Frågor man vågar ställa

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Just det - gräsklipparen Briggs o Stratton? Från USA, då är det rimligen UNF. Faktum är att engelska tumgängor finns en j-la massa olika, dessutom avvikande från UNC o UNF som är amerikanska
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Blev lite krokigt, två svar så jag svarade mellan dem med ett utan citat. Sedan svarade jag ditt med citat specifikt med gängorna.


Just det - gräsklipparen Briggs o Stratton? Från USA, då är det rimligen UNF. Faktum är att engelska tumgängor finns en j-la massa olika, dessutom avvikande från UNC o UNF som är amerikanska
Ja, och tror du kommit fram till rätt gänga.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är kinesium. Ta en träskruv som verkar passa hyffsat. Det är sen gammalt.
Om det bara vore att sätta fast något så visst, men nu är det ju en specifik stång som ska dit. Får väl limma dit den i framtiden med kemisk metall...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Hur gör man när det är dags för besiktning och det är senast i slutet av mars? Känns onödigt tidigt på året och risken finns ju att det inte är väglag än. Jag har inte släp. Ska jag bara vänta och få körförbud och hoppas på att få tag i en tid? Eller kan man besikta sent i höst?
Jag har reggat mig hos Bilprovningen. Besiktar endast där.
Så nu fick jag ett flott erbjudande.
Dock behöver jag inte besikta förrän 30/9 nästa år så jag avstår.
IMG_0887.jpeg
Värt att kolla upp. Erbjudandet kanske gäller i hela landet.
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag har reggat mig hos Bilprovningen. Besiktar endast där.
Så ni fick jag ett flott erbjudande.
Dock behöver jag inte besikta förrän 30/9 nästa år så jag avstår.
View attachment 503178
Värt att kolla upp. Erbjudandet kanske gäller i hela landet.
Hur stor är smcrabatten och går de att kombinera? Annars kompenserar ju rabatten för vintern och man slipper panik till våren, om man nu har inställelsetid då.
@Rockmorsan
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fick ett vykort från OPUS idag för 690n. Där fick jag rabatt om jag besiktigade i september istället för kommande april när jag egentligen skall inställa mig.

Ska man kanske orka återställa regskylt, slipon och backspeglar redan nu, kanske?

Bilen ska jag ju också besiktiga i september. Kanske ska boka bägge samtidigt och släpa hojen dit?

Eller ska jag göra som vanligt och paniksöka tider dagarna innan körförbud? 🤪
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Är det här marksten?
Om inte, vad är det då?

Dimensionerna på plattorna stämmer inte med de standardmått jag hittar.20240904_150935.jpg
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Fick ett vykort från OPUS idag för 690n. Där fick jag rabatt om jag besiktigade i september istället för kommande april när jag egentligen skall inställa mig.

Ska man kanske orka återställa regskylt, slipon och backspeglar redan nu, kanske?

Bilen ska jag ju också besiktiga i september. Kanske ska boka bägge samtidigt och släpa hojen dit?

Eller ska jag göra som vanligt och paniksöka tider dagarna innan körförbud? 🤪
Det borde vara bra rabatt om man skall "tappa" sju månader på besiktningstiden
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är det någon som parkerat MC'n på Arlanda på senaste tiden?
Finns MC-parkeringen utanför Sky City fortfarande kvar?
Det ser ut så på Street View iaf.
Eller finns det någon MC-parkering inomhus?
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Vad är det egentligen barn tycker är så fascinerande med motorcyklar att dom vinkar glatt när man passerar ?
Naturligtvis vinkar jag alltid tillbaka.
Jag vinkar med, som en galning

Jag minns att jag vinkade själv som barn bara några år gammal, både på motorcyklar och sportbilar.

Hade senare två planscher över min tonårssäng (som hade både mässings knoppar och vit sänghimmel med volang) på en Corvette och en Porsche. Älskade när min plastpappa tog med mig på Elmia mässan och andra motor mässor som barn.
Min första kille höll på o renoverade bilar och jag tittade på när motor o annat lyftes ut o skruvades isär, det svetsades, plåt lackades. Hans storebror körde hoj... Åh det var så spännande.
Tror de där minsta ungarna som vinkar och blir glada när vi vinkar tillbaka kan vara det som väcker de där känslorna av pirr i magen av snabba brummande motorfordon. Vi främjar tillväxten. Så jag vinkar så föräldrarna undrar :D
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
- De flesta småfolk jag passerar gör snarare en "full gas"-gest.
Alltså simulerar vridning på gasrullen med ena handen.
Jag minns en gång när jag var i yngre tonåren och en kille kom åkande på en ZXR750 i låg fart mitt inne i centrum i den lilla by jag växte upp. Jag och mina vänner gjorde då den obligatoriska "kör på bakhjulet"-gesten. Han skakade bara på huvudet, men när han rullat förbi oss petade han ner ett par steg, vred på rullen och dumpade kopplingen och gjorde en rullande burn out nedför gatan. :yoparty

Jag får fortfarande nästan gåshud när jag tänker på det, trots att det måste vara ca 35 år sedan.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
- De flesta småfolk jag passerar gör snarare en "full gas"-gest.
Alltså simulerar vridning på gasrullen med ena handen.
Vilket för tankarna till videona på youtube där hojförare just gör så ända till varastopp, löjligt beteende i mina ögon men ett litet brum bjuder jag på när den gesten visas.

När man kommer i gäng tex 8-10 st eller fler tycks glädjen öka i kvadrat per motorcykel, ett mysigt minne efter rundan då de inte händer så ofta.
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top