Alla riktiga friluftsmänniskor har väl med sig ett tänsdtål som man skrapar med kniven för 2000:-När det kommer till att göra upp eld. Vad är er föredragna verktyg till det?
Själv nyttjar jag gärna stormstickor eller vanliga tändstickor för att sätta fyr på knaster taget underifrån en gran. Men efter att förra vintern lyckats tagit med familjen på korvgrillning i dyngsur och fyragradig lövskog (visade det sig och jag hade inte rekat)har jag med mig handsprit, litet tidningspapper och en gasbrännare från köket då barnen och sambon vill ha korv snabbare än jag.
Samma här, men att använda det baraföratt kan prylsportarna syssla medTändstål och magnesiumblock är givetvis en gimmick men nog finns det med ifall allt annat skulle fallera...
Alla riktiga friluftsmänniskor har väl med sig ett tänsdtål som man skrapar med kniven för 2000:-
Själv har jag med mig biltemas billiga cigarettändare, har man torktumlare hemma så är torktumlarludd skitbra fnöske, har man ett fruntimmer hemma så funkar det med såna där bomullsbollar som dom gör av med ett hundratal per dag när dom kletar i ansiktet.
Doppar man luddet/bomullsbollarna i vaselin och stoppar i en låda i fickan så kan man sätta eld på en trave färska gurkor om det skulle behövas.
(nja kanske inte, men surved går bra)
Dom flammar upp om en enda gnista från tändstålet nuddar dom.
Ska du elda färska gurkor?Bomullsrondell med vaselin måste jag prova!
Kanske.Ska du elda färska gurkor?
Instämmer. En jukkasticka inköpt i forntiden hänger med på en karbinhake.Samma här, men att använda det baraföratt kan prylsportarna syssla med
Har en likadan....riktigt bra grejorSom respons på eget förslag...
Jag tillbringar gärna tid ute i skog och mark. Både som rent friluftsliv men även med motorsågen uppe i stugan eller med familjen i hyrd kanot på någon å.
Utrustning är något som alla sporthojsförare vet, saknar begränsningar. Dock är utrustningen inte det som gör upplevelsen men utrustning är kul att diskutera.
Hursomhelst, utrustning, upplevelser, planer, ställen.
Jag börjar med dagens tillskott till knivsamlingen, Fällkniven F1. Äntligen.
Cool sida!Bidrar med länk till en finsk sida med kläder osv som kan nyttjas i stora läbbiga skogen.
Varusteleka.fi
Varusteleka is one of the largest tactical gear and military surplus stores in Europe. Fast worldwide shipping from Finland.www.varusteleka.com
Ställer en fråga också. Tänkte mig ut ett par nätter på Sörmlandsleden i sommar med min femåriga dotter. Är det nån som har erfarenhet av såna strapatser och kan delge erfarenheter?
Det finns så mycket nice to have och man vet att det redan finns need to have i ryggsäcken att man måste tänka till. ?Jagar en hel del och då måste man ha en massa kul grejor förutom bössan...
Den här rekommenderas varmt : https://www.outnorth.se/biolite/cam...pTj9QIVAfrICh1TbwtPEAQYAiABEgIp2vD_BwE#Orange
Visst är det en sådan utan traditionellt knivblad? Ett verktyg som inte faller under knivlagen?
Hmmm vad skall du ha det till? 400 USD köper ett riktigt bra beg kvalitetstält i Sverige...Fina svar på tält!
Jag är sugen på ett Lonerider ADV. Har tittat på dom IRL både upp- och nerpackat och det tar inte stora platsen.
ADV Tent - Adventure Motorcycle Tent
Designed to shelter two riders, gear, and luggage, the compact and lightweight ADV Tent provides the ultimate camping solution for adventure motorcyclists.www.lonerider-motorcycle.com
Värt?
Ja, rimligare pengar och sannolikt även bättre tält.Har en bugetvariant på liknande modell. 2.8 kg. Nöjd med kvalitén.
Wechsel Tents WECHSEL LE DOME TENT DOUBLE-SKIN 2-PERSON
Buy Wechsel Tents WECHSEL LE DOME TENT DOUBLE-SKIN 2-PERSON at Louis Moto for a great price. Top brands ✓ Great selection ✓ No risk ✓ Secure payment ✓ 2 year return policy ✓m.louis.eu
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|