Frågor man aldrig vågar ställa

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag tolkar det som att det antagligen finns en å i närheten, men ingen lax.

Sicket humbug.
Jag tolkar det så att visst finns det en å, men "lax" har inget med fisken att göra utan, det är en felstavning av ett annat ord.
(jag har heller aldrig fattad vad en laxöring är, är det en lax eller öring? eller något helt annat?)

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Jag tolkar det så att visst finns det en å, men "lax" har inget med fisken att göra utan, det är en felstavning av ett annat ord.
(jag har heller aldrig fattad vad en laxöring är, är det en lax eller öring? eller något helt annat?)

Mycket möjligt, men jag anser ändå att det är ett humbug då det får en att tro att det finns lax där.

Men appropå laxöring, det är bara humbug det med. Det finns inget som heter laxöring.

Det finns däremot Salmo Trutta, vilket helt enkelt är öring. Öringen är genetiskt identisk över hela världen men varierar i storlek beroende på habitat. Det finns vandrande öring, eller havsöring som den annars kallas. Den föds i bäckar eller åar, vandrar ut i havet men återvänder till sin födelseplats för att leka efter några år. Det finns även insjööring. Den lever i insjöar (doh) och vandrar upp i bäckarna som rinner ut i sjön, för att leka, men annars så lever den större delen av sitt liv i sjön. Sedan finns det bäcköring. Den lever hela sitt liv i bäcken eller ån som den föds i. Oavsett var öringen lever så har den samma genetiska arvsmassa. Det ända som skiljer är färg och storlek, men det beror endast på tillgång till föda, mängden av föda och vilken typ av föda det är. Det präglar öringens färg och storlek.

Det samma gäller laxen, Salmo Salar. Men det enda som skiljer laxen ifrån öringen (i beteende och levnadssätt alltså) är att den inte lever permanent i mindre vattendrag så som bäckar eller åar. Lax hittar man i större vatten så som i havet eller i stora insjöar som Vänern och Vättern. Den beger sig endast till mindre vatten för att leka men vandrar ut i dom större vattendragen relativt tidigt i sin livscykel.

Men det finns inget som heter Laxöring på riktigt, men bönder från förr i tiden kunde inte se skillnad på ung lax och ung öring och därför hittade dem på namnet laxöring. Med stor säkerhet så syftade de oftast på bäcköring när dom använde namnet laxöring.

Last edited:

mr_sundstrom

Firefighter
Gick med
27 Jun 2008
Hoj
SV650S -05
Ja det stämmer - därför hade t.ex alla ambulanser förr svart motorhuv förr - det minskade desutom disco/epelpsiryckspam effekten speciellt i norr när dom kanske hade 20-30 mils larm körningar nattetid - lite jobbigt o sitta me blåblinkande motorhuv i 30 mil:3freak:crash

Numera är ljuset mer riktat så motorhuven behöver inte vara svart

True story!
Vi kör fortfarande med denna!
ImageUploadedByTapatalk1346832776.688181.jpg

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Mycket möjligt, men jag anser ändå att det är ett humbug då det får en att tro att det finns lax där.

Men appropå laxöring, det är bara humbug det med. Det finns inget som heter laxöring.

Det finns däremot Salmo Trutta, vilket helt enkelt är öring. Öringen är genetiskt identisk över hela världen men varierar i storlek beroende på habitat. Det finns vandrande öring, eller havsöring som den annars kallas. Den föds i bäckar eller åar, vandrar ut i havet men återvänder till sin födelseplats för att leka efter några år. Det finns även insjööring. Den lever i insjöar (doh) och vandrar upp i bäckarna som rinner ut i sjön, för att leka, men annars så lever den större delen av sitt liv i sjön. Sedan finns det bäcköring. Den lever hela sitt liv i bäcken eller ån som den föds i. Oavsett var öringen lever så har den samma genetiska arvsmassa. Det ända som skiljer är färg och storlek, men det beror endast på tillgång till föda, mängden av föda och vilken typ av föda det är. Det präglar öringens färg och storlek.

Det samma gäller laxen, Salmo Salar. Men det enda som skiljer laxen ifrån öringen (i beteende och levnadssätt alltså) är att den inte lever permanent i mindre vattendrag så som bäckar eller åar. Lax hittar man i större vatten så som i havet eller i stora insjöar som Vänern och Vättern. Den beger sig endast till mindre vatten för att leka men vandrar ut i dom större vattendragen relativt tidigt i sin livscykel.

Men det finns inget som heter Laxöring på riktigt, men bönder från förr i tiden kunde inte se skillnad på ung lax och ung öring och därför hittade dem på namnet laxöring. Med stor säkerhet så syftade de oftast på bäcköring när dom använde namnet laxöring.
Tack så mycket, som invandrad inbiten sportfiskare vet jag skillnaden på både lax och öring i dom flesta former, så där var det inget nytt, det har bara inte gått in vad laxöring skulle vara när jag sett det i frysdisken, det såg misstänkt ut som smålax.
(slaktad och fryst så försvinner lite information)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12

Laxån rinner mkt riktigt genom Laxå.
Den har sin början (säger man så om en å?) i östra och västra Laxsjön strax söder om Laxå. Ungefär mitt i Laxå delar den sig (där min gode far bor) och ena grenen tar sin väg genom byn och ett kraftverk medans den andra rinner förbi högstadieskolan och idrottsplatsen för att sedan återförenas igen i norra delarna.

Lax har jag aldrig hört talas om men däremot en jädra massa kräftor (mer förr än nu iofs).

Namnet kommer från ordet "Lassåna" (byt ut ss mot ett x bara) som, om jag fattat det rätt, syftar till en plats där nån eriksgata för länge länge sen skar ån. I norra delarna av byn ligger oxå Lassåna herrgård där en massa kungar och grejer sussat under sin resa genom landet.

Som en hojrelaterad not är vägen mellan Laxå och Askersund (som passerar Laxsjöarna) troligen den bästa vägsträcka jag kört. Mkt höger-vänster och kuperat, stora delar med ny asfalt sedan några år.

Last edited:

nileborn

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2008
Hoj
1999 yamaha r6
hahaha var aldrig inloggad o gå ifrån datorn när du har polare hemma. skönt inlägg gr0dan :hihi

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
hahaha var aldrig inloggad o gå ifrån datorn när du har polare hemma. skönt inlägg gr0dan :hihi

:såjaponken

Haha brorsan glömde sin chatten igång när han var över i Sverige på semester en gång - jag passade på att komma ut ur garderoben åt hans engelska polare "Jag är bög och kär"

:rofl

Han gifte sig ganska fort med en brud sen - slump:confused::hihi

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har en fråga, utan nån som helst verklighetsförankring...

Brukar tjejer noppa rövhår?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
NU råkade jag klicka lite hej vilt här så alla menyer och ramar försvann på firefox. Tror det är firefox iaf. Kan vara Opera också. Eller Safari.

Menyerna är borta iaf och jag vet inte hur man får tillbaka dom :huvet

Men jag vågar inte fråga om hjälp!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det visste jag faktiskt redan. Frågan är väl bara hur vanligt det är då kanske?

Noppa känns väl onödigt... Eller?:va Jag skulle kunna tänka mig att de som rakar musen rakar sig där bak med, och att de som inte rakar musen även låter rövhålet vara. Men att bara ta hand om rövhålet oavsett skick på musen... Njä.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
NU råkade jag klicka lite hej vilt här så alla menyer och ramar försvann på firefox. Tror det är firefox iaf. Kan vara Opera också. Eller Safari.

Menyerna är borta iaf och jag vet inte hur man får tillbaka dom :huvet

Men jag vågar inte fråga om hjälp!
nähä, då kan vi inte hjälpa dig om du inte frågar...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Noppa känns väl onödigt... Eller?:va Jag skulle kunna tänka mig att de som rakar musen rakar sig där bak med, och att de som inte rakar musen även låter rövhålet vara. Men att bara ta hand om rövhålet oavsett skick på musen... Njä.

Inte onödigt....

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...