Frågor man vågar ställa

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låter trovärdigt bra, slår till så hoppas jag att den duger för högt tryck om det nu ens blir det i ämnet.
Screenshot-20231125-140850-Drive.jpg

Alla vätskor tål väl höga tryck vad jag vet.
I förhållande till det tryck som uppstår i smörjoljor är hydraultryck väldigt låga.
Den applikation som har högst tryck brukar vara mellan kuggarna i en växellåda.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Snöslunga? Då är det Toro som gäller. Någon av de lite kraftigare (900-serien eller högre). De tuggar sig igenom även blötsnö och hårt packad, nästan isiga klumpar. Jag har en som jag köpte vintern 04/05 och den fungerar perfekt fortfarande. Men sedan något år står den mest - har Volvo BM med både skopa och plog som gör jobbet ännu snabbare (och mer vindskyddat med värme i hytten). Men... de är fanemig inte billiga - jag gav 17 för min och det var 19 år sedan och det var ändå inte största modellen, men elstart, joystick, blad som tuggar tung blötsnö och en stark motor.
Tänker mig något i 5000kr klassen.
Kanske kommer gråta blod med bekymmer.

I vilket fall så börjar det bli dags att lösa det nu, ligger nästan 20cm där ute! :skrämd

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tänker mig något i 5000kr klassen.
Kanske kommer gråta blod med bekymmer.

I vilket fall så börjar det bli dags att lösa det nu, ligger nästan 20cm där ute! :skrämd
På andra sidan pölen har vi 50cm en bit in från kusten... Och plogbladet som inte är färdigt än

Det dyker upp begagnade maskiner av bra kvalitet ibland. Folk som inte får igång dem efter några år (nästan alltid förgasaren som behöver rengöras).

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
På andra sidan pölen har vi 50cm en bit in från kusten... Och plogbladet som inte är färdigt än

Det dyker upp begagnade maskiner av bra kvalitet ibland. Folk som inte får igång dem efter några år (nästan alltid förgasaren som behöver rengöras).
Sådär är det alltid.
En motor får stå i regn och fukt säsongen den inte används, sedan startar den inte när det är dags.

Köpte min slunga som var "trasig" för 300 kr.
Startar hur fint som helst efter en förgasarrengöring.
Tyvärr behöver även friktionshjulet bytas.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
-Blir kul! sa vi

Årets adventdrama är alltså, ursäkta stöket, en påse per dag & damen tog ojämna datum. Max 50 spänn per "lucka" sa vi men ändrade oss snabbt väl i handeln, regeln är nu att totalen fortfarande är 600 pengar men man får slira över 50 lappen/dag.
20231127-220336.jpg

Ser ni något för typ 50 spänn? Allt säger jag men inte prislapparna. Tips mottages tacksamt, helst inte Amaalitimbuktu.kina och gärna från hylla.
20231129-195320.jpg

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
En något aktuell fråga jag stötte på idag.
För oss här nere i söder är det på sin höjd ett problem 1 dag om året, men hur resonerar andra som är mer vana vid det här?

Att bestämt fortsätta rakt fram i spåret och vid behov tackla och sedan rejält mula personen ordentligt känns givet, men kanske inte om det är en pensionär t.ex?
Om det är ett barn i åldern 10-20 så givetvis bör man mula lite extra då dessa sällan kan kriga emot ordentligt, samtidigt känns det rätt självklart att dessa går undan för en innan man krockar?
Hur ska jag som skåning agera när jag besöker orter norrut, var går gränserna för hur man ska agera i spåret?

5461341.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För oss här nere i söder är det på sin höjd ett problem 1 dag om året, men hur resonerar andra som är mer vana vid det här?

Att bestämt fortsätta rakt fram i spåret och vid behov tackla och sedan rejält mula personen ordentligt känns givet, men kanske inte om det är en pensionär t.ex?
Om det är ett barn i åldern 10-20 så givetvis bör man mula lite extra då dessa sällan kan kriga emot ordentligt, samtidigt känns det rätt självklart att dessa går undan för en innan man krockar?
Hur ska jag som skåning agera när jag besöker orter norrut, var går gränserna för hur man ska agera i spåret?

View attachment 492710

Folk generellt brukar kliva åt sidan väldigt långt i förväg. Jag själv är sällan egentligen bangen för att kliva åt sidan och låta den jag möter passera men eftersom jag tycker det kan vänta tills man faktiskt är framme vid varandra så brukar folk vanligtvis redan ha klivit åt sidan för mig när vi är så nära att jag tycker det är dags att kliva ur spår.

Möjligen ser jag skräckinjagande ut....

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Folk generellt brukar kliva åt sidan väldigt långt i förväg. Jag själv är sällan egentligen bangen för att kliva åt sidan och låta den jag möter passera men eftersom jag tycker det kan vänta tills man faktiskt är framme vid varandra så brukar folk vanligtvis redan ha klivit åt sidan för mig när vi är så nära att jag tycker det är dags att kliva ur spår.

Möjligen ser jag skräckinjagande ut....
Detta låter rimligt!

Sistnämnda tror jag är A och O egentligen, så vilken outfit ger bäst förutsättningar i snön?

Kängor känns givet, men då är man åas perfekt utrustad för att trevligt kliva åt sidan utan att få snö i skorna.

Foppatofflor borde ge tillräckliga psykopat-vibbar för att få helt fritt fram i snön, men blir nog väldigt blött och kallt om fötterna...

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad är det som gör det, vad är det, va??View attachment 492422
Det finns en neurovetenskaplig förklaring som förenklat relaterar till att vi inte upplever verkligheten som den är utan enbart hjärnans modell av verkligheten formad av tidigare erfarenheter. Detta förklaras i bland annat denna bok som tar upp flera liknande exempel:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Detta låter rimligt!

Sistnämnda tror jag är A och O egentligen, så vilken outfit ger bäst förutsättningar i snön?

Kängor känns givet, men då är man åas perfekt utrustad för att trevligt kliva åt sidan utan att få snö i skorna.

Foppatofflor borde ge tillräckliga psykopat-vibbar för att få helt fritt fram i snön, men blir nog väldigt blött och kallt om fötterna...

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Vilken outfit som säkerställer att man slipper kliva ut i snön? Jag tror det handlar om blicken och målmedvetenheten i stegen.

Har man foppatofflor så är man ändå redan blöt om fötterna så det kan väl kvitta om man kliver ut i snön.
Men säg att man har nåt aningen mindre skituselt, som ett par sneakers så kan man helt enkelt peka på skorna, ursäkta sin dumhet och fråga snällt ifall den andra möjligen kan kliva ut i snön med sina kängor.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vilken outfit som säkerställer att man slipper kliva ut i snön? Jag tror det handlar om blicken och målmedvetenheten i stegen.

Har man foppatofflor så är man ändå redan blöt om fötterna så det kan väl kvitta om man kliver ut i snön.
Men säg att man har nåt aningen mindre skituselt, som ett par sneakers så kan man helt enkelt peka på skorna, ursäkta sin dumhet och fråga snällt ifall den andra möjligen kan kliva ut i snön med sina kängor.
Är man, som jag, rätt klädd är det inget problem. Folk som "hävdar sin rätt i spåret" har i regel en defekt hjärna och bör således få vinna denna löjeväckande seger.
Å andra sidan kan de som inte har vett att klä sig efter väder gott få kliva ut i snön.

För övrigt tror jag inte jämställdheten gäller här utan "female privilige". Såå, den som är mest i kontakt med sin kvinnliga sida får stanna i spåret.

/Gentleman

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Jag förstår inte frågan... Varför kör man inte en fet BMW som sig bör?

(måste man ut i terränglådan, så används adekvata skodon och man kan vada fram i snövallen om så behövs)

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Vars köper man fordonslack på hink/burk?
Alltså INTE sprayburkar utan sådant man sprayar själv med kompressor.

Kan förstås gå till en billackerare men det känns som en omväg. De borde ju rimligtvis köpa sina grejor på någon hemsida också men jag kan inte hitta den.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kan förstås gå till en billackerare men det känns som en omväg. De borde ju rimligtvis köpa sina grejor på någon hemsida också men jag kan inte hitta den.

Jag har beställt från billackering.eu några gångar. Vet inte om dom är bäst och/eller billigast men jag har fått prylarna i alla fall.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Billackering.eu
Tipro.se
Bilfarg.se

Egentligen tror jag att försäljning av vissa lacker - ex. 2k på både sprayburk o lösvikt bara får ske till företag (med rätt utbildning) - så säger man åtminstone på Lackman här i Göteborg. Troligen något EU-hittepå, men så länge det finns att köpa hos några handlare så fixar man lackning själv om det inte skall vara superfinish

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte helt samma standard men ska pensla om traktorn och klev helt sonika in hos färghandlaren och fråga om någon kunde det här med färg. Han sa att det är en mekanlack jag efterfrågar och kunde få den i valfri kulör. Har för mig att det var Alcro och Jotun dom använde till detta, plocka på mig en bunt kulörbitar.. ska titta på det när jag är hemma och det är ljust någon gång.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag målade min gamla Porsche med sträcklack och blev förvånad över resultatet.

Ja, det var en 924...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...