Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Perfekt gympa för en redan halvseg hjärna.

Min helsega hjärna orkar inte ta reda på det, men svaret finns därute...

Tidigare brukade jag träffa både Patrik Nordkvist och Gabriella Stenberg ibland (båda fysiker/rymdfysiker och frågebesvarare på TV) men inte nu längre.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Varför måste fragmenten färdas så snabbt? De rör sig ju mot oss oavsett hastighet, och alltså med kortare avstånd för ljuset att nå dem för varje sekund de färdas?
… samtidigt som ljuset från ursprungskroppen färdas mycket mycket snabbare än fragmenten. Ljusets hastighet är så hög i förhållande till fragmentens så fragmentens resa är försumbar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
- Varför måste fragmenten färdas så snabbt? De rör sig ju mot oss oavsett hastighet, och alltså med kortare avstånd för ljuset att nå dem för varje sekund de färdas?

Kan du höra ljudet av ett flygplan två gånger om det färdas mot dig i underljudsfart?

Om det istället flyger i överljudsfart, från vilken punkt hör du först/sist ljudet?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
… samtidigt som ljuset från ursprungskroppen färdas mycket mycket snabbare än fragmenten. Ljusets hastighet är så hög i förhållande till fragmentens så fragmentens resa är försumbar.
- Försumbar är ett icke-definitivt uttryck : )

Men du säger då alltså att man kan inte samtidigt i ett teleskop observera den himlakroppen som man nu observerar, och i ett annat teleskop observera de delar av den som nu är på väg genom rymden mot observatören? De som alltså färdats extremt länge från explosionen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Kan du höra ljudet av ett flygplan två gånger om det färdas mot dig i underljudsfart?

Om det istället flyger i överljudsfart, från vilken punkt hör du först/sist ljudet?
- Jag vet inte, det är ju ingen optisk observation. Men om jag förflyttades 1 miljon år framåt i tiden, kanske jag skulle se ljudbangsmolnet som det uppstod för 1 miljon år sedan?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Försumbar är ett icke-definitivt uttryck : )

Men du säger då alltså att man kan inte samtidigt i ett teleskop observera den himlakroppen som man nu observerar, och i ett annat teleskop observera de delar av den som nu är på väg genom rymden mot observatören? De som alltså färdats extremt länge från explosionen.
- Jag vet inte, det är ju ingen optisk observation. Men om jag förflyttades 1 miljon år framåt i tiden, kanske jag skulle se ljudbangsmolnet som det uppstod för 1 miljon år sedan?
Nu ger jag upp. ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Därför att ljuset du ser av en hel planet alltid kommer att köra ifrån fragmenten från en explosion. (så länge ljuset rör sig fortare än dem)

Du ser fragmenten när ljuset från dem kommit hit, om 28000000 år minus vad de hunnit ta sig hitåt på den tiden.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ska man bli orolig när hustrun kommer med en Marketplaceannons på en Tomos moppe och säger att den var "söt" 3 dagar före sin födelsedag?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ska man bli orolig när hustrun kommer med en Marketplaceannons på en Tomos moppe och säger att den var "söt" 3 dagar före sin födelsedag?
Beroende på hennes ålder är det kanske dig man ska oroa sig för? :va ;)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Nästa fråga, jag har dragit ut på att ringa på två hojannonser som jag verkligen velat ha, och då missat dem men jag har samtidigt bjudit på ett par objekt som jag nog egentligen inte vill ha.
Varför?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Nästa fråga, jag har dragit ut på att ringa på två hojannonser som jag verkligen velat ha, och då missat dem men jag har samtidigt bjudit på ett par objekt som jag nog egentligen inte vill ha.
Varför?
För att du är ytlig och endast vill ha uppmärksamhet. Det är därför du bjuder på hojar du inte vill ha och det är därför du kände att du måste skriva ett inlägg om det.

Varsågod.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För att du är ytlig och endast vill ha uppmärksamhet. Det är därför du bjuder på hojar du inte vill ha och det är därför du kände att du måste skriva ett inlägg om det.

Varsågod.

För många många år sedan (innan Blocket) vet jag en snubbe som varje torsdag inte utförde någotsomhelst vettigt arbete, utan satt med tidningens annonsbilaga och ringde på annonser hela dagen, på allt mellan traktorskopor och farmartankar och givetvis vartenda fordon som las ut.

Han köpte aldrig något, han budade ytterst sällan, utan han ringde bara och surrade.

Det gick så långt att (han hade ett ovanligt efternamn) folk började skriva i sina annonser "XYZsson behöver inte ringa"
Till slut slutade tidningen att ta med den raden i annonserna :hihi

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Frågan är.

Vart skall man åka i dag på hojen?
Mäjens glasscafe.

Riktpunkter;

Sikhall - Hunneberg - Örslösa - Mäjens Glasscafe - Främmestad - Åsaka - Upphärad - Vänster i Upphärad och sikta på Prässebo - fortsätt ner mot Nygård och sen höger mot Göta - Västra sidan av älven upp till Båberg och sen vidare norröver efter eget huvud.

Då har du att göra i någon timme eller två, med riktigt fina vägar.

Lycka till nu.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mäjens glasscafe.

Riktpunkter;

Sikhall - Hunneberg - Örslösa - Mäjens Glasscafe - Främmestad - Åsaka - Upphärad - Vänster i Upphärad och sikta på Prässebo - fortsätt ner mot Nygård och sen höger mot Göta - Västra sidan av älven upp till Båberg och sen vidare norröver efter eget huvud.

Då har du att göra i någon timme eller två, med riktigt fina vägar.

Lycka till nu.
Det tar vi sa tjuven glass är gott.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Går det få en USB-sticka att autostarta musik, eller gäller det bara musik på CD/DVD-skivor?
I det här fallet gäller det en "dum" bluetooth-högtalare som har USB-uttag men sen enbart volymknappar och on/off typ.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Går det få en USB-sticka att autostarta musik, eller gäller det bara musik på CD/DVD-skivor?
I det här fallet gäller det en "dum" bluetooth-högtalare som har USB-uttag men sen enbart volymknappar och on/off typ.
Förmodligen inte, det beror ju helt på högtalaren.
Det finns säkert att köpa "presentationshögtalare" som autostartar innehållet.

Jag var inblandad i ett "konstprojekt" som skulle spela upp fågelljud så fort det ficks ström, dock inte tillräckligt inblandad för att veta hur dom löste det, men jag har för mig att det var dedikerad hårdvara och ljud på SD kort...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Funkar det att köra hojen (CBR1000RR-06) på E85 eller är det en dålig idé?
Varför?
Du får 30% högre förbrukning vilket gör bränslet ännu dyrare.
Du får problem med o-ringar, packningar, slangar, plast i bränslepump mm.
Du måste mappa / bestycka om för den högre förbrukningen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år