Friluftstråden

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag gjorde tidigare redovisat i tråden, försök med att värma 1 liter vatten från 20 grader till 80 grader samt väga gasflaskan före och efter.
Det krävdes ungefär 25 % mindre primusgas än biltemagas att göra det.

Det råder inget tvivel på att man får ut mer värme från en primusflaska än en biltemaflaska.
Dock, med det lägre priset på biltemaflaskorna blir kostnaden för samma mängd energi lägre om man köper biltemaflaskor.
Har man bara vikt och antal flaskor i beaktning, till exempel vid en längre fotvandring, är det fördelaktigare med primusflaskor.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Kan ju vara mer vatten i biltemas gas

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Inte klockren för denn tråd, men får hamna här ändå.

Av japans mästersmed handsmidd verktygskniv.
Julen levererar igen (via ungdomarna)
?
!

DSC_7002.jpg

DSC_7015.jpg

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ställer en fråga också. Tänkte mig ut ett par nätter på Sörmlandsleden i sommar med min femåriga dotter. Är det nån som har erfarenhet av såna strapatser och kan delge erfarenheter?
Blev det någon runda med dottern i skogen? Vi knatar runt med grabben på 4 med jämna mellanrum, men då bara 3-7km, och jag bär all packning. Vi tältar också, men då tar vi bilen, men det kliar att ge sig ut en runda bara han och jag med tält, till fots. Men då får jag ju bära i princip allt.

Jag har fått för mig att jag måste ha en GPS också, jag är inte helt nöjd med dom alternativ som finns till mobilen. Lantmäteriets karta går ju att ha offline, men den innehåller ju väldig lite info, som dessutom verkar diffa en hel del mot verkligheten. Naturkartan mm finns ju också, men inte offline. Det lutar lite åt en Garmin GPSMAP 66s/sr/st. Är det någon som har erfarenhet av den? Vad kör ni med för kartor i dom? Friluftskartan är ju snordyr för ett litet område, är det verkligen värt det?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Blev det någon runda med dottern i skogen? Vi knatar runt med grabben på 4 med jämna mellanrum, men då bara 3-7km, och jag bär all packning. Vi tältar också, men då tar vi bilen, men det kliar att ge sig ut en runda bara han och jag med tält, till fots. Men då får jag ju bära i princip allt.

Jag har fått för mig att jag måste ha en GPS också, jag är inte helt nöjd med dom alternativ som finns till mobilen. Lantmäteriets karta går ju att ha offline, men den innehåller ju väldig lite info, som dessutom verkar diffa en hel del mot verkligheten. Naturkartan mm finns ju också, men inte offline. Det lutar lite åt en Garmin GPSMAP 66s/sr/st. Är det någon som har erfarenhet av den? Vad kör ni med för kartor i dom? Friluftskartan är ju snordyr för ett litet område, är det verkligen värt det?
Kör appen TopoGPS och köp terrängkartan för 49kr.

Kan tas ned och köras offline och är samma som Garmins kartor.

Fördelen med offline och den tar 4.5 gig(hela sverige men man kan ta mindre bitar) i nallen är att nallen tar inga batterier nästan när man bara kör GPS o nallen i flightmode.

Onödigt och köra en Garmin GPS för vanliga äventyr

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Till Garmin finns det gratiskartor.

www.frikart.no

Finns Topo och vägkartor, ruttbara.

Det finns all anledning att ha en dedikerad GPS eftersom den är bra till alla slags äventyr.

Kolla på en beg Montana 610.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan köra mobilen också men den vill man ju ha som mobil tänker jag…

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vattentät fodral och TopoGPS funkar bra med nallen

Extrema äventyr så en Garmin GPS 62/66 eller så som backupp , liten skärm men då kan en klocka funka bra från Garmin.

Ytterst extrema äventyr kräver en Garmin med

inReach®​

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag budade hem en beggad Garmin 62s på Tradera. Åtta år gammal, men funkar med dagens programvara och har minneskort och färgskärm mm. Uppgraderade firmware och stoppade in friluftskartan, topografisk för Europa och en detaljerad från några som kör API mot openstreetmap och har minsta cykelväg och laddstation osv inlagt. Kan välja i meny vilken av kartorna som ska användas.

Betalkartorna gick att få tag i "på annat sätt".

Perfekt de gånger man inte kan eller får ha mobil för positionering och navigation.garmin gpsmap 62s-4.jpg

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Liten skärm dock....
Det är inte en nackdel alltid, efter attha haft alla Garmin och Silva samt några till GPSer så har jag nu en några år gammal eTrex30 och den har nog marknadens minsta skärm, men för positionsbestämning i skogen är den helt Ok och på ena hojen som jag inte vill ha den stora navigatorn på sitter den bra som vägpekare.
För en tur på några km i skogen skulle jag faktiskt föreslå att använda endast en karta. Det är nyttig och kul kunskap att vara säker i sin karthantering och ungar som kommer upp lite iålder gillar det också när de fattat grejen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Näpp. Ingen runda längre än skogspromenader längs med stigarna runtomkring sommarstugan. Ett par nätter i tält på gräsmattan fick vi till.

Min ambition att få henne till att vara bekväm i skogen kvarstår och vi tar nya tag till våren. Vintercampa är kanske inte det bästa att börja med.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Då är TopoGps grejen som jag nämde i nått inlägg ovan , man kan ta ned hela terrängkartan offline om man vill.

Tror det gäller 4-6 enheter så man kan ha det i mobil, surplatta o bil

Varje land kostar 49kr

Riktiga terrängkartan som förr kostade 10 lakan för hela landet , lmv har släppt det fritt numera

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, den är ju liksom bäst på det, och kanske inte helt optimal för navigering tvärs igenom terränglådan. Däremot är det ju generellt sett betydligt större skärm med hög informationsdensitet, så man får ju en helt annan översikt över kartan med den.
Vattentät fodral och TopoGPS funkar bra med nallen

Extrema äventyr så en Garmin GPS 62/66 eller så som backupp , liten skärm men då kan en klocka funka bra från Garmin.

Ytterst extrema äventyr kräver en Garmin med

inReach®​

Javisst, mobilen kan funka som en nödlösning, men det kräver ju nästan en kompass vid sidan om, och mobiler suger eftersom man måste ha bara händer, dvs ganska uselt vintertid, i regn osv. Nog för att mobilen är vattentät, men skärmen brukar ju få frispel om det är vatten på den.
Näpp. Ingen runda längre än skogspromenader längs med stigarna runtomkring sommarstugan. Ett par nätter i tält på gräsmattan fick vi till.

Min ambition att få henne till att vara bekväm i skogen kvarstår och vi tar nya tag till våren. Vintercampa är kanske inte det bästa att börja med.
Vi var ner till Paradiset idag, upp i utkikstornet bland annat:
1672846868854.png
Den blåmarkerade delen gick vi rakt genom terrängen, tvärs över stock och sten, resten följde vi leder och stigar. Men det är ju ändå ganska kuperat där, ca 300 uppförs, och 6,5km totalt. Han var ju lite mör när vi kom fram till bilen, det var han :hihi Det finns ju både vindskydd och tältytor där, men det är stundtals snudd på trängsel, men jag tror att jag hittade en bra yta för ett tält mitt i ingenstans :tummenupp
Riktiga terrängkartan som förr kostade 10 lakan för hela landet , lmv har släppt det fritt numera
Om du menar den som finns i Min karta så är den ju ganska usel, och stämmer ganska dåligt med verkligheten, tex stämmer stigar och leder mm inte alls.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Testa dom här då:
SWEREF 99 TM
N 6559679, E 672758
WGS84
59°8'28.1"N 18°1'12"E
Friluftskartan V6 på GPSmap 62s blir så här på ovanstående koordinater. Och en bild från Mariehamn gjord med Openstreetmap (har massor av detaljer, men inte topografisk).IMG_20230105_111638039_HDR.jpgIMG_20230105_111652100_HDR.jpgIMG_20230105_101848852_HDR~2.jpg

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka