Frågor man vågar ställa

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte ett skit, gissar jag.

Sociala nätverk missar mig.
Jag ser det här forumet som ett socialt nätverk. Inte lika kontrollerat som Facebook och liknande, men ändå.
Utan nätverkande hade det här varit förbannat tråkigt. Som att ha en blogg utan möjlighet att kommentera, typ.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag ser det här forumet som ett socialt nätverk. Inte lika kontrollerat som Facebook och liknande, men ändå.
Utan nätverkande hade det här varit förbannat tråkigt. Som att ha en blogg utan möjlighet att kommentera, typ.
Poäng till dig gällande forumet.

Säger som Peter Dalle, -Tänke inte på det...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad missar jag som aldrig använt TikTok?
Ingen aning, jag har inte använt det själv, jag ser bara klipp som flyter upp på Youtube, men flera har tagit upp just hur träffsäker algoritmen är, och hur den kartlägger användarna ner till vilken färg på tandborsten dom föredrar.

Och datan hamnar i register i Kina.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Om jag har en likström motor typ Rc motor o vill vartalsstyra den till ett specifikt rpm. Är det så enkelt att man sätter ett fast motstånd där normalt gasreglaget kommer in från radiostyrningen? ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om jag har en likström motor typ Rc motor o vill vartalsstyra den till ett specifikt rpm. Är det så enkelt att man sätter ett fast motstånd där normalt gasreglaget kommer in från radiostyrningen? ?
Absolut billigast är en fast resistor men fränare är en justerbar styrning. Sök på "78XX as a variable voltage regulator" i länken:

Vill man vara über-top-notch kör man med pulsbreddsmodulering och räknar motorns varvtal som styrning.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Enklast är väl att börja kika på något hobbyprojekt som t.ex:
Skall sätta mej in i detta det känns precis lagom onödigt,

Men med pulserna så borde man ju kunna få en diod att blinka i takt med motorns av o på o då borde det gå att få till som ett motor rpm stroboskop som på skivspelare som har variabel pitch.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det ringde en kille till jobbet idag och ville köpa resistorer. Det är egentligen inget konstigt, men det visade sig att han ville ha två olika värden med tight tolerans och bara 12 st. Tusen gånger så många hade jag nog kunnat lösa även om "blåa med ränder" kostar ganska lite. Vem hänvisar man såna frågor till år 2022? Mitt standardsvar till alla hemmapulare är Electrokit i Malmö, men jag har inte haft kontakt med dem på år och dar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det ringde en kille till jobbet idag och ville köpa resistorer. Det är egentligen inget konstigt, men det visade sig att han ville ha två olika värden med tight tolerans och bara 12 st. Tusen gånger så många hade jag nog kunnat lösa även om "blåa med ränder" kostar ganska lite. Vem hänvisar man såna frågor till år 2022? Mitt standardsvar till alla hemmapulare är Electrokit i Malmö, men jag har inte haft kontakt med dem på år och dar.
Jag köpte på Kjell senast. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/motstand

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Ja, electrokit eller utländska webbshoppar.
Jag själv var ute efter lite induktionsfria 25-50W motstånd och en vacumkonding till antennbyggen, men gav upp de det inte gick att hitta dom värden jag behövde.

Det är fan bara eBajjan som gäller, och ryska vacumkondingar i tveksamt skick...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Samma som måttet på ett snöre.

Vilket mått söker du?
Tja bredden på bakre motor fäste.
Sving axel dimention.
Nivå skillnaden mellan framdrev o sving infästning.
Mått mellan svingaxel och över motorfäste.
Cylinderbankens bredd.

Total höjd.

Funderar på om en crossplan motor kan få plats i thunderacen. Den nya motorn crossplan passar ju iprincip klockrent i en 1998-R1 o genisis motorn är ju lite bredare med sin mittplaserade kedjekamdrivning så en sådan borde få plats.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tja bredden på bakre motor fäste.
Sving axel dimention.
Nivå skillnaden mellan framdrev o sving infästning.
Mått mellan svingaxel och över motorfäste.
Cylinderbankens bredd.

Total höjd.

Funderar på om en crossplan motor kan få plats i thunderacen. Den nya motorn crossplan passar ju iprincip klockrent i en 1998-R1 o genisis motorn är ju lite bredare med sin mittplaserade kedjekamdrivning så en sådan borde få plats.

Du kanske skulle köpt en r1 direkt istället? :7peta

Du håller ju högre nivå, men jag kom att tänka på fearspeedboy som byggde om sin CR250 tills det inte var en skruv kvar från CR250.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du kanske skulle köpt en r1 direkt istället? :7peta

Du håller ju högre nivå, men jag kom att tänka på fearspeedboy som byggde om sin CR250 tills det inte var en skruv kvar från CR250.
Du har ju helt rätt i det du skriver. Men skillnaden på det jag gör o 95% av alla Bratt skrapp ratt bobber rr byggare, så Funkar ju min på våren och är lite bättre lite styggare men det synns knappt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har ju helt rätt i det du skriver. Men skillnaden på det jag gör o 95% av alla Bratt skrapp ratt bobber rr byggare, så Funkar ju min på våren och är lite bättre lite styggare men det synns knappt.
Du tänker mao smyga omkring med en R1 motor i en Thunder ace ! :)

Påminner om någon annons på Blocket för några år sedan GSX600?750R med GSX1000R motor.....
om jag minns rätt.....

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Du tänker mao smyga omkring med en R1 motor i en Thunder ace ! :)

Påminner om någon annons på Blocket för några år sedan GSX600?750R med GSX1000R motor.....
om jag minns rätt.....
Tanken finns OM det inte är för jävla mycket pyssel för att få ihop grejorna.

Men nyaste versionen av R1 decattad o bänkad sägs ju spotta ur sig 220 hp+ o hur kan detta vara fel?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år