Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, fan, missade det!
Den blev precis oanvändbar....lagligt i alla fall, sorry!

Ja, jag kan ju inte reglerna för E-reg, men som jag har förstått det är man (egentligen) väldigt hårt bunden till att enbart köra rakaste spåret till närmaste bana, och det kan jag göra oregat också
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ja, jag kan ju inte reglerna för E-reg, men som jag har förstått det är man (egentligen) väldigt hårt bunden till att enbart köra rakaste spåret till närmaste bana, och det kan jag göra oregat också
Jag kan inte heller reglerna, mest för att jag inte kör enduro.
Och jag tror att dom flesta av de hojarna finner använding utanför bana.
Vet faktiskt inte hur många endurobanor det finns, de flesta kanske kör på rena crossbanor, eller så går man som de allra flesta här uppe, kör på skjutfälten med omnejd.
Men då faller det väl lite att ha en hoj med lysen och batteri?
Vet inte hur stor skillnad det är på till exempel Yamahas WR och YZ?
Elsystemet, och så är det olika utväxling i lådan har jag för mig.
Hyfsat OT, men jag fortsätter att leta efter rätt objekt... :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är nog ändå lättare att trafikförsäkra en e-reggad hoj än en ren crosshoj, det kan ju vara en fördel ifall man kör på en förvirrad mtb-cyklist i skogen.

plus att den har elsystem med ström för lyse.
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Seglar den inte iväg (som auktioner på Tradera har en tendens att göra….)
så kanske det kan vara något?

 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja det är frågan om det finns några av besiktningsdelarna kvar för det är vanliga crossbakskärmen utan lampan och skyltbotten fram bara så bara att rulla till besiktningen är den ju inte iallafall även om den ligger i registret.
sett många lik med rensade kabelstammar som också varit reggade men tagit både tid och massa pengar innan dom varit körklara för annat än lekkörning
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Min jobbarpolare Joel, som åkte Australien runt och USA tvärs på sin XT600, hade i sin tur en polare som köpt en XT600 han också. De var förbi mig 1991 eller -92. Minns inte exakt. Jag minns vad han gav. 10000 spänn vilket jag tyckte var ett klipp. Den hade elstart viket var lite coolt. Naturligtvis kick också. Bra om man skulle ut på äv… adve… långresa.

Här har vi ett fint ex.


IMG_0762.jpeg

IMG_0763.jpeg
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den här ser ut att vara i bra skick:

View attachment 501742




Meh!

"Har funderingar på att avyttra denna 79a 250DT..."

Det där är ju mer vagt och vimsigt än ens "intressekoll" jue!


Men det är sant att det är en udda och ovanlig hoj. Dock mest beroende på att det var en ganska trist och ointressant hoj som inte sålde speciellt bra. Efterträdaren togs inte ens in till Sverige.

Föregångaren däremot.❤️

En tidig DT 360 får gärna dyka upp hemma.

1974_yamaha_dt360a-enduro_dsc_0004-copy-03809.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Den här ser ut att vara i bra skick:

View attachment 501742
Jag köpte exakt en sån för 5-6 år sen för 4.500:- i Norrköping. Snyggade upp den lite och besiktade. Den var lite småmysig att köra. Som en 125 fast med lite mer bottendrag. Smal som en gädda.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
"Har funderingar på att avyttra denna 79a 250DT..."

Det där är ju mer vagt och vimsigt än ens "intressekoll" jue!
Precis!
Tänkte skicka ett meddelande och fråga om han inte tycker att det är bättre att fundera färdigt innan man lägger tid på en annons?
Och samtidigt kan han ju ta sig en funderare kring priset.....tycker jag.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
This just in:

Hojar som dagens 60 åringar drömde om då, har blivit betydligt dyrare. Alla är inte mekaniker och fina exemplar blir ännu dyrare. Moppar är dyrt. 125cc är dyrt. Varenda överlevare kostar 20.000-30.000 tusen fast de kostade en back öl för 20 år sen.

Detta är hojarna som öststaterna ännu inte velat ha, de har dammsugit och exporterat hojarna från boom åren -98-> -2010 då många med utflyttade barn plötsligt ville bli läderklädda weekend warriors, frugan fick också en, fast en Virago.

Nästa steg är våra fina flercylindriga pendlarhojar från 80 talet med 3000 mil på mätaren, får man plötsligt 50 papp för sin bruksliga långlimpa så släpper man den till Belgien, Danmark eller Norge. Eller Sverige så klart.

Snart har vi bara ER-6’or kvar:tråkad
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
This just in:

Hojar som dagens 60 åringar drömde om då, har blivit betydligt dyrare. Alla är inte mekaniker och fina exemplar blir ännu dyrare. Moppar är dyrt. 125cc är dyrt. Varenda överlevare kostar 20.000-30.000 tusen fast de kostade en back öl för 20 år sen.

Detta är hojarna som öststaterna ännu inte velat ha, de har dammsugit och exporterat hojarna från boom åren -98-> -2010 då många med utflyttade barn plötsligt ville bli läderklädda weekend warriors, frugan fick också en, fast en Virago.

Nästa steg är våra fina flercylindriga pendlarhojar från 80 talet med 3000 mil på mätaren, får man plötsligt 50 papp för sin bruksliga långlimpa så släpper man den till Belgien, Danmark eller Norge. Eller Sverige så klart.

Snart har vi bara ER-6’or kvar:tråkad
Japp, men så funkar det väl alltid?
Vi säljer skiten till den som betalar bäst - cash is king.
Så, var köparen kommer ifrån är väl egentligen ointressant?
Alternativet är ju att behålla saker som man inte vill ha just nu, för att man själv, eller någon annan i ens närhet kanske vill ha dom senare.....kanske...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Japp, men så funkar det väl alltid?
Vi säljer skiten till den som betalar bäst - cash is king.
Så, var köparen kommer ifrån är väl egentligen ointressant?
Alternativet är ju att behålla saker som man inte vill ha just nu, för att man själv, eller någon annan i ens närhet kanske vill ha dom senare.....kanske...
Är väl ändå intressant att det aldrig någonsin i historien exporterats så många mc från Sverige som det gjort de senaste 10 åren? Ur ett mc kollektivt samhällsfenomen

Varför behöll så många sina 80 talspendlare från rekordåren 40 år sen? I sakta förfall med allt nopprigare krom längst in i carporten. Lite var de väl värda ändå, med betoning på lite. De försvann inte ur landet utan hölls halvt gömda från klåfingriga barnbarn, grannar och arbetskamrater.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är väl ändå intressant att det aldrig någonsin i historien exporterats så många mc från Sverige som det gjort de senaste 10 åren? Ur ett mc kollektivt samhällsfenomen

Varför behöll så många sina 80 talspendlare från rekordåren 40 år sen? I sakta förfall med allt nopprigare krom längst in i carporten. Lite var de väl värda ändå, med betoning på lite. De försvann inte ur landet utan hölls halvt gömda från klåfingriga barnbarn, grannar och arbetskamrater.
Väldigt intressant fråga faktiskt.
Blev dom kanske bara stående, med en tanke på "att jag kanske kör en sväng nästa sommar"?
Och på grund av att dom inte hade något större värde, så blev dom bara kvar, som ointressanta inventarier längst in i carporten?
Kan värdeökning verkligen ha varit en parameter då?

Men nu, när någon vill betala för dom, då säljer även den snålaste bonden i småland sin noppriga nostalgipryl, och givetvis till den som betalar bäst.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Väldigt intressant fråga faktiskt.
Blev dom kanske bara stående, med en tanke på "att jag kanske kör en sväng nästa sommar"?
Och på grund av att dom inte hade något större värde, så blev dom bara kvar, som ointressanta inventarier längst in i carporten?
Kan värdeökning verkligen ha varit en parameter då?

Men nu, när någon vill betala för dom, då säljer även den snålaste bonden i småland sin noppriga nostalgipryl, och givetvis till den som betalar bäst.
Jag misstänker att det snarare var värdeminskningen som var den ledande parametern i ekvationen då, drömmen om en sväng pereferir
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag köpte exakt en sån för 5-6 år sen för 4.500:- i Norrköping. Snyggade upp den lite och besiktade. Den var lite småmysig att köra. Som en 125 fast med lite mer bottendrag. Smal som en gädda.
Det har jag också tänkt på. 250cc var en ganska föraktad klass fram till pandemin ungefär, även offroad. Hojar som Honda XL250 kunde man få för 5-6000kr, idag 5 år senare kostar de 20000kr. Om de ö h t går att få tag i, ägarna verkar behålla hellre än att sälja.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top