Fy fan det var det kortet det....

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Grundsynen som finns hos berörda myndigheter är att du skulle tänkt efter innan du gjorde vad du gjorde. Snyftbrev finns väl så det räcker till ett nytt riksarkiv.
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Nu är ju detta vad länsman sa, Om det stämmer vet jag inte får vänta in brevet från länstyrelsen :(
När jag frågade aspiranterna som stoppade mig, så sa dom att lappen blir indragen "minst hela sommaren" (blev stoppad i slutet av april) när jag frågade vad som gällde för min hastighetsöverträdelse.
Dom har mao ingen koll!

Läste tråden du länkade till på zatzy, vad hände egentligen med delgivningen till slut?
Det verkade ju som att du var på god väg att "hålla dig undan"...
 

mojja83

Guest
Precis så är det ju, Inget att argumentera emot. Lagarna är där för att följas oavsett hur löjliga dom är.

Betänk bara att vid nästa uiiielliiiii så finns risken att du döms till vårdslöshet i trafik alt grov vårdslöshet om du lyckas peta i 2 och imponera på kjoletygen..
 

mojja83

Guest
När jag frågade aspiranterna som stoppade mig, så sa dom att lappen blir indragen "minst hela sommaren" (blev stoppad i slutet av april) när jag frågade vad som gällde för min hastighetsöverträdelse.
Dom har mao ingen koll!

Läste tråden du länkade till på zatzy, vad hände egentligen med delgivningen till slut?
Det verkade ju som att du var på god väg att "hålla dig undan"...


En av mina kära anställda visade med hela hande vart jag fanns när länsman i civil utstyrsel frågade efter mig. Inte hans fel då han trodde det var en kund som frågade efter mig..

Att den sedan tog närmare 2 år innan fallet kom upp i tinget och nästan 3 år innan det avgjordes i hovrätten kan man ju bara se som en bonus.

Mitt kk var inte återkallat under den tiden och jag ställde inte till med något ytterligare elände under den tiden så transportstyrelsen såg mellan fingrarna trots att jag dömdes till grov vårdslöshet och släppte mig med en varning bara vilket jag vart överlycklig för.
 
Last edited:

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Är det inte 40km/h över gränsen innan man blir av med kortet?

Vi har ett utskrivet papper ligger i fikarummet på jobbet där det är en lista över diverse straff, bland annat hastighetsöverträdelser där över 40km/h över gränsen ger 4000kr + indraget kort.

Det stod något om ändringar efter "EU-direktiv", är det kanske en kommande ändring då om det nu inte gäller i skrivandets stund?..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
.

Har ej skrivit på än och inte heller överlämnat kk. Får ju köra 48h till. Ska kontakta min advokat imorgon och rådfråga.

Fy för fan som sagt :(

Då kan du väl fortsätta med både körning och uppkörning? Det lär ta mer än två veckor tills du (eventuellt) blir dömd, eller har de ändrat nåt som jag inte förstått? Endera erkänner du och spärrtiden påbörjas. Eller dras det till tinget och därefter läggs spärrtiden. Eller är jag trött igen? Då du inte är övertygad om att du själv körde över 100km/h så finns det definitivt fog för att låta rätten avgöra din eventuella skuld. Fram tills dess är denna säsongen räddad.
 
Last edited:

mojja83

Guest
Är det inte 40km/h över gränsen innan man blir av med kortet?

Vi har ett utskrivet papper ligger i fikarummet på jobbet där det är en lista över diverse straff, bland annat hastighetsöverträdelser där över 40km/h över gränsen ger 4000kr + indraget kort.

Det stod något om ändringar efter "EU-direktiv", är det kanske en kommande ändring då om det nu inte gäller i skrivandets stund?..


Svar nej.. Gränsen går vid 31 km/h förfort om det inte är 30 väg då är det 21 km/h förfort.
 

jetson

Guest
Är det inte 40km/h över gränsen innan man blir av med kortet?

Vi har ett utskrivet papper ligger i fikarummet på jobbet där det är en lista över diverse straff, bland annat hastighetsöverträdelser där över 40km/h över gränsen ger 4000kr + indraget kort.

Det stod något om ändringar efter "EU-direktiv", är det kanske en kommande ändring då om det nu inte gäller i skrivandets stund?..

Senaste jag hört är att det är 30+, men om det är 30 sträcka så torskar du kortet om du kör 20+

Orkar dock inte googla
 

mojja83

Guest
Då kan du väl fortsätta med både körning och uppkörning? Det lär ta mer än två veckor tills du (eventuellt) blir dömd, eller har de ändrat nåt som jag inte förstått? Endera erkänner du och spärrtiden påbörjas. Eller dras det till tinget och därefter läggs spärrtiden. Eller är jag trött igen?

Nu är du nog lite trött igen :) Hade jag kört än värre och vårdslöst hade det fungerat på det sätt du beskriver. Men kör man bara lagomt förfort har länsman rätt att ta ditt kk på plats sedan kan du överklaga bäst fan du vill till transportstyrelsen och tingsrätten tyvärr :(
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Senaste jag hört är att det är 30+, men om det är 30 sträcka så torskar du kortet om du kör 20+

Orkar dock inte googla

Ja de är ju de gamla hederliga reglerna som jag också alltid trott gällde, men sen fick jag se lappen på jobbet..........

Ingen som råkar veta hur det verkligen ligger till?
 

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Självklart är det kul men som glad nybörjare är man väl knappast välkommen på en licenskurs.

Djävlar vad sur jag är. Frågade polisman om det fanns möjlighet att skriva ner till 99 km/h. Men icke aspiranten skulle vara så duktig. Han njöt säkert.

Har ej skrivit på än och inte heller överlämnat kk. Får ju köra 48h till. Ska kontakta min advokat imorgon och rådfråga.

Fy för fan som sagt :(

har det blivit ändrade förfarande? När man bara får köra 48h så får man en papperslapp på det och kk lämnar man till polisen på plats.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
har det blivit ändrade förfarande? När man bara får köra 48h så får man en papperslapp på det och kk lämnar man till polisen på plats.

Ja, tillfälligt beslut heter det väl? ""Länsstyrelsen återkallar Ert körkort och körkortstillstånd tillfälligt i xxxx (X) månader."

Baksidan

"Då det finns sannolika skäl att anta att Ert körkort och körkorttillstånd kommer att återkallas vid Länsstyrelsens slutgiltiga beslut ska Ert körkort och körkortstillstånd nu återkallas tillfälligt under en viss tid."


Mojje, har du fått nåt sånt?
 

zaitoon

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2012
Ort
skövde
Hoj
honda cbr600rr 2008
Hur e det me barn o så?? Mamma som inte har kort?? Jobbet kräver körkortet? Ja det finns nog en jefla massa o ta upp om man bara sätter sig ner o funderar lite.. Jag körde något liknande för fort jag me när jag hadde prövotid på mitt kort.. Jag kontaktade en vän som är väldigt bra på formulera sig o satte oss ner o skrev ett fint brev.. Det funkade för mig.. Nu har ju du redan kört en vals tidigare men du kan ju fortfarande göra ett tappert försök igen.. Det förlorar du ju inget på..

Lycka till! O kör inte utan kortet 3 månader är inte hela livet fast det känns som allt gått åt helvete!
 

Smagatusk

Guest
Vråka ut för nåt liknande!
körde om en på fel sida på en busshålpats!
Va ganska stort å uppet bara att i nästa korsning står farbror polis å fru polis!

VA FAN GÖR DU?!? :6surkart
Jag Ja har lite brotom till träningen!..
Polisen De är ju idiotiskt å köra så där,å nu kommer du absolut komma försent till träningen!:6surkart
Jag Jo de är ganska idiotiskt!
Polisen Grov vårdslöshet i trafiken fortkörning.
Hm det här blir nog dyrt för dig!..
Brukar du köra så här?!?
Jag Nej aldrig :(
Polis Hm okej för denna gång får du åka men ta det lugnare!
Jag Som trodde ja hade torskat på körkortet blev ju sjukt förvånad av att dom släppte mig svarade
Tack så mycket :):Bugar:)
Polis Ja men nästa gång har du nog inte samma tur!
Föresten ser att du ska ta körkort för Bil å tung hoj nästa år!
Jag A det ska ja!
Polis tänk på å ta det lugnare dumt å åka fast å få vänta med det!
Ta det lugnt nu hej då!
Jag Aaa Hej då å tusen tack!

Sjukt bra å trevliga poliser!
Kan ju lova att ja inte gör om samma tabbe igen!:huvet

Jag vill se din handstil.
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vråka ut för nåt liknande!
körde om en på fel sida på en busshålpats!
Va ganska stort å uppet bara att i nästa korsning står farbror polis å fru polis!

VA FAN GÖR DU?!? :6surkart
Jag Ja har lite brotom till träningen!..
Polisen De är ju idiotiskt å köra så där,å nu kommer du absolut komma försent till träningen!:6surkart
Jag Jo de är ganska idiotiskt!
Polisen Grov vårdslöshet i trafiken fortkörning.
Hm det här blir nog dyrt för dig!..
Brukar du köra så här?!?
Jag Nej aldrig :(
Polis Hm okej för denna gång får du åka men ta det lugnare!
Jag Som trodde ja hade torskat på körkortet blev ju sjukt förvånad av att dom släppte mig svarade
Tack så mycket :):Bugar:)
Polis Ja men nästa gång har du nog inte samma tur!
Föresten ser att du ska ta körkort för Bil å tung hoj nästa år!
Jag A det ska ja!
Polis tänk på å ta det lugnare dumt å åka fast å få vänta med det!
Ta det lugnt nu hej då!
Jag Aaa Hej då å tusen tack!

Sjukt bra å trevliga poliser!
Kan ju lova att ja inte gör om samma tabbe igen!:huvet

De verka vara betydligt snällare när fru polis också är med :)

Jag o Halle7 blev stoppade i växjö när alla polisaspiranter hade övning vid ett av de större galleriena. Nu hade de inte lasern upp men de trodde väl inte att någon skulle kunna komma upp i över 80 100meter från en rondell :hihi

Herr polis blängde surt på mig medas Halle7 hade halva inne hos frun :tuttar och de skämtade med varandra hur bekväm hans Gixxer skulle vara hela vägen upp till Örebro.. Där hon sa tja det beror ju helt på hastigheten fnissar hon. Då jag utbrast - Ja du har varit med förr :brynad - hehe Jag kör själv sa hon självsäkert :hihi
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Du reagerade på det där, men inte att TS skrev att han inte skulle ha stannat om han visste om att han skulle ha förlorat sitt körkort. :7peta

Hur tänte du nu??

Olovlig körning.
Mer böter o kortet indraget än längre.. Ev får man ta om det helt.

Helt klart värt det va!?
 

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
Ingen hoj
Problemet är att du frågade....

Du skulle sagt att du erkänner 99km/h inget över det! Då måste polisen i fråga på sin fritid ta sig till tingsrätten och det brukar minska viljan att var nitisk!

Funkar förstås bara om du är lite över gränsen...

Gjort är gjort och du miste det iaf inte helt och köra bana kan du väl unna dig!

Må hända att det var så förr, numera har dem tid avsatt för rättegångar.

Skriv aldrig på, om det inte är helt överbevisat. Ex. att dem visar film eller liknande, du får inte mer straff för det.

Läste nått om att du skulle ringa din Advokat, har du en egen? Rätt säker på, att du inte får en tilldelad då straffet endast rör böter.
 

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel
Dagens gubbtips: Håll 30 50 och 70 så gott det går. Vi står inte över lagen och 30 och oftast 50 är jäkligt väl motiverat. 70 är oftast kul vägar och ett enkelt sätt för polisen att casha in. 120 vägar är nåt helt annat, där står vi faktiskt över lagen :rolleyes::D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Verkar ha varit en sur polis om han inte kunde skriva av en enda km/h på din fortkörning när du var så nära gränsen för att slippa denna körkortsindragning.Det finns naturligtvis inga sådana regler och farbror blå hävdar detsamma.Trots detta så skrivs hastighetsöverträdelser ner dagligen.Ganska egendomligt men tur för de som drabbas.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top