Familjens enda TV är en s.k. smart-tv, så vi tittar nästan alltid på streamat i någon av apparna den kör, när den inte fungerar som skärm till speldatorn eller Nintendo switchen.
Två gånger om året används antennen. Kalle Anka på julafton och Mello (frun och äldste sonen, jag är oskyldig) några lördagar på våren. Varför det är så viktigt att köra antenn just då vet jag inte, men jag antar att det är risk att streamingtjänsten är överlastad kombinerat att det är program man inte vill se i efterhand, i Kalle-fallet tror jag inte ens att det är möjligt. I dagarna upptäckte vi av en slump att inga kanaler tas emot på den digitala mottagaren. Min gamla Commodore 64 från 80-talet fungerar via RF-modulator på den analoga mottagaren. Känns osannolikt att analog mottagare fungerar men inte digital då det lär vara samma krets. Som jag ser det finns två möjligheter.
1) tv-antennen, eller kanske snarare dess förstärkare har dött
2) någonting i kodningen har förändrats, typ ny digitalstandard.
Prövat extern antenn utan framgång vilket skulle kunna tala mot 1) . Samtidigt som det var en billig antenn, förvisso placerad utomhus. Men hur troligt är 2), har kanalstandarden förändrats under senaste året som skulle kunna få en TV inköpt de senaste 8 åren att sluta fungera?
Befinner mig i Skåne, antennen, som är gömd på vinden, pekar mot Hörbysändaren. Kan inte hitta att den skulle bytt standard men fattar inte riktigt vad jag ska leta efter.
Edit: har sökt om kanalerna ett antal gånger, den hittar absolut INGET digitalt, hur jag än söker.