Frågor man vågar ställa

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
En fråga då jag går bet, lite kan jag om elektronik men det är ytters basala kunskaper.

Jag köpte ett större slutsteg med vetskap att det är fel på detta.

Mäter volym potten till 0,3 ohm oavsett var den står så den känns rökt.

Säljaren sa att den bara hade funkat på max volym. Så min hypotes är party med max volym till det tystnade.

Det räcker ju med ett 13 öres komponent för att ett dyrt steg skall tystna.

Så när jag tittade på stärkar korten så ser jag att dom gröna pertinax korten är lite brunaktig vid ett gäng motstånd och diod liknande saker. Lika dant på bägge kanaler.

Vänster kanal har 65 volt ut på utgången o kortet matas med just 65 volt så det går ju rakt igenom på något vis.

Höger kanal har 0,3 volt ut o det känns mera ok men även där ljudlöst.

Ingångs väljarna aktiverar ingångarna via elektronik relä som dom skall så det kortet o den styrningen funkar, VU mätarna funkar. O stömförsörjningen funkar till alla kort.

Är det någon som är elektronik kunnig o skulle kunna tänka sig att titta på förstärkar korten? Naturligtvis mot den ersättning som denna anser sig vilja ha för att mickla med detta..

Det är inga monstruösa kort men dom klarar 45 watt Klass A så det är därför det kan vara intressant att få igång slutsteg er.

Acoustik advance MAP-407 heter steget.IMG_20230725_172940.jpgIMG_20230724_142648.jpg

Last edited:

SWE 1

Medlem
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Husqvarna Vitpilen 701
Förutom argumenten "miljööön och avgaaaser", finns det något vettigt rationellt skäl att köra en gräsklippare på alkylat i stället för vanlig 98 oktan?
Jo, ett tungt argument (förutom miljön) är att alkylat inte innehåller etanol. Etanol gör att slangar och packningar torkar och spricker (om de inte är gjorda för att tåla sprit vilket normalt inte är fallet hos äldre motorer), samt att etanol gör att aluminium ärgar, blir som ett vitt pulver som effektivt sätter igen de små munstyckena i förgasarmotorer. Ofta leder detta till att man måste plocka isär och rengöra förgasaren efter ett längre uppehåll, typ vinteruppehåll. Ett tips är därför att köra sista tanken på alkylatbensin om man har en förgasarmotor. Gäller både MC, båtmotor, gräsklippare, snöslunga, mm.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Enklast möjliga åtgärd, spackel är ingen sådan, för att återställa balken? Godkänt i nuvarande skick? Bedömningssport och ja senaste rundan men i praktiken tveksamt, skada mer än 50% av tvärsnitt är inte godkänt som trafiksäkert. Om din råttsoffa är på papper godkänd i motsvarande skick är ovidkommande, tack ändå.

Med återställa balken avser jag dock endast till rimligt godkänt utförande, ytskikt etc. behöver ej avhandlas här.

Jag kan åstakomma tillräcklig dragkraft för att dra ut plåten men kan inte riktigt infästningsproceduren på enkelt vis.

Svetsa dragpinnar - Visst men känns tidsödande om dom nu poppar 5x20 åt gången eller vad det kan handla om.

Skära upp och trycka ut inifrån - Mm men har inget expanderverktyg vad jag kan komma på, lossa bit av balk helt, banka o svetsa är för omständigt = enklare att köpa hel sektion från skroten men nä.

Om smällare varit tillåtet fortfarande hade en krutladdning varit värt ett försök, fort skulle det gå.

Finns det någon dödsmolly man kan dra i?

Tips? :smasha

20230726-204958.jpg
20230726-205001.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Du kan väl göra ett hål så du får in ett plattjärn med en skruv påsvetsad? Kanske två slitsar att sticka in ändarna i. In i ena slitsen och skjuta över åt andra hållet in i nästa, typ.

Ett annat alternativ är väl att lägga en "förstyvande plåt" utanpå den gamla utan att kapa först.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mm det kan vara något, har ju induktion och funderar på om jag ska ljumma på ordentligt.

Som sagt, finishen spelar i princip ingen roll utan kommer slabba över det stryktåligt efteråt och om jag är riktigt på humör fylla upp med rostskydd invändigt.

Pinna dit 3 muttrar, gänga i skruv som jag kan dra i för tång så att säga och värma tills det blir mjukt nog för min näve.

Bara små krav = enkelt, gratis och fort :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Enklast möjliga åtgärd, spackel är ingen sådan, för att återställa balken? Godkänt i nuvarande skick? Bedömningssport och ja senaste rundan men i praktiken tveksamt, skada mer än 50% av tvärsnitt är inte godkänt som trafiksäkert. Om din råttsoffa är på papper godkänd i motsvarande skick är ovidkommande, tack ändå.

Med återställa balken avser jag dock endast till rimligt godkänt utförande, ytskikt etc. behöver ej avhandlas här.

Jag kan åstakomma tillräcklig dragkraft för att dra ut plåten men kan inte riktigt infästningsproceduren på enkelt vis.

Svetsa dragpinnar - Visst men känns tidsödande om dom nu poppar 5x20 åt gången eller vad det kan handla om.

Skära upp och trycka ut inifrån - Mm men har inget expanderverktyg vad jag kan komma på, lossa bit av balk helt, banka o svetsa är för omständigt = enklare att köpa hel sektion från skroten men nä.

Om smällare varit tillåtet fortfarande hade en krutladdning varit värt ett försök, fort skulle det gå.

Finns det någon dödsmolly man kan dra i?

Tips? :smasha

20230726-204958.jpg
20230726-205001.jpg

Kolla hur man gör

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mm det kan vara något, har ju induktion och funderar på om jag ska ljumma på ordentligt.

Som sagt, finishen spelar i princip ingen roll utan kommer slabba över det stryktåligt efteråt och om jag är riktigt på humör fylla upp med rostskydd invändigt.

Pinna dit 3 muttrar, gänga i skruv som jag kan dra i för tång så att säga och värma tills det blir mjukt nog för min näve.

Bara små krav = enkelt, gratis och fort :)
Borra hål inifrån under sätet gör du 3-4 st 8-10mm så in med en gängstång o knacka flytta knacka vinkla knacka knacka mer ta en öl knacka lite till flytta osv osv beskåda. Har du ej dragkrok får 20% av tröskeln vara bortrostad enligt gula pärmen det är ett procent tal av hela tröskeln.

Har du drag skall tröskeln vara hel.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vet inte.
Vad ska du göra?
Eh u-landslösning, typ =)
Det följde med totalt 4 bakhjul, 1 är helt resten explosionspunka..typ. Har skickat ut 3 krokar om nya däck och ett svar hittills:

19 000 pengar runt om med slang mont. & klart på lösa hjul o då pratar vi inte Michelin.. =/

Nja.

Utöver detta behöver jag serva grundligt och sen är tanken att köra en tid för att upptäcka vad som behövs och därefter renovera.

Så, punkan den har stått på i två år fick monteras av tänkte jag och ett av extrahjulen har inte poppat av fälgen. Därav spännbandet för att hålla kvar däcket på fälg när jag transporterar runt den i max 5km/h för service, tänkte jag.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Borra hål inifrån under sätet gör du 3-4 st 8-10mm så in med en gängstång o knacka flytta knacka vinkla knacka knacka mer ta en öl knacka lite till flytta osv osv beskåda. Har du ej dragkrok får 20% av tröskeln vara bortrostad enligt gula pärmen det är ett procent tal av hela tröskeln.

Har du drag skall tröskeln vara hel.

Nja det är inte korrekt bedömningsgrund.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Strulet är att en föreskrift inte behandlar en tröskel utan en balk, detta är specifikt sidobalk stomme höger yttre. Skulle du köra utan 20% av framvagnsbalken också? ;) Samma bedömningsgrund m.a.o., sen är det direkt olämpligt att bedöma olika konstruktioner lika bara för att de råkar dela nomenklatur. Det löser man oftast med att även bedöma infästning, också.

20230730-095026.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Boka taxi till Bromma, fi f-n va dyrt det har blivit då..

Någon som behöver samåka o splitta notan? ;)

Till bromma kan man ju ta sig på andra sätt, vad kostar tvärbanan?

Arlanda däremot är ett riktigt rövhål på alla sätt, dit flyger jag bara för att flyga därifrån.
Ska jag till stockholm väljer jag bromma eller nattåget.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år