Har verkligen aldrig några problem med andnöd. Bara den förbannade hostan som verkar självförstärkande.Har s.k. ansträngningsastma och har en sån där, masken alltså men inte provkört den faktiskt. Mest strul för mig är kallluft i kombination med aktivitet som resulterar i pingislunga. Astmamedicin hjälper för mig men har för dålig rutin så blir mest snabbverkande någon gång ibland men det som gör någon nytta långsiktigt har jag tyvärr aldrig gett en chans.
Min lungfunktion är i övrigt mycket god. Kan de verkligen testa luftvägsirritation?Svar ja. Boka tid hos astmasköterska så kör dom en test på tio minuter och du får veta säkert.
Med medicin slipper du gå o bli aspissdålig.
Förändring i miljö verkar inte spela nån större roll. Har inga problem med allergier alls.Som andra nämnt är det inte omöjligt. Kan också vara allergier. Personligen känner jag i stort sett enbart av astman när jag byter miljöer (reser / flyttar) och under vår höst när det är stora svängningar i temperatur / fuktighet.
Gå till syster och gör ett utandningsprov så får du en baslinje (under vila). De skriver säkerligen ut en inhaler som du kan prova vid behov.
Antar att du städat kåken och framförallt sovrummet riktigt ordentligt? Ny kudde osv.