Frågor man vågar ställa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Sedan krypfart ner till Stockholm eller var nu temperaturen går över nollan.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.
Vi från södern har kört norröver på odubbat och inte alltid så fräscha. Aldrig haft något trubbel av den anledningen. Ok lite bobåka mellan isryggarna på t ex inlandsvägen nån gång men rätt odramatiskt. I ärlighetens namn är det underkylda härnere lömskare än något jag stött på uppåt. Iofs inte varit mer än strax norr om Umeå och kört, alls.
Betänk då att vi är ju bambi på is om det är en snöflinga i väderappen...ehrm, jomenvisst.

Du ska köra förmodligen välunderhållen grönskyltväg. Är du tjej, neurotisk eller båda, va?! ;-)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Så dåligt är de inte med dubbfria vinterdäck. Har varit upp till Kiruna ett par gånger och överlevde båda. Då var de ingen krypfart heller skyltad fart +30 km/h

Bra grepp med sajpdäck i snö men har man is under är det gonatt om det går undan liksom isig väg, däremot i mjuk snö är det lika bra likaså lite grusad väg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Verkar få bli inköp av en extra uppsättning dubbfria som läggs på innan avfärd alltså.
Sedan krypfart ner till Stockholm eller var nu temperaturen går över nollan.
Samma visa på hemvägen, och i slutändan fick jag nöjet att lägga pengar på ett gäng däck jag inte kan sälja vidare.

Du får inte plats att ta med dig dina sommardäck då? Kanske kolla blocket och facebook efter begagnade sommardäck nere i Skåne så kan du skifta där och kanske hyra in vinterdäcken tillfälligt hos någon däckhandlare?

Jag har också funderingar på samma bekymmer med en resa till Polen som jag tvekar över om jag ska vänta till våren fast det skulle passa bättre i januari.

Jag har även två riktigt dåliga vinterdäck så ett alternativ är att jag har dom på en axel och så plockar jag ur dubbarna som är kvar i däcket innan färjan. Och på den andra axeln byter jag till sommardäck.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du får inte plats att ta med dig dina sommardäck då? Kanske kolla blocket och facebook efter begagnade sommardäck nere i Skåne så kan du skifta där och kanske hyra in vinterdäcken tillfälligt hos någon däckhandlare?

Jag har också funderingar på samma bekymmer med en resa till Polen som jag tvekar över om jag ska vänta till våren fast det skulle passa bättre i januari.

Jag har även två riktigt dåliga vinterdäck så ett alternativ är att jag har dom på en axel och så plockar jag ur dubbarna som är kvar i däcket innan färjan. Och på den andra axeln byter jag till sommardäck.
Vad har du för bil och ska du till Karlskrona?

@Wunder Bil, destination?

Kan finnas några hjul.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad har du för bil och ska du till Karlskrona?

@Wunder Bil, destination?

Kan finnas några hjul.

Jag kör VW T4, bultcirkeln är 5/112. Har ingen nämnvärd last så det behöver inte vara c-däck.
Hade väl planerat att mellanlanda i Lund, alltså E4an. Och andra sidan kan det ju vara värt en omväg om det löser problemen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu kollade jag blocket och inser att det finns hur mycket däck som helst till salu i Skåne under tusenlappen och som duger några mil.
Har odubbade från golfV. Kör PM om du behöver dom. De har iaf bärighetsindex 95.

Frågade för färjan. Jag bor i västra delen, ff en bra bit från E4 men nära E22.

Kan nog få bort dem till Ängelholm innan januari.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har odubbade från golfV. Kör PM om du behöver dom. De har iaf bärighetsindex 95.

Frågade för färjan. Jag bor i västra delen, ff en bra bit från E4 men nära E22.

Ok, jag har några kompisar i Lund så därav siktade jag på Lund.
Planen var att hämta en Niewadow husvagn i Polen men nu när jag börjar söka så ser jag att dom kostar ungefär dubbelt så mycket som senast jag kollade och då var det inte lika roligt längre.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ok, jag har några kompisar i Lund så därav siktade jag på Lund.
Planen var att hämta en Niewadow husvagn i Polen men nu när jag börjar söka så ser jag att dom kostar ungefär dubbelt så mycket som senast jag kollade och då var det inte lika roligt längre.
Kronan?
Jaja, de finns iaf. 195/65-15 och bärighet 95, på alufälg.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad betyder skyltarna och detta upplägg(häng) varför? Bakom båda dörrarna finner man toastol och handfat.
20231118-100047.jpg

Tänk efter före.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad betyder skyltarna och detta upplägg(häng) varför? Bakom båda dörrarna finner man toastol och handfat.
20231118-100047.jpg

Tänk efter före.

Innanför den vänstra dörren finns antagligen även en pissoar? Om det inte vore för din förklaring kunde jag tänkt mig rent av att det endast vore pissoar bakom den vänstra dörren.
Och den högra är väl antagligen rymligare om den ska fungera för rullstolsburna.

Så där borde borde fler tänka när dom bygger offentliga toaletter. Toalett kan oftast vara oberoende av kön så länge där inte finns just pissoar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
:rofl Krossad plysch, jag är ju uppvuxen på 80-talet...

Nej, jag jag är överlast allt för ofta ändå i bilen även utan kristallkronor så det blir minimalistiskt. View attachment 492026

Här i stan var det några 18 åringar som snöade in på 70-80 tals stuket på bilar och skaffade gamla PV och Asconor och byggde precis som vi minns dom, med krossad plysch och fransar och jungfrubröst som porrbelysning på golvet...

Det är ändå kul att det lever kvar som ett halvironiskt kulturminne...

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Här i stan var det några 18 åringar som snöade in på 70-80 tals stuket på bilar och skaffade gamla PV och Asconor och byggde precis som vi minns dom, med krossad plysch och fransar och jungfrubröst som porrbelysning på golvet...

Det är ändå kul att det lever kvar som ett halvironiskt kulturminne...
Glöm inte kattstege eller tattargaller som vi säger i orten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Glöm inte kattstege eller tattargaller som vi säger i orten.

Hönstrappa? Det hade Asconan... Det är nog svårt att hitta till PV (den hade ÅAS gangsterkeps)

Jag hade faktiskt det på en SAAB900 jag hade, den blev avsevärt svalare på sommaren, nästa SAAB jag skaffade hade AC så jag ides inte flytta hönstrappan

CombiCoupé är bra som idé, men det innebär att man har två kvadratmeter bakruta i optimal vinkel mot solen....

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024