Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur får man bäst bort målarfärg från skinnklädsel?
Ingen aning, är det Maseratin igen?

maserati-paint--5592ad2b23580.jpg
maserati-paint--5592ad2b23580.jpg

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Tanken finns OM det inte är för jävla mycket pyssel för att få ihop grejorna.

Men nyaste versionen av R1 decattad o bänkad sägs ju spotta ur sig 220 hp+ o hur kan detta vara fel?
Va tusan, du har ju Sveriges snålaste mc-motor just nu, kan du inte vara nöjd med det ?
Kul att du gillar utmaningar, kör hårt.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var får man tag på fluss på flaska för elektronik i butik, förutom Elfa? Har fått ett problem med displayen i bilen, och trolig orak är kallödningar. Tänkte försöka löda om men fördelen borde vara att ha på flussmedel och sedan värma tennet igen utan att tillföra nytt (om det inte behövs) som innehåller flussmedel. De jag sett är för att löda vattenrör.

Bor söder om Sthlm, kan åka till Solna, men undviker helst Essingeleden.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var får man tag på fluss på flaska för elektronik i butik, förutom Elfa? Har fått ett problem med displayen i bilen, och trolig orak är kallödningar. Tänkte försöka löda om men fördelen borde vara att ha på flussmedel och sedan värma tennet igen utan att tillföra nytt (om det inte behövs) som innehåller flussmedel. De jag sett är för att löda vattenrör.

Kanske kan vara det du söker. Kjell finns ju på södra sidan iaf.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

https://www.kjell.com/se/produkter/...el/weller-lw25-flussmedel-i-vatskeform-p40376 kanske finns på baksidan av stan.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Inte för att vara grinig, men min text: Fluss på flaska för eletronik
Förklarande text om LW25 hos Kjell: Ej anpassad för lödning av elektronik

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Förbetalt visamasterokq8-kort är det något som fungerar problemfritt? Anledningen är idétorka i present, kontanter går bort och specifika butiksspecifika presentkort är väl som att kasta pil på en karta. Finns säkert för hela shåppingcentrum men ja, swish kändes lite tråkigt. Vill minnas från tiden när jag hade kassakunder att det strula för dom men det kan lika gärna varit att dom röstat nej till Skatteverket, inte hade stålars eller var kodsenila.

Nog krångel, är det ett fungerande koncept? Något som är att föredra mot något annat och var köper man ett påfyllbart plastkort lämpligast? Har googlat men det säger väl inte så mycket om det faktiskt fungerar, typ.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kom på en ny genifråga..

Är ingen lastbilsfrasse men lastar lite ibland, lastväxlare och kanske mindre bilar har inte helt sällan trägolv typ balkar som golv. Nu pratar vi dessutom inte oavkortat om skuttfirmor utan tveksamma balkar är inget sällsynt och då är jag inte gammal i gemet men sett det ena o tredje under det knappa halvår jag varit med och lasta, lite.

Idag blev jag ombedd att köra på en 8 tons maskin utan att veta på kilot, chauffören hade aldrig rattat modellen och frågade därav. Naturligtvis kontra jag med att då är det ju perfekt att passa på men så var jag själv inte modigare för ett par par månader sen och dryga mig inte mer än så. Ramperna till flaket på backen i detta fall var ej nedfällda för att hamna på mitten men jag ställde upp mig bakom dom medan chauffören såg nöjd ut och vinka mig framåt, bredden var nog högst höftad utan att ha sett maskin innan men det var tillräckligt trovärdigt. Väl uppe på flaket svängde jag för att hamna på mitten och *kabrak*, vingla till lite som sig bör och jag fortsatte fram tills det var bra. Väl ur maskin fråga jag vad jag kört sönder men fick till svar att golvet inte var helt bra.. som vanligt. Alltså Vasaskeppet ser förmodligen mint ut som jämförelse, en eller flera balkar hade knäckts och dom uppskattade 8 tonen är inte något särskilt i sammanhanget även om punktbelastningen är ganska hög för den specifika maskinen och jag smög förmodligen fram.

Varför kör Dom omkring med gammalt skrot? Är det inte bara att byta ut trä för skit och ingenting på ett flak? Menar alternativet om det brakar under färd och surrningen inte längre duger borde väl vara en tillräcklig skrämselfaktor, väl?

Eller är alla idioter?

Jobbade med en fd chaufför för ett gäng år sen med förmodat hyfsat alfabet på lappen (vilket inte det yrket krävde i samma utsträckning) och där fick jag förklaringen att lastbilsyrket givits upp p.g.a. en lågbegåvad bransch. Inte för att trampa på tår.. men ändå.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kom på en ny genifråga..

Lastbilsbranchen
Det är en branch med tighta marginaler IOM att inte vi på allvar stoppar utländksa förare som myglar.

Chaufförerna vill ha bra grejor, ägarna vill inte lägga ut pengar, någonstans däremellan hamnar underhållet.

Dom flesta chaufförer är glada om dom får en röd lysdiodsskylt i hytten istället för nytt golv på trailern.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kan förstå att det ställer till det men tror tyvärr inte det är svaret för att inte kunna prioritera träbalkar =) Rätt säker på att merparten av dessa firmor jag träffar inte lider av den konkurrensen till den grad utan dom har sin verksamhet lite bredare än att bara konkurrera med billig frakt. Kan väl tilläggas att vi och alla som själva hämtar/lämnar har bokstavligen noll utländsk konkurrens och vi flyttar ganska många ton om dagen.

Men jag ska banne mig ringa och fråga något chefsämne nästa gång jag ser detta, typ på måndag ;)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Problemet med transportbranschen bottnar i att stora företag endast ser pengar. Med andra ord, de som håller i kontrakten (de stora kontrakten) ser endast siffror, utan kontakt med verkligheten.

Därav får transportbolag (ofta speditörer) med låga marginaler, pressad personal, som inte betalar för kompetens, utan anlitar billiga åkare som fuskar, alla avtal.
För "De vann upphandlingen".

Att de inte kan plocka upp något och köra det dit det skall, absolut inte utan att ha sönder det, förefaller vara helt ointressant.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Förbetalt visamasterokq8-kort är det något som fungerar problemfritt? Anledningen är idétorka i present, kontanter går bort och specifika butiksspecifika presentkort är väl som att kasta pil på en karta. Finns säkert för hela shåppingcentrum men ja, swish kändes lite tråkigt. Vill minnas från tiden när jag hade kassakunder att det strula för dom men det kan lika gärna varit att dom röstat nej till Skatteverket, inte hade stålars eller var kodsenila.

Nog krångel, är det ett fungerande koncept? Något som är att föredra mot något annat och var köper man ett påfyllbart plastkort lämpligast? Har googlat men det säger väl inte så mycket om det faktiskt fungerar, typ.
Be att få mottagarens bankkonto och sätt in pengarna på det.
Om det är en yngre kanske ordna bankkonto med kort med lite insatta pengar.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Problemet med transportbranschen bottnar i att stora företag endast ser pengar. Med andra ord, de som håller i kontrakten (de stora kontrakten) ser endast siffror, utan kontakt med verkligheten.

Därav får transportbolag (ofta speditörer) med låga marginaler, pressad personal, som inte betalar för kompetens, utan anlitar billiga åkare som fuskar, alla avtal.
För "De vann upphandlingen".

Att de inte kan plocka upp något och köra det dit det skall, absolut inte utan att ha sönder det, förefaller vara helt ointressant.

Ptjae det ska jag inte påstå att det inte ligger något i, men måste ändå undra om det ens är dyrt att byta trä på ett flak? Kan väl omöjligen vara raketforskning och materialet är väl inga pengar i sammanhanget även om världen gjort dom några tior dyrare just nu.

Be att få mottagarens bankkonto och sätt in pengarna på det.
Om det är en yngre kanske ordna bankkonto med kort med lite insatta pengar.

Nja sätta in stålars är lika "kul" som en swish vilket skulle gå bra men jag får se om jag kanske kommer på något skojigare, har väl tvåochenhalvdag på mig ändå. Kollade lite på någon slödriven eltransport, typ Vässla eller så men det var en väldans djungel att sätta sig in i.. omständigt sånna här tillfällen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ptjae det ska jag inte påstå att det inte ligger något i, men måste ändå undra om det ens är dyrt att byta trä på ett flak? Kan väl omöjligen vara raketforskning och materialet är väl inga pengar i sammanhanget även om världen gjort dom några tior dyrare just nu.
Det är nog inte fråga om några tior direkt.
Beroende på hur stort flak vi talar om så kan det väl vara fråga om mellan 5&10k nog i material.
Kanske inte mycket för dig, men säkert mycket för någon.
Att ekipaget är out of business någon dag är nog ett större krux i de flesta fall.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mm men riskanalysen ingen bevisligen gör borde peka åt ett annat håll, får väl hoppas blåbärskontrollerna är dyra för dom som förtjänar det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år