Frågor man vågar ställa

Tjita1

Guest
Vet inte hur just valnöt beter sig, men andra träslag kan ju bli rätt formbara om man lägger dom i varmvatten (eller bara vatten) ett tag (dygn) innan man börjar försöka böja på dom. Kan det vara en idé? Obs, inget jag säger att du ska göra, bara ett förslag på något att forska i.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ok, på min lokala ICA vid mjölken så ställer dom mjölken med kortast hållbarhet ytterst. Jag behöver mjölk med längre hållbarhet. Är det socialt efterblivet/osolidariskt att plocka någon mjölk längre in med bättre datum, eller ska jag vänta till någon mer lättlurad tar mjölken med kort datum, kanske ta mjölken med kort datum och känna att jag har gjort dagens goda gärning eller kanske ge sonen saft istället?

Åtminstonde ICA Maxi i jönköping skickar tillbaka den gamla mjölken till Arla. Så du kan nog med gott samvete skippa den med kort datum och ta den du hinner göra åt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad definierar en naturlig död och även dödsfall p.g.a. ålderdom?

Begreppen används men vad är egentligen korrekt? Är alla sjukdomsrelaterade dödsfall naturliga, folk dör av ex. cancer som i sin tur kan härledas till rökning, utsatt för strålning eller knaprat anabola men klassas det verkligen som naturligt då? Inte för att jag påstår eller tror att alla som får cancer utsatt sig själva för detta, inte trampa på några ömma tår.

En äldre person, säg 80 år, faller ihop pang bom - död. Kroppen orkade inte längre, hjärtat stannade eller vad som nu säger upp sig först med förtydligande om att jag inte är särskilt påläst i ämnet.

En yngre person, säg 20 år, faller ihop pang bom - död. Kroppen orkade inte längre av någon anledning men vi säger att obduktionen inte påvisade något annat än som för 80-åringen.

Klassas båda fallen som naturlig död?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Vad definierar en naturlig död och även dödsfall p.g.a. ålderdom?

Begreppen används men vad är egentligen korrekt? Är alla sjukdomsrelaterade dödsfall naturliga, folk dör av ex. cancer som i sin tur kan härledas till rökning, utsatt för strålning eller knaprat anabola men klassas det verkligen som naturligt då? Inte för att jag påstår eller tror att alla som får cancer utsatt sig själva för detta, inte trampa på några ömma tår.

En äldre person, säg 80 år, faller ihop pang bom - död. Kroppen orkade inte längre, hjärtat stannade eller vad som nu säger upp sig först med förtydligande om att jag inte är särskilt påläst i ämnet.

En yngre person, säg 20 år, faller ihop pang bom - död. Kroppen orkade inte längre av någon anledning men vi säger att obduktionen inte påvisade något annat än som för 80-åringen.

Klassas båda fallen som naturlig död?

Låter som en fråga Boris borde ha svar på.

Jag skulle kunna tänka mig att åldersrelaterade sjukdomar kan klassas som naturlig död.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
1x1,5 m styck. Det blir inget oljebad för de gossarna. I spänn över tid fåre bli. Tjacksa skruvtvingar och reglar att spänna med bara.

Prova att blöta undersidan (de har förmodligen slagit sig pga fukt på översidan), när de riktat sig själva, så oljar du båda sidorna ordentligt.
Att vålda dem raka tror jag blir ved.

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
Dåligt med kurser jag har nytta av på grenadinerna. Verkar vara mest Medical Science. Bahamas däremot. Det som talar emot det är väl mitt norska påbrå och medföljande mesighet vad gäller sol :crash

Just nu är jag mest taggad på att plugga spanska i södra USA.

Spanska pa Universitetet EAFIT, Medellin, Colombia.
Spoar sodra USA alla dagar i veckan!

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
1x1,5 m styck. Det blir inget oljebad för de gossarna. I spänn över tid fåre bli. Tjacksa skruvtvingar och reglar att spänna med bara.

Anledning till att träskivor oftast slår sig är att den ena sidan brukar vara behandlad medan den andra förblir obehandlad varpå fuktkvoten ändras olika på de olika sidorna.
Ska du tvinga dem i form igen så ska du först se till att olja den obehandlade sidan också innan du börjar, precis som skrotis säger.
Sedan kan du även skruva fast dem underifrån med en regel efter att de har rätt form igen, bara för att undvika tillbakadragning igen.
Många missar den detaljen när de monterar kök, dels oljar de inte undersidan och dels drar de inte fast skivorna förutom i fram- och bakkant vilket inte alltid räcker för att behålla formen. Värst är när folk möter två skivor med längdriktningen förskjuten 90 grader och inte använder ordentligt med kex och spännskruv, det blir inte så snyggt efter några år.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Spanska pa Universitetet EAFIT, Medellin, Colombia.
Spoar sodra USA alla dagar i veckan!

Inte för att allt som står på wiki är sant men: Kriminalitet

Medellín var länge ökänt som kokainhandelns huvudstad, med påföljande våld och gangstervälde. Brottsligheten minskade under 1990-talet efter att Medellínkartellen sprängdes, men under 2000-talet har staden återigen blivit en av de mest våldsamma i Latinamerika. Under 2009 dödades i snitt 9 personer om dagen i Medellín och staden var under 2010 skådeplats för ett av de blodigaste drogkrigen i Colombias historia.[3][4] Medellín är den stad i Colombia där våldet har ökat som allra mest under 2010.[5]

Ett antal svenska medborgare har under 2000-talet kidnappats i Medellíns storstadsområde.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Anledning till att träskivor oftast slår sig är att den ena sidan brukar vara behandlad medan den andra förblir obehandlad varpå fuktkvoten ändras olika på de olika sidorna.
Ska du tvinga dem i form igen så ska du först se till att olja den obehandlade sidan också innan du börjar, precis som skrotis säger.
Sedan kan du även skruva fast dem underifrån med en regel efter att de har rätt form igen, bara för att undvika tillbakadragning igen.
Många missar den detaljen när de monterar kök, dels oljar de inte undersidan och dels drar de inte fast skivorna förutom i fram- och bakkant vilket inte alltid räcker för att behålla formen. Värst är när folk möter två skivor med längdriktningen förskjuten 90 grader och inte använder ordentligt med kex och spännskruv, det blir inte så snyggt efter några år.

De har stått på en vind och skulle hivats om jag inte räddat dem. De förefaller vara obehandlade. Så arbetsgången borde bli:
1. Tillsågning
2. Inoljning och torkning med spänn
3. Montage och regling på undersidan
???
Vilken olja är bra till sådant och hur många varv?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
De har stått på en vind och skulle hivats om jag inte räddat dem. De förefaller vara obehandlade. Så arbetsgången borde bli:
1. Tillsågning
???

Biltema racing, 13000 varv.

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Låter som en fråga Boris borde ha svar på.

Jag skulle kunna tänka mig att åldersrelaterade sjukdomar kan klassas som naturlig död.

Jag skulle kunna tänka mig att alla dödsfall orsakade av sjukdomar eller medfödda "fel" i kroppen klassas som naturliga dödsfall. Onaturliga dödsfall är olyckor, mord/dråp och naturkatastrofer.

Fast naturkatastrofer är ju naturliga iofs. :va

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Vi har väl 2 streetrace"cuper" i Sverige? Stockholm open samt ett ja inte minns :huvet

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
1. Tillsågning
???

Jag skulle nog titta lite på stockolja (avsett för vapen) om du vill ha någon annan nyans. Annars är IKEAs billig och bra.
Men valfett är bäst.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...