Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sonen kör lastbil, lyckligtvis för en bra firma, men många av hans kompisar som kör åt andra firmor får nästan skäll för att dom byter ut trasiga sidomarkeringsljus eller vill ha nya spännband när dom är så fransiga att dom knappt går att dra igenom spännaren.

Kör man åt ett stort åkeri anses man vara den bäste anställda om man aldrig vill laga något

Det går ju att plugga en brusten bromsslang på släpet med en bult vid sidan av vägen, sitter bulten sen kvar så finns det ju ingen anledning att byta slangen förän det ska besiktas.

Sen ska vi inte tala om utländska ekipage som har böjt sig på mitten och svankar som en slaktfärdig gammal häst...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Finns väl knappt ens sån män i Sverige? Man går ju i konkurs om man skulle försöka livnära sig på sånt så den skulle i de flesta fall blivit bojsänke eller hamnat på metallåtervinningen, undantaget en handfull svenska män som gör det som hobby, och en hel jäkla massa hens som ställer den som prydnad eller bygger om den till en blomvas eller ett rangligt bord.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Finns väl knappt ens sån män i Sverige? Man går ju i konkurs om man skulle försöka livnära sig på sånt så den skulle i de flesta fall blivit bojsänke eller hamnat på metallåtervinningen, undantaget en handfull svenska män som gör det som hobby, och en hel jäkla massa hens som ställer den som prydnad eller bygger om den till en blomvas eller ett rangligt bord.
Tänkte nog mest på att hon ser så nöjd ut när hon skruvar i gammal skit o får det att funka, våra facebock/ticktock damer målar ju naglar o på sin höjd visar någon designad tallrik med mat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tänkte nog mest på att hon ser så nöjd ut när hon skruvar i gammal skit o får det att funka, våra facebock/ticktock damer målar ju naglar o på sin höjd visar någon designad tallrik med mat.
Det finns massor med tjejer som skruvar i gammal skit och får det att fungera.

Men dom tiktokar eller youtubar inte i någon större utsträckning, så man ser dom aldrig där.

På tiktok/youtube ser du bara såna där "influensers" med två frukostkorvar till läppar och välmålade hor-klor som gör att dom inte ens kan torka sig i röven.
(jag tänker bland annat på hon i swappiereklamen som inte ens kan stänga munnen)

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Är det en österrikare i flamencokläder? Spec är ju hysteriskt lik en österrikare och österrikare i svensk folkdräkt, så att säga.

Står i begrepp att byta hoj och gasgas dök upp.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Är det en österrikare i flamencokläder? Spec är ju hysteriskt lik en österrikare och österrikare i svensk folkdräkt, så att säga.

Står i begrepp att byta hoj och gasgas dök upp.
Jo, det är väl samma alla tre nu?

Boris borde veta allt och lite till om dom där, han körde GasGas förr och KTM nu

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Villhöver en sån. Idag åkte triplen ut på blocket.
Jag såg någon video på Youtube där dom testade en KTM, en Husqvarna och en GasGas av samma storlek mot varandra, och det skiljde ju lite i fjädringskomponenter och sånt, samt utväxling.

Boris vore rätt kille att konsultera, men jag vet inte hur man åkallar honom, lägger man trasiga KTM delar i ett pentagram och eldar en skvätt tvåtaktsolja?

Men han är ju aktiv(are) på facebook om du har sånt

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag såg någon video på Youtube där dom testade en KTM, en Husqvarna och en GasGas av samma storlek mot varandra, och det skiljde ju lite i fjädringskomponenter och sånt, samt utväxling.

Boris vore rätt kille att konsultera, men jag vet inte hur man åkallar honom, lägger man trasiga KTM delar i ett pentagram och eldar en skvätt tvåtaktsolja?

Men han är ju aktiv(are) på facebook om du har sånt
Facebook har inte mig...

Men sett till min kompetens så spelar nog de små skillnader mellan de trenne varumärken vi talar om akademisk roll.

Har haft 640 och 701 innan. Så naturligt steg för att få triss i ägandeskap blir då 700. Plus att femåringen här hemma länge tyckt att jag ska ha en röd hoj. Fast hon valde också suröl till pappan som fredagsöl en gång, så kanske inte att lita på? ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Facebook har inte mig...

Jag tror du kan kolla in Boris KTM service ändå.

Annars kan du ju läsa den här:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om man kikar på en avlägsen himlakropp i ett av dagens superteleskop, som nu när man upptäckt en stjärna på 28 miljarder ljusårs avstånd, ser man den alltså som den såg ut för x miljarder år sedan.
Men den exploderade sedan, så...borde man då också kunna fragmenten av den på t.ex. 10 miljarder ljusårs avstånd? Dvs. se den både innan och efter explosionen i princip samtidigt?

Alternativ 2 är ju att jag dröjt för länge med kaffet idag, och därmed tänker som en lågpannad avfälling?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man kikar på en avlägsen himlakropp i ett av dagens superteleskop, som nu när man upptäckt en stjärna på 28 miljarder ljusårs avstånd, ser man den alltså som den såg ut för x miljarder år sedan.
Men den exploderade sedan, så...borde man då också kunna fragmenten av den på t.ex. 10 miljarder ljusårs avstånd? Dvs. se den både innan och efter explosionen i princip samtidigt?

Alternativ 2 är ju att jag dröjt för länge med kaffet idag, och därmed tänker som en lågpannad avfälling?

Det förutsätter ju då att fragmenten har färdats med ljusets hastighet

Drick mera kaffe, det ska jag göra

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Det förutsätter ju då att fragmenten har färdats med ljusets hastighet

Drick mera kaffe, det ska jag göra
- Nja, gör det verkligen det? Jag ställer om teleskopet så det fokuserar på föremål närmre än det förstnämnda avlägsna, o då borde jag se de de delar/fragment som färdats ut från explosionen och närmre mig...väl? Kortare avstånd = senare i tiden.

Om man tänker sig två separata superteleskop, ett som kikar på den hela ursprungsstjärnan som då alltså är ett tidsdokument 28 miljarder ljusår bakåt i tiden, och ett som kikar på en del av den stjärnan som färdats mot teleskopet i sådär 10 miljarder år...ljusår eller inte...så ser man väl båda kropparna samtidigt?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, men ser du fragmenten så finns ju inte planeten kvar i bakgrunden

Det blir som en film som du har pausat och spolar fram och tillbaka i, du ser bara en bildruta åt gången oavsett var på tidlinjen av filmen du sätter markören.

Tror jag

Jag har för mig att något program på TV där barn fick ställa frågor tog upp det här, men jag minns inte svaret.

Du kan fortfarande ha rätt

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jo, men ser du fragmenten så finns ju inte planeten kvar i bakgrunden

Det blir som en film som du har pausat och spolar fram och tillbaka i, du ser bara en bildruta åt gången oavsett var på tidlinjen av filmen du sätter markören.

Tror jag

Jag har för mig att något program på TV där barn fick ställa frågor tog upp det här, men jag minns inte svaret.

Du kan fortfarande ha rätt
- Man kan ju närsomhelst zooma in på ursprungsstjärnan o se den som den såg ut för x antal miljarder år sedan...men man kan ju också se "bitarna" av den som färdats länge och alltså är närmre oss nu då.
Om man har två teleskop, kan man väl i det ena hela tiden se den ursprungliga stjärnan ända tills det har gått så många miljarder år som det tog för ljuset att nå oss, medan man i det andra kikar på stjärnans delar som de ser ut färre ljusår/tid bort då.

Hela konceptet där ljuset och dess hastighet är alltid svårgreppbart, tycker jag.
Perfekt gympa för en redan halvseg hjärna.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
- Nja, gör det verkligen det? Jag ställer om teleskopet så det fokuserar på föremål närmre än det förstnämnda avlägsna, o då borde jag se de de delar/fragment som färdats ut från explosionen och närmre mig...väl? Kortare avstånd = senare i tiden.

Om man tänker sig två separata superteleskop, ett som kikar på den hela ursprungsstjärnan som då alltså är ett tidsdokument 28 miljarder ljusår bakåt i tiden, och ett som kikar på en del av den stjärnan som färdats mot teleskopet i sådär 10 miljarder år...ljusår eller inte...så ser man väl båda kropparna samtidigt?
Som guw skriver så måste fragmenten färdas snabbare än ljuset under miljarder år. Det går inte.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Som guw skriver så måste fragmenten färdas snabbare än ljuset under miljarder år. Det går inte.
- Varför måste fragmenten färdas så snabbt? De rör sig ju mot oss oavsett hastighet, och alltså med kortare avstånd för ljuset att nå dem för varje sekund de färdas?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år