Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Så en Sr 250 är en motorcykel som bara går och går men inte så långt som 6 000 mil? :va

Konstigt, en 60-talstraja klarar 6 000 mil innan topprenovering. :fakta Och detta trots att jag själv skött underhållet... :rodnar
Jag får erkänna att jag har noll koll på engelska hojar från 60-talet. Vi får väl hoppas på några oberoende experter här på forumet som kan avgöra saken. Varken material eller precision var av den kvaliteten på 60-talet annars, i o f s bytte man väl olja var hundrade mil eller så då. Kanske kolvringar och lager också, men det räknas väl inte som renovering?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Är det bara jag eller har Tammer slungats ur sin nedåtgående spiral av enögt tjat och börjat försöka bli en smula likeble? Jävligt lång väg kvar till mål men ändå, grattis till den eventuella insikten att du är en döv forumvårta och kanske över tid finner en väg ur hålet

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag får erkänna att jag har noll koll på engelska hojar från 60-talet. Vi får väl hoppas på några oberoende experter här på forumet som kan avgöra saken. Varken material eller precision var av den kvaliteten på 60-talet annars, i o f s bytte man väl olja var hundrade mil eller så då. Kanske kolvringar och lager också, men det räknas väl inte som renovering?
Det är alltid lättare med åsikter om man inte vet så mycket. Här får du lite kunskap om en inte lika åtråvärd motorcykel i olika skick. Det finns udda människor som tar hand om dessa och ger dem kärlek och omvårdnad! :tummenupp

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Är det bara jag eller har Tammer slungats ur sin nedåtgående spiral av enögt tjat och börjat försöka bli en smula likeble? Jävligt lång väg kvar till mål men ändå, grattis till den eventuella insikten att du är en döv forumvårta och kanske över tid finner en väg ur hålet
Tack, det värmde...

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är alltid lättare med åsikter om man inte vet så mycket. Här får du lite kunskap om en inte lika åtråvärd motorcykel i olika skick. Det finns udda människor som tar hand om dessa och ger dem kärlek och omvårdnad! :tummenupp

Jo, men t o m jag förstår skillnaden i "värde" mellan en Traja och en SR250. Även om inget kan bli bättre än en SR250 förstås.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

Jag har bekanta som är både anglofiler och originalfantaster så jag känner väl till dessa kufar. Inget kan bli så bra som en Norton även fast de kräver en ständigt pågående renovering. Och ingen Toyota kommer i närheten av en vad en Chevrolet kan prestera, det vet ju alla. Sen är ju en Norton mer värd en vad en Yamaha någonsin kommer bli, men det går inte att förklara med några ekvationer. Det bara är så.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Jag har bekanta som är både anglofiler och originalfantaster så jag känner väl till dessa kufar. Inget kan bli så bra som en Norton även fast de kräver en ständigt pågående renovering. Och ingen Toyota kommer i närheten av en vad en Chevrolet kan prestera, det vet ju alla. Sen är ju en Norton mer värd en vad en Yamaha någonsin kommer bli, men det går inte att förklara med några ekvationer. Det bara är så.
Det kanske är i hela denna text din problematik kommer upp i dager?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Sen är ju en Norton mer värd en vad en Yamaha någonsin kommer bli, men det går inte att förklara med några ekvationer. Det bara är så.

Kolla, är ju det här jag menar. Vad har hänt? Vem har slagit dig med en fjäderbatong av insikt? Du har konsekvent vägrat ta in varenda åsikt, förklaring och rena fakta i din väg att framstå som lobotomerad. Hederligt folk har tagit ditt trollande och lagt ner tid på att försöka leda dig till insikt helt utan resultat.

Var det inget roligt längre?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så en Sr 250 är en motorcykel som bara går och går men inte så långt som 6 000 mil? :va

Konstigt, en 60-talstraja klarar 6 000 mil innan topprenovering. :fakta Och detta trots att jag själv skött underhållet... :rodnar
Vem vet, har någon verkligen hunnit dit, jag menar, det är väl bara en sjuttiotalshoj, så de har väl inte haft tillräckligt länge på sig för att prova?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tror det var 60 tals Triumph som hade fingänga i aluminiumblocket som höll cylinder och topp, började det läcka lite så drog Conny åt några varv till, sen tog Lemmy över hojen och drog några varv till så det blev gängsallad i blocket, har jag läst

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Nu är det lite off-topic att snacka Bonneville, men på sextiotalet förväntades man sköta service själv på engelska hojar. Det var väl bara cylinderborrningar och omslipning av vevaxlar som man inte klarade själv.
Men det är inte fel att ha två om någon av dom vill bli lagad.
victors.jpg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Du har inte, som många, fått den felaktiga inställningen att en anglofil är inskränkt och trångsynt när det faktiskt betyder intresserad och kunnig? :va :7peta

Nu känner jag visserligen många inskränkta och trångsynta. Några kan kallas kufar och några av dem kallar sig anglofiler. Tyvärr så vet många av dem inte så mycket om England, Storbritannien och förenade Kungadömet och tror att engelska flaggan har tre färger när det bara är två. Men jag känner också kufar som plöjer ner mängder av pengar och energi i japanska sportbilar.
Och en pianotillverkare i ett land med vänstertrafik och underlig mat har många som gillar just det märket, har jag hört. Underligt kan man tycka om man inte är intresserad men det måste få finnas flera färger i paletten. :tummenupp

Nu är jag även intresserad och kunnig när det gäller Tyskland och Finland, men det passar inte in i andras bild av en anglofil. Nu pratar jag visserligen bara det ena av Finlands två officiella språk, och klarar mig bra ändå, även om båda skulle vara bättre. Molempi parempi.

Jag skulle gärna köra någon av dessa för att jag gillar det, inte för att de tillverkades i ett visst land. :tummenupp
Men den bilden kan vara svår att förstå om man är lite inskränkt och trångsynt. :crash

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Kolla, är ju det här jag menar. Vad har hänt? Vem har slagit dig med en fjäderbatong av insikt? Du har konsekvent vägrat ta in varenda åsikt, förklaring och rena fakta i din väg att framstå som lobotomerad. Hederligt folk har tagit ditt trollande och lagt ner tid på att försöka leda dig till insikt helt utan resultat.

Var det inget roligt längre?
Det är väl inget fel i mitt påstående? Nog är gamla engelska hojar mer värda än japaner. Precis som att en Ford -32 är mer värd än en Volvo V70.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det är väl inget fel i mitt påstående? Nog är gamla engelska hojar mer värda än japaner. Precis som att en Ford -32 är mer värd än en Volvo V70.
Imponerande att du försökt läsa ett svar, tyvärr missförstod du helt vad jag skrev, försök igen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Imponerande att du försökt läsa ett svar, tyvärr missförstod du helt vad jag skrev, försök igen.
Okej. Jag läste lite för snabbt och missade metaforen - "en fjäderbatong av insikt". Nu fattar jag var du menade. Det var ju kul att äntligen bli erkänd som någorlunda insiktsfull.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahh, ännu fler Tammerkrav, den får inte kosta mer än en Tammer, vara mer än en Tammer bort och säljaren måste fixa, besikta och vinterförvara den åt Tammer...

Var inte SR250 det mest lättmekade som fanns?
Dom bara går och går och måste aldrig fixas, och måste man fixa så är dom lättskruvade som en moped

• Gilla
Reaktioner: JPT

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det börjar likna nåt, men...obesiktigad, "behöver lite kärlek"(förgasarjustering?), "startade förra året", låter lite oroväckande. Priset är ju rätt i o f s.
Men framförallt är inte hojintresset på topp i november. Har inte direkt några förvaringsmöjligheter hemma i lägenheten heller. Finns den kvar i vår så...
Så är det med tyvärr hojpriserna du kräver: Billigt, rostigt skit som förmodligen blivit bortglömt och stått ute i åratal kräver dagars mekinsats. Det är enkel matematik. Konstigt att de öht blir sålda.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield