. Utan det handlar nog mer om att ge försiktiga/ansvarskännande försäkringstagare chansen till en lägre försäkringspremie och då blir nog bolaget samtidigt mer konkurrenskraftiga gentemot andra försäkringsbolag för att dom kan erbjuda en bra produkt till just dessa fordonsförare. INGET försäkringsbolag kan ju vara drastiskt dyrare än alla andra försäkringsbolag. Då skulle dom ju inte få några kunder så det känns lite som att det är är åtminstone hyffsat självreglerande..

Svårt det här. Men det kanske inte är helt nödvändigt att svartmåla detta helt och hållet. Det KAN ju faktiskt komma något gott ur det. Och som YipYip skrev, det finns nog värre saker att ropa "Varg" för......
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top