Fråga..Vem f..n röstar så här???

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Jag har inte röstat i tråden. Kan dock återigen bara konstatera att jag inte ser varför andra ska finansiera min dyra hobby. Det har varit en lyx tidigare och jag har sannerligen njutit men jag har mycket svårt att ställa mig på barrikaderna och vråla att andra ska betala för mitt hojåkande.

Och vem vet, kanske kan det bli som någon skrev initialt, färre fjunisar på litershojar som driver upp premierna och i vissa fall än värre, slutar sina dagar i en tall.

/Olzki
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Two stroke man skrev:
2669431 Exempelvis tycker jag inte om att via min skattsedel ska behöva betala extrapoliser som krävs under fotbollsmatcher pga fotbollshulliganer. Dessa kostnader skall naturligtvis bekostas av fotbollsklubbarna.

Och enligt samma logik kräver jag inte heller att en ensamstående mamma via sin skattsedel ska betala för skador jag drar på mig pga mitt högriskbeteende när jag är ute och adrenalin-knarkar.


Bra och insiktsfullt inlägg.

20 åring som förstår varför försäkringen skulle kunna höjas 250% (dock utan att behöva gilla det).

Skalman skrev:
2670140 En del röstade säkert som de gjorde för att de ser till helheten i sveriges politik snarare än att basera sitt val på enstaka speciella frågor som bara gynnar just dem.

Klokt inlägg!
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag röstade för högre trafikförsäkring, de bågarna jag gillar är ändå skitbilliga att äga..
Själv råkade jag ut för en riktigt brutal olycka(inte på båge) för ett halvår sedan där jag bröt båda benen och ryggen på flera ställen bland annat.. Jag måste säga det att efter mina erfarenheter av sjukvården så vet jag vart mina skattepengar går och jag kommer nog aldrig nånsin gnälla över högt skattetryck mer..
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
magnus_moss skrev:
2671227 Hmmmm... Jag skulle vilja säga som så här: Hur sjutton kan det komma sig att det finns 2800 människor på detta forum som tycker att ANDRA ska betala för deras nöjen och de kostnader detta nöje för medsig??:confused:
...
Såklart!!! att var och en ska betala för sina nöjen!!!

Det är inte vad det handlar om. Det handlar om den dyra vården.

Jag vill inte heller betala för andras nöjen men om de är med i en _olycka_ så tycker jag det är helt ok att gemensamt pröjsa för vården. Detta eftersom jag vill ha kvar valfriheten och möjligheten( läs utan extrema skattekostnader - sakerna får man själv betala ) för alla att kunna utöva vad de vill.

Det skulle genast bli ett mycket tråkigare land om farliga nöjen såsom mc, bil, ridning, fotboll, fallskärm, flygning och liknande bara kan utövas av rika snobbar.

Om någon som aldrig ägt ett fordon går ut framför dig så att antingen han/hon eller du hamnar i ett kostsamt läge så har den personen aldrig betalat för kostnaden - så varför lägga den på en grupp när det är så många andra externa faktorer som påverkar?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Jag håller med alla "moraltanter" fullt ut.

MEN, jag skulle vilja skåda försäkringsbolagens räkenskaper lite närmare.
Jag tror nämligen att vi blir lite lurade var och en fast på de billigare premierna.

Innan idén att alla delar skulle bära sin egen kostnad så tog de igen förlusten på gungorna med vinsten från karusellen.
Efter idén blev det i princip inga minskningar av premier utan bara höjningar, och vissa höjningar rejält.

Detta innebär att vad som egentligen hände var att försäkringsbolagen ökade sina vinster istället eftersom alla delar nu går med plus.(lite enkelt uttryckt)

Självklart är det inte på den stora höjningen av få försäkringar som vinsten görs utan på de mindre höjningarna av många försäkringar.

Vad jag vill säga är:
Även om vi bejakar att vi ska betala våra nöjen själv så tycker jag vi kan kräva skäliga priser.
 
Last edited:

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
JT skrev:
2670432 Den svenska avundsjukan förnekar sig aldrig, förlåt att jag kör en snabbare hoj en du. Tänk vad bra det var i Östtyskland där hade man bara en bil att välja på.

Jag tror att Sverige har den regering vi förtjänar, när t.o.m. vi hojåkare vänder oss mot varandra så är nog hoppet ute. Jag är snart färdig jurist så jag kommer nog ha råd även i framtiden, hoppas ni har det också.:D


Hoppas du lyckas få ett jobb som jurist....med ditt sätt att resonera. Det känns rätt enkelspårigt och logiken haltar. Inte ens att sporthojsåkande innebär en svåröverträffad riskökning med sannolika vårdkostnader som följd tycks gå in.

Och om du nu använder hojen som ett transportmedel så går det ju definitivt att skaffa en billigare hoj och då behöver du ju inte knorra.

/Olzki
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
wannagofast skrev:
2672499 Bilsport & Mc..


Som sagt.. har du inte råd så kanske du borde byta hoj, alternativt bli äldre..


Har "yngre" folk inte rätt att klaga!?
Varför ska vi byta?
Har man inte råd får man skaffa sej.

Konstigt att alla med SKITHOJJAR! går med på vad som helst!
Fan vad jag skulle jubla av glädje om dom la på en avgift på varända än av era skithojjar!

Sen skulle jag sitta och smyskratta varända gång jag logain på sporthoj och såg er lipa på en liknande tråd!

:)
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
GsxrAbuser skrev:
2672707 Har "yngre" folk inte rätt att klaga!?
Varför ska vi byta?
Har man inte råd får man skaffa sej.

Konstigt att alla med SKITHOJJAR! går med på vad som helst!
Fan vad jag skulle jubla av glädje om dom la på en avgift på varända än av era skithojjar!

Sen skulle jag sitta och smyskratta varända gång jag logain på sporthoj och såg er lipa på en liknande tråd!

:)

:3freak

Det är sånna som dig som verkligen får en att tycka att det är OK med en kostnadsbärande premie.

/O
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
flugan skrev:
2669432 Att man i större utsträckning skall bära sina egna kostnader.

Bära sina egna kostnader??? Finns INGEN försäkring ändå som bär sina kostnader vid personskada, vid personskada och vård på sjukhus för ex arm/benbrott komplicerat med operation och eftervård, så är det ändå SKATTSEDELN som betalar, för det blir alldeles för många nollor bakom 1:an då vi är ALLA lurade om vi tror att höjningen är för vi själva skall bära våra kostnader. Skulle vara kul och se om försäkringsbolagen betalar av inbetald högre premie till sjukvården, om man om man hade oturen att behöva utnyttja försäkringen så man lixom kan få svart på vitt, då skulle man begära ett skrivet kvitto på vårdkostnaderna från försäkringsbolaget...

Skall Ambulansen när den hämtar en person med skada vid vägkanten, fråga först vad de har för försäkringsbolag.....
Delkasko kan de höja till skyarna, för då har man ett val, men det har ju de tyvärr redan upptäckt, och åka utan trafikförsäkring, ja det är olagligt, och de har kommit på ett sätt att mjölka in pengar från kollektivet.
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
sporTlovEr skrev:
2672860 Bära sina egna kostnader??? Finns INGEN försäkring ändå som bär sina kostnader vid personskada, vid personskada och vård på sjukhus för ex arm/benbrott komplicerat med operation och eftervård, så är det ändå SKATTSEDELN som betalar, för det blir alldeles för många nollor bakom 1:an då vi är ALLA lurade om vi tror att höjningen är för vi själva skall bära våra kostnader. Skulle vara kul och se om försäkringsbolagen betalar av inbetald högre premie till sjukvården, om man om man hade oturen att behöva utnyttja försäkringen lixom kan få svart på vitt.

Delkasko kan de höja till skyarna, för då har man ett val, men det har ju de tyvärr redan upptäckt, och åka utan trafikförsäkring, ja det är olagligt, och de har kommit på ett sätt att mjölka in pengar från kollektivet.

Så du menar att staten lagstadgar om högre trafikförsäkring för att försäkringsbolagen ska tjäna mer??
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Ubbejävel skrev:
2672872 Så du menar att staten lagstadgar om högre trafikförsäkring för att försäkringsbolagen ska tjäna mer??

"Staten och kapitaaaaaaaaaalet, de sitter i samma båååååååååt!" :rolleyes:
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ubbejävel skrev:
2672872 Så du menar att staten lagstadgar om högre trafikförsäkring för att försäkringsbolagen ska tjäna mer??

Skulle inte bli förvånad...

Staten har försvarat försäkringsbolagens bedrägerier förr!!

Ett ex: Folk sparade pengar i kapitalförsäkring i olika försäkringsbolag, folk fick se hur värdet steg för det var bra år på börsen, och när FÖRSÄKRINGEN!!! Skall utbetalas med en fast summa under ett visst antal år, för det har gått bra tidigare i försäkringen, så MINSKAR man utbetalningen, för att året efter sänka, och året efter sänka för det går dåligt på börsen nu= bedrägeri som staten försvarar!!!!!! Men ledningen i bolagen kan få Miljonbonusar och 50%-iga löneökningar.....

Och detta försvaras med politikernas tysttttnnnaadddd.. från rödaste rött till bllllååååååaaaste blått

Det är väl ett bra ett ex på hur försäkringsbolagen är fria att bedriva bedrägerier hel och öppet, hade det varit en privatperson som gjort liknande mot en medmänniska hade denna fått skaka galler i flera år...
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Olzki skrev:
2672747 :3freak

Det är sånna som dig som verkligen får en att tycka att det är OK med en kostnadsbärande premie.

/O


På vilka grunder bygger du det?

Jag tycker att det är ok att du ska på en avgift för din retta för att det är en -05:a på 1000 kr i månaden BARA för att det är en -05:a Retta!
Och så kan dom plussa +++++ på en örfil så du kanske vaknar :confused:

Get me?!

Ubbejävel skrev:


Samma gäller för dej.

Och du kan du inte lägga upp en bild på din motorcyckel Pleas! :arsele :gnissla
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
GsxrAbuser skrev:
2672916


Samma gäller för dej.

Och du kan du inte lägga upp en bild på din motorcyckel Pleas! :arsele :gnissla

Det finns en hel byggtråd om min hoj och som sagt, den har jag råd att försäkra. Den jag hade förut skulle nog ha blivit en hel del dyrare men den hade jag också haft råd att försäkra..
Jag hör till dem som tycker det är roligare att bygga eget än att köpa färdigt och skiter nästan fullständigt i hästkrafter, stuket är viktigare..
 

kubi

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2003
Ort
gbg
Hoj
yamaha r6
same skit men verkar att de är många modisar här.....

istället att vi som bor i sverige ska fa de bättre får andra utomlands hjälp av vara pengar och vi far lida för de nått som inte stämmer....
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Ubbejävel skrev:
2672923 Det finns en hel byggtråd om min hoj och som sagt, den har jag råd att försäkra. Den jag hade förut skulle nog ha blivit en hel del dyrare men den hade jag också haft råd att försäkra..
Jag hör till dem som tycker det är roligare att bygga eget än att köpa färdigt och skiter nästan fullständigt i hästkrafter, stuket är viktigare..


Grattis du svara snabbast.

Din rörhög går väl knappast att kalla sporthoj?

Konstigt att du har råd att försäkra??
35ÅR?
Rörhög med 45hk?

Just för att (DU) skiter i hästkrafterna kanske inte 90% på detta forum gör det eller hur!?

Och just för att när du var ung var det billigt att äga en hoj!?

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

Grattis du hade råd och försäkra!

Vill du veta nått mer jag har aldrig skrivigt att jag inte har råd.
Jag bara inte vill att dom ska höja min försäkring med 1000kr i månaden.

Kanske svårt för dej att förstå när du är så klok och väljer din rörhög :nicka
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
GsxrAbuser skrev:
2672929 Grattis du svara snabbast.

Din rörhög går väl knappast att kalla sporthoj?

Konstigt att du har råd att försäkra??
35ÅR?
Rörhög med 45hk?

Just för att (DU) skiter i hästkrafterna kanske inte 90% på detta forum gör det eller hur!?

Och just för att när du var ung var det billigt att äga en hoj!?

:klappar :klappar :klappar :klappar :klappar :klappar

Grattis du hade råd och försäkra!

Vill du veta nått mer jag har aldrig skrivigt att jag inte har råd.
Jag bara inte vill att dom ska höja min försäkring med 1000kr i månaden.

Kanske svårt för dej att förstå när du är så klock och väljer din rörhög :nicka

Klock??

Jag påstod aldrig att du inte hade råd att betala, jag skrev bara att jag hade det...

Och visst är det så att det är effekthysterin som har gjort att det måste dras en gräns nånstans.. Ju snabbare bågarna är, desto fler kör ihjäl sig eller skadar sig svårt och någon åker på att betala.... Enkel matematik..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top