Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har en fråga jag vill ställa: Har dom provat med plastpåseskatt?:

Bra initiativ men är man ut och snorklar i havet så ser man att plast flyter inte alltid på ytan, tvärtom verkar just plastpåsar sväva "viktlöst" i havet eller strax ovanför botten.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Dubbfria friktionsostar är inte alls dåliga ,bra grepp - det är bara på isiga backar och när du hamnar på blackice du dör.

Rätt ok i snöföre så du kan köra slut dom under några år
Där jag är uppvuxen är det standard med dubbat på vintern, och av goda anledningar. Kan inte förstå hur dubbfritt kan ge godtagbart grepp när till och med mina fina dubbdäck kasar rondellernas blankis.
Du får inte plats att ta med dig dina sommardäck då? Kanske kolla blocket och facebook efter begagnade sommardäck nere i Skåne så kan du skifta där och kanske hyra in vinterdäcken tillfälligt hos någon däckhandlare?

Jag har också funderingar på samma bekymmer med en resa till Polen som jag tvekar över om jag ska vänta till våren fast det skulle passa bättre i januari.

Jag har även två riktigt dåliga vinterdäck så ett alternativ är att jag har dom på en axel och så plockar jag ur dubbarna som är kvar i däcket innan färjan. Och på den andra axeln byter jag till sommardäck.
Kollade runt lite och hittade en uppsättning fälgar jag glömt jag hade. På Facebook hittade jag sedan någon som skänkte bort däck i rätt dimension.
Gratis är gott!
Vad har du för bil och ska du till Karlskrona?

@Wunder Bil, destination?

Kan finnas några hjul.
Löst nu. Tack ändå!

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Familjens enda TV är en s.k. smart-tv, så vi tittar nästan alltid på streamat i någon av apparna den kör, när den inte fungerar som skärm till speldatorn eller Nintendo switchen.

Två gånger om året används antennen. Kalle Anka på julafton och Mello (frun och äldste sonen, jag är oskyldig) några lördagar på våren. Varför det är så viktigt att köra antenn just då vet jag inte, men jag antar att det är risk att streamingtjänsten är överlastad kombinerat att det är program man inte vill se i efterhand, i Kalle-fallet tror jag inte ens att det är möjligt. I dagarna upptäckte vi av en slump att inga kanaler tas emot på den digitala mottagaren. Min gamla Commodore 64 från 80-talet fungerar via RF-modulator på den analoga mottagaren. Känns osannolikt att analog mottagare fungerar men inte digital då det lär vara samma krets. Som jag ser det finns två möjligheter.

1) tv-antennen, eller kanske snarare dess förstärkare har dött
2) någonting i kodningen har förändrats, typ ny digitalstandard.

Prövat extern antenn utan framgång vilket skulle kunna tala mot 1) . Samtidigt som det var en billig antenn, förvisso placerad utomhus. Men hur troligt är 2), har kanalstandarden förändrats under senaste året som skulle kunna få en TV inköpt de senaste 8 åren att sluta fungera?

Befinner mig i Skåne, antennen, som är gömd på vinden, pekar mot Hörbysändaren. Kan inte hitta att den skulle bytt standard men fattar inte riktigt vad jag ska leta efter.

Edit: har sökt om kanalerna ett antal gånger, den hittar absolut INGET digitalt, hur jag än söker.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Familjens enda TV är en s.k. smart-tv, så vi tittar nästan alltid på streamat i någon av apparna den kör, när den inte fungerar som skärm till speldatorn eller Nintendo switchen.

Två gånger om året används antennen. Kalle Anka på julafton och Mello (frun och äldste sonen, jag är oskyldig) några lördagar på våren. Varför det är så viktigt att köra antenn just då vet jag inte, men jag antar att det är risk att streamingtjänsten är överlastad kombinerat att det är program man inte vill se i efterhand, i Kalle-fallet tror jag inte ens att det är möjligt. I dagarna upptäckte vi av en slump att inga kanaler tas emot på den digitala mottagaren. Min gamla Commodore 64 från 80-talet fungerar via RF-modulator på den analoga mottagaren. Känns osannolikt att analog mottagare fungerar men inte digital då det lär vara samma krets. Som jag ser det finns två möjligheter.

Prövat extern antenn utan framgång vilket skulle kunna tala mot 1) . Samtidigt som det var en billig antenn, förvisso placerad utomhus. Men hur troligt är 2), har kanalstandarden förändrats under senaste året som skulle kunna få en TV inköpt de senaste 8 åren att sluta fungera?

Befinner mig i Skåne, antennen, som är gömd på vinden, pekar mot Hörbysändaren. Kan inte hitta att den skulle bytt standard men fattar inte riktigt vad jag ska leta efter.
Dom kanske bara har bytt kanalplats så du måste söka om kanalerna.

Annars borde streamingen funka utan problem.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jag skulle knalla in hos närmsta kjellco eller motsvarande lokal förmåga & fråga. Har det hänt något externt som påverkar lokalurinvånarna har dom garanterat lösningen klar bakom disk, redan.

Alt. 2; Modulartång och en rulle sladd, tjöper du från 250m får du rabatt såg jag :tummenupp

Alt 3;
Screenshot-20231120-034812-Chrome.jpg

..enl. en kompis syrras brorsa som jag känner så är nog gheygalan safe med samma meth.

Fred.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dom kanske bara har bytt kanalplats så du måste söka om kanalerna.

Annars borde streamingen funka utan problem.
Har kanalsökt om utan att det hjälpt. Den hittar verkligen ingenting.

De som bryr sig påstår att Mello är problem att streama. För många samtidiga tittare. Eller åtminstone att det var det innan jag fick det gamla antenneländet att fungera, kan väl ha varit en två-tre år sedan. Innan dess körde jag helt utan antenn.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag skulle knalla in hos närmsta kjellco eller motsvarande lokal förmåga & fråga. Har det hänt något externt som påverkar lokalurinvånarna har dom garanterat lösningen klar bakom disk, redan.
Ja, tanken var att veta om det var ny antennförstärkare eller digitalbox som jag skulle köpa nästa gång jag har vägarna förbi Kjelle. Men visst, kan fråga om de känner till något och annars blir det antennförstärkare. Jag har ingen aning om hur gammal den befintliga är, satt i huset när det köptes från tolv år sedan och ser ut som de gjorde på 80/90-talet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var på besök i en sommarstuga hos några som var "helt utan tv" för att dom hade bytt leverantör av parabol tv och det nya inte hade börjat fungera än, dom hade inte heller fungerande internet så streaming var uteslutet .

Jag letade mig en bit elkabel och stoppade in den skalade änden i antennuttaget.
Det räckte för att kunna få in dom fria digitalkamalerna.

Efter att ha tittat på tv en stund och går ut med hunden upptäcker jag att det sitter en tv antenn på huset och kabeln går in ungefär där tvn står.
Kabeln var bara ihoprullad bakom tv bänken....

Bilden blev genast mycket bättre och efter att ha pratat om saken så bestämde dom sig för att skita i parabolen och köpa en ny antenn och kabel för marksänd tv.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Får har man i hagen...
Får är oftast inte i den egna hagen, utan i en hage bredvid. Eller någon valfri trädgård där det eventuellt ser ut att vara grönare gräs. Eller bara för att. Eller nåt.

Egen erfarenhet, har dock inga får. Grannen har däremot...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90

Edit: har sökt om kanalerna ett antal gånger, den hittar absolut INGET digitalt, hur jag än söker.
Dum fråga, men hur gammal är TVn?
Rimligen borde den vara ganska ny m.t.p. smart, men ändå.
När DVB-T2 infördes försvann alla kanaler för de TV som bara hade DVB-T.

Annars kanske du kan låna en digitalbox? Om den får in kanalerna så är det ju i din TV problemet sitter.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Någon som har erfarenhet av snöslungor?

Hur mycket snö skall det vara för att de skall fungera? (Antar att det inte blir till något om det är några cm?)
Hur mycket kommer jag att behöva skriva i Förbannat -tråden med en billig, enkel variant?

:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Hur mycket snö skall det vara för att de skall fungera? (Antar att det inte blir till något om det är några cm?)
Hur mycket kommer jag att behöva skriva i Förbannat -tråden med en billig, enkel variant?

Vad har du för underlag?
Slät asfalt eller grusväg?

Har man slät asfalt kan man ställa ner skrapstålet så att man kan ta väldigt lite snö, har man grusväg så får man laga snöslunga ofta....

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad har du för underlag?

Har man slät asfalt kan man ställa ner skrapstålet så att man kan ta väldigt lite snö, har man grusväg så får man laga snöslunga ofta....
Det finns anledningar till att jag har bunkrat brytpinnar till min slunga.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

De flesta mindre snöslungor funkar skitkass på tung/blöt snö, puder eller "torr" snö funkar bättre - så hur brukar det vara på (Åland var det?)
Finns många på Blocket - undrar varför........

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vad har du för underlag?

Ler-skåra i det närmaste.
Så det är bra knöligt när det får för sig att frysa.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nej, det ockulta existerar inte förutom i människors fantasy… här kommer bilder som bevisar…vad.?

Bifogat

• 6B7AA841-8AC4-4961-BA7F-AEE1DC38FAC6.jpeg
    6B7AA841-8AC4-4961-BA7F-AEE1DC38FAC6.jpeg
    51.2 KB · Visningar: 8
  • 59D8B339-E919-4CE0-B423-F8F5F14D051D.jpeg
    59D8B339-E919-4CE0-B423-F8F5F14D051D.jpeg
    54.6 KB · Visningar: 7
  • 3E10FF7E-E7CF-46AD-9646-5C5C1965D494.jpeg
    3E10FF7E-E7CF-46AD-9646-5C5C1965D494.jpeg
    95.7 KB · Visningar: 8
  • DC6D7962-7965-4408-B04F-3AC577DA60FC.jpeg
    DC6D7962-7965-4408-B04F-3AC577DA60FC.jpeg
    127.3 KB · Visningar: 8

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
De flesta mindre snöslungor funkar skitkass på tung/blöt snö, puder eller "torr" snö funkar bättre - så hur brukar det vara på (Åland var det?)
Finns många på Blocket - undrar varför........
Ja, det ver man ju inte innan man är där vad det blir. Kan vara lite vilket som från år till år.
Oftare hyfsat blött ändå.

Kanske ska tillägga att jag har ca 100m väg som behöver frigöras ca 2.5m brett. Plus ca 100m2 parkering.
Kan man få en ca 30m gång över gräsmattan upp till den gamla ladugården som används som gäststuga / verkstad till så skulle det vara smutt.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024