Jag tycker nog att värde och pris är samma sak.
Det praktiska funktionella värdet, hur mycket bang for the buck man får vill jag hellre kalla bruksvärde.
Men det är inte bruksvärdet som gör att en nästan 100 år gammal Bugatti kostar en halv miljard.
Jag sålde min RD500 på 90-talet för 17000 kr om jag minns rätt, jag kommer aldrig mer köpa en sån för en R6a är bättre på alla punkter, lättare, mer effekt över ett bättre register, bättre bromsar, bättre fjädring men ändå är det RDn som bara ökat i pris. Trots att man idag nästan kan byta in den snart 40 år gamla hojen mot en flong ny hoj med bättre prestanda.
Den nya kommer dock falla snabbt i värde, så vad är då den verkliga månadskostnaden?
Eller ännu underligare gamla RD350 som det en gång fanns 13 på dussinet kostar ju 50kkr idag om dom är i okej skick. Jag har fått SMS med förfrågan om jag säljer min, för dom har sökt upp mig via bilregistret bara för att jag äger en 350 LC.
Eller en KX500 som jag också har stående, dom stiger i värde för varje år nu, en fin sån kostar väl snart mer än en helt ny KX450 med samma toppeffekt, bättre chassi, och fjädring.
Och andra sidan har en 2022 450 tappat 30% av sitt värde nästa år.
Jag tror inte tråden startades för att hjälpa Tammer hitta en hoj med maximalt med bang for the buck.