Frågor man vågar ställa

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns anledningar till att jag har bunkrat brytpinnar till min slunga.

Brytpinnar har jag bytt varje gång jag har startat slungan, men även ett växelhus och en snöfläkt...

En bekant har en likadan slunga, men slät asfalt och har inte ens bytt brytpinne.....

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, det ver man ju inte innan man är där vad det blir. Kan vara lite vilket som från år till år.
Oftare hyfsat blött ändå.

Kanske ska tillägga att jag har ca 100m väg som behöver frigöras ca 2.5m brett. Plus ca 100m2 parkering.
Kan man få en ca 30m gång över gräsmattan upp till den gamla ladugården som används som gäststuga / verkstad till så skulle det vara smutt.
Hmm - du har ingen atv? Plog är i så fall ett säkrare tips, men vänta på lite svar från andra som säkert har mer erfarenhet än jag innan du springer iväg o handlar

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Snöslunga? Då är det Toro som gäller. Någon av de lite kraftigare (900-serien eller högre). De tuggar sig igenom även blötsnö och hårt packad, nästan isiga klumpar. Jag har en som jag köpte vintern 04/05 och den fungerar perfekt fortfarande. Men sedan något år står den mest - har Volvo BM med både skopa och plog som gör jobbet ännu snabbare (och mer vindskyddat med värme i hytten). Men... de är fanemig inte billiga - jag gav 17 för min och det var 19 år sedan och det var ändå inte största modellen, men elstart, joystick, blad som tuggar tung blötsnö och en stark motor.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, det ver man ju inte innan man är där vad det blir. Kan vara lite vilket som från år till år.
Oftare hyfsat blött ändå.

Kanske ska tillägga att jag har ca 100m väg som behöver frigöras ca 2.5m brett. Plus ca 100m2 parkering.
Kan man få en ca 30m gång över gräsmattan upp till den gamla ladugården som används som gäststuga / verkstad till så skulle det vara smutt.

Honda gör de snöslungor du inte kommer att svära över.

En helt annan klass än alla andra - tyvärr också prismässigt men bättre att gråta en gång…

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Och du grundar ditt spående på..?
  1. Jag har inte hitills träffat på någon som tror på Harry Potter eller något av Peter F Hamiltons alster.
  2. Fiktion för det är vad det är är just huvudsakligen skapat för någon sorts verklighetsflykt, vilket iofs inte står i direkt motsats till att det kanske kan finnas ett budskap med på vägen.
  3. Med mig själv som referensgrupp så kan jag konstatera att ja, det är verklighetsflykt och inte tro eller nyandlighet som det handlar om!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hmm - du har ingen atv? Plog är i så fall ett säkrare tips, men vänta på lite svar från andra som säkert har mer erfarenhet än jag innan du springer iväg o handlar
Nä,
Det hade nog varit förstahandsvalet, om inte annat så kan man kanske använda till något annat också.
Men marknaden på dom sakerna är helt åt skogen, nypriset har gått upp 40-50% på några år, och 10 år gamla saker som kostade 50-60 tusen NYTT 2013 skall de ha 70-80 för idag. Och det vansinnigaste är att det verkar sälja också, sakta, men ändå.

Hade varit bättre att sätta sparpengarna i en Honda TRX 2010, än att lägga dem i fonder. Trots att man använt under tiden.

Sinnes.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
  1. Jag har inte hitills träffat på någon som tror på Harry Potter eller något av Peter F Hamiltons alster.
  2. Fiktion för det är vad det är är just huvudsakligen skapat för någon sorts verklighetsflykt, vilket iofs inte står i direkt motsats till att det kanske kan finnas ett budskap med på vägen.
  3. Med mig själv som referensgrupp så kan jag konstatera att ja, det är verklighetsflykt och inte tro eller nyandlighet som det handlar om!
När man inte varit inloggad på ett tag...

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har en al-ko snöslunga som jag haft i ca 10 år. Har funderat kanon för mig. Har både elstart och dragstart på den men den startar alltid på första rycket så elstarten känns onödigt. Funkar fint på blötsnö och höga snövallar efter plogbilen
Screenshot_20231123_123604_Chrome.jpg

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en induction heater som jag köpte via någon kinasida för några år sedan. Funkar skitbra, men ibland känns den ha lite för lite effekt. Men i det stora hela är jag nöjd.

Nu har jag en mutter på en stång jag skulle vilja värma. Biltema har ju lösa sladdar man kan böja till själv, men försöker hitta vilket är bästa sättet att göra en U-format slinga. Googlat massor, men min google-fu är inte med mig idag.

Hittar lite olika.

- Linda som om man ska göra en vanlig spole fast med mellanrum. Man har en längre mittdel och sedan fortsätter man snurra samma håll

- Som ovan, men man vänder håll efter mittslingan

- Linda som platta öron utanpå. Även här finns åt samma håll och motstående håll på slingan.

Blir inte klok, någon som har tips på guide att rulla en slinga bra?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag har en induction heater som jag köpte via någon kinasida för några år sedan. Funkar skitbra, men ibland känns den ha lite för lite effekt. Men i det stora hela är jag nöjd.

Nu har jag en mutter på en stång jag skulle vilja värma. Biltema har ju lösa sladdar man kan böja till själv, men försöker hitta vilket är bästa sättet att göra en U-format slinga. Googlat massor, men min google-fu är inte med mig idag.

Hittar lite olika.

- Linda som om man ska göra en vanlig spole fast med mellanrum. Man har en längre mittdel och sedan fortsätter man snurra samma håll

- Som ovan, men man vänder håll efter mittslingan

- Linda som platta öron utanpå. Även här finns åt samma håll och motstående håll på slingan.

Blir inte klok, någon som har tips på guide att rulla en slinga bra?
Köpte den där 1 meters de har på Biltema. Kan ju säga att den är lika styv som ett snöre. Så jag lindade den runt stången/muttern och kopplade in i apparaten. Sedan var det bara att köra, efter ett tag var stången röd, riktigt så varm blev inte muttern, men tillräckligt för att den skulle släppa.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kan denna fungera i en vedklyv? :)
20231125-105250.jpg
20231125-105320.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
20231125-105250.jpg
20231125-105320.jpg
Svar, JA, vätskan ska ju bara tåla kompression och smörja. I ett nödläge kan man använda vatten eller någon annan flytande vätska. En gammal FRA DC3'a hade läck på hydraulsystemet under flygning och de tätade läckorna hjälpligt men fick fylla på med vätska från besättningen när vatten, kaffe etc hade tagit slut.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
20231125-105250.jpg
20231125-105320.jpg

Jag undrar varför dom inte kallar den hydraulolja. En vanlig hydraulolja skiljer sig ju från andra oljor främst genom att den innehåller mer/bättre skumdämpande additiver. För en gödselspridare handlar det väl om en hydraulpump och en hydraulmotor om jag fattar rätt.
Om jag ska gissa så är den enda förklaringen jag kan se är möjligen att det inte är de allra mest extrema förhållanden som en hydraulolja kan utsättas för.

Men det är väl samma uppgifter som för hydrauloljan i din vedklyv.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ute o snurrar men det jag hittar online är att dom rek. HLP 32 seriens oljor. Rätt novis när det kommer till hydraulik så jätte tack att ni spånar lite :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag undrar varför dom inte kallar den hydraulolja. En vanlig hydraulolja skiljer sig ju från andra oljor främst genom att den innehåller mer/bättre skumdämpande additiver. För en gödselspridare handlar det väl om en hydraulpump och en hydraulmotor om jag fattar rätt.
Om jag ska gissa så är den enda förklaringen jag kan se är möjligen att det inte är de allra mest extrema förhållanden som en hydraulolja kan utsättas för.

Men det är väl samma uppgifter som för hydrauloljan i din vedklyv.
Jag tror att de önskar att kunderna ska tro att de behöver köpa just den, och inte julas hydraulolja.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024