Fordons debut i Rookie-serierna

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
14232463_1135552996532887_1651944311877670039_n.jpg


Finalen i Svenska endurancecupen gick av stapeln i Falkenberg.
Först vill jag bara rikta ett enormt tack till Christian Broling som lånade ut en komplett uppsättning extrafälgar samt Fredrik Boström som har hjälpt till med begagnade däck så jag har råd att ta mig runt alla varv som behövs. Ni är guld värda!
Efter en finfin fredagskväll hemma hos bästa Marcus och Åsa (tillsammans med Esa och Robert) där jag insåg att jag hade glömt ALLT utom hjälm så blev det ett projekt att få låna utrustning. Otroligt nog så gick det smärtfritt tack vare alla fantastiska människor! Jag fick erbjudanden från flera personer och det slutade med skinnställ från Anders Jangby, knäpuck och ryggskydd från Marcus Högström, TVÅ par stövlar från hans kompis (strl 44 & 45kr) och handskar samt höftskydd från Krister Johansson. TACK!!!! Det är helt otroligt hur så många vill hjälpa till efter förmåga. Jag är otroligt tacksam!
På lördagen begav vi oss till motorbanan. Tillräckligt sent för att inskrivningen skulle vara stängd. Men de gick runt och besiktades hojar fortfarande. Jag frågade om tid fanns och de skulle vara kvar ett tag till så det var bara att lasta ur och hojta till. 10 minuter senare så var hojen i depån men då tyckte dem att det fick räcka för kvällen ?
Lite komiskt men det gjorde ingenting. Och de kom faktiskt till boxen och besiktade på morgonen. Bra service!
Jag lyckades sätta snabbaste tiden i vårt team vilket gav oss en trevlig 10:e startposition. I en endurancetävling då startar man inte på vanligt vis med tre stycken i bredd utan här ställer vi upp hojarna i längs med banan, drygt 45 grader ut och cirka 2 meter mellan hojarna. Vi förare står på andra sidan Bankanten och väntar på antingen en flagga, eller som i detta fall röda lampor som först tänds, och när de släcks så springer vi som yra höns till hojen, startar och kör iväg.
Jag startar i teamet och det går riktigt bra! När jag närmar mig hojen så hoppar jag på från min högra sida, vilket blir hojens vänstra. Jag tar tag o vänster handtag och drar in kopplingen samtidigt som jag svingar över benet över hojen, tar tag i gashandtaget med högerhanden och trycker direkt på startknappen. Ettans växel ligger redan i så när jag landar på sätet så kan jag köra iväg utan tidsfördröjning. På det sättet så var jag faktiskt fyra in i chikanen, och när jag körde om den otroligt trevliga och extremt snabba R6-cup-föraren Mattias Ödlund inför nyhemskurvan låg jag ju faktiskt trea! Och efter en dryg halvtimme låg vi fortfarande på en sjätteplats (4:e plats i klassen) när jag svängde in i depån. Lasse och Mats höll ställningarna riktigt snyggt och vi behöll vår plats i racet under väldigt lång tid.
Olyckligtvis så gick en av oss omkull och trots att safety Car snabbt var ute för att samla ihop förarna för att vår gubbe skulle kunna komma in så tappade vi drygt 5 varv och vi fick börja jaga från en 13:e plats.
Nu var vi bara två man kvar och det var 1,5h kvar. Medans ena föraren åker ut diskuteras det om vi ska göra ett eller två byten innan målflagg. Vi kommer fram till att vi siktar på 45 minuter vardera, men det var osäkert ifall han skulle orka med så lång körning då han bara hade vilat i knappt 20 minuter. Jag å andra sidan förbereder mig för en stinten på 40-50 minuter. Jag hade tankat för en normal halvtimmes-stint var osäker på om det skulle räcka. Tack vare fantastisk hjälp av Krister Johansson under hela dagen så har allting sköts smidigt med bland annat tankningen. Vi fyllde upp soppa till bredden och hoppades på att det skulle räcka.
Jag laddar upp med ytterligare 3 påsar sportresorb, Treo, Ipren och Alvedon. Höger armbåge gör fortfarande väldigt ont sen kraschen i våras på Almeria och under långlopp så tenderar den att bli svullen och vätskefylld. Så även denna gång. Vi låg på en 11:e plats i tävlingen med 1 min till framförvarande lag. Mitt mål var att komma ikapp dem. Jag behövde alltså köra ikapp 60 sekunder på 45 minuter. Strax över sekunden snabbare per varv behövde jag köra, och jag visste inte vad de körde på för tider.
Jag går ut och bestämmer mig för att köra till 90% av det jag kan klara av under ett vanligt 20min-pass. Sedan hoppades jag att jag skulle ha pannben nog att orka tiden ut.
Jag kör på min tidigare taktik. Såg jag en förare så skulle jag om så snabbt som möjligt.
Många förare käkades upp och det kändes lite som pacman (jag kan ha svårt att fokusera på nutiden ibland och tankarna springer lätt iväg).
Jag hittar humlans hoj mitt i alltihopa och bestämmer mig för att jag MÅSTE köra om den på något sätt. Det tar många varv och flera avbrutna omklrningsförsök innan jag lyckas. Lite osäker på vem av de tre förarna som det var men jag såg ingen text på skinnstället. Varken "Humlan" eller "Crazy" som det står på Häggs ställ om jag minns rätt.
Från ingenstans blir jag omkörd av en fin blå #96 superbike på rakan och det kändes som ett jäkla möte. Vilken fart!
Jag glömde bort mig lite och tog rygg. Nu struntade jag i att spara på krafterna. Det var drygt en halvtimme kvar på racet men det här var ju nästan personligt. Jag blev omkörd ?
vi sicksackar oss förbi andra förare och sakta men säkert märker jag att jag är starkare överallt förutom på rakan och uppför nyhemskurvan (den branta backen efter chikanen.
Jag lyckas köra om och kommer snabbt om några andra förare vilket jag hoppades skulle ge mig lite andrum. Jag blev inte omkörd igen iaf. Det var en riktigt rolig fight även om #96 gissningsvis inte hade räknat med att jag hade hängt på ?
Nu var jag riktigt trött och tänkte att jag behövde hämta andan som sagt.
Men när jag åker på start/målrakan så skymtar jag en vit hoj med orange ram i utgången av chikanen. Det är ju Marcus i THF!! Jag fick nya krafter och höll uppe det tempo som jag hade kört större delen av den här tuffa stinten. Det tog två varv innan jag var ikapp och på det tredje så hittade jag en lucka på yttern i nästa sista högern efter krönet. Jag tyckte det här var hiskeligt roligt då Marcus är en mycket duktigare förare än jag. Jag skrattade högt i hjälmen och klappade på kutsen att han skulle haka på.
De sista 7-10 minuterna var väldigt svåra. Jag var helt slut i ryggmuskulaturen, högerfoten värkte och högerarmen smärtade. Jag fick lägga överkroppen mot tanken i kurvorna för att vila och tankarna gick pt att fundera på hur marginalerna påverkades av att ligga på hojen istället för att hänga ut kroppen. Dessutom började soppalampan att lysa så de sista 5 min så körde jag på en högre växel.
Men jag tog mig i mål och tack vare en stark insats av samtliga inblandade så kom vi på en åttonde plats i tävlingen, sexa i klassen och TREA i totalen!
Det har varit många som har hjälpt oss förare i Team Karlsgårds Raska Gossar att nå hit. Anders Jangby har varit teamchef och gjort ett grymt jobb på alla tävlingar. Våra reservförare Niclas Alverstedt och Daniel Karlsson har gjort fantastiska insatser. Kajsa Arvidsson har varit till ENORMT stor hjälp under flera tävlingar vilket personligen har varit avgörande för prestationen och Krister Johansson har ställt upp mycket för oss!
Utöver det så har H E L A underbara Tärnsjö Hastighetsförmedling varit en stor bidragande faktor till att endurancecupen har varit så lyckad och rolig för min del. Bättre gäng går ej att finna ?
Jag kan namedroppa i en evighet och ju mer jag skriver desto större är väl risken att någon jag kanske glömde nämna för stunden känner sig utanför. Det är inte meningen ?
Tack till alla förare som har ställt upp och tack Humlan för det lass som du har dragit för att vi ska kunna köra Cupen!
Till alla er som är funktionärer och fotografer, ni uppskattas ENORMT MYCKET!
Nu är säsongen slut för endurancen och det är dags att blicka mot nästa år. Då kommer ni få se mig i en THF-kostym :Bugar
Tack alla för en rolig och för egen del kraschfri säsong i Svenska Endurancecupen ❤️

14206148_1135553003199553_7178304213141898696_o.jpg


14199373_1135553023199551_3537057351504181158_n.jpg




14188175_1135553043199549_647429636634187913_o.jpg




14196007_1135553059866214_4118194089481793704_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Uuh... Jag känner mig sååå trasig :brinnerup
Hela kroppen värker. Och jag har bara ett par dagar att återhämta mig på. Jag behöver semester!

Igår morse så tog jag tillvara på möjligheten att få massage till ett väldigt förmånligt pris. 1,5h blev det och intressant nog så är jag otroligt öm och smärtkänslig på hela högra sidan av ryggen, medans jag på vänster sida är fri från ömmande punkter. Däremot så är det just på vänster sida vid höften som är väldigt stel och trött. Där man blir trött när man hänger ut med kroppen i högersvängar.

Gissningsvis då hänger de ihop med mina skador där jag har fått kompensera genom att använda vissa muskler mer än andra för att få vardagen och jobbet att gå ihop. Dags att fokusera lite mer på styrketräning och tennisboll-massage (eftersom regelbunden idrottsmassage ruinerar en racebudget).


Tennis-Ball-TPT-Map-tall-smaller.jpg
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag har faktiskt ett slitet Bridgestone som jag tänkte använda till SMC sport-dagarna den 17-18 :tuttar
Kom dit och agera draghjälp så kanske jag lyckas ;)

Ska se hur pass jag håller ihop denna helg, Sedan ligger det lite i pipelinen inför slutet på Sep. Men inte omöjligt att jag gör ett gästspel :)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Uuh... Jag känner mig sååå trasig :brinnerup
Hela kroppen värker. Och jag har bara ett par dagar att återhämta mig på. Jag behöver semester!

Igår morse så tog jag tillvara på möjligheten att få massage till ett väldigt förmånligt pris. 1,5h blev det och intressant nog så är jag otroligt öm och smärtkänslig på hela högra sidan av ryggen, medans jag på vänster sida är fri från ömmande punkter. Däremot så är det just på vänster sida vid höften som är väldigt stel och trött. Där man blir trött när man hänger ut med kroppen i högersvängar.

Gissningsvis då hänger de ihop med mina skador där jag har fått kompensera genom att använda vissa muskler mer än andra för att få vardagen och jobbet att gå ihop. Dags att fokusera lite mer på styrketräning och tennisboll-massage (eftersom regelbunden idrottsmassage ruinerar en racebudget).


Tennis-Ball-TPT-Map-tall-smaller.jpg

Höger höft ska man va rädd om ;) ... inte spräcka bäken osv... blir jättedumt då:dummer
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
SM-FINAL i Linköping! Och supporterklass-race för min del.

14273403_1431702646846715_977540382_o.jpg
Foto: Björn Nordgren

Jag började med att arbeta i Stockholm under fredagen, och missade därmed hela fredagsträningen som jag hade behövt (Men jag hade trevligt ändå :) ). Sent på kvällen kommer jag ner och vår gemensamma plan att stå ihop blev inte alls lyckad. Jag skulle ha tältet hos Anders och Mattias Ödlund, och jag fick sova i husbilen hos marcus Högström och Åsa. Dessvärre var de i varsin ända av depån! Men tack snälla för att jag fick plats hos er allihopa!!

På lördagen under kvalet så kändes inte mycket bra. Men å andra sidan brukar det aldrig göra det när man ska försöka prestera ordentligt på första körpasset på banan sen två månader tillbaka. Tiden blev 1,00.017 och rent tidsmässigt var det officiellt personbästa. Tidigare hade jag lyckats klocka mig själv manuellt på 59,95 med hjälp av en knapp på styret. Och det kan säkert diffa på en och två tiondelar och 5 meter plus/minus. Så krasst sett var det en förbättring med 6 tiondelar från gamla 1,00.637 som sattes i kvalet förra året. MEN, det här var på begagnade däck som jag hade fått gratis. Där slitagemarkeringen redan hade börjat bli nött. Det var halt och jag kunde inte riktigt trycka på så ordentligt som jag ville.
Efter mycket om och men så gick jag till Tommy Lindquist som hade ett däck till salu. Eller snarare hans kompis.

sviestadböjen.jpg
Foto: Fredrik Eklöf

Och det var guld värt! Race skall köras på fräscha däck, så är det bara.
Jag startade på en femte plats, vilket jag glömde nämna i texten ovan. Det skiljde nästan en hel sekund till framförvarande men endast några hundradelar till bakomvarande så var nöjd med den placeringen!

Varvtid race 1.jpg

Jag hade en otroligt härlig känsla och allting flöt på bra i lördagens race. Lite klurigt in mot torparn stundtals men generellt så svävade jag på moln kändes det som, trots en trött hoj som har svårt att hänga med på raksträckan. Jag kommer snabbt upp på fjärde plats och det var kul att få kämpa lite i starten. Jag tampade lite med Tommy och när när han får i ett friläge under inbromsningen från bakrakan så såg jag att han skulle få ta ett riktigt dåligt spår. Jag släppte på bromsen och tog tillbaka min plats. Dessvärre så fastnade han bakom en varvad förare en stund senare som jag tog mig förbi och sen var vår fight över. Jag hade drygt 0,8 sekunder till framförvarande och vi körde väldigt jämnt. Det växlade plus/minus någon tiondel per varv beroende på vem som missade i någon sväng. Sjukt roligt! Här någonstans kände jag att jag hade mycket mer att ge och jag gjorde mitt bästa för att köra snabbare. När Christoffer Hållinder tråkigt nog kraschade ut på varv elva så befann jag mig helt plötsligt på tredje plats men jag har siktet på att ta mig förbi framförvarande. Det kunde gå. Jag kände mig såpass stark att det fanns en möjlighet.

DSC_0018.jpg


Sen hände det som helst inte ska hända. Framhjulet sticker iväg ned mot korkskruven. Jag kom med högre fart än tidigare och med ett roligare nedlägg än vanligt. Jag går in tight mot bankanten med lätt broms och när hjulet träffar skarven så försvinner däcket. Det enda jag tänker på är att inte lösa ut air-bagen så jag kan fortsätta köra på söndagen med bibehållen säkerhet.

Det andra jag tänkte på var att jag nog borde få bort hojen från racelinjen så jag inte sabbar för de andra. Funktionärerna var rätt så snabba här (Och trevligt att Morris stod vid denna postering!) och när hojen var uppe på gräset så dök tredje tanken upp.
-"ÄR DET NÅGON SOM HAR AMIGOO UPPE? VAD FICK JAG FÖR VARVTID!?"

När jag fick reda på att jag hade kört på 59,154 så kändes det som om jag hade vunnit hela racet. Nästan en sekunds förbättring på ett pass!
Jag klarade mig helt utan skador och hojen mådde ganska bra, förutom ett kåpglas och fotpinne. Jag frågade om jag kunde köra in hojen i depån och det gick bra, bara jag inte riskerade att grusa banan.

Vid tältet så möttes jag av hela halva familjen och flera vänner och återigen kändes det som om jag hade vunnit. Jag var jätteglad och kände en längtan efter att få köra igen. Som grädden på moset så sponsrade min kära mor mig med ett nytt kåpglas och fotpinne. Jag som lovade att inte krascha när hon kollade på. :rofl Men hon tyckte att det var spännande och det är ju ett väldigt stort plus!



To be continued när mer tid finns :)

14305269_1117739648347028_2065496516508972743_o.jpg

Foto: Petter Reuterholt
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Väl kämpat Fordon.
Redan nu med något bättre däck, förbättrar du dina personbästa tider. Om du nu SKA dit du ställt siktet, borde du lämpligen skaffa en budget som tillåter NYA DÄCK då tävlingshelgen ska avgöras.

Jag vet att racing=utgifter av olika slag.
Hoppas du lyckas med ditt mål.
2016 blev ett läroår.
2017 blir "nu jäklar"
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Väl kämpat Fordon.
Redan nu med något bättre däck, förbättrar du dina personbästa tider. Om du nu SKA dit du ställt siktet, borde du lämpligen skaffa en budget som tillåter NYA DÄCK då tävlingshelgen ska avgöras.

Jag vet att racing=utgifter av olika slag.
Hoppas du lyckas med ditt mål.
2016 blev ett läroår.
2017 blir "nu jäklar"

Jag har redan spånat på ett par justeringar inför nästa säsong :) Jag ser verkligen fram emot att få köra om SM-poäng på riktigt!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Nu ska vi se. Vad hände på söndagen då. Revanschsugen som jag var så ville jag ju prestera. Men eftersom jag hade gått ut på restaurang på lördagskvällen så hade inte mycket blivit gjort för att få den i kördugligt skick. Det saknades röd bakgrundsfärg men Tommy var en riktig klippa som hjälpte mig med den biten. Medans han ordnade det så besiktade jag hojen. Den gick igenom med kravet att visa upp kåpglaset när det var klart, samt buntbanda ihop toppkåpan som hade spruckit på ett obetydligt ställe. Samt att jag skulle komma tillbaka med skyddsutrustningen. Men nu kunde jag åtminstone få på däckvärmarna en timme innan kvalet. Sen var det bara att leta upp ambulansen och säga att jag lever.

Kvalet började ganska dåligt rent tidsmässigt (Jag låg på drygt 1,02 per varv) men det var skönt att bara glida runt och känna efter så att allting satt där det skulle. Jag hade inte hunnit byta till ett sämre kvaldäck utan jag fick köra på det fina däcket som jag ville spara till racet. Dock gjorde det inte alltför mycket då jag bara kunde vända på det och sen hade jag riktigt fräscht gummi igen. Den hade trots allt bara rullat 13 varv innan kvalet och i stort sätt alla kurvor är högerkurvor.

Jag gled in, samlade tankarna och försökte gå ut och panga lite halvt. Det var en hel del trafik men som bästa tid fick jag 59,742 vilket gav mig en sjätteplats. Men det jag egentligen siktade på var ju armbågsskrap!! När jag såg bilden från igår som Fredrik Eklöf hade tagit så kände jag att jag utan tvekan skulle kunna sätta ner armbågen bara jag ville.

Sagt och gjort, de två sista varven fick jag ner armbågen i backen och även om det var lite svårt att få till spåret samtidigt som jag skrattade i hjälmen så var det lätt värt att riskera en sämre tid. Jag hade skitkul!!

DSC_0019.jpg

22 kvalvarv blev det och hojen fungerade klockrent. När det roliga var slut så vände jag på däcket, på med däckvärmarna och sedan åt jag mat och gick runt och pratade med vänner. När det var dags för race så kände jag mig urstark och pallplats fanns inom räckhåll. Jag har kapacitet att pusha hårdare och en 58-tid är inte alls omöjlig. Speciellt på race när draghjälp finns att tillgå.

Starten blev helt okej även om andra verkade få till en lika bra start. Föraren framför mig kör ett litet defensivspår i torparn så jag tar lite mer höjd för att få mer fart än honom ut på rakan. Men här blir jag istället frånåkt och omkörd ruggigt snabbt. Hur nu det gick till. Och bromsen ger noll feedback. den känns stum och jag får nypa bra hårt för att få stopp på hojen. Jag undrade om bromsbeläggen hade glasat sig men det kändes sjukt orimligt. Jag fortsätter och under de kommande bromsningarna så blir det värre och värre. Vid tredje varvet så får jag nästan använda mig av tvåhandsfattning för att få stopp på den och jag är millimetern ifrån att behöva använda mig av escapen trots att jag bromsade drygt 20 meter tidigare, med lägre hastighet än vanligt då hojen är väldigt effektsvag.
Nu hade jag halkat ner flera placeringar då 1-2 hojar körde om mig per varv på rakan. Det kändes som att köra mot literhojar!

Under det femte varvet så hade jag bestämt mig. jag måste bryta. Hojen är okörbar och det är alldeles för farligt nu. Jag sträcker upp handen och går in i depån. Det var en märklig känsla. Besvikelsen var ganska stor eftersom flera hade åkt långt för att se mig köra, men jag hade inget val. Vid tältet så hittade vi en läcka vid kopparbrickan vid banjobulten vid bromspumpen. Den hade pressat ut bromsvätska så att halva ramen och gaffeln var dränkt i bromsvätska.

IMG_20160911_231531.jpg

Jag säger inte att någon har varit framme och petat på hojen, jag kraschade trots allt dagen innan. Jag säger bara att under 22 varv efter kraschen så fungerade den perfekt. Under hela kvalet var hojen klockren. Men på racet så var det fel från varv 1. Det är en otroligt märklig och tråkig slump att det började läcka vid en kopparbricka utan vidare.

Jag avslutade Rookie 600 och SM-Final helgen i Roadracing med 0 poäng.
Samtidigt satte jag personbästa med en sekund, inte långt ifrån en 58-tid, och jag gjorde mitt livs första armbågsskrap! Det var en galet häftig känsla! Om ni minns hur ni kände första gången ni skrapade knäpucken så kan ni nog förstå glädjen jag återigen fick uppleva! :kär
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Sjukt kul läsning som vanligt, har som gått och väntat för en rapport från denna helg ;) Hade ju kunnat läsa på FB men det känns faktiskt roligare och lämpligare att läsa om dina berättelser här , på SH-forumet :)
Surt med avbrott men som du skrev så var det mycket annat som var positivt, du kan nog ändå vara nöjd med säsongen som helhet :tummenupp :yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Sjukt kul läsning som vanligt, har som gått och väntat för en rapport från denna helg ;) Hade ju kunnat läsa på FB men det känns faktiskt roligare och lämpligare att läsa om dina berättelser här , på SH-forumet :)
Surt med avbrott men som du skrev så var det mycket annat som var positivt, du kan nog ändå vara nöjd med säsongen som helhet :tummenupp :yoparty

Inget slår vårt sporthojsforum :fyllisar
Jag är jättenöjd med säsongen och så glad att den har blivit så bra som den blev till slut, trots en extrem uppförsbacke i början!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
i can, i will !IMG_9065.JPG
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top