Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Liknande hojar? :rofl
Det är väl bara jag som inte förstår varför en Yamaha XT 500 från 1979 är värd 75000kr, och en välskött Kawasaki KLE 500 nybesiktigad bara är värd 18 500 kr. Om det inte handlar om det något diffusa begreppet "samlarvärde" då. Skillnaden i körupplevelse eller användningsområde kan inte vara värd de felande 55.000kr
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl bara jag som inte förstår varför en Yamaha XT 500 från 1979 är värd 75000kr, och en välskött Kawasaki KLE 500 nybesiktigad bara är värd 18 500 kr. Om det inte handlar om det något diffusa begreppet "samlarvärde" då. Skillnaden i körupplevelse eller användningsområde kan inte vara värd de felande 55.000kr
Nej, jag försökte illustrera det men det fick man visst inte göra.

Jag är säker på att man kan köpa betydligt kapablare och modernare enstånkor för 75lök
Annars skulle det väl fortfarande tävlas med Yamaha från 79?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vad tycker du om Dakota för hundra papp? Monkeybike? Jag försöker bara begripa din nivå av insikt kring det du torgför åsikter om.
Det är sjuka priser, men här förstår alla att det inte handlar om motorcyklar utan om antikviteter. När en Zündapp KS 125 -71 säljs för 135000kr är det inte ett fordon någon köper, utan ett samlarobjekt. Då rör det inte längre Sporthoj.com, utan Bukowskis eller liknande.
Inte många "Svenssons" köper en Monkeybike för hundra papp och ställer bakom knuten på sommarstugan. Tror jag? Hoppas jag, verkligen.
Men kanske finns det fler Musk, Gates och Bezos därute än man kan ana.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Parallellt universum? Ja många drömmer men du fattar sällan när pengarna trots allt finns där.

Dessutom är du tråkig att diskutera med då du aldrig bemöter sakfrågor, du bara fortsätter samma svammel om och om igen.
Pengarna finns inte alltid där, eftersom de hojar jag raljerar om ligger kvar i månad efter månad. Sedan plockas de bort av säljaren, stuvas in i garaget, och dyker upp ett halvår senare igen - med samma prislapp....

Vad är sakfrågan?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Nästan overkligt mycket off topic, inte bara fel tråd utan helt fel forum. Släpp din bekantas veteranbilar nu och bidra till Sporthojs enda levande tråd istället
Det är väl för att priset på just "gamla enstånkor" dragit iväg extra mycket de senaste åren som denna tråd kommit att handla om värdet respektive priset.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nej, jag försökte illustrera det men det fick man visst inte göra.

Jag är säker på att man kan köpa betydligt kapablare och modernare enstånkor för 75lök
Annars skulle det väl fortfarande tävlas med Yamaha från 79?
Sorry?

Noterar för övrigt att Tammer sticks to da hammer
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker nog att värde och pris är samma sak.

Det praktiska funktionella värdet, hur mycket bang for the buck man får vill jag hellre kalla bruksvärde.
Men det är inte bruksvärdet som gör att en nästan 100 år gammal Bugatti kostar en halv miljard.

Jag sålde min RD500 på 90-talet för 17000 kr om jag minns rätt, jag kommer aldrig mer köpa en sån för en R6a är bättre på alla punkter, lättare, mer effekt över ett bättre register, bättre bromsar, bättre fjädring men ändå är det RDn som bara ökat i pris. Trots att man idag nästan kan byta in den snart 40 år gamla hojen mot en flong ny hoj med bättre prestanda.
Den nya kommer dock falla snabbt i värde, så vad är då den verkliga månadskostnaden?

Eller ännu underligare gamla RD350 som det en gång fanns 13 på dussinet kostar ju 50kkr idag om dom är i okej skick. Jag har fått SMS med förfrågan om jag säljer min, för dom har sökt upp mig via bilregistret bara för att jag äger en 350 LC.

Eller en KX500 som jag också har stående, dom stiger i värde för varje år nu, en fin sån kostar väl snart mer än en helt ny KX450 med samma toppeffekt, bättre chassi, och fjädring.
Och andra sidan har en 2022 450 tappat 30% av sitt värde nästa år.

Jag tror inte tråden startades för att hjälpa Tammer hitta en hoj med maximalt med bang for the buck.
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag tycker nog att värde och pris är samma sak.

Det praktiska funktionella värdet, hur mycket bang for the buck man får vill jag hellre kalla bruksvärde.
Men det är inte bruksvärdet som gör att en nästan 100 år gammal Bugatti kostar en halv miljard.

Jag sålde min RD500 på 90-talet för 17000 kr om jag minns rätt, jag kommer aldrig mer köpa en sån för en R6a är bättre på alla punkter, lättare, mer effekt över ett bättre register, bättre bromsar, bättre fjädring men ändå är det RDn som bara ökat i pris. Trots att man idag nästan kan byta in den snart 40 år gamla hojen mot en flong ny hoj med bättre prestanda.
Den nya kommer dock falla snabbt i värde, så vad är då den verkliga månadskostnaden?

Eller ännu underligare gamla RD350 som det en gång fanns 13 på dussinet kostar ju 50kkr idag om dom är i okej skick. Jag har fått SMS med förfrågan om jag säljer min, för dom har sökt upp mig via bilregistret bara för att jag äger en 350 LC.

Eller en KX500 som jag också har stående, dom stiger i värde för varje år nu, en fin sån kostar väl snart mer än en helt ny KX450 med samma toppeffekt, bättre chassi, och fjädring.
Och andra sidan har en 2022 450 tappat 30% av sitt värde nästa år.

Jag tror inte tråden startades för att hjälpa Tammer hitta en hoj med maximalt med bang for the buck.
Säker på att du har fler men de två du nämner är onekligen bra prickat ( fall du haft de länge ) skön duo både i upplevelse och värdeökning??
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag tycker nog att värde och pris är samma sak.

Värde, bruksvärde och pris är tre olika saker.

Pris: Är något säljaren drömmer ihop och sätter i annonsen.
Bruksvärde: är nästan samma sak som jag är beredd att ge :hihi
Värde: är vad säljaren tillslut lyckas få, oftast mer än bruksvärdet.

Ingenstans märks det tydligare än på ombyggda fordon.

En sönderkapad RD500 med "Caferacer" ambitioner sätts ut av ägaren till ett fantasipris = Pris
Jag tycker det skulle vara fränt att åka RD500, men fina orginaler är skitdyra så jag skambudar = Bruksvärde
En vettig människa köper den och återställer den till orginal = Värde
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säker på att du har fler men de två du nämner är onekligen bra prickat ( fall du haft de länge ) skön duo både i upplevelse och värdeökning??

Jag har en TDR250 också, tror jag gav 5000 kr för den :rofl sen är det nog inget med direkt samlarvärde.
Alla är inköpte då när priserna var rimligare och allt behöver renoveras, jag är lite av en hoarder som drar på mig projekt i snabbare takt än jag hinner göra mig av med dom. Så ibland hinner värdet dra iväg. Men jag köpte precis en fungerande RD350-motor så vi får se vad det blir.

Och andra sidan sålde jag en RD350 i bruksskick ytterligare nåt år tidigare för ungefär samma peng jag nu betalade för bara motorn. :näsblod
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har en TDR250 också, tror jag gav 5000 kr för den :rofl sen är det nog inget med direkt samlarvärde.
Alla är inköpte då när priserna var rimligare och allt behöver renoveras, jag är lite av en hoarder som drar på mig projekt i snabbare takt än jag hinner göra mig av med dom. Så ibland hinner värdet dra iväg. Men jag köpte precis en fungerande RD350-motor så vi får se vad det blir.

Och andra sidan sålde jag en RD350 i bruksskick ytterligare nåt år tidigare för ungefär samma peng jag nu betalade för bara motorn. :näsblod
Jag gav runt 10.000:- för min TDR250 omkring 2015, tyckte det var jordens kap?

Den första fabriksmotarden kommer alltid stiga i värde, det tar nog 5-10 år till 100.000:- men den är stark kandidat
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Förtydligande: tråden ska handla om "gamla enstånkor", men har kommit att handla om "priset på gamla enstånkor" och hojar i största allmänhet. Det var så jag menade. Mer oklarheter..?
Skillnaden mellan "värde" och "pris" hör hemma under ekonomiavdelningen.
Om jag förstår rätt försöker du rättfärdiga kopplingen till veteranbilar, ja det finns fler oklarheter
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det var det, jag köpte min på 90-talet.

På tal om KX500, kanske off topic men det dök precis en 85a i Luleå och den borde på håret passa veteranklassen, Pre -85.

Och en fin Qvarna 500
Jag var nog femton när jag körde en YZ490, bortsett från allt annat man kan nämna så var de jävligt långa med flack gaffelvinkel, dessa jättar från svunna tider är häftiga och oändligt mycket lättare/billigare att hålla liv i jämfört med fyrtakt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag tror inte tråden startades för att hjälpa Tammer hitta en hoj med maximalt med bang for the buck.
Så är det inte heller. Jag har mina hojar på landet, som "stugmoppar". Gillar inte Essingeleden eller Hornsgatan i stan, utan håller till på landsvägar runt 70-80km/t. Kör några turer om året, inte mer. Efter att min gamla cb400 gav upp förra året har jag bara en Suzuki GP125, som är kul som moppe men inte för landsvägsturer så nu letar jag efter nått nytt. Helst en SR400, XT250 ed, men de går inte längre att få tag i under 25-30000, lite för mycket. Så en ny cb250/400, sr250, virago250/535, Savage 650, men de få gånger de dyker upp finns de i Göteborg eller Umeå. Funkar inte. Ska lätt ge 10-15000 för nåt sånt, men de växer inte på träd. Helst mellan Stockholm/Uppsala och däromkring. Men vänta bara , en vacker dag...
Annars blir det att smattra runt på GP125 en sommar till.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Enbart lacken på den drog ju ner vad jag är villig att betala med 5000:-

Hade den varit svart och funnits i stan skulle jag ha lagt ett bud
5000:-? Hade den varit i original hade jag köpt den för 10000.-. Men det hade inte säljaren sålt den för. Jag har försökt förr, de stoppar undan dem i garaget och försöker igen i höst hellre än att sälja för lägre pris. 80-talet är gone, tyvärr, det går inte längre att pruta på hojar som inte säljs nu Eller nästa vår. För den är verkligen värd 15000kr, absolut.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top