Frågor man vågar ställa

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Muttrarna som man fäster pivotfästet till snöbladet på min kinesiska fyrhjuling gav upp för några år sen och jag har hittat på alla möjliga halvdana lösningar på det, men nu tänkte jag göra det lite närmre ordentligt.
Jag har kapat loss plåten som de satt i.
View attachment 508389
Tanken är att svetsa dit nya muttrar, men vad ska jag använda? Jag tror att det vore vettigt med långa muttrar så det är många varv som tar kraften.
Det sitter alltså en bygel i fästet.
View attachment 508390
Sen hänger bladet några decimeter framför och sticker ut 75 cm åt sidorna.
View attachment 508391
När man har närkontakt med stubbar och rötter blir det lätt brytning i ramen.

Tankar och idéer mottages tacksamt!
Är du rädd för brytningar i ramen så skulle jag hitta på en fjädrande lösning.
Har du hittat några sprickor i ramen än?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hur skulle du gjort?

Räv runt knuten är inget nytt men nu har vi en som blivit för närgående, djurvän till den grad att det banne blivit knepigt att fiska nuförtiden =/ Men man måste naturligtvis prioritera = smiskar hellre räv än att han golvar en av katterna. Syskon är dom, katterna, Tove som är så liten i jämförelse att veterinären knappt trodde oss när vi förklara släktskapet..

-Från samma kull!?

Brorsan Jamie är stor, stark och 100% mañana :nicka Alltifrån hundar till andra katter har muckat gräl med honom vad vivsett och hans vanligaste gard är att lägga sig på sidan/tvären raklång.. -Chilla. ..tror jag det betyder. Fungerar inte detta brukar han tillåta lite stryk och sen ledsna, nacksving (true story), Klart för att sedan gå därifrån.

Häromdagen såg vi en räv när vi var påväg med bilen någonstans, snoken i riktning mot berget. Ringde grannen och förklara.

-Ni vet var vedträna ligger, bara att kasta.
-Ok.

Samma kväll eller den därpå kom Jamie hem med tuffsor och en blåklocka, god aptit & lugn som vanligt som tur var.

Igår var vi borta utanför länet när telefonen ringde, rävfan hade vågat sig in på altanen och leta käk eller så. Katterna var inne som tur va. Kod cat lockDown instruerades och idag har dom fått vara inne med lådan hela dagen, accepterar men visar sitt missnöje när och då. Vi ställde dammsugaren framför låsta kattluckan för att slippa lyssna på "krafs*bonk*krafs*Bonk..", ja men då välte väl Jamie den imponerande distans bort från luckan och satte igång o spöa luckan. Klappa han duktig o ställde tillbaka dust suckern som fick vara ifred tills vidare.

Nu lokaliserat en paintballbössa, förr kunde man ju handla dessa på Domus typ men så lätt var det inte nu. Får se om bollar och gas medföljer, annars är det skattjaktpunktnu imorgon.

Som sagt, diggar generellt dom pälsbeklädda men en svidare på arslet är väl inte hela världen? Inte så att jag kommer skjuta den i skallen/ögat eller sådant dumt. Fick tips om rävfälla/låda för 3000 pengar och att typ släppa av den i Södertälje eller Norge men.. ja. Panga kolsyra på tomten får man bäst man vill har jag läst, på. Brukar sikta helt ok och träffa ex. lyktstolpe på 1-3 bollen ouppvärmd.

Hur skulle du gjort?

Wanted, dead or on a coat:
20241229_183644.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hur skulle du gjort?

Räv runt knuten är inget nytt men nu har vi en som blivit för närgående, djurvän till den grad att det banne blivit knepigt att fiska nuförtiden =/ Men man måste naturligtvis prioritera = smiskar hellre räv än att han golvar en av katterna. Syskon är dom, katterna, Tove som är så liten i jämförelse att veterinären knappt trodde oss när vi förklara släktskapet..

-Från samma kull!?

Brorsan Jamie är stor, stark och 100% mañana :nicka Alltifrån hundar till andra katter har muckat gräl med honom vad vivsett och hans vanligaste gard är att lägga sig på sidan/tvären raklång.. -Chilla. ..tror jag det betyder. Fungerar inte detta brukar han tillåta lite stryk och sen ledsna, nacksving (true story), Klart för att sedan gå därifrån.

Häromdagen såg vi en räv när vi var påväg med bilen någonstans, snoken i riktning mot berget. Ringde grannen och förklara.

-Ok.

Samma kväll eller den därpå kom Jamie hem med tuffsor och en blåklocka, god aptit och lugn som vanligt som tur var.

Igår var vi borta utanför länet när telefonen ringde, rävfan hade vågat sig in på altanen och leta käk eller så. Katterna var inne som tur va. Kod cat lockDown instruerades och idag har dom fått vara inne med lådan hela dagen, accepterar men visar sitt missnöje när och då. Vi ställde dammsugaren framför låsta kattluckan för att slippa lyssna på "krafs*bonk*krafs*Bonk..", ja men då välte väl Jamie den imponerande distans bort från luckan och satte igång o spöa luckan. Klappa han duktig o ställde tillbaka dust suckern som fick vara ifred tills vidare.

Nu lokaliserat en paintballbössa, förr kunde man ju handla dessa på Domus typ men så lätt var det inte nu. Får se om bollar och gas medföljer, annars är det skattjaktpunktnu imorgon.

Som sagt, diggar generellt dom pälsbeklädda men en svidare på arslet är väl inte hela världen? Inte så att jag kommer skjuta den i skallen/ögat eller sådant dumt. Fick tips om rävfälla/låda för 3000 pengar och att typ släppa av den i Södertälje eller Norge men.. ja. Panga kolsyra på tomten får man bäst man vill har jag läst, på. Brukar sikta helt ok och träffa ex. lyktstolpe på 1-3 bollen ouppvärmd.

Hur skulle du gjort?

View attachment 508464
Jag (dag)tingar svansen, antennen kräver sitt!! ;)
Testa med stötande jakthund som senare kan markera revir.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En frisk räv som hittar mat i skogen ger sig inte på en katt.
Det är helt enkelt inte värt risken för dom att bli riven/biten.
Gårdsräven vi hade när det bodde katter här försökte aldrig ens, han väntade hellre på att vi skulle komma ut med falukorv

IMAG0679.jpg

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mm vi hade en grannkärring förr som ställde ut hinkvis med krubb till rådjuren, sen att dom har ungefär en miljard give or take fästingar på sig begrep hon inte trots att normalbegåvade förklarade det för henne.

Hundarna vaktar bra och ylat iväg vad vi misstänker är räv eller älg många gånger, rådjuren skiter Milton i och Alfred lär väl sig snart.. sällan lös vid misstanke. Vitarslena lägger m.a.o. benen på ryggen ändå om man tittar för snabbt på dom. Men reviret ger räven blanka fan i uppenbarligen, alltså den visar sig inte frivilligt med Milton & Alfred hemma men när vi inte är hemma är ofta inte dom det heller.

Strul.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur skulle du gjort?

-Från samma kull!?

-Ok.

Samma kväll eller den därpå kom Jamie hem med tuffsor och en blåklocka, god aptit & lugn som vanligt som tur var.

Hur skulle du gjort?

View attachment 508464
Hade en räv närgången på landet. Hypotetiskt skulle ett gammalt luftgevär kunnat lösa problemet. Men eftersom det är klassat som jaktbrott i vissa skitnödiga åklagares ögon är ju mitt resonemang rent hypotetiskt. Även om kulan rimligen inte penetrerar huden i bakändan av djuret.

Så en paintballbössa skulle i teorin funka.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har ett par rävar som håller sig i dungen vi bor i. Den ena är mer närgången och brukar ligga på gräsmattan utanför vardagsrumsfönstret. Ganska ofta ligger katterna på förstubron 3-4 meter ifrån. Jag har även sett ena katten gå ett par meter från räven med en ännu levande mus i munnen.
Det är mer riskfyllt med katterna i området.
1000003060.jpg
Här syns även rådjursutfodringen

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Visst händer det att räv tar en katt.
På gården där mina föräldrar nu bor bodde tidigare min farmor och farfar.

Farmor berättade många gånger när hon levde om gången då hon stått på farstukvisten och ropade in katten och såg när katten kommer luffsande från hagen mot tomten då en räv hoppar fram och tar katten. Dagen efter hitta hon lite rester från katten.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Tove, den lilla, det är hon som är mer av en mördarmaskin på sommaren.. faktiskt. Däribland har jag fått ta reda på minst en Puff utan skalle som låg prydligt på dörrmattan utanför =/ Orm, kopparödlor och fåglar är dock det vanligaste att stryka med.

En gång släppte nån av jävlarna(kan ha varit första vi hade) ett levande fjäderfä inne i vardagsrummet. Vi var inte hemma som kanske tur var men fullt rally hade det varit/inget stod som det skulle och blod men mest fjädrar hittades under en period efter på dom mest otippade ställena.

Kattfan, vem det nu var.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Hade en räv närgången på landet. Hypotetiskt skulle ett gammalt luftgevär kunnat lösa problemet. Men eftersom det är klassat som jaktbrott i vissa skitnödiga åklagares ögon är ju mitt resonemang rent hypotetiskt. Även om kulan rimligen inte penetrerar huden i bakändan av djuret.

Så en paintballbössa skulle i teorin funka.
Alltså, om man drar det till sin spets.. vilket jag gör naturligtvis; Förmodar att det inte är ett jaktbrott att kasta en snöboll på en räv, trots att den(hård/isboll) rent krasst kan orsaka mer skada än en paintballbössa och därav bör inte puffran regleras hårdare.

Typ.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tove, den lilla, det är hon som är mer av en mördarmaskin på sommaren.. faktiskt. Däribland har jag fått ta reda på minst en Puff utan skalle som låg prydligt på dörrmattan utanför =/ Orm, kopparödlor och fåglar är dock det vanligaste att stryka med.

En gång släppte nån av jävlarna(kan ha varit första vi hade) ett levande fjäderfä inne i vardagsrummet. Vi var inte hemma som kanske tur var men fullt rally hade det varit/inget stod som det skulle och blod men mest fjädrar hittades under en period efter på dom mest otippade ställena.

Kattfan, vem det nu var.

När jag var liten hade vi en katt som tog hem levande möss och fåglar ibland tills den lärde sig att det var förbjudet. Jag tror den ville visa oss.

Sen när den fick ungar så tog den återigen hem byten, då handlade det nog om att lära ungarna att jaga.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det mest förvånande nån av katterna släpat in genom kattluckan är en levande björktrast. Jag blev överraskad när den lyfte och flaxade iväg genom huset.
Levande möss är inte varje dag, men flera gånger i veckan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför köper man ett dyrt gymkort och trendiga tights bara för att sitta i nån maskin och surfa på mobilen?
Antagligen för man är mobilberoende och har svårt bryta sig ur beroendet ! :(
Så du menar att längre muttrar bara är onödig vikt? Jag är lite orolig för att det lossnar och skadar de yttersta gängorna.
Har du tur så var det bara dåligt stål i de här kinamuttrarna. Så nya muttrar räcker.
Eller så tar du och går upp en dimension från tex M10 till M12 eller från M12 till M15 om skruven får plats. Häller tummarna ! :):)
Och så ser jag oops förslag om kontramutter ! :tummenupp

Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det mest förvånande nån av katterna släpat in genom kattluckan är en levande björktrast. Jag blev överraskad när den lyfte och flaxade iväg genom huset.
Levande möss är inte varje dag, men flera gånger i veckan.
Vi har inte lyckats täppa till överallt så möss kommer fortfarande in i vår kåk på Gotland, men inte i närheten av vad det var när vi köpte den. Hur som helst tycker vår katt att de är intressanta att titta på. Däremot småfåglar, det är grejor det. Men hon är för gammal så hon jagar inte längre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En frisk räv som hittar mat i skogen ger sig inte på en katt.
Det är helt enkelt inte värt risken för dom att bli riven/biten.
Gårdsräven vi hade när det bodde katter här försökte aldrig ens, han väntade hellre på att vi skulle komma ut med falukorv

View attachment 508465
Tacka fan för det, rävar är inte dumma ! :)
Ordspråk
Listig som en räv
Slug som en räv

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2