Frågor man vågar ställa

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
USB-C till 2 ledare = går det att se/läsa sig till?

Vill ha USB-C som jag kan koppla in i befintligt labbagg., ex. banankontakter men jag gissar att det är mer trassel i en USB-C med dataöverföring. Dom är inte gratis men chansade(skalade bara höljet) på en gratis och kort USB-C till USB-A, bingo den är bara +/- men sladdarna är typ AWG 200.

Tjockare kabel = dyrare och därav vill jag veta om man kan klura ut detta utan att knipsa manteln?
Ta en usb-C till usb-A och koppla den till en A-hona som du kör matning till LabbAgg.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Inte dum du =) Men hur många W klarar en USB-A om man vill testa lite snabba saker (laddning) som USB-C numera orkar med?

Men din lösning löser lösningen jag inte löste 👍
(ute o joggar i affärerna så därav frågar han det google kan)

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Är det en oskriven regel inom längdskidor som säger att du måste slänga dig i marken direkt efter målgång, för att inbilla din nation om att du inte har ett endaste skär eller stavtag kvar i kroppen ?

Varför gjorde inte Thomas Gustavsson på 5000 och 10 000 m långskridskor samma sak, som dessutom inte hade någon vila alls under loppen.

Eller cyklister som spurtat upp för ett berg till målsnöret i ett av loppen i Frankrike Runt tex.

Skidåkare e fjollor.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inte dum du =) Men hur många W klarar en USB-A om man vill testa lite snabba saker (laddning) som USB-C numera orkar med?

Men din lösning löser lösningen jag inte löste 👍
(ute o joggar i affärerna så därav frågar han det google kan)
Ooops, förmodligen går det bra men för att få C att ta högre A så är det en förhandling mellan brukare och givare, den delen har jag ingen koll på ännu.

Kolla lite på detta:

Löda leka lära är ju en givande sysselslättning.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jajjemen, försökt mig på high tech nasa shit i mina dar.. typ Hallonpaj3.14 och sånt. Men jag är förmodligen för korchad, aldrig fått något flyt i programmering/kodning till den grad att det blivit roligt. Satte ihop en sådan dator.. var väl o ta i att kalla den men färgpekskärm fast det var mest plug & play(ganska många år sen/minns inte fullt).

Men men, ligger minst en kanske ett par kolvar inne på hobbybordet så kanske gör slag i saken och bränner upp något inatt.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Byta drivrem Grizzly 700 2013, någe mer specialverktyg än 2 m6-skruv för att klyva klämspänningen? Jag ser också instruktioner som finns men någon som gjort det kanske kommit på att om man har en rörtång med sig så blir det enklare eftersom allt dom konstruerar utgår ifrån en aktersnurra..
Eller så ;)
Ifall någon har en liggandes i/runt Sthlm idag till nu är det även intressant, sitter o letar.
En sånhär ska det va vad det nu står..
1000016205.jpg1000016206.jpg

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Byta drivrem Grizzly 700 2013, någe mer specialverktyg än 2 m6-skruv för att klyva klämspänningen? Jag ser också instruktioner som finns men någon som gjort det kanske kommit på att om man har en rörtång med sig så blir det enklare eftersom allt dom konstruerar utgår ifrån en aktersnurra..
Eller så ;)
Ifall någon har en liggandes i/runt Sthlm idag till nu är det även intressant, sitter o letar.
En sånhär ska det va vad det nu står..
View attachment 508286View attachment 508287
Har inte mekat med en sådan specifikt, men är det inte samma som allt annat med variator?
D.v.s. man skruvar inte loss något, man bara vrider på sekundären så den delar sej och man kan trä på remmen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Varför köper man ett dyrt gymkort och trendiga tights bara för att sitta i nån maskin och surfa på mobilen?
Om man älskar sin familj men inte gillar den är det ett utmärkt sätt att andas litet. 🙂

Ja, plus att det är ju typ gratis om man har friskvårdsbidrag.

Så länge de inte blockar hantlar och pilatesboll är jag inte jättestörd av det.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Varför köper man ett dyrt gymkort och trendiga tights bara för att sitta i nån maskin och surfa på mobilen?
En effekt av beteendet jag skrattar lite åt, är att dom är där när jag kommer och är kvar när jag går cirka 90 minuter senare. Låser upp dörren med kort så min mobil lämnas såklart där hemma.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Muttrarna som man fäster pivotfästet till snöbladet på min kinesiska fyrhjuling gav upp för några år sen och jag har hittat på alla möjliga halvdana lösningar på det, men nu tänkte jag göra det lite närmre ordentligt.
Jag har kapat loss plåten som de satt i.
1000003054.jpg
Tanken är att svetsa dit nya muttrar, men vad ska jag använda? Jag tror att det vore vettigt med långa muttrar så det är många varv som tar kraften.
Det sitter alltså en bygel i fästet.
1000003055.jpg
Sen hänger bladet några decimeter framför och sticker ut 75 cm åt sidorna.
1000003056.jpg
När man har närkontakt med stubbar och rötter blir det lätt brytning i ramen.

Tankar och idéer mottages tacksamt!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man älskar sin familj men inte gillar den är det ett utmärkt sätt att andas litet. 🙂

Ja, plus att det är ju typ gratis om man har friskvårdsbidrag.

Så länge de inte blockar hantlar och pilatesboll är jag inte jättestörd av det.
Hantlar och pilatesboll känns som att man kan ha hemma.

Om man vill träna, men hatar människor, alltså.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Muttrarna som man fäster pivotfästet till snöbladet på min kinesiska fyrhjuling gav upp för några år sen och jag har hittat på alla möjliga halvdana lösningar på det, men nu tänkte jag göra det lite närmre ordentligt.
Jag har kapat loss plåten som de satt i.
View attachment 508389
Tanken är att svetsa dit nya muttrar, men vad ska jag använda? Jag tror att det vore vettigt med långa muttrar så det är många varv som tar kraften.
Det sitter alltså en bygel i fästet.
View attachment 508390
Sen hänger bladet några decimeter framför och sticker ut 75 cm åt sidorna.
View attachment 508391
När man har närkontakt med stubbar och rötter blir det lätt brytning i ramen.

Tankar och idéer mottages tacksamt!
5 gängor har kontakt normalt. Ca 50 % på första 25 på andra 13 på tredje 6 på fjärde och 3 på sista. Obs ungefär

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
5 gängor har kontakt normalt. Ca 50 % på första 25 på andra 13 på tredje 6 på fjärde och 3 på sista. Obs ungefär
Så du menar att längre muttrar bara är onödig vikt? Jag är lite orolig för att det lossnar och skadar de yttersta gängorna.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Att ha en gardin bakom en basreflexhögtalare - kommer det att påverka ljudet?
Gjorde ett halvhjärtat försök att finna svaret

1735422273005.png

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Mer en känsla men skulle det inte bara resultera i hävstång o jävel med typ en skarvmutter? :va
Jag skulle överdimensionera istället, upp till m20 är lätttillgängligt åtminstone. Har för mig lösa standarddragkulor/50 mm har m25, dyr borr var det i.a.f..

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår