Frågor man vågar ställa

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Varför?
Du får 30% högre förbrukning vilket gör bränslet ännu dyrare.
Du får problem med o-ringar, packningar, slangar, plast i bränslepump mm.
Du måste mappa / bestycka om för den högre förbrukningen.
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
- Ditt svar är alltså "dålig idé" ?
Jag tänkte eftersom många bilar går bra att köra utan att de tar skada o utan att om-mappas.
Det är för att de är byggda för E85 från början.
Min V70 kollar förhållandet etanol / bensin efter varje gång tanklocket varit öppet.
Det tar ca 15 min körning enl Volvo för bilen att mappa om sig om man går från en tank bensin till en tank etanol eller tvärt om.
Hur den hanterar alla möjliga mellanliggande blandningsförhållanden vet jag inte.
På de dryga 10 år vi haft bilen har den fått full tank etanol max 20 gånger, de gånger jag kunnat räkna hem det ekonomiskt. 30% lägre pris på etanolen plus 1 krona litern för att kompensera för extra körning till makcen så har det gått jämt upp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sonen har en Biofuel Saab, den har fått exakt en tank Etanol sedan han köpte den, för att prova (SAAB lovar ju liiiite bättre prestanda på Etanol)
Ekonomiskt har det aldrig varit lönt det.

Där skulle man ju definitivt kunna styra över kunder som har bilar som klarar det med lägre beskattning på etanolen, istället för att tvinga folk som har fordon som inte är tänka för det att köra på 10%

Jag tror att sonen skulle gå med på att köra sin Biofuel på etanol om han fick köra 9 andra av sina fordon på ren bensin
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En hink med ett hål i är ju en trasig/dålig hink.

Hur många hål måste en hink ha för att bli en bra korg?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är för att de är byggda för E85 från början.
Min V70 kollar förhållandet etanol / bensin efter varje gång tanklocket varit öppet.
Det tar ca 15 min körning enl Volvo för bilen att mappa om sig om man går från en tank bensin till en tank etanol eller tvärt om.
Hur den hanterar alla möjliga mellanliggande blandningsförhållanden vet jag inte.
På de dryga 10 år vi haft bilen har den fått full tank etanol max 20 gånger, de gånger jag kunnat räkna hem det ekonomiskt. 30% lägre pris på etanolen plus 1 krona litern för att kompensera för extra körning till makcen så har det gått jämt upp.
Korrekt, förutom att 30% räcker inte till i min erfarenhet. Den har säkerligen flexfuel-sensor och korrigerar mappen löpande. 15min lär vara en genomsnittlig höftning.
Har skjutit i ethanol någon gång när plånboken varit för mager för 95'an, eller nu när sopoan skjöt i höjden (Tack ryssjävlar) så låg ethanol någon vecka efter.
Min V70 2.5FT klarar sig på en liter milen 95'an men E85 så brukar det gå över 1.4.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Korrekt, förutom att 30% räcker inte till i min erfarenhet. Den har säkerligen flexfuel-sensor och korrigerar mappen löpande. 15min lär vara en genomsnittlig höftning.
Har skjutit i ethanol någon gång när plånboken varit för mager för 95'an, eller nu när sopoan skjöt i höjden (Tack ryssjävlar) så låg ethanol någon vecka efter.
Min V70 2.5FT klarar sig på en liter milen 95'an men E85 så brukar det gå över 1.4.

Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...

Du verkar ha svårt att förstå vad du läser och du har nu dessutom justerat ditt tidigare påstående.

Baserat på energimängden så har SJP alldeles rätt. Det ska dra mer än 30% mer med E85 än med bensin.

Men du påstod tidigare att 10% sprit i bensinen ökade bränsleförbrukningen med mer än 10% ungefär som att spriten skulle sakna energiinnehåll.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
30% give or take några % är min uppfattning, kan säkert skilja mellan fordon och årsmodeller.
Min 2,5FT är en -08, -09 fick de ca 30hk mer och det kan säkert påverka åt något håll.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vänta bara så kommer det någon expert och förklarar för dig att det är omöjligt baserat på energi innehållet i etanolen och resultat i labb.







Men det är exakt dom siffror jag har hört från andra också...
Det är mycket väl möjligt att energiinnehållet dikterar ett teoretisk behov av att bränna 30% mer e85 för att få ut samma effekt som 95'an, men åtminstone min bil kommer i så fall närmare att utnyttja all energi i bensinen den förbränner än i etanolen.
För verkligheten ligger på drygt 40%, men det beror ju också på förhållanden då en förbränningsmotors effektivitet påverkas av många faktorer, inte minst utväxling/varvtal och temperatur.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du verkar ha svårt att förstå vad du läser och du har nu dessutom justerat ditt tidigare påstående.

Baserat på energimängden så har SJP alldeles rätt. Det ska dra mer än 30% mer med E85 än med bensin.

Du verkar ha svårt att läsa också, för han säger att den drar 40% mer.

Och då är hans bil tillverkad för att gå på etanol dessutom.

Så en bil som var tillverkad helt utan tanke på etanol-piss i tanken kanske inte optimerar lika bra som hans?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du verkar ha svårt att läsa också, för han säger att den drar 40% mer.

Och då är hans bil tillverkad för att gå på etanol dessutom.

Så en bil som var tillverkad helt utan tanke på etanol-piss i tanken kanske inte optimerar lika bra som hans?

Ja någon av oss har i alla fall svårt att läsa, jag ser inte några 40% jag ser bara att han skriver att förbrukningen ökar mer än 30%.
Men vare sig det är 30 eller 40% så går tydligen hans motor effektivare på etanolpisset för den borde dra 48% mer etanol än bensin.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För verkligheten ligger på drygt 40%, men det beror ju också på förhållanden då en förbränningsmotors effektivitet påverkas av många faktorer, inte minst utväxling/varvtal och temperatur.

Drygt 40% kan ju vara 44% också på E85.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Brukar emellanåt tanka E85 i mina icke-etanolbilar, mest för att sota ur lite.
Min förbrukning brukar bara stiga 15%.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Brukar emellanåt tanka E85 i mina icke-etanolbilar, mest för att sota ur lite.
Min förbrukning brukar bara stiga 15%.

Mina icke etanolbilar skulle inte ens starta på E85
Farsan fick problem vid 50% på en modern men icke etanol bil

Edit, jag provade på en Golf 3 jag hade, slog i en 5l dunk etanol när det var tomt, den startade på bensinen som var kvar i systemet men började gå risigare och risigare till slut svarade den inte alls på gasen och stannade, sedan fick vi starta den med startgas efter att vi hade slagit i bensin tills vi hade fyllt hela bränslesystemet med bensinblandning
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Mina icke etanolbilar skulle inte ens starta på E85
Farsan fick problem vid 50% på en modern men icke etanol bil

Edit, jag provade på en Golf 3 jag hade, slog i en 5l dunk etanol när det var tomt, den startade på bensinen som var kvar i systemet men började gå risigare och risigare till slut svarade den inte alls på gasen och stannade, sedan fick vi starta den med startgas efter att vi hade slagit i bensin tills vi hade fyllt hela bränslesystemet med bensinblandning
Mitt i vintern?

Mina bilar börjar få startproblem med E85 när temperaturen närmar sej nollan, men är motorn varm är det inga problem att köra vidare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mitt i vintern?

Mina bilar börjar få startproblem med E85 när temperaturen närmar sej nollan, men är motorn varm är det inga problem att köra vidare.

Nej, det var sommar, men en budget golf från den tiden har inte speciellt avancerad insprutning, det fanns en konverteringsinstruktion för den på etanolbil.nu , men det kändes inte lönt för den eventuella besparing som man skulle kunna göra.

Sedan blev etanolen så dyr att det skulle ha varit förlust att köra på etanol.

Om jag minns rätt skulle man höja bränsletrycket med en ny regulator och koppla in sig på någon kallstartskrets för att lura systemet att gå fett nog vid start
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top