Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, fan, missade det!
Den blev precis oanvändbar....lagligt i alla fall, sorry!

Ja, jag kan ju inte reglerna för E-reg, men som jag har förstått det är man (egentligen) väldigt hårt bunden till att enbart köra rakaste spåret till närmaste bana, och det kan jag göra oregat också
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Ja, jag kan ju inte reglerna för E-reg, men som jag har förstått det är man (egentligen) väldigt hårt bunden till att enbart köra rakaste spåret till närmaste bana, och det kan jag göra oregat också
Jag kan inte heller reglerna, mest för att jag inte kör enduro.
Och jag tror att dom flesta av de hojarna finner använding utanför bana.
Vet faktiskt inte hur många endurobanor det finns, de flesta kanske kör på rena crossbanor, eller så går man som de allra flesta här uppe, kör på skjutfälten med omnejd.
Men då faller det väl lite att ha en hoj med lysen och batteri?
Vet inte hur stor skillnad det är på till exempel Yamahas WR och YZ?
Elsystemet, och så är det olika utväxling i lådan har jag för mig.
Hyfsat OT, men jag fortsätter att leta efter rätt objekt... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog ändå lättare att trafikförsäkra en e-reggad hoj än en ren crosshoj, det kan ju vara en fördel ifall man kör på en förvirrad mtb-cyklist i skogen.

plus att den har elsystem med ström för lyse.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det är frågan om det finns några av besiktningsdelarna kvar för det är vanliga crossbakskärmen utan lampan och skyltbotten fram bara så bara att rulla till besiktningen är den ju inte iallafall även om den ligger i registret.
sett många lik med rensade kabelstammar som också varit reggade men tagit både tid och massa pengar innan dom varit körklara för annat än lekkörning
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min jobbarpolare Joel, som åkte Australien runt och USA tvärs på sin XT600, hade i sin tur en polare som köpt en XT600 han också. De var förbi mig 1991 eller -92. Minns inte exakt. Jag minns vad han gav. 10000 spänn vilket jag tyckte var ett klipp. Den hade elstart viket var lite coolt. Naturligtvis kick också. Bra om man skulle ut på äv… adve… långresa.

Här har vi ett fint ex.


IMG_0762.jpeg

IMG_0763.jpeg
 

notrightrider

Be spontaneous. Disappear for days.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.




Meh!

"Har funderingar på att avyttra denna 79a 250DT..."

Det där är ju mer vagt och vimsigt än ens "intressekoll" jue!


Men det är sant att det är en udda och ovanlig hoj. Dock mest beroende på att det var en ganska trist och ointressant hoj som inte sålde speciellt bra. Efterträdaren togs inte ens in till Sverige.

Föregångaren däremot.❤️

En tidig DT 360 får gärna dyka upp hemma.

1974_yamaha_dt360a-enduro_dsc_0004-copy-03809.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
"Har funderingar på att avyttra denna 79a 250DT..."

Det där är ju mer vagt och vimsigt än ens "intressekoll" jue!
Precis!
Tänkte skicka ett meddelande och fråga om han inte tycker att det är bättre att fundera färdigt innan man lägger tid på en annons?
Och samtidigt kan han ju ta sig en funderare kring priset.....tycker jag.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
This just in:

Hojar som dagens 60 åringar drömde om då, har blivit betydligt dyrare. Alla är inte mekaniker och fina exemplar blir ännu dyrare. Moppar är dyrt. 125cc är dyrt. Varenda överlevare kostar 20.000-30.000 tusen fast de kostade en back öl för 20 år sen.

Detta är hojarna som öststaterna ännu inte velat ha, de har dammsugit och exporterat hojarna från boom åren -98-> -2010 då många med utflyttade barn plötsligt ville bli läderklädda weekend warriors, frugan fick också en, fast en Virago.

Nästa steg är våra fina flercylindriga pendlarhojar från 80 talet med 3000 mil på mätaren, får man plötsligt 50 papp för sin bruksliga långlimpa så släpper man den till Belgien, Danmark eller Norge. Eller Sverige så klart.

Snart har vi bara ER-6’or kvar:tråkad
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
This just in:

Hojar som dagens 60 åringar drömde om då, har blivit betydligt dyrare. Alla är inte mekaniker och fina exemplar blir ännu dyrare. Moppar är dyrt. 125cc är dyrt. Varenda överlevare kostar 20.000-30.000 tusen fast de kostade en back öl för 20 år sen.

Detta är hojarna som öststaterna ännu inte velat ha, de har dammsugit och exporterat hojarna från boom åren -98-> -2010 då många med utflyttade barn plötsligt ville bli läderklädda weekend warriors, frugan fick också en, fast en Virago.

Nästa steg är våra fina flercylindriga pendlarhojar från 80 talet med 3000 mil på mätaren, får man plötsligt 50 papp för sin bruksliga långlimpa så släpper man den till Belgien, Danmark eller Norge. Eller Sverige så klart.

Snart har vi bara ER-6’or kvar:tråkad
Japp, men så funkar det väl alltid?
Vi säljer skiten till den som betalar bäst - cash is king.
Så, var köparen kommer ifrån är väl egentligen ointressant?
Alternativet är ju att behålla saker som man inte vill ha just nu, för att man själv, eller någon annan i ens närhet kanske vill ha dom senare.....kanske...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Japp, men så funkar det väl alltid?
Vi säljer skiten till den som betalar bäst - cash is king.
Så, var köparen kommer ifrån är väl egentligen ointressant?
Alternativet är ju att behålla saker som man inte vill ha just nu, för att man själv, eller någon annan i ens närhet kanske vill ha dom senare.....kanske...
Är väl ändå intressant att det aldrig någonsin i historien exporterats så många mc från Sverige som det gjort de senaste 10 åren? Ur ett mc kollektivt samhällsfenomen

Varför behöll så många sina 80 talspendlare från rekordåren 40 år sen? I sakta förfall med allt nopprigare krom längst in i carporten. Lite var de väl värda ändå, med betoning på lite. De försvann inte ur landet utan hölls halvt gömda från klåfingriga barnbarn, grannar och arbetskamrater.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Är väl ändå intressant att det aldrig någonsin i historien exporterats så många mc från Sverige som det gjort de senaste 10 åren? Ur ett mc kollektivt samhällsfenomen

Varför behöll så många sina 80 talspendlare från rekordåren 40 år sen? I sakta förfall med allt nopprigare krom längst in i carporten. Lite var de väl värda ändå, med betoning på lite. De försvann inte ur landet utan hölls halvt gömda från klåfingriga barnbarn, grannar och arbetskamrater.
Väldigt intressant fråga faktiskt.
Blev dom kanske bara stående, med en tanke på "att jag kanske kör en sväng nästa sommar"?
Och på grund av att dom inte hade något större värde, så blev dom bara kvar, som ointressanta inventarier längst in i carporten?
Kan värdeökning verkligen ha varit en parameter då?

Men nu, när någon vill betala för dom, då säljer även den snålaste bonden i småland sin noppriga nostalgipryl, och givetvis till den som betalar bäst.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Väldigt intressant fråga faktiskt.
Blev dom kanske bara stående, med en tanke på "att jag kanske kör en sväng nästa sommar"?
Och på grund av att dom inte hade något större värde, så blev dom bara kvar, som ointressanta inventarier längst in i carporten?
Kan värdeökning verkligen ha varit en parameter då?

Men nu, när någon vill betala för dom, då säljer även den snålaste bonden i småland sin noppriga nostalgipryl, och givetvis till den som betalar bäst.
Jag misstänker att det snarare var värdeminskningen som var den ledande parametern i ekvationen då, drömmen om en sväng pereferir
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag köpte exakt en sån för 5-6 år sen för 4.500:- i Norrköping. Snyggade upp den lite och besiktade. Den var lite småmysig att köra. Som en 125 fast med lite mer bottendrag. Smal som en gädda.
Det har jag också tänkt på. 250cc var en ganska föraktad klass fram till pandemin ungefär, även offroad. Hojar som Honda XL250 kunde man få för 5-6000kr, idag 5 år senare kostar de 20000kr. Om de ö h t går att få tag i, ägarna verkar behålla hellre än att sälja.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top