Gamla enstånkor

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Många som har teoretiska mer eller mindre flummiga och lätt filosofiska åsikter om värdet. Men nu är vi till största del inga filosofer därför är det intressant att diskutera det faktiska värdet vid annonsens utsättande. Därför är tråden alltid poppis, och för att det i princip bara handlar om en enda hojtyp:krama
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Ja, fast, alla som pysslar med hojar och bilar vet, att få betalt för arbete och material i hobbyprojekt sällan går ihop.

Skulle jag renovera upp min tenere till showroom condition så pratar vi om kanske 60-80 lök i material och tjänster jag inte kan göra själv. Osäkert om delarna finns att tillgå.
Skulle jag göra samma på kawasakin pratar vi ca 120k, där finns grejerna och jag har räknat rätt noga.
Kawan skulle ta ett par hundra arbetstimmar, yamahan känner jag inte tillräckligt väl, men troligen minst det samma pga just det faktum.

Ingen av de hojarna är värda hundra papp efter det.
:) Nej visserligen men tammer är ju ett särfall när det gäller prisbilden på hojar , dom ska vara tipptopp och Max 10-12 tusen den hojen finns inte inte o den här världen vare sig nu eller innan corona

:)har fått bud på min xr650r i vinter som fått mig o skratta åt det hållet också när inte fälgar med däck extra motor ny orginalplast komplett med tank ,större tank bakram akrasystemx2 är värt nåt extra på en hoj som inte är ute till försäljning då står dom bra planterade i garaget men ja kulor för utlägg o renovering får man aldrig igen helt :hojbusa
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Yamaha XT 600 Tenere 34L https://www.blocket.se/annons/vastmanland/yamaha_xt_600_tenere_34l/100466852

Extra tank och sadel medföljer. Ville bygga om den till -84 då den har mindre tank.

Vilken sköning. Den snubben skall ju inte ha någon 34L.

Jag har sagt det förut, och jag säger det igen: +30 liter som gravitationmatas ur en enda bensinkran.

Så enkelt, så snyggt, så funktionellt.
Den tanken är ett mästerverk.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Man fattar hur uppskruvad nivån är när man ser...

Screenshot_20220419-093209_Samsung Internet.jpg


...en Tengai utannonserad för 27 papp.




Lite annonshistorik för Tengai 3 år bakåt i tiden:




Postcovidkrigspåslaget är ca 12.000 kronor just nu, eller nära nog en fördubbling i just denna prisklassen.



Jag sålde en Tengai för 8.000.- för 12 år sedan.
Det var den värd. Då.
Men inte en krona mer.


Måste säga att det känns främmande att langa upp 27.000 om man skulle vilja ha en igen...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag sålde en Tengai för 8.000.- för 12 år sedan.
Det var den värd. Då.
Men inte en krona mer.


Måste säga att det känns främmande att langa upp 27.000 om man skulle vilja ha en igen...

Såna annonser gillar man, självklart är den vurpad om den är använd, men dom flesta tar nog inte en bild för framtida försäljningsannons varje gång.

För några år sen var det en som sålde en bil för avhämtning, den stod i diket efter E4 och han skulle tala om för en eventuell köpare var nycklarna var gömda.

Det visade sig vara en utmärkt bil om jag minns uppföljningen i lokaltidningen korrekt.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
:) Nej visserligen men tammer är ju ett särfall när det gäller prisbilden på hojar , dom ska vara tipptopp och Max 10-12 tusen den hojen finns inte inte o den här världen vare sig nu eller innan corona
Det är bara att jag är intresserad av äldre, lite basic hojar. De är sällsynta , och ägarna ofta lite speciella. Den här hojen har jag försökt köpa i snart två veckor nu utan resultat. Bjöd först 8000kr, fick ett "bättre bud, tack" till svar. Ok, ökade till 9000kr, "Nej tack" blev svaret. Inget motbud, ingenting. Nu svarar han inte på mejl längre. Är jag för snål? Ingen har ju köpt den efter två veckor.

Den här är jag också sugen på, men vill inte åka till Östersund för den hojen.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är jag för snål? Ingen har ju köpt den efter två veckor.
Svårt att ge ett bra svar på det.
Om du verkligen inte har 12kkr så är det ju bara så, då får du överväga hur du ska lösa det.
Men om du låter ett objekt som du verkligen vill ha stå och falla med 3kkr....då....är du sannerligen snål.
Om du låter den gå, och det inte bekymrar dig, då var den ändå inte värd mödan.
Så...kämpa på ?
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Det är bara att jag är intresserad av äldre, lite basic hojar. De är sällsynta , och ägarna ofta lite speciella. Den här hojen har jag försökt köpa i snart två veckor nu utan resultat. Bjöd först 8000kr, fick ett "bättre bud, tack" till svar. Ok, ökade till 9000kr, "Nej tack" blev svaret. Inget motbud, ingenting. Nu svarar han inte på mejl längre. Är jag för snål? Ingen har ju köpt den efter två veckor.

Den här är jag också sugen på, men vill inte åka till Östersund för den hojen.
Jag är också förvånad ibland att folk inte är intresserade av att diskutera priset. Men det är ju vår också så många räknar med att få det dom begär.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är lite gammaldags och diskuterar pris på plats. Man vet inte vad man bjuder på för skrot innan man sett objektet och folk som ändrar sitt bud när de kommer och ser på något ber jag fara åt helvete.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag är också förvånad ibland att folk inte är intresserade av att diskutera priset. Men det är ju vår också så många räknar med att få det dom begär.
Man kan vilja ha en hoj, men inte till begärt pris. Om den då har legat ute på Blocket ett par veckor borde det vara möjligt att diskutera priset. Så skulle jag resonera som säljare, om man nu är intresserad av att sälja. Och eventuellt prutande kan man klara av innan. Har man kört två timmar för att titta på en hoj åker man inte gärna hem tomhänt, så där har ju säljaren ett övertag. Svårprutat då.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Man kan vilja ha en hoj, men inte till begärt pris. Om den då har legat ute på Blocket ett par veckor borde det vara möjligt att diskutera priset. Så skulle jag resonera som säljare, om man nu är intresserad av att sälja. Och eventuellt prutande kan man klara av innan. Har man kört två timmar för att titta på en hoj åker man inte gärna hem tomhänt, så där har ju säljaren ett övertag. Svårprutat då.
Det enklaste tycker jag är att försöka få muntlig kontakt med säljaren.
Börja med ett meddelande (eftersom telefonnummer ofta inte finns med nuförtiden) och tala om att man är intresserad, och vill höra mer om objektet via telefon.
Skicka med sitt telefonnummer och be säljaren att ringa upp när det passar.
Jag tycker att det känns lite märkligt att börja med att skicka ett meddelande där man vill pruta direkt, och jag vill ändå inte köpa någontng utan att ha pratat med säljaren.
Och då menar jag pratat rent med munnen, inte som mina ungdomar, som plippar på mobilen och påstår att dom har "pratat" med någon?
Men det är ju jag det....
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top