Friluftstråden

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Cigarettändare. Även mina barn har lärt sig hur man tänder en brasa på första försöket.
Fast det har hänt att det är svårt och någon gång för blött.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När det kommer till att göra upp eld. Vad är er föredragna verktyg till det?

Själv nyttjar jag gärna stormstickor eller vanliga tändstickor för att sätta fyr på knaster taget underifrån en gran. Men efter att förra vintern lyckats tagit med familjen på korvgrillning i dyngsur och fyragradig lövskog (visade det sig och jag hade inte rekat)har jag med mig handsprit, litet tidningspapper och en gasbrännare från köket då barnen och sambon vill ha korv snabbare än jag.
Alla riktiga friluftsmänniskor har väl med sig ett tänsdtål som man skrapar med kniven för 2000:-

Själv har jag med mig biltemas billiga cigarettändare, har man torktumlare hemma så är torktumlarludd skitbra fnöske, har man ett fruntimmer hemma så funkar det med såna där bomullsbollar som dom gör av med ett hundratal per dag när dom kletar i ansiktet.

Doppar man luddet/bomullsbollarna i vaselin och stoppar i en låda i fickan så kan man sätta eld på en trave färska gurkor om det skulle behövas.
(nja kanske inte, men surved går bra)
Dom flammar upp om en enda gnista från tändstålet nuddar dom.

Jag köpte på skoj en sån där sticka fatwood en gång, I princip kådfyllt trä, det funkade också skitbra, några småflisor räckte för att få en början till en brasa, men det går ju lika bra att leta sig en tjärstubbe ute i skogen.

Men rent generellt så går det ingen prestige i att tända eld för mig, så har jag stockholmsnäver (tidningspapper/tändvätska/napalm) så använder jag det.

Då kan prylsportarna ligga där på knä med skägglav och tändstål medans jag grillar min korv

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Som tände använder jag remsor av mjölkpaket, helt suveränt.
Nödtände är tändstål och tamponger.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Har några sådana där små gasbrännare i cigarettändarformat. Och ett gäng tändsticksaskar vattentätt packade i påsar.

Min erfarenhet efter typ 45 års hyfsat aktivt friluftsliv är att jag fortfarande anstränger mig mer att förbereda en eld om jag tänker använda en tändsticka än om jag har "obegränsat" med eld att tända med.

Tändstål och magnesiumblock är givetvis en gimmick men nog finns det med ifall allt annat skulle fallera...

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Alla riktiga friluftsmänniskor har väl med sig ett tänsdtål som man skrapar med kniven för 2000:-

Själv har jag med mig biltemas billiga cigarettändare, har man torktumlare hemma så är torktumlarludd skitbra fnöske, har man ett fruntimmer hemma så funkar det med såna där bomullsbollar som dom gör av med ett hundratal per dag när dom kletar i ansiktet.

Doppar man luddet/bomullsbollarna i vaselin och stoppar i en låda i fickan så kan man sätta eld på en trave färska gurkor om det skulle behövas.
(nja kanske inte, men surved går bra)
Dom flammar upp om en enda gnista från tändstålet nuddar dom.

Instämmer. Torktumlarludd är fantastiskt som fnöske.

Bomullsrondell med vaselin måste jag prova!

Personligen använder jag tändstickor när jag gör upp eld.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Samma här, men att använda det baraföratt kan prylsportarna syssla med
Instämmer. En jukkasticka inköpt i forntiden hänger med på en karbinhake.

Om jag framgångsrikt skulle få fyr på nåt med den är nu tveksamt. Var länge sedan jag övade. Har på äldre dar blivit litet för bekväm för mitt eget bästa. Kanske inte bara ute i skogen utan även i stan? Den förberedde överlever, heter det ju.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Som respons på eget förslag...

Jag tillbringar gärna tid ute i skog och mark. Både som rent friluftsliv men även med motorsågen uppe i stugan eller med familjen i hyrd kanot på någon å.

Utrustning är något som alla sporthojsförare vet, saknar begränsningar. Dock är utrustningen inte det som gör upplevelsen men utrustning är kul att diskutera.

Hursomhelst, utrustning, upplevelser, planer, ställen.

Jag börjar med dagens tillskott till knivsamlingen, Fällkniven F1. Äntligen.
33fa4ad4a29ccda283855e311f912ffd.jpg
Har en likadan....riktigt bra grejor :)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Bidrar med länk till en finsk sida med kläder osv som kan nyttjas i stora läbbiga skogen.

Ställer en fråga också. Tänkte mig ut ett par nätter på Sörmlandsleden i sommar med min femåriga dotter. Är det nån som har erfarenhet av såna strapatser och kan delge erfarenheter?
Cool sida!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jagar en hel del och då måste man ha en massa kul grejor förutom bössan...

Den här rekommenderas varmt : https://www.outnorth.se/biolite/cam...pTj9QIVAfrICh1TbwtPEAQYAiABEgIp2vD_BwE#Orange
Det finns så mycket nice to have och man vet att det redan finns need to have i ryggsäcken att man måste tänka till. ?

En kamrat har en sån och är nöjd. Så jag villhöver en. Men med tanke på förhållandet ambition till friluftsliv kontra genomfört friluftsliv blir det nedprioriterat.

Last edited:

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Den här är trevligt. Ett multiverktyg som inte väger bly. Gerber.

IMG_20220203_141804-01.jpeg

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Hoj
Briggs & Stratton
Fina svar på tält!
Jag är sugen på ett Lonerider ADV. Har tittat på dom IRL både upp- och nerpackat och det tar inte stora platsen.

Värt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fina svar på tält!
Jag är sugen på ett Lonerider ADV. Har tittat på dom IRL både upp- och nerpackat och det tar inte stora platsen.

Värt?
Hmmm vad skall du ha det till? 400 USD köper ett riktigt bra beg kvalitetstält i Sverige...

41x15cm är rätt normalt för ett tvåmanstält. Uppslagning genom att först slå upp innertält och sedan breda över yttertältet går fetbort i regn. "Pole structure" med en mängd anslutningar är inte ens bra i teorin. Tungt och svagt. "High quality zippers", vad innebär det?
3,35 kilo väger som ett högkvalitets tremanstält med extra stor absid, inte för att vikten spelar all roll på hoj men ändå. Ventilation? Klarar det ens blåst?

Jag avråder absolut från dylika skräptält, särskilt till det priset.

Kolla Blocket efter Fjällräven, Haglöfs, Helsport, Hilleberg och så 2-3 manstält, gärna med stor absid för utrustningen. Du har igen pengarna om du skulle vilja sälja det efter några år = kostnad 0 kr.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S