Frågor man vågar ställa

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Tack,
Senaste domen är rejäl muskelbristning adductor magnus. Fick 10 dagar hemma med kryckor i det här stadiet. Dränering gav inte mycket.

Farsgubben slet av främre korsband i en mc olycka. Tog 5år till 100%, men han var ju en bit 40+ då.

Du får softa me de benet ,.muskler brukar fixa sig på 6-8 veckor ,.ät massa proteiner

Man kan bli helt återställd på ett år korsbandsskada
Sj slet jag av mig korsbandet för 15 år sen hjälpte inte med träning så se blev operation endå. Sjukskriven 6 månader och knät är bättre men blev aldrig bra igen

Blev de kålfiber band lr?

Många blir bra , jag kan terränglöpa och hoppa tunga ryggor i terränglådan.

En gubbe på gymmet blev vanvårdad av läkaren , han trodde allt va slut på gymmet o livet likaså.

Jag förklara allt för han

3 månader senare är han back track o har börjar löpa lite lätt efter muskeluppbyggnad som stöttar knäet istället för kors/ledband

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Du får softa me de benet ,.muskler brukar fixa sig på 6-8 veckor ,.ät massa proteiner

Man kan bli helt återställd på ett år korsbandsskada

Blev de kålfiber band lr?

Många blir bra , jag kan terränglöpa och hoppa tunga ryggor i terränglådan.

En gubbe på gymmet blev vanvårdad av läkaren , han trodde allt va slut på gymmet o livet likaså.

Jag förklara allt för han

3 månader senare är han back track o har börjar löpa lite lätt efter muskeluppbyggnad som stöttar knäet istället för kors/ledband
Nej dom tog en sena bak i låret. Har ju inga problem mer än att knät inte är lika stabilt som det varit förr. Så löpning är inget alternativ för mig. Men vandring går ju fint

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Axelremsväska, vad är det för ett jädra fjollmode som killar och gubbar har tagit till sig ?
Nu har dem lika mycket bry som tanter vid ankomst till nåt köpcentra när bilen har blivit parkerad, kläderna ska rättas till och väskan ska hängas på plats (remmen diagonalt över kroppen) plus att frisyren ska kammas.
Själv skakar jag på huvudet och skrattar gott åt tokerierna.

Vad finns i väskan som inte ryms i bakfickan på byxorna ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Axelremsväska, vad är det för ett jädra fjollmode som killar och gubbar har tagit till sig ?
Nu har dem lika mycket bry som tanter vid ankomst till nåt köpcentra när bilen har blivit parkerad, kläderna ska rättas till och väskan ska hängas på plats (remmen diagonalt över kroppen) plus att frisyren ska kammas.
Själv skakar jag på huvudet och skrattar gott åt tokerierna.

Vad finns i väskan som inte ryms i bakfickan på byxorna ?
En 9mm och två extra magasin...? Så skulle jag tänka i alla fall

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det skulle nog vara det, längs nacken.
Mycket som går sönder nu...

Nödslakt, Skämt och sido så ska du vara tacksam om det är en muskelbristning och korsbanden fortfarande är hela.

En muskelbristning läker men avslitna korsband blir kanske aldrig detsamma som det varit ens efter en operation. Det är individuellt, vissa klarar sig helt utan dom också.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nödslakt, Skämt och sido så ska du vara tacksam om det är en muskelbristning och korsbanden fortfarande är hela.

En muskelbristning läker men avslitna korsband blir kanske aldrig detsamma som det varit ens efter en operation. Det är individuellt, vissa klarar sig helt utan dom också.
Nåjo, lite besviken ändå på kvaliteten på lekamenen.
Borde vara golvet som tar stryk, inte knät.

Man är inte som man var för 5 år sedan, det är bara så, även om jag inte tycker att jag är sååå gammal ännu. :(

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Nåjo, lite besviken ändå på kvaliteten på lekamenen.
Borde vara golvet som tar stryk, inte knät.

Man är inte som man var för 5 år sedan, det är bara så, även om jag inte tycker att jag är sååå gammal ännu. :(

Vanligt som fan med led/korsbandsskador.
Många har skadat sig redan som barn , massa ungar har ju haft ont i knäet o det är just detta.

Bra o få diagnos så man i dessa fall tränar upp knäet så det inte glappar sönder menisken , alltså ger inga men alls om det tas om hand med träning

Kanske inte uppmuntra fotbolls o skidåkningskarriär :hihi

Träffade en britt längs en vandringsled , han hade titanknäled.
Glappat sönder i vuxen ålder , skadat sig som knatte.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Vanligt som fan med led/korsbandsskador.
Många har skadat sig redan som barn , massa ungar har ju haft ont i knäet o det är just detta.

Bra o få diagnos så man i dessa fall tränar upp knäet så det inte glappar sönder menisken , alltså ger inga men alls om det tas om hand med träning

Kanske inte uppmuntra fotbolls o skidåkningskarriär :hihi

Träffade en britt längs en vandringsled , han hade titanknäled.
Glappat sönder i vuxen ålder , skadat sig som knatte.
Tydligt det.
Opererade ur en bit av den trasiga menisken i mitt andra knä och då fick dom se att det korsbandet tydligen också var av.
Så dom tyckte jag skulle återkomma om jag hade besvär. Men det har fungerat bra endå trots dålig stabilitet ?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Har en V60 D3 2012 som fått ett besynnerligt fel.
Ett intermittent fel som visar sig som ett högfrekvent buzz någonstans ifrån panelen.
Om/när det kommer så visar det sig i hastigheter över ~90-100 km/h.
Felet är inte heller beroende på varvtal eller hastigheter över tidigare nämnd hastighet utan konstant.
Verkar inte heller ha med ljudanläggningen/radion att göra då det spelar kvitta huruvida den är på eller av.
Här är en filmsnutt som belyser det (ganska lågt denna gång, andra gången kan det vara betydligt med ihärdigt):

Någon som har en idé...?

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ett intermittent fel som visar sig som ett högfrekvent buzz någonstans ifrån panelen.
Felet är inte heller beroende på varvtal eller hastigheter över tidigare nämnd hastighet utan konstant.
Verkar inte heller ha med ljudanläggningen/radion att göra då det spelar kvitta huruvida den är på eller av.
Här är en filmsnutt som belyser det (ganska lågt denna gång, andra gången kan det vara betydligt med ihärdigt):

Någon som har en idé...?
Kan inte öppna filmen , nån annan uppload?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inget irritera sig på , vänj dig bara :hihi

Inte nån summer som hängt sig me mjukvarubugg , låter analogt som ett fläktblad i kupefläkten?
Du skulle hänga med en runda i kärran.
Pendlar knappa 2 mil motorväg till kneget och om felet bestämt sig för att visa sig så räcker den sträckan för bli halvt vansinnig...
:censored

Har inte haft bilen på service som inneburit mjukvaru-uppdatering på många år.
Om det vore kupéfläkten så borde det väl visat sig i alla hastigheter...?
:unsure:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Du skulle hänga med en runda i kärran.
Pendlar knappa 2 mil motorväg till kneget och om felet bestämt sig för att visa sig så räcker den sträckan för bli halvt vansinnig...
:censored

Har inte haft bilen på service som inneburit mjukvaru-uppdatering på många år.
Om det vore kupéfläkten så borde det väl visat sig i alla hastigheter...?
:unsure:

Tänkte på vindtrycket ökar , prova o ha något över kupeintaget.
Kan vara fläktlagret?

Hade ett sådan här här ljudeffekt från dieselvärmarens fläkt(när jag campa i bilen i massa minus)
Var nått som tog i bladet men det slets ut..

Oljud=materialaverkning

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Låter som ett vibrationsljud. Lite fick jag intryck av att det finns mer i mitten av bilen, instrumentbrädans överkant. Hastigheten triggar, ökad hastighet påverkar marginellt men kanske så lite att du inget märker. Om jag hade haft problemet så hade jag börjat på utsidan av bilen och letat misstänkta lösa paneler - ex den som döljer torkarmekanismen. Hittar du inget där så lägg ex ett grovt snöre i bakkant på huven, tejpa fast hela längden med gaffatejp (jag menar att du skall störa strömning över bilen för att se om det påverkar).
Om du är säker på att det kommer från bilens insida så är det svårare, men troligen ändå något som påverkas av luftströmning eller den däckresonans som finns i hastighetsområdet. Har viss erfarenhet av att leta störande ljud i Volvos bilar o rådet är att ta med någon som kan köra bilen medan du låter öronen leda dig mot ljudkällan (blir ett j-la duckande o kanske tom att lägga dig med fällt säte o huvet i golvutrymmet)

Känn på nyckeln, luftutsläpp, lösa prylar i handskfacket m.m. - hade en gubbe på jobbet som hävdade att den tillbehörs- cruise control vi satt i hans provbil skapade ett skramlande ljud. Gjorde en "djupanalys" och löste problemet genom att slänga ut körsbärskärnorna han lagt i askkoppen (de började skramla först när de hade torkat) :lol

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Ljudinspelaren i nallen is ya friend , lägg runt på olika ställen för o pejla in ljudet.

Finns massa som kan låta , vissa däckmönster kan sätta en hel bil i resonans som exempel...

Folk har hamnat på kuckelikuhus ibland

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Någon som har en idé...?
En varning till dig att du kör för fort !?. Hade det på en Toyota hyrbil. För mer än 10 år sedan.
Ligger i 70 på leden omgiven av 50 och den pep hela d-a tiden.
Lyckades stänga av hela infontainment och fick tyst på skiten.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför sitter folk på auktioner och budar på motorcyklar med en vecka kvar till avslut?
Vad kan man möjligen önska åstadkomma med det annat än att pressa upp priset?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En varning till dig att du kör för fort !?. Hade det på en Toyota hyrbil. För mer än 10 år sedan.
Ligger i 70 på leden omgiven av 50 och den pep hela d-a tiden.
Lyckades stänga av hela infontainment och fick tyst på skiten.
:hihi
Well, I wish...
Felet uppkom för första gången för några veckor sedan - innan dess har det inte varit något konstigt högfrekvent ljud/buzz oavsett vilken hastighet jag än åkt i.
Och ingenting har gjorts strax innan som kan ha föranlett (miss)ljudet, typ service, större reparation, mjukvaruuppdatering etc

Testade att stänga av fläkten helt idag när jag åkte då det föreslogs i några inlägg tidigare att det kunde vara fläktbladen alt ett lager men ingen skillnad.
Låter som om någon slags störningssignal men ljudet kommer ju oavsett om ljudanläggningen är på eller ej.

Jävligt märkligt!

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Varför sitter folk på auktioner och budar på motorcyklar med en vecka kvar till avslut?
Vad kan man möjligen önska åstadkomma med det annat än att pressa upp priset?
Har undrat precis samma sak fast inte begränsat till just motorcyklar. Vill man vinna en budgivning på tixempel Tradera snajpar man väl nån gång under sista 30 sek? Allt annat är ju bara slöseri med bud och andras pengar.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras