Frågor man vågar ställa

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Har s.k. ansträngningsastma och har en sån där, masken alltså men inte provkört den faktiskt. Mest strul för mig är kallluft i kombination med aktivitet som resulterar i pingislunga. Astmamedicin hjälper för mig men har för dålig rutin så blir mest snabbverkande någon gång ibland men det som gör någon nytta långsiktigt har jag tyvärr aldrig gett en chans.
Har verkligen aldrig några problem med andnöd. Bara den förbannade hostan som verkar självförstärkande.

Svar ja. Boka tid hos astmasköterska så kör dom en test på tio minuter och du får veta säkert.
Med medicin slipper du gå o bli aspissdålig. :fakta
Min lungfunktion är i övrigt mycket god. Kan de verkligen testa luftvägsirritation?

Som andra nämnt är det inte omöjligt. Kan också vara allergier. Personligen känner jag i stort sett enbart av astman när jag byter miljöer (reser / flyttar) och under vår höst när det är stora svängningar i temperatur / fuktighet.

Gå till syster och gör ett utandningsprov så får du en baslinje (under vila). De skriver säkerligen ut en inhaler som du kan prova vid behov.

Antar att du städat kåken och framförallt sovrummet riktigt ordentligt? Ny kudde osv.
Förändring i miljö verkar inte spela nån större roll. Har inga problem med allergier alls.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Har verkligen aldrig några problem med andnöd. Bara den förbannade hostan som verkar självförstärkande.

Min lungfunktion är i övrigt mycket god. Kan de verkligen testa luftvägsirritation?

Förändring i miljö verkar inte spela nån större roll. Har inga problem med allergier alls.

Menar du att du gjort utandningstest med och utan luftrörsvidgande medicin?
Du kan vara nedsatt utan att egentligen märka av det. Bättre att upptäcka det i ett tidigt stadie.

Om det inte är astma kan du räkna bort det.
Har du långvariga problem med hosta behöver det kollas upp.
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Varför envisas rövhattarna i Kiruna (radiotjänst) med att lägga den 24de som sista betalningsdag när lönen kommer 25 varje månad? Är de helt frånkopplade från verkligheten...? :arsele
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför envisas rövhattarna i Kiruna (radiotjänst) med att lägga den 24de som sista betalningsdag när lönen kommer 25 varje månad? Är de helt frånkopplade från verkligheten...? :arsele

Är du säker på att det är de som bestämmer det?

Att just din lön kommer den 25 betyder inte att allas lön gör det...
:)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Varför envisas rövhattarna i Kiruna (radiotjänst) med att lägga den 24de som sista betalningsdag när lönen kommer 25 varje månad? Är de helt frånkopplade från verkligheten...? :arsele

Du kan förekomma dom och sätta undan pengar varje månad till utgifter du vet kommer kontinuerligt.
Tänk vad överraskade dom blir :crash:rofl
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Varför envisas rövhattarna i Kiruna (radiotjänst) med att lägga den 24de som sista betalningsdag när lönen kommer 25 varje månad? Är de helt frånkopplade från verkligheten...? :arsele
Var rebell och betala den 25e? :yopartyDu hinner väl inte få förseningsavgift av det..?:glömdet
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske borde vara i "frågor du INTE vågar fråga" tråden egentligen, men nu blev det inte så.

Om man (jag) av släktingar får ett presentkort från en damklädesbutik, betyder detta "Skaffa en kvinna & köp'na något fint" eller "Vi tror att du skulle se bra ut i klänning"? :va
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Kanske borde vara i "frågor du INTE vågar fråga" tråden egentligen, men nu blev det inte så.

Om man (jag) av släktingar får ett presentkort från en damklädesbutik, betyder detta "Skaffa en kvinna & köp'na något fint" eller "Vi tror att du skulle se bra ut i klänning"? :va

Har du chipstuttar?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kanske borde vara i "frågor du INTE vågar fråga" tråden egentligen, men nu blev det inte så.

Om man (jag) av släktingar får ett presentkort från en damklädesbutik, betyder detta "Skaffa en kvinna & köp'na något fint" eller "Vi tror att du skulle se bra ut i klänning"? :va

Eller,jag har fått en present som jag ger vidare utan att kolla vad det är...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top