Frågor man vågar ställa

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Nope, känns dock som om det eskalerat då det numer kommer väldigt ofta mot enstaka gånger förr...
Fortfarande bara i hastigheter över ~90 km/h för att sedan vara konstant oavsett hastighet eller varv.
:censored
Våran v60 d3 började vissla kring 70 när vi köpte den. Säljaren sa ungefär: ”Det är bara att byta fönsterlister, det finns på biltema för 70:-” hmm, varför då köra med visselpipa i kupén…
(Hon som sålde var mäklare)
Det var i alla fall ett hål/ oanvänd genomföring i panelen innanför vänster backspegel. Tejpade igen det med silvertejp och sen var det tyst.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Våran v60 d3 började vissla kring 70 när vi köpte den. Säljaren sa ungefär: ”Det är bara att byta fönsterlister, det finns på biltema för 70:-” hmm, varför då köra med visselpipa i kupén…
Det var i alla fall ett hål/ oanvänd genomföring i panelen innanför vänster backspegel. Tejpade igen det med silvertejp och sen var det tyst.
Dotterns Q5, som jag lånade ett längre tag, visslade. Riktigt vasst och jobbigt ljud. När jag frågade suckade hon bara och sa att "jaha, nu är våren här".

Yttrade sig vid 90-100 och en bit upp i registret, vid vackert väder, på sommarhalvåret. Tydligen tyst hela vintern.

Tejpade springan mellan backspegel och dörr. Tyst. Vet inte om den sitter kvar. Jag stör mig på (o)ljud. De på det estetiska.

Tror inte ens de brytt sig om dörr som susat sen leverans av teslan, trots inkallningar och rep av en påkörningsskada. Sambon hennes kör ju land och rike kring. De har väl haft den minst 2 år. Obegripligt.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Tack för tipset - uppskattas!

Konstiga i detta fallet är att jag ägt bilen sedan 2015 och den har varit tyst utan några konstiga "elektriska summerljud" ända tills ganska nyligen...
:unsure:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
BMW har också haft vissel på vissa modeller. Fel sorts torkarblad och en gummilist vid vindrutan som man fick byta ut (fylla ut skarven bättre). Ljudet försvann bla kort precis när torkarbladen stod vertikalt (torkarna var igång).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Köpte ett par i-öron-popar eller vad det heter, inte mitt gebit för jag trivs bäst med överÖra pungt

Däremot är det inte helt praktiskt för mössa, hatt, svetshjälm eller när jag faktiskt bör höra den stora idioten omgivningen. Inte haft öronpluggar sen SE släppte någon variant med senilsnöre och blåtand back in dagarna.

Mordar upp förpackningen som alla tuffTubers gör, stillet faktiskt, och tänker att ladda först är säkert bra. Öppnar därefter manualen i tristess..

Allvarligt
20231115-200723.jpg

Nästan så man får lust att svälja dom med obehag och stämma dom för ej läsbara instruktioner.

Nu ska jag peta öronen med armbågarna och provlyssna.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hur gör man för att köra bil från Norrland ner till kontinenten?
Jag har givetvis dubbdäck på bilen, vilket jag förstått är olagligt på andra sidan bron.

Köper man en extra uppsättning dubbfria och lägger på innan avfärd?

Går det hyra en uppsättning nånstans i Skåne som man sedan lämnar tillbaka på hemvägen?

Hur har ni andra löst det?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag har givetvis dubbdäck på bilen, vilket jag förstått är olagligt på andra sidan bron.

Går det hyra en uppsättning nånstans i Skåne som man sedan lämnar tillbaka på hemvägen?

Nog kan du köra plogad europaväg ner till/från min del av landet en ToR, även om du skulle få ta det lugnt någon sträcka.

Inte?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Har du en relativt vanlig bilmodell med vanliga däck kanske det går att låna en uppsättning sommarhjul söderut av någon som skiftat till vinterhjul?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
personbil klass II, lätt lastbil, tung lastbil, tung buss och lätt buss samt släpvagnar som dras av sådana fordon, vid färd på väg vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ska man köra utomlands så fick man åka på sommardäck förr ivf. Nu vet jag inte
Vill man köra Kasselbackarna med sommarpjucks i snöglopp?

Saxat från Motormännen:

I Tyskland ska alla fordon ha "ändamålsenlig utrustning" när det råder vinterväglag. Det betyder vinterdäck utan dubbar. Någon preciserad tidsperiod finns inte. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck tillåtna. Tidigare fanns ett undantag som tillät dubbdäck på sträckan mellan färjan och Bordershop men det undantaget gäller inte längre

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Bra dubbfria är rätt ok som vinterdäck.

Bara en del kör dubb och river isen lite

Dubbfritt , alltså sajpade däck torkar isen som
vindrutetorkarblad och ger bra grepp.

Så man kan köra med såna iaf i regioner med mix av salt,flis och viss trafik.

Inte i inre norrland m.a.o

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Sedan krypfart ner till Stockholm eller var nu temperaturen går över nollan.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.

Dubbfria friktionsostar är inte alls dåliga ,bra grepp - det är bara på isiga backar och när du hamnar på blackice du dör.

Rätt ok i snöföre så du kan köra slut dom under några år

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
leta beggat?

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Så dåligt är de inte med dubbfria vinterdäck. Har varit upp till Kiruna ett par gånger och överlevde båda. Då var de ingen krypfart heller skyltad fart +30 km/h

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras