Frågor man aldrig vågar ställa

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Det beror ju på vem man frågar,
.

Jo visst. Men det finns väl globala organisationer som enats om hur man definierar såna begrepp, WHO kanske eller jag vet inte men det skulle vara omöjligt att bedriva forskning och djurhållning om inte världen i stort enats om en definition. Sen finns det säkert många som klär i cammobrallor som inte håller med, men det är ett politiskt ställningstagande som inte skulle hålla i en debatt med en expert på genetik.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man får nog börja kalla det något annat än ras, versioner kanske? men inte baserat på siffror då, vilja vara 2.11 när det finns en 2.2.

Det finns ju några "raser" som utseendemässig differerar sig starkt från andra, ingen kan väl förneka att Asiater oftast inte ser ut som Finländare, Araber ser inte riktigt ut som Eskimåer, Somalier ser inte ut som folk från Norge....

Bara i Afrika finns det ju massor med olika folkslag med distinkta skillnader, en Somalier är lång och smal och springer fort en Pygme från Centralafrika skulle aldrig förväxlas med en somalier, lika lite som man förväxlar en Mops och en Vinthund...

Bara för att jag erkänner att det finns skillnader så ska jag slänga in en brasklapp, blandrashundar blir ofta väldigt trevliga både till utseende och lynne.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
:mad: Pajja inte nu när _Johansson_ var så nöjd med mig då!! :mad:

Nä men om jag kommer ihåg rätt så är egentligen inte hundraser heller raser utan en enda ras fast i olika varianter.

Olika raser är djur som är så olika varandra att dom inte ens parar sig med varann typ som apor, det är samma art men olika raser, gorilla, chimpans, osv. Och även inom dom finns olika raser, olika chimpanser, olika gorillaraser osv.

Till sist kan man inte jämföra antal år människan funnits med antal år hunden funnits. En hund kan reproducera sig efter två år, en människa efter 15 kanske, vilket innebär att hunden hinner omsätta många fler generationer än en människa på samma tid.

Sorry.:krama

Jag tror att ordet ras är på väg bort. Vi vänder och vrider oss ut och in för att hitta ett sätt att slippa ordet. Vi använder ju ordet på ett annat sätt än t.ex jänkarna, dom har ju breed istället.

Men då innebär ju det att åsnan och hästen är samma art men olika ras? eller fattar jag fel? men dom nuppar ju så då blir dom....:va

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Inte med versionsnummer.

Fortfarande fel.
"Heltal = stora förändringar, ny funktionalitet och ofta nytt gränssnitt.
tiondel = funktionalitet adderat, men mest utveckling/komplettering av existerande funktioner.
hundradel = mindre ändringar av funktioner, buggfixar."

2.1<2.11<2.2

Edit: Nu gällde just det här fallet programvara. Men det är liknande system inom annat.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
11 är högre än 2. :) /geek

:huvet :brinnerup :tummenupp

Fortfarande fel.
tiondel = funktionalitet adderat, men mest utveckling/komplettering av existerande funktioner.

2.1<2.11<2.2

Jamen vafan hur skall ni ha det.

jaja, alla fatt väl hoppas jag.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fortfarande fel.

2.1<2.11<2.2

Tyvärr, det finns ingen regel för hur versionsnummer stegas uppåt. :)
Och hur förklarar du
2.1.6.0._016P som versionsnummer? Och hur avrundar du det? ;) (Japp, det är ett riktigt versionsnummer, och hag exkluderade byggnumret bara för att jag inte kommer ihåg det utantill. >.<)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tyvärr, det finns ingen regel för hur versionsnummer stegas uppåt. :)
Och hur förklarar du
2.1.6.0._016P som versionsnummer? Och hur avrundar du det? ;) (Japp, det är ett riktigt versionsnummer, och hag exkluderade byggnumret bara för att jag inte kommer ihåg det utantill. >.<)

Ofast är det så.
Men jag törs garantera att versionsnummer:
2.2.3.0._16P är en senare version.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Men om vi bortser från rasbiologin och koncentrerar oss på det GuW skrev, om kärnfriska människor utan psykiska åkommor och släktsjukdomar (kräfta osv) endast parar sig med folk som är lika friska som dom själva i ett antal generationer borde väl ungarna till slut vara betydligt rejälare än kreti och pletis snorisar?

Eller så skapar man en ny genetisk defekt skulle jag tro.

Min hund har kanon stamtavla med 16 led av friska vinnarhundar.
Dock fick 2 kullsyskon hjärntumör och epilepsi :död
Så det verkar som det kommer saker från ingenstanns

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Fortfarande fel.

2.1<2.11<2.2

Edit: Nu gällde just det här fallet programvara. Men det är liknande system inom annat.

Fel fel fel, 2.11.0 kommer alltid vara senare version än 2.2.0

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ofast är det så.
Men jag törs garantera att versionsnummer:
2.2.3.0._16P är en senare version.

Faktum är att jag tror inte jag sett mer än kanske två versionsnummer där 2.2 hade varit efter 2.11...
Men som sagt, det finns ingen generell regel för hur de ska ökas.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ny fråga:

Vid verisionsnummer baserat på endast två siffror typ 2.1 osv. i vilken följd hamnar nedanstående?

3.22

1.45

1.44

1.454

3.213

3.197

BusAnna

&#1729;&#1605;&#1740;&#1588;&#1729; &#1570;&#1582;
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Sorry.:krama

Jag tror att ordet ras är på väg bort. Vi vänder och vrider oss ut och in för att hitta ett sätt att slippa ordet. Vi använder ju ordet på ett annat sätt än t.ex jänkarna, dom har ju breed istället.

Kulturer eller populationer kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Eller så skapar man en ny genetisk defekt skulle jag tro.

Min hund har kanon stamtavla med 16 led av friska vinnarhundar.
Dock fick 2 kullsyskon hjärntumör och epilepsi :död
Så det verkar som det kommer saker från ingenstanns

Dom friskaste hundar jag känner är samtliga blandraser.

Alla hundraser har någon defekt som är vanlig på den rasen, höftledsdysplasi, ögonsjukdomar osv, men det accepteras i viss mån.

Min Jobbarkompis har en "rondellhund" som är resultatet av att två andra fyrvägskorsningar parade sig, hon är kärnfrisk och godmodig, precis som båda föräldrarna.

Dock är det ganska lätt att identifiera lite Bordercollie i hennes betende/utseende.

BusAnna

&#1729;&#1605;&#1740;&#1588;&#1729; &#1570;&#1582;
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Men då innebär ju det att åsnan och hästen är samma art men olika ras? eller fattar jag fel? men dom nuppar ju så då blir dom....:va

Dom parar sig inte i det fria, men om de gör det så blir avkomman inte fertil. Mulåsnor kallas de.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Ni vågar alltså inte ställa frågor om versionsnummer, är det så? :sverker

Skärpning nu, frågor man verkligen inte vågar ställa är:

- Tror du att din civilstatus går att härleda både till det faktum att du är estetiskt utmanad SAMT att du avger en doft som får sopgubbar att fly till skogs?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni vågar alltså inte ställa frågor om versionsnummer, är det så? :sverker

Skärpning nu, frågor man verkligen inte vågar ställa är:

- Tror du att din civilstatus går att härleda både till det faktum att du är estetiskt utmanad SAMT att du avger en doft som får sopgubbar att fly till skogs?

I mitt fall kan det vara så!

Fast ändå inte, det finns tjejer med så dålig syn/smak så att även jag har fått erbjudanden, men då har jag avböjt, inte fan vill jag ha en tjej som har så låga krav...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati