Jag har bekanta som är både anglofiler och originalfantaster så jag känner väl till dessa kufar. Inget kan bli så bra som en Norton även fast de kräver en ständigt pågående renovering. Och ingen Toyota kommer i närheten av en vad en Chevrolet kan prestera, det vet ju alla. Sen är ju en Norton mer värd en vad en Yamaha någonsin kommer bli, men det går inte att förklara med några ekvationer. Det bara är så.
Du har inte, som många, fått den felaktiga inställningen att en anglofil är inskränkt och trångsynt när det faktiskt betyder intresserad och kunnig?
sv.wikipedia.org
Nu känner jag visserligen många inskränkta och trångsynta. Några kan kallas kufar och några av dem kallar sig anglofiler. Tyvärr så vet många av dem inte så mycket om England, Storbritannien och förenade Kungadömet och tror att engelska flaggan har tre färger när det bara är två. Men jag känner också kufar som plöjer ner mängder av pengar och energi i japanska sportbilar.
Och en pianotillverkare i ett land med vänstertrafik och underlig mat har många som gillar just det märket, har jag hört. Underligt kan man tycka om man inte är intresserad men det måste få finnas flera färger i paletten.
Nu är jag även intresserad och kunnig när det gäller Tyskland och Finland, men det passar inte in i andras bild av en anglofil. Nu pratar jag visserligen bara det ena av Finlands två officiella språk, och klarar mig bra ändå, även om båda skulle vara bättre. Molempi parempi.
Jag skulle gärna köra någon av dessa för att jag gillar det, inte för att de tillverkades i ett visst land.
Men den bilden kan vara svår att förstå om man är lite inskränkt och trångsynt.