Frågor man vågar ställa

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Till försäkringsbolaget eller tingsrätten?

De kan ju göra bedömningar som går stick i stäv med varandra. Tänk på att kameran inte får spela in på plats dit allmänheten har tillträde när bilen är stilla och obemannad. Därmed inte sagt att inspelningen inte kan tas upp som bevis men du kan tänkas bli föremål för utredning om olaga kameraövervakning.
Tänkte mest om nån skiter i väjningsplikt och kör ut framför en .Händer rätt ofta vid en utfart jag brukar köra förbi .Kan ju hända att det smäller nångång

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Filma på, den dagen du behöver materialet kan du granska det och säkert rådgöra med försäkringsbolaget om det är safe att använda.

Tro att det inrikes är risk med någon dashcam är bara trams. Skulle du mot förmodan råka filma känsligt material för att sedan publicera det på ett eller annat vis, ja då är du medveten om att du är ute och snedseglar.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tänkte mest om nån skiter i väjningsplikt och kör ut framför en .Händer rätt ofta vid en utfart jag brukar köra förbi .Kan ju hända att det smäller nångång
I just det specifika fallet är ju vållandefrågan redan avgjord och kameran kanske inte tillför så mycket.

OT:
Efter att ha jobbat med övervakningskameror i olika former har jag förstått att många har en övertro på alla problem kameran ska lösa åt en. En kamera kan ju aldrig ingripa, bara dokumentera. Den är blott ett av verktygen.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jällp mäjj!
Om man, (inte nödvändigtvis jag), sålt en fastighet och vare sig säljare eller köpare vill ha priset i tidningen, hur göra?
Var hämtar tidningarna infon?

Lantmäteriet är ju mer stealth än osynlige mannen!

Brådskar, affär på fredag.
Som jag har förstått det är lagfarten en offentlig uppgift.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I just det specifika fallet är ju vållandefrågan redan avgjord och kameran kanske inte tillför så mycket.

OT:
Efter att ha jobbat med övervakningskameror i olika former har jag förstått att många har en övertro på alla problem kameran ska lösa åt en. En kamera kan ju aldrig ingripa, bara dokumentera. Den är blott ett av verktygen.
Den hjälpte i alla fall att få en granne dömd (fast monterad på garaget filmandes där vi har våra bilar ståendes inne på tomten) för skadegörelse då han hällde hönsgödsel blandat med vatten i friskluftsintaget på våra bilar. Slapp bli ord mot ord = nedlagt när vi polisanmälde. Han nekade vid polisförhör tills de visade filmen. Inte förebygger den, men väldigt bra att ha när det blir ord mot ord.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Som jag har förstått det är lagfarten en offentlig uppgift.
Jo, vilket gör att tidningarna känner sig nödgade att skvallra om slutpriset.Det är de inte. Det är en annan tid nu mot när det var något för förvetna grannar att tissla om. Visst, det blir ändå känt att nån sålt en fastighet och utannonseringspriset är förstås känt, men vad det såldes för är iaf dolt i annonsen.

Detta är tyvärr en snitslad bana för enträgna bedragare och skyddet för t ex en änka/änkeman som lämnat ett för stort boende penibelt.

Går troligtvis inte att komma ifrån helt men man behöver ju inte vara mer explicit än absolut nödvändigt. Alltså, myndighet och skvallersajter är bedragarnas allies och partners in crime.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Den hjälpte i alla fall att få en granne dömd (fast monterad på garaget filmandes där vi har våra bilar ståendes inne på tomten) för skadegörelse då han hällde hönsgödsel blandat med vatten i friskluftsintaget på våra bilar. Slapp bli ord mot ord = nedlagt när vi polisanmälde. Han nekade vid polisförhör tills de visade filmen. Inte förebygger den, men väldigt bra att ha när det blir ord mot ord.
Vilken idiot till granne.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vilken idiot till granne.
Skulle kunna skriva spaltmeter om vad denne man ställt till med, men passar inte så bra i öppna forum. Vet inte vad man själv kan råka ut för, han kanske är hämndlysten och polisanmäler en för förtal om han råkar hitta hit.
Han har i alla fall lugnat sig betydligt sen den domen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Skulle kunna skriva spaltmeter om vad denne man ställt till med, men passar inte så bra i öppna forum. Vet inte vad man själv kan råka ut för, han kanske är hämndlysten och polisanmäler en för förtal om han råkar hitta hit.
Han har i alla fall lugnat sig betydligt sen den domen.
Förstår. Haverister, alltid spännande på oftast dåliga sätt. Allt fungerar som bränsle för dem. Medgång, blir inspirerade och därmed värre av vinden i seglet. Motgång, bitterheten blir kol att skyffla i pannan. Likgiltighet, "mig ska de minsann bli varse".

Där avkomman bor har de en mer klassisk rättshaverist som söker av byn kontinuerligt efter petitesser att besvära kommun och annat med. Hur var en sån i arbetslivet? Nu pigg pensionär med all tid i världen till att bråka med folk som inte ens vet vem han är.

(Det är inte jag, bor i annan by...)

Twittraren "snyggbonde" i Brösarp är dock kul. Er favoriträttshaverist, som han brukar självtitulera sig. Bråkar om släktingars A-traktorer, hänsynslösa turister mm. Klart underhållande och med tydlig distans.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Är gravitation en kraft eller inte? Om det är en kraft, varför lär man då definiera det med hjälp av en konstant? Frågor man ställer sig när man sitter och installerar en labb-server för jobbet... :sleep:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är gravitation en kraft eller inte? Om det är en kraft, varför lär man då definiera det med hjälp av en konstant? Frågor man ställer sig när man sitter och installerar en labb-server för jobbet... :sleep:

Den är inte konstant den varierar både med storleken på kropparna och avståndet.
Det är bara på jordytan den kan sättas som en konstant. Dessutom är den ju lägre vid ekvatorn pga cetripetalkraften.

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Varför får vi inte se när SvenskaSpel drar Joker-bollarna på onsdagar och lördagar på TV4. Förut fick man se det. Nu får man bara se den rätta raden utan att fysiskt se bollarna.

Mer bollar till folket!

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag köpte ett Michelin-däck till min Ducati för att jag inte fick tag i det jag ville ha och ändå ville köra. Det var oanvänt när jag monterade det även om det var tillverkat 2018. Jag körde 60 mil med det och sen plockade jag av det och satte ut en annons. Är det verkligen helt värdelöst för alla?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hörde för 100 år sen att Michelin-däck håller längst men var dyrast då. Ja jag har Michelin-däck å fått kast i rondeller. Diesel sa nån. Har under mina många år i sadeln aldrig fått kast tidigare. Så lite vatten på din kran ger jag dej?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Hör på reklamen för svenska truckers där en tjej frågar mottagaren
- är du helt seriös ?
Nu till frågan: är hennes frågeställning den politiskt korrekta för
- är du helt dum i huvudet ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nu har inte jag sett klippet. (vem fan tittar på tv 2021?)
Men det kan vara en retorisk frågeställning, som går att likställa med påståendet; "Du är fan dum i huvudet".

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur många vuxna människor krävs det för att klura ut en slangklämmas funktion? :va

Hett tips - fler än två, åtminstone...

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nån som vet hur det rent praktiskt funkar med "diplomatisk immunitet".
Kan en diplomat mörda, våldta och härja hursomhelst utan att det blir något annat än ett varningens ministerfinger eller i värsta fall bli kallad persona non grata?

Har för mej att för några år sedan var det någon Rysk diplomat som fyllekörde och kraschade en bil i centrala Stockholm och att det inte blev några som helst repressalier efteråt. Minnet kan dock vara felaktigt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nån som vet hur det rent praktiskt funkar med "diplomatisk immunitet".
Kan en diplomat mörda, våldta och härja hursomhelst utan att det blir något annat än ett varningens ministerfinger eller i värsta fall bli kallad persona non grata?

Har för mej att för några år sedan var det någon Rysk diplomat som fyllekörde och kraschade en bil i centrala Stockholm och att det inte blev några som helst repressalier efteråt. Minnet kan dock vara felaktigt.

Svar ja, i korthet.

Dock kan det förstås bli andra konsekvenser som utvisning och/eller straff i hemlandet, men immunitet är immunitet. Detta för att ett land inte skall kunna sätta åt ett annat lands diplomater, dvs en internationell överenskommelse för att upprätthålla relationer länder emellan.

Däremot händer det ju att vissa personer förklaras oönskade och skickas hem, Sverige har tex utvisat ett gäng ryska och kinesiska ”diplomater” bara de sista åren…

Detsamma gäller för övrigt vår egen statschef, som pga börd åtnjuter straffrihet. Statskassan har gått miste om stora penningbelopp i form av uteblivna hastighetsböter där, enligt säkra källor.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC